Jump to content
Annons

Mikrofonval?


Tellskog

Recommended Posts

Tjenis alla forumare!

Är helt ny här på forumet och vill börja med att utropa ett jättehögt HURRA 😠

för detta kalasforum. Har fått en mängd, för mig, värdefulla tips och annat som jag kommer att ha nytta av i mitt studioarbete.

Nu till min fråga:

Jag är på jakt efter en stormembransmick i prisklass runt 5000 kr. Jag vill gjärna att den funkar både till sång och gitarr. Min röst är väl i gränszonen bas/tenor. Nån som har ett bra tips på en mick som funkar, eller finns det någon tråd här på forumet som tar upp ämnet utförligt.

Tackar på förhand!

//Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hehe, B1 i all ära, men nu kan man ju få Oktava MK319 eller MK219 för under 2000 spänn. DET är prisvärt! Oktavas småmembranare MK012 fick bäst i test i Studio och deras stormembranare är enligt mig minst lika prisvärda. Dessutom har de karaktär. Jag använder MK319 ofta på röst och brass. Jättebra på acke också! Typ så långt ifrån generiska kinamickar man kan komma.

www.holmerup.biz säljer Oktava har jag sett.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oktava går kalas att köpa på tyska ebay oktavas återförsäljare i tyskland säljer bara genom ebay. Vi köpte vårat par oktava MK012 för 2700 med frakt och allt tog en vecka för dom att komma fram. Kostar 4000 i sverige.

Sen är jag kalas nöjd med mickarna låter mycket bra, så stormembranarna är säker lika bra dom med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag inte koll på exakt dom modellerna ni pratar om men är inte Oktavas billigare mickar tillverkade i kina och man får då helt enkelt betala lite extra för namnet jämfört med att köpa en kinamick som står för att den är en kinamick. Tror att dom rysktillverkade oktava mickarna har loggan med kyrilliska (stavning?) bokstäver alltså typ "Octaba" medan dom billigare heter "Oktava". Rätta mig om jag har fel, är inte helt säker?

Link to comment
Dela på andra sajter

rankey (oregistrerad)

Angående Studio Projects B1 så anser jag att Behringer B1 låter renare. Om man lyssnar o jämför dem (Tanka t.ex. test zip'en på Studios ladda ner-sida) i bra lurar så märker man direkt att Studio Projects låter aningen nasalt.

Finns test med akustisk gitarr för båda mickarna på denna sida:

http://www.thelisteningsessions.com/session5.htm

Där låter de rätt lika.. men i Studios test med vocals tycker jag att det finns en rätt tydlig skillnad.

Men då du hade en mickbudget på 5k så finns det klart bättre alternativ.

Är själv sugen på att skaffa en mick i 1000 :- klassen och det känns som Behringer B1 is the way to go. Kanske nån som har ännu bättre tips??

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag inte koll på exakt dom modellerna ni pratar om men är inte Oktavas billigare mickar tillverkade i kina och man får då helt enkelt betala lite extra för namnet jämfört med att köpa en kinamick som står för att den är en kinamick. Tror att dom rysktillverkade oktava mickarna har loggan med kyrilliska (stavning?) bokstäver alltså typ "Octaba" medan dom billigare heter "Oktava". Rätta mig om jag har fel, är inte helt säker?

Inte helt sant. Jag känner en som köpte Oktavor från den Tyska e-bay affären. Dessa hade loggan med "vanliga" bokstäver, inte kyrilliska. Förutom att han fick en svart och en nickelfärgad, så var de uselt matchade, så jag hade nog köpt från en Svensk musikaffär ändå. Man får liksom vad man betalar för.

Jag har köpt mina Oktava på Börsen och de har funkat klockrent och är hur fint matchade som helst.

