Jump to content
Annons

Spektrumanalysator - vilken rekommenderas?


Sunseeker (oregistrerad)

Recommended Posts

Sunseeker (oregistrerad)

Hej,

Jag försöker ta min mixning/mastring till en högre nivå och funderar på att ta en spektrumanalysator till hjälp.

Mina produktioner låter ofta grumliga och jag vet att en av orsakerna är att flera ljud slåss om samma frekvens samtidigt som det förmodligen finns "luckor" i mixen som bör fyllas ut.

Kan man på något smart sätt med hjälp av en spektrumanalysator kartlägga vart respektive ljud/kanal befinner sig? Så man får en indikation (givetvis inget facit) på vad som ska skäras/boostas eller helt enkelt tas bort?

Hur använder ni analysatorn? Jag har testat att köra den på hela mixen och jämfört med bra produktioner, men det hjälper mig inte riktigt i detta läge. För mig ser det i pricip alltid likadant ut och jag vet inte vad jag ska göra med resultatet/de enskilda delarna.

Är det vettigt att lägga analysatorn på mastern och sedan sola en kanal i taget, eller finns det bättre sätt? Tacksam för alla tips och trix! Och säg nu inte använd öronen, för det gör jag... också 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag brukar använda spektrumanalysatorn som ett komplement till mina monitorer och monitorhörlurar. Det brukar ge en ganska bra bild av vart man är på väg, dessutom blir man bättre på att tolka kurvan om man använder analysatorn frekvent.

Tror att det skulle bli úbersvårt att använda en multibandsanalysator rent praktiskt med flera dansande frekvensband 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Elemental Audio har gjort en väldigt bra plugg som heter Inspector, den är gratis.

Finns här http://www.elementalaudio.com/products/inspector/index.html

Lägg in den som insert på flera spår så kan du jämföra!

Skall förstås bara användas som ett komplement - det finns inget som fungerar så bra som öronträning (lära sig sina monitorer).

Hoppas att det löser biffen :rolleyes:

Redigerat av Staplegun
Link to comment
Dela på andra sajter

Hejs Svejs! Har några pluggar som jag inte riktigt fattar vad de gör men som borde vara något liknande, dvs: ME Spectrograph, ME Freefilter, ME Phasescope och ME Spectralizer. När man kör dessa på masterregeln kan man se hur ljudkurvan eller ljuden ligger. Ska man då jämföra med en köpesskiva som man lägger in i programmet? (Logic 5.5)

Killen med koll! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Spectrographen är en spectrumanalysator, freefilter låter dig kopiera en mastrad låt's frekvenskurva, Phasescope är troligtvis en faskorrellationsmätare med goniometer och Spectralizer är en enhancer.

ME står för mastering edition..( om du inte redan visste 😛 )

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...
El Gatto (oregistrerad)

Tja!

Är det någon som har tips på någon bra spectrum analysator för att kolla frekvensgången på sina spår?

Ju mer gratis den är dessto bättre...

Cheers

Redigerat av Olsberg
Slår samman med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
El Gatto (oregistrerad)

det är ingen som har lust att ge en snabb instruktion hur man instalerar och aktiverar pluggen??

Ha det gött haaj....

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag skulle behöva kolla frekvensspektrat när jag gör min slutmix i Cubase SX och söker efter en möjlighet att öppna en spektrumanalysator i mixern. Men jag hittar inget annat än den analysator som finns när man är nere och studerar ett enskilt audiospår och den går inte att applicera på slutmixen - i alla fall vet inte jag hur man bär sig åt.

Finns det ingen sådan funktion i Cubase SX? Dåligt i så fall. 🥰

Hur gör ni andra?

/Samuel

Redigerat av Olsberg
Slår samman med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gör ni andra?

Lyssnar...? 😆

Ärligt talat så tror jag att det är lite farligt att förlita sig på mätare och siffror. Öronen är det absolut viktigaste mätinstrumentet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ärligt talat så tror jag att det är lite farligt att förlita sig på mätare och siffror. Öronen är det absolut viktigaste mätinstrumentet.

Sanning - med modifikation... När man märker att det är för mycket enerigi ut ur mixen och inte riktigt kan fatta var det kommer ifrån så är det väl bra att det finns ett mätinstrument?

Sedan har inte alla den rutinen så man tvärsäker kan avgöra var i frekvenserna man måste arbeta. Sånt kommer väl med tiden och man lär sig mycket av att också se ljudet visuellt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ärligt talat så tror jag att det är lite farligt att förlita sig på mätare och siffror. Öronen är det absolut viktigaste mätinstrumentet.

Sanning - med modifikation... När man märker att det är för mycket enerigi ut ur mixen och inte riktigt kan fatta var det kommer ifrån så är det väl bra att det finns ett mätinstrument?

Sedan har inte alla den rutinen så man tvärsäker kan avgöra var i frekvenserna man måste arbeta. Sånt kommer väl med tiden och man lär sig mycket av att också se ljudet visuellt.

Det är egentligen ganska enkelt att leta upp var problemen ligger. Använd bara en parametrisk eq och ställ den på ganska kraftig Gain - och svep med frekvensratten, så hittar du problemen väldigt kvickt.

Har man inte lyssning som går tillräckligt lågt i basen, så kan en analysator vara en användbar varningsklocka - men man hör ju inte VAD som händer eller hur det låter och hur man behöver justera genom att titta på mätare...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Jag behöver knappa ihop en spectrumanalyzator. Jag har en fil med samplingsvärden och ska hämta ut medelnivån för ett antal frekvenser.

