Jump to content
Annons

Inspelningsproblem i Sonar 2


linusmbk

Recommended Posts

Jag har ett jobbigt problem i Sonar...ibland när jag laddar en kanal för rec och börjar spela in så blir ingenting inspelat....det blir liksom bara ett tomt streck, ingen signal...Men om jag sen skapar en ny audiokanal och spelar in på den istället så har det funkat..förut....men nu funkar det inte alls längre att spela in i en låt jag håller på med...men om jag öppnar ett nytt projekt så funkar det klockrent.. 😄

Nån som haft samma problem i Sonar och vet vad det kan bero på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

..ja just det..men det är inte där felet ligger hos mig dock....."längst ner under regeln"---menar du under "in"?...Där har jag mitt ljudkort valt så det kan inte va det.......skumt fel...kanske är att min bärbara dator är överansträngd helt enkelt... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är väldigt tråkigt att det är så få som har upptäckt Sonar 😏. Sonar är väldigt underskattat tror jag, enda nackdelen är väl att det tar mer kraft från datorn att använda vst pluggar och att det inte finns lika stort utbud av dxi..annars är det ju väldigt bra och enkelt att använda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett jobbigt problem i Sonar...ibland när jag laddar en kanal för rec och börjar spela in så blir ingenting inspelat....det blir liksom bara ett tomt streck, ingen signal...

Hmm, det blir alltså ett "streck" dvs någonting inspelat? Jag har hört talas om problem med att det inte blir någon tagning, men det verkar ju inte vara fallet.

Kan det vara så att ljudkortets ingång är allokerat av något annat prgram?

Om du zoomar in den "tomma tagningen till max, är den verkligen "noll" eller verkar det vara brus åtminstone?

När dui aktiverat [R]ec på kanalen, ger VU-metern något utslag när du skriker/slår/antaster inspelningsmiken?

/Mvh Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Futuro (oregistrerad)

Hade ett liknande problem med Sonar 2. Lösningen var helt sjuk så ta det hur ni vill men det funkade för mig. När jag använde åäö i namnet när jag sparade mitt projekt och sedan öppnade upp det gick det inte längre att spela in. Testade allt och när jag döpte om filen utan nämnda bokstäver funkade det igen. Har kört på det sen dess även om jag har 3.1 nu. Konstigare saker har hänt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Lösningen var helt sjuk så ta det hur ni vill men det funkade för mig. När jag använde åäö i namnet när jag sparade mitt projekt och sedan öppnade upp det gick det inte längre att spela in.

Haha, klart helt sjukt. Men ändå inte om man tänker på windows hantering av svenska tecken. Jag gjorde samma upptäckt med Cakewalk Pro Audio 9, där jag sparade Bun-filer (backup-formatet) med åäö. När jag sedan försökte ladda dessa igen, svarade programmet käckt "Not a Cakewalk file format"... Men jag gjorde som du och döpte om filen, därefter funkade det. Bara DET är ju en anledning till att helt gå över till engelska låttitlar ;-)

/Mvh Magnus

Redigerat av StarCruiser
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Jepp, å ä ö ska man akta sig för i Sonar. I alla fall i det gamla. Jag har för länge sen fått in vanan att undvika det så jag har nog inte testat hur det är med det i 3an...

Sonar är väl ok, utom en sak som retat mej. Vet inte om det

är jag som inte kan det helt, men när man vill lägga på effekter

typ chorus eller vad du vill i ett audiospår, så måste man markera

spåret, och sedan ratta in effekten för att det ska slå igenom.

Sedan kan du göra en provlyssning. Är du inte nöjd, så får du

markera spåret på nytt och ändra. Sonar skapar nya ljudfiler

i projektet för varje gång du ändrar dig (tror jag). Stora projekt

blir det... 😄

I Cubase kan du ratta effekter "on the fly" medans du lyssnar

vilket ger större frihet.

Midi delen är däremot mycket bra i Sonar. I USA verkar man inte

bry sig om att ge stöd för åäö i applikationsspecifika namnsättningar

mm. Dessvärre har jag upptäckt detta i svensktillverkade Reason

också, när man vill namnge instrument på mixern... 🙂

Proppellerhead gänget kanske pratar engelska med varann hela tiden på sitt huvudkontor på Söder i Sthlm, och tycker åäö är helt onödigt, för i Sverige

pratar och skriver alla på engelska nuförtiden... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Sonar är väl ok, utom en sak som retat mej. Vet inte om det

är jag som inte kan det helt, men när man vill lägga på effekter typ chorus eller vad du vill i ett audiospår, så måste man markera spåret, och sedan ratta in effekten för att det ska slå igenom.

Sedan kan du göra en provlyssning. Är du inte nöjd, så får du

markera spåret på nytt och ändra. Sonar skapar nya ljudfiler

i projektet för varje gång du ändrar dig (tror jag). Stora projekt blir det...

I Cubase kan du ratta effekter "on the fly" medans du lyssnar

vilket ger större frihet.

Vad i hela världen svamlar du om? Det du beskriver låter precis som gamla Cakewalk, fram till 8an eller 9an eller när det nu var som allt blev realtime. Det är några år sedan...

Hur gör du då ? Är det Sonar 2.2 eller 3 du menar ?

Jag har inte fått det att funka real time i 2.2 iallafall.

Link to comment
Dela på andra sajter

självklart kan man "ratta" och lägga till realtime effekter I Sonars alla versioner,Jag gillar verkligen Cakewalks stora tydliga mixerbord med perfekt kontroll på vilka realtime effekter man använder sej av,det var ett av skälen till att jag valde Cakewalk före Cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har gått bra att lägga effekter och "ratta på" i realtid sedan allra första versionen av Sonar.

Annars hade jag nog aldrig kört det i första hand.

Jag kan iofs inte tänka mig att detta inte står i manualen men visst...

Det är ju bara att högerklicka i Fx-rutan på ett audio-spår för att få upp Audio-effects menyn och sedan lägga in den effekt du vill ha. Sedan går det ju bra att ha fönstret för den effekten öppen och ratta på hur mycket du vill medans du spelar upp låten/spåret.

Få be om ursäkt att jag inte kände till detta med högerklick

i Fx-rutan på ett audio-spår. Det blir så när man inte

använder Sonar varje dag och sitter fast i Cubase/Reason träsket

istället... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Leffeboy (oregistrerad)
Jag har ett jobbigt problem i Sonar...ibland när jag laddar en kanal för rec och börjar spela in så blir ingenting inspelat....det blir liksom bara ett tomt streck, ingen signal...Men om jag sen skapar en ny audiokanal och spelar in på den istället så har det funkat..förut....men nu funkar det inte alls längre att spela in i en låt jag håller på med...men om jag öppnar ett nytt projekt så funkar det klockrent.. 😄

Nån som haft samma problem i Sonar och vet vad det kan bero på?

Hej Jag har Sonar 3 PE och integrerat ljudkort C-Media AC 97 Audio Device, och det går inte att spela in ljud på det är också svårt att få ljud på playback också.

Fick lägga in Microsoft GS Wavetable SW Synth i options för att fungera.

Min dator är AMD P-2500 med Win XP pro. Kan någon förklara varför.

Leffeboy

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...