Kinaoktavorna verkar vara historia nu. Thomann har ju fasat ut dem och kommer inte att ta in nya och de var så vitt jag vet den enda återförsäljaren av dessa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, B1 i all ära, men nu kan man ju få Oktava MK319 eller MK219 för under 2000 spänn. DET är prisvärt! Oktavas småmembranare MK012 fick bäst i test i Studio och deras stormembranare är enligt mig minst lika prisvärda. Dessutom har de karaktär. Jag använder MK319 ofta på röst och brass. Jättebra på acke också! Typ så långt ifrån generiska kinamickar man kan komma.

www.holmerup.biz säljer Oktava har jag sett.

Tack för gratisreklamen... 😄

Som Linus sade, så är du hjärtligt välkommen till min testsite och jämföra diverse modeller - och se vilken som faller dig i smaken.

Jag tycker själv att det är svårt att hitta dåliga modeller numera. De flesta duger finfint, men vissa är bättre tack vare vissa speciella egenskaper.

Själv är jag mycket förtjust i Studio Projects T3 - men eftersom det är en rörmic, så kan det vara bra att ha andra alternativ, om man inte vill ha rörfärgningen på alla inspelningar. Jag gillar också BLUE Babybottle (åtminstone före deras övergång till kinesisk tillverkning...) - numera kanske närmast motsvarad av Violet Design Dolly (som fortfarande tillverkas i Baltikum).

B1 gillar jag också skarpt - både billig och bra. Oktavorna som Logichead nämner är riktigt trevliga micar och är mycket bra om man vill ha en lite annan färgning än många av de kinatillverkade ger.

MC012 ska man nog, som Logihead säger, se till att få det ryska originalet för att inte riskera att få någonting av sämre kvalisort. Man känner igen dem genom att de inte hater Mk2, att de har ett lite speciellt stativfäste i metall, att Padmodul följer med och att man får individuella mätdiagram med till varje kapsel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag skulle vilja rekommendera begagnad Neumann TLM-103 för typ 6500:-! Den är sinnessjukt bra! Har själv inte hört så väldigt mycket annat

men dom som gjort det tycker ändå att den är bland det bästa som finns, åtminstone innunder säg 20,000:- (Fast går man till Tyskland är detta

inte längre sant för där kan man köpa Neumann TLM-127 för ca 15,000 - världens bästa mikrofon 😄?)

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Förutom att den är lite för vass i diskanten, så tycker jag också att TLM-103 är ruggigt bra. Den är nästan lika lågbrusig som Babybottlen också... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför tipsar alla om Studio Projects B1 när han vill ha en mic för cirkus 5000kr, så jäkla bra kan den väl inte vara.

När jag frågade efter den på musikbörsen i GBG slrattade dom bara åt den 😄 Kanske var det att dom ville sälja en dyrare, så det slutade att jag lånade hem en mick för 10 lakan 😄 och testade skillnaden mot den jag redan hade.(En AKG C3000). Och visst den var kanske lite bättre än min men inte så stor skillnad, så jag lämnade tillbaka den. Lite OT kanske, men det jag vill säga är att för ett par "vanliga" öron tror jag inte skillnaden mellan dessa tusenlappar är så stor. Så du kanske ska köpa typ en Studio Project och lägga resten av pengarna på något annat i stället.

EDIT: Ska tilläga att micpreampen jag använde vid tillfället var ganska dålig, så det kanske inte gjorde testet helt rättvist

Redigerat av The Edge
Link to comment
Dela på andra sajter

Själv är jag väldigt nöjd med min ADK Hamburg till sång. Den är inte min sista mick men den är bättre än B1 till just min sång tycker jag. Däremot funkar B1 till lugn nära sång med lite kompressor.

Det är ju kombinationen röst, mik och akustik bl a som avgör resultatet.