Jag har nästintill noll koll på hur en SA fungerar (alltså, jag vet vad den gör, men inte HUR) och jag behöver lite hjälp. Jag har läst lite om detta, men ingen förklarar principen om hur man ska gå tillväga, utan alla förklarar med matematik (vilket säkert är bättre på många sätt), men jag förstår inte det så bra... 🙂

Någon som kan förklara principen? Sen kan jag förmodligen själv komma på hur det ska implementeras.

Redigerat av Olsberg
Slår samman med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag behöver knappa ihop en spectrumanalyzator. Jag har en fil med samplingsvärden och ska hämta ut medelnivån för ett antal frekvenser.

Jag har nästintill noll koll på hur en SA fungerar (alltså, jag vet vad den gör, men inte HUR) och jag behöver lite hjälp. Jag har läst lite om detta, men ingen förklarar principen om hur man ska gå tillväga, utan alla förklarar med matematik (vilket säkert är bättre på många sätt), men jag förstår inte det så bra... 🙂

Någon som kan förklara principen? Sen kan jag förmodligen själv komma på hur det ska implementeras.

Läs på om Fast Fourier Transform (FFT), så har du principen för en digital spektrumanalysator, t ex på http://en.wikipedia.org/wiki/Fast_Fourier_transform

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag behöver knappa ihop en spectrumanalyzator. Jag har en fil med samplingsvärden och ska hämta ut medelnivån för ett antal frekvenser.

Jag har nästintill noll koll på hur en SA fungerar (alltså, jag vet vad den gör, men inte HUR) och jag behöver lite hjälp. Jag har läst lite om detta, men ingen förklarar principen om hur man ska gå tillväga, utan alla förklarar med matematik (vilket säkert är bättre på många sätt), men jag förstår inte det så bra... 🙂

Någon som kan förklara principen? Sen kan jag förmodligen själv komma på hur det ska implementeras.

Läs på om Fast Fourier Transform (FFT), så har du principen för en digital spektrumanalysator, t ex på http://en.wikipedia.org/wiki/Fast_Fourier_transform

Tack, jag har läst där och behöver nån som översätter till mitt sätt att tänka....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag behöver knappa ihop en spectrumanalyzator. Jag har en fil med samplingsvärden och ska hämta ut medelnivån för ett antal frekvenser.

Jag har nästintill noll koll på hur en SA fungerar (alltså, jag vet vad den gör, men inte HUR) och jag behöver lite hjälp. Jag har läst lite om detta, men ingen förklarar principen om hur man ska gå tillväga, utan alla förklarar med matematik (vilket säkert är bättre på många sätt), men jag förstår inte det så bra... 🙂

Någon som kan förklara principen? Sen kan jag förmodligen själv komma på hur det ska implementeras.

Läs på om Fast Fourier Transform (FFT), så har du principen för en digital spektrumanalysator, t ex på http://en.wikipedia.org/wiki/Fast_Fourier_transform

Tack, jag har läst där och behöver nån som översätter till mitt sätt att tänka....

Då kanske du ska berätta vad du har för sätt att tänka! 🙂

Vad ska du programmera i?

EDIT: Lägger till lite länkar...

http://www.relisoft.com/Science/Physics/sound.html är en bra sida som förklarar FFT

FFTW: http://www.fftw.org/ är ett gratis kodbibliotek för snabb FFT

NATSpectrum: http://sourceforge.net/projects/natspectrum/ är en open source spektrumanalysator... bra för reverse engineering...

Redigerat av Linkowich
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag behöver knappa ihop en spectrumanalyzator. Jag har en fil med samplingsvärden och ska hämta ut medelnivån för ett antal frekvenser.

Jag har nästintill noll koll på hur en SA fungerar (alltså, jag vet vad den gör, men inte HUR) och jag behöver lite hjälp. Jag har läst lite om detta, men ingen förklarar principen om hur man ska gå tillväga, utan alla förklarar med matematik (vilket säkert är bättre på många sätt), men jag förstår inte det så bra... 🙂

Någon som kan förklara principen? Sen kan jag förmodligen själv komma på hur det ska implementeras.

Läs på om Fast Fourier Transform (FFT), så har du principen för en digital spektrumanalysator, t ex på http://en.wikipedia.org/wiki/Fast_Fourier_transform

Tack, jag har läst där och behöver nån som översätter till mitt sätt att tänka....

Då kanske du ska berätta vad du har för sätt att tänka! 🙂

Vad ska du programmera i?

Ah...

Språket anser jag vara ointressant, eftersom metodiken är densamma.

HUR gör jag för att avälsa en spciellt frekvens (med valfritt Q-värde).

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah...

Språket anser jag vara ointressant, eftersom metodiken är densamma.

[...]

Algoritmer är matematik, och du säger att du inte förstår matematiken. Därför frågar jag vad du ska programmera i för att kanske hjälpa till med några länkar med liknande projekt som är relevanta. (Har för övrigt klistrat in några i ovanstående post).

Jag tackar för mig i den här tråden nu och beger mig nånstans där man uppskattar att folk försöker hjälpa till.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
creel (oregistrerad)

Jag försöker EQ:a en gitarr till en referens och använder "Audio > Spectrum Analyzer" som hjälp.

MEN, nu upptäckte jag att denna analys inte kollar med inserts aktiverade. Med andra ord syns inte mitt EQ:ande.

Hur fasen löser man detta?

Man kan ju inte hålla på exportera och importera för att se sina eq-ändringar...

Ni kanske har andra tips ifall man ska EQ:a något noggrannt efter en referens. Tacksam för alla tips.

Redigerat av Olsberg
Slår samman med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...