Jump to content
Annons

Symfonipoppigt


martinm

Recommended Posts

LÅTNAMN: fly

ARTIST/GRUPP: m

GENRE: symfonipoppigt

LÅTLÄNGD: 3,20

KOMPOSITÖR: m

PRODUCENT: m

EV. MEDVERKANDE: nä

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: mp3

STORLEK: 4,7

STATUS: Skiss

Det här är en av få låtar som jag fortfarande orkar lyssna på utan att må illa.

Försöker få till en bättre mix, eftersom jag tycker att låten förtjänar det.

fly_3.mp3

Redigerat av martinm
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bra låt!

Gillar "symfonidelarna" av låten riktigt ordenligt. Sköna idéer, tänker lite på Erasure av någon anledning. Jag hade gärna hört en intrumental version. Tycker också att kompet behövs utvecklas lite,(känns aningen statiskt) kanske bygga på/ut med lite slagverk eller nåt?

En annan sak är att stråkarna skulle må bra av att ha lite mer attack i sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt!

Gillar "symfonidelarna" av låten riktigt ordenligt. Sköna idéer, tänker lite på Erasure av någon anledning. Jag hade gärna hört en intrumental version. Tycker också att kompet behövs utvecklas lite,(känns aningen statiskt) kanske bygga på/ut med lite slagverk eller nåt?

En annan sak är att stråkarna skulle må bra av att ha lite mer attack i sig.

Tack för kritik! 😄

Jo trummorna är ju rätt så enkla än så länge. Jag tycker kanske också att låten funkar bättre instrumentalt, fick inte riktigt in sången i ljudbilden som jag ville. Är det nån som har nåt tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja låter lite mer som långsam syntpop..med touch av 80-talets glansdagar då synten tog över 😄 Bra intro..jag gillar "kören" som ploppar upp...rösten+texten är ganska OK..kanske borde rösten träda fram lite mer o med lite mer kraft.

Fortsätt..du är på god väg..o visst lever synten 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte illa! Men ibland hör man att det är programmerat. T ex låter basen ibland sådär stel som den kan göra om det är programmerat! Men fortsätt på det här spåret. Plötsligt kommer det sitta som en smäck!

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte illa! Men ibland hör man att det är programmerat. T ex låter basen ibland sådär stel som den kan göra om det är programmerat! Men fortsätt på det här spåret. Plötsligt kommer det sitta som en smäck!

Basen är en bastuba! O visst är det programmerat, fick inte in ens halva symfoniorkestern i vardagsrummet 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tycker du ska skippa flangern på rösten samt antingen feta till trummorna rejält eller skippa dem. det låter för osäkert nu, det behöver det inte göra. det jag gillar är harmonierna, du har ju en bra låt i grunden!

Effekten på rösten är chorus, la på den för att jag ville få rösten lite syntetisk, kanske är en dödssynd? Jag håller med om att trummorna är rätt så tråkiga just nu. Tack för kritik! 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Cool låt:)

Som sagt trummorna.

Jag hade gjort om basen till en syntbasslinga.

Rösten tycker jag antingen att du gör ännu mer syntetisk eller håller den ren med ett ganska massivt cathedralreverb. Ligger liksom lite mitt emellan. funkar inte riktigt.

Övergången till körbitarna saknar nått. ett litet kort break kanske.

Gilla sångstilen skarpt:)

Kan bli hur bra som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rösten tycker jag antingen att du gör ännu mer syntetisk eller håller den ren med ett ganska massivt cathedralreverb. Ligger liksom lite mitt emellan. funkar inte riktigt.

Är det någon annan som har tips på hur man fixar till sången? Vill gärna ha konkreta tips. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt!

Gillar "symfonidelarna" av låten riktigt ordenligt. Sköna idéer, tänker lite på Erasure av någon anledning. Jag hade gärna hört en intrumental version. Tycker också att kompet behövs utvecklas lite,(känns aningen statiskt) kanske bygga på/ut med lite slagverk eller nåt?

En annan sak är att stråkarna skulle må bra av att ha lite mer attack i sig.

Amen!

Nej, men jag håller med, stråket känns gött, men trummor och bas käns sådär. Jobba på, jobba på! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Pluffo:

Voocoder på sången! That´s the shit!

Nån som har förslag på vocoder, gratis då förstås!

joachime:

Skönt lunk. Aviga stråkar. Ser fram emot att höra en vidareutvecklad version!

Hur då aviga? Är det bra eller dåligt?

Tack för alla kommentarer!! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som har förslag på vocoder, gratis då förstås!

Denna kanske?

4ormulator Vocoder Extreme offers a multitude of different effects: Pitch-Augmentation, Sympathetic Drones, Re-synthesis Effects, Formant Effects, Voice Disguisers, Multi-Band Ring Modulation, Vocoder Effects, Sub-harmonic Bass Generation, Robot Voices, Talking Instruments, Sci-Fi Effects, Ambient Generators... Up to 520 'analog' bandpass filters and a unique architecture that includes stereo harmonic effects in addition to resonance control, spectral envelope generators, internal carrier options, LFO modulators, glide effects, and more.

Features:

* Resonance Control.

* Harmonic Stereo Effects.

* Up to 520 BP Filters.

* 12 db/oct AND 24 db/oct.

* Vocoder Modes.

* Glide Control.

* Internal Wave Generation.

* 32 Effects per Bank.

* Virtual 6 Octave Keyboard.

* Sequencer & LFOs.

The Basic Edition is free and includes 32 fully functional effects.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra melodiidéer och jag tycker du sjunger bra. Mixen är dock mindre bra. Den är alldeles för kompakt/komprimerad. Försök få mer luft i mixen. Trummorna är alldeles för låga. Oboen eller vad det är för något är på tok för stel. Stelheten återfinns hos trummorna och i de flesta av orkesterinstrumenten som annars har sköna melodier och harmonier.

Bra jobbat men behöver en liten finslipning vad gäller ljudbilden. 😕

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Nja låter lite mer som långsam syntpop..med touch av 80-talets glansdagar då synten tog över 🙂 Bra intro..jag gillar "kören" som ploppar upp...rösten+texten är ganska OK..kanske borde rösten träda fram lite mer o med lite mer kraft.

Fortsätt..du är på god väg..o visst lever synten 😉

Ok martinm..vad hände med denna låt..blev det tydligare sångröst med vocoder...eller 🙂 ..vore kul att få höra din ev. uppgradering!? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är vackert detta. Tänker nog mer på musikal än Erasure. Fin melodi, fint uppbackad av stråkarna.

Prova att avveckla flangern och lägg ett svagt chorus istället på leaden,

med ytterst lite delay. Närheten i sången är tilltalande, men Du skulle prova göra

den närmre och mindre. Låter det paradoxalt? Lyssna på Chess och på hur de mixat Murray Head´s röst. Otrolig närhet, men han kryper inte ut ur högtalarna. 🙂

Gillar trummorna trots att de är diskreta, men prova gärna att lyfta fram dem någon db. Det är de små detaljerna som gör det. 😲

Lycka till, Du är duktig.

Nad

Redigerat av Nad Sylvan
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...