Tänk om det gick att låna/hyra lite dyrare prylar så man fick testa vad som passar bäst... *hmmm*

Link to comment
Dela på andra sajter

Skratta dom åt SPB1? Jag som ska beställa ett paket på fredag med den micken. Nu blir jag orolig.. 😄  😄

Jag skrattar definitivt inte åt Studio Projects B1 - och jag har testat ett antal olika micar, som bekant... 🙂

Jag misstänker att de hellre säljer något som de tjänar mer på... 😠

Det man kanske kan säga som är negativt (beroende på vad man är ute efter...), är att B1 är en "tråkig" mic, som inte färgar särskilt mycket. Vill man ha en tuffare färgning så är faktiskt Oktava 219 och 319 inte alls tokiga - och vill man ha rörfärgning, så är Studio Projects T3 mycket trevlig. Även ADK A51TC är en trevlig rörmic, men SP T3 är ett strå vassare... En rörmic med helt annan karaktär (som jag dock inte är lika förtjust i), är ADK A-48.

Ta en tripp till testsiten och bilda en egen uppfattning. Mitt kraxande bjuder jag på... 😄

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Skratta dom åt SPB1? Jag som ska beställa ett paket på fredag med den micken. Nu blir jag orolig.. 😉🙁

Ja, eller det var inte så att han börja gapskratta bara jag sa namnet, men han tog den inte riktigt på allvar och förstod inte hur den kunde komma så högt i studios test. Jag känner han lite och han brukar veta vad han snackar om, men vad fasen, det verkar ju finnas massor av folk här som tycker den är grym för pengarna. Så om du inte är ett helgalet ljudfreak skulle jag nog satsat på den ändå. Eller kanske ADK Hamburg som någon sade...

Lycka till 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Även ADK A51TC är en trevlig rörmic, men SP T3 är ett strå vassare... En rörmic med helt annan karaktär (som jag dock inte är lika förtjust i), är ADK A-48.

A51TC finns till kanonpris på musikbörsen just nu.... 4995:- har jag för mig.

Och nej, jag jobbar inte åt musikbörsen. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej där.. Jag tycker att du ska lägga en liten mindre peng på micken.. Som många säger här.. en B1 eller liknande.. Sen tycker jag du ska lägga lite mer pengar på mickrofonpreampen. Det kommer att löna sig i det långa loppet.

Tyvärr kan jag inte ärligt rekomendera nån preamp för runt 4000:- då jag inte har testat nån men just paketet med VTB1 preamp har jag hört bra om.. Sen har jag även hört bra recensioner om LineAudio DMP

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag inte koll på exakt dom modellerna ni pratar om men är inte Oktavas billigare mickar tillverkade i kina och man får då helt enkelt betala lite extra för namnet jämfört med att köpa en kinamick som står för att den är en kinamick. Tror att dom rysktillverkade oktava mickarna har loggan med kyrilliska (stavning?) bokstäver alltså typ "Octaba" medan dom billigare heter "Oktava". Rätta mig om jag har fel, är inte helt säker?

Inte helt sant. Jag känner en som köpte Oktavor från den Tyska e-bay affären. Dessa hade loggan med "vanliga" bokstäver, inte kyrilliska. Förutom att han fick en svart och en nickelfärgad, så var de uselt matchade, så jag hade nog köpt från en Svensk musikaffär ändå. Man får liksom vad man betalar för.

Det kanske var nån kinavariant ändå då?

Redigerat av flintan
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag inte koll på exakt dom modellerna ni pratar om men är inte Oktavas billigare mickar tillverkade i kina och man får då helt enkelt betala lite extra för namnet jämfört med att köpa en kinamick som står för att den är en kinamick. Tror att dom rysktillverkade oktava mickarna har loggan med kyrilliska (stavning?) bokstäver alltså typ "Octaba" medan dom billigare heter "Oktava". Rätta mig om jag har fel, är inte helt säker?

Inte helt sant. Jag känner en som köpte Oktavor från den Tyska e-bay affären. Dessa hade loggan med "vanliga" bokstäver, inte kyrilliska. Förutom att han fick en svart och en nickelfärgad, så var de uselt matchade, så jag hade nog köpt från en Svensk musikaffär ändå. Man får liksom vad man betalar för.

Det kanske var nån kinavariant ändå då?

