Jump to content
Annons

Schlagerlåt: Amsterdam


Recommended Posts

* LÅTNAMN: Amsterdam

* ARTIST/GRUPP: MusicGene & Dernroth

* GENRE: schlager/pop

* LÅTLÄNGD: 3min

* KOMPOSITÖR: MusicGene & Dernroth

* PRODUCENT: MusicGene

* EV. MEDVERKANDE: MusicGene & Dernroth

* INSPELNINGSÅR: 2005

* FORMAT: mp3 (VBR)

* STORLEK: 3.5 MB

* STATUS: Klar

* LÅTLÄNK: MusicGene and Dernroth - Amsterdam.mp3

Det här är mitt och Dernroths bidrag till Melodifestivalen 2006. Vi kom inte ens med bland de 1000 bästa, men är lika glada för det.

Låten skrevs en tisdagkväll och spelades in följande tisdagskväll. Sen mixade & producerade jag den en hel fredag.

Gitarrerna är inspelade i studion, trummorna är programmerade, basen inspelad via klaviatur, munspelet spelar jag (första låten jag använder munspel). Dernroth sjunger och jag körar. Det är inget standardsound för melodifestivalen direkt, men ska man komma med får man ju ha "lite eget".

Texten är väl inte så mycket att hurra över (men erkänn att vi har en del häftiga oväntade "rim") och så blir det när man varken har tid och känsla.

Jag är nöjd med soundet och tycker jag mixat låten så att allt sitter ihop.

Kommentarer mottages hjärtligt. Hoppas att det smakar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hoppas dom vill följa med er till amsterdam nästa år då 🙂 Har inga direkta tips till några förbättringar. Eventuellt bättre flyt på verssång men det beror nog på texten. Sen trumfillet vid 1.20, det låter illa gorilla 😛

Munspelet och gitarren gör sig otroligt bra ihop, mer sånt. Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Melodifestivalen ja... 🙂

Känns som lite klasskillnad på refräng och vers. Verserna känns lite oengagerande i både utförande och text men refrängen kan hålla i det sammanhang det var tänkt för.

Basen ligger tyvärr och skaver lite oskönt mot resten av kompet. Den skulle behöva läggas om, med äkta vara kanske.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta tycker jag låter riktigt bra. Iallafall i refrängen, den ska ni ha cred för.

Som nån sa tidigare låter fillet vid 1.20 rätt konstigt. Hur lyckades ni programera in det så?

En grej som jag hade ändrat på är sticket vid 1.50 nån gång. Där hade ja gärna kört vidare med samma komp för att inte tappa tempo.

Hur som helst, bra jobbat! Om detta inte kom bland de 1000 bästa bidragen finns det ju chans att man får höra bra grejer i år. Hehe..

Link to comment
Dela på andra sajter

Soundet är väl inte schlagerfestival utan mer hootenany singers. Refrängen funkar bra däremot är jag tveksam till versen. Sången känns lite oengagerat sjungen och vissa ord får fel betoning (som "Inmuuurad i grå betong") för att stämma med melodin. Sammanfattningsvis, bra mix och refräng men inte schlager.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

DJÄVLA IDIOTER! Uttagningskommittén alltså. Detta är så typiskt schlager det kan bli.

Positivt:

* Texten är bra.

* Musiken är bra. Se dock nedan.

* Trallvänlig låt som redan satt sig i huvudet! Största andelen av detta hittills av demos på forumet, enligt min mening!

* Lagom avvägning verser och refränger, både i längd och antal.

* Riktigt avslut.

Negativt:

* Möjligen för långt och för mycket munspel till slut. Är solot helt genomtänkt hela vägen? Var det detta det föll på?

* Lite uddlösa (low fi) ljud, det gäller väl främst kvalitén på basljuden.

* Den akustiska gitarren ska mixas högre kanske.

Får man rösta på denna ändå?

4 av 5 (minst), speciellt för att den var så lätt att komma ihåg!

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

DJÄVLA IDIOTER! Uttagningskommittén alltså. Detta är så typiskt schlager det kan bli.

Jag tror inte att det är det första de lyssnar på. Jag förstår absolut varför de ratade låten. Den är inte dålig, och den är säkert bra mycket bättre än jag någonsin kommer åstadkomma i schlagerväg, men den är inte särskilt bra heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte heller det låter schlager, men refrängen och munspelet är ju helskönt. 😄

Är det du som sjunger? Får inte riktigt rösten att passa på bilderna av dig du lagt upp... 🙂

nope, men jag körar i bakgrunden. Jag har lite spädare stämma.

Roligt att läsa era kommentarer! Verkar som folk både gillar och hatar låten, då borde den ju vara perfekt för melodifestivalen 😆

Jag får väl göra nått riktigt bidrag nästa år...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.

Pjae, trallvänligt är det iallafall.

Har själv svårt för låtar som syftar på olika geografiska platser 😉 ..

Hursomhelst, det enda jag egentligen reagerade på är att trummorna är för lågt mixade; speciellt när refrängen kommer igång, känns som det saknas något för att man ska ryckas med. Känns som ett hål..

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Det låter lite som en dansband/schlager parodi. Dom kanske genomskådade er? Som jag förstår det så var det väl inte ett jätteseriöst bidrag?

Rätta mig gärna om jag har fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter lite som en dansband/schlager parodi. Dom kanske genomskådade er? Som jag förstår det så var det väl inte ett jätteseriöst bidrag?

Rätta mig gärna om jag har fel.

du förstår rätt Stinkey. Vi utelämnar oss inte med texter som "mina färger syns inte utanpå, du är min garçon - kan du inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja boyz!

Har lyssnat på låten nu några gånger och tycker att den var svängig och cathy men gillar inte sångmelodin på versen riktigt och kören hade kanske kunnat vara lite maffigare.

Känns trots detta definitivt som en sommarlåt som man spelar när man tar en roadtrip med grabbarna.. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad ska ni göra i Amsterdam igentligen? I refrängen: "kärlekens Notredam", tror ni röker lite väl mycket holk på era resor :rolleyes: .

Nä, ärligt talat så är det en skön låt, låter dock som om det skulle kunna vara nån av min fars gamla LP plattor, typ Torkel o Sture, "vi möter våren" från 1965. 🥰 (OBS påhittat, kom inte på vilka det var som var med på dom där plattorna)

Trots dom lite väl glada rimmen så smådiggar jag det här, lite.. 😱 Kanske för att jag fick en resa tillbaka i tiden istället för till Amsterdam...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ojojoj vad jag hatar sånt här!

Men det låter inte sämre än det mesta som går upp i eurovision, så varför inte? 🙂

Hade för mig att du sysslade med elektronisk musik.... fick mig en smärre chock när jag hörde det här.

Mixmässigt låter det helt ok, skulle vilja ha lite mer trummor och lite mindre percussion om jag fick välja själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...