Tror inte det. Det var köpt av den "auktoriserade" återförsäljaren i Tysklans (som säljer via e-bay).

Kolla in denna jämförelsetest. http://www.memi.com/echochamber/miktest.htm

Røde placerar sig faktiskt förvånansvärt bra. Jag gillar själv inte alls att jobba med Røde (har själv en NTK), men det är ju en smaksak i mångt och mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu när vi ändå är inne på Line Audio, vad tycker folk om Line Audio SM6? Han sa trots allt i 5000 kronors klassen och medan jag håller med om att lägga mer på en bra mickförstärkare och lite mindre på micken så kostar dom 3600 på Jam väl? Såvitt jag minns borde dom funka fint på gitarr och är även bra på trummor och att micka upp stärkare med. Sång är jag lite mer tveksam till...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu när vi ändå är inne på Line Audio, vad tycker folk om Line Audio SM6? Han sa trots allt i 5000 kronors klassen och medan jag håller med om att lägga mer på en bra mickförstärkare och lite mindre på micken så kostar dom 3600 på Jam väl? Såvitt jag minns borde dom funka fint på gitarr och är även bra på trummor och att micka upp stärkare med. Sång är jag lite mer tveksam till...

Jag ska se om jag kan få med någon av Line Audios stora micar i nästa omgång testinspelningar... De är lite speciella, eftersom de är uppbyggda av flera små membran, i stället för ett stort - så de kan säkert vara ett spännande alternativ. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag rekommenderar AKG C3000B som finns på Börsen för 4295:- tillsammans med Presonus TubePre för runt 1200:-. Jättenöjd med den micken! Det är inget killerpaket, men motsvarar mina förväntningar i hobbystudion hittills i alla fall 😉

Redigerat av sledge
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej där.. Jag tycker att du ska lägga en liten mindre peng på micken.. Som många säger här.. en B1 eller liknande.. Sen tycker jag du ska lägga lite mer pengar på mickrofonpreampen. Det kommer att löna sig i det långa loppet.

Tyvärr kan jag inte ärligt rekomendera nån preamp för runt 4000:- då jag inte har testat nån men just paketet med VTB1 preamp har jag hört bra om.. Sen har jag även hört bra recensioner om LineAudio DMP

Tackar för ett tips i kanonklassen!

Ska genast dammsuga marknaden på prisvärda preamps.

Fast genast dyker frågan upp: Rör eller inte rör? 😛

Vad tycker ni?

//Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej där.. Jag tycker att du ska lägga en liten mindre peng på micken.. Som många säger här.. en B1 eller liknande.. Sen tycker jag du ska lägga lite mer pengar på mickrofonpreampen. Det kommer att löna sig i det långa loppet.

Tyvärr kan jag inte ärligt rekomendera nån preamp för runt 4000:- då jag inte har testat nån men just paketet med VTB1 preamp har jag hört bra om.. Sen har jag även hört bra recensioner om LineAudio DMP

Tackar för ett tips i kanonklassen!

Ska genast dammsuga marknaden på prisvärda preamps.

Fast genast dyker frågan upp: Rör eller inte rör? 😛

Vad tycker ni?

//Jocke

Det beror på vad du är ute efter.

Vill du ha ett ofärgat ljud, så är DMP oslagbar i prisklassen - och en bra bit upp. 🙂

Vill du ha möjlighet till rörfärgning, men fortfarande alternativet att köra som ren transistorpreamp, så är Studio Projects VTB-1 ett bra budgetalternativ och Summit Audio 2BA-221 ett sanslöst bra val. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Självfallet ska du även ha bra mikrofonförstärkare men att lägga mer på mik-stärkaren än på mikrofonen är enligt min (lilla) erfarenhet

att elda för kråkorna! Minst det dubbla på micken 😛! Åtminstone i de lägre prisklasserna som vi ju fortfarande rör oss i och som är de enda

jag (än sålänge) har personlig erfarenhet utav!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...