Jump to content
Annons

Egoist eller trendkänslig?


hammagrella

Recommended Posts

Tillåt mig för ett ögonblick att bli lite filosofisk.

Det är ju allmänt politiskt korrekt att man inte ska vara egoist och tänka på sig själv utan hellre tänka på omgivningen och andra människor - det sägs ju att är man schysst mot andra så är andra schyssta mot en själv! Eller?

Men jag vill hävda att egoism många gånger kan vara fantastiskt bra ingrediens när det gäller skapande.

Alla som är minimalt musikintresserade (dvs alla vi här på studioforum) kan ju faktiskt höra på en platta om en artist är mycket egoist (t ex David Byrne, Dylan) eller om han mest tänker på omgivningen (Gunther, Bon Jovi, Brandsta Släckers). Egoisterna bryr sig bara om vad dom själva gillar och kör med egna referenser och skiter i om det säljer. Ytterligheten av en omgivningsdiggare tänker inte alls på vad han själv diggar utan smäller ihop något som han tror andra vill höra.

Och visst hörs det här på en gång? Man kan tillochmed särskilja vissa musiker som lirar för sin egen del eller för andra. Ja, jag tjatar ofta om Mike Portnoy i D.T. och faktiskt var det när jag lyssnade på honom som jag gjorde den här kopplingen - fan han lirar ju inte för att helheten ska kännas bra, utan han lirar så som han tror att omgivningen vill höra en supertrummis!

Nu finns det ju många som är egoister men med en känsla för vad som säljer (Madonna, Prince) och egoister som nästan mot sin vilja säljer, men här kan jag inte komma på ngt bra exempel, för ofta blir effekten att dom genast blir jävligt kommersiella (Kent) eller gör något helknasigt för att dom inte ska sälja längre (Radiohead).

Tillbaka till inledningsmeningen, för egentligen är vi ju ALLA egoister. Man gör något för andra för att man vill bli uppskattad SJÄLV. Eller man gör något för andra för att man SJÄLV ska må bra. Vi är djur. Voff!! Grrrr!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Man måste faktiskt vara egoist för att klara sig i samhället - men att ta klivet bort från verkligheten och bli egocentrisk, är inget annat än skadligt...

Att vara egoist innebär däremot inte - som många verkar tro - att man skiter i allt och alla (det är egocentriker som gör det), utan bara att man först och främst tar hand om sig själv (något som alla gör men ingen vill erkänna, eftersom det är "fult" på något korkat sätt... 😛 ). När man har lärt sig se till sig själv i första rummet, så smittar det av sig. Det är ju tillfredställande för en själv att ha förmågan att hjälpa andra på olika sätt - och därför hjälper den sanne egoisten gärna sina medmänniskor också. 🙂

Kärlek är egoism för två, har någon vis man sagt... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Man måste faktiskt vara egoist för att klara sig i samhället - men att ta klivet bort från verkligheten och bli egocentrisk, är inget annat än skadligt...

Att vara egoist innebär däremot inte - som många verkar tro - att man skiter i allt och alla (det är egocentriker som gör det), utan bara att man först och främst tar hand om sig själv (något som alla gör men ingen vill erkänna, eftersom det är "fult" på något korkat sätt... 😛 ). När man har lärt sig se till sig själv i första rummet, så smittar det av sig. Det är ju tillfredställande för en själv att ha förmågan att hjälpa andra på olika sätt - och därför hjälper den sanne egoisten gärna sina medmänniskor också. 🙂

Kärlek är egoism för två, har någon vis man sagt... 🙂

Word! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Kunde inte sagt det bättre själv!

PS hammagrella var faktiskt lite egoistisk här när han uti inledande inlägget uttryckte sig så väl att inget kvar att tillägga!

Han tag samtliga filosofiska godbitar och smaska upp dem och icke minsta lilla smula lämnades oss andra o filosofera om!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)

Jag är egoistisk som fan. Tänker bara på mitt eget bästa. Men det betyder inte att jag inte bryr mig om andra, även om jag inte gör något för att dom ska ha det "bra".

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, men allvar. Allt man gör är väl egoistiskt? Att lämna sista sittplatsen på bussen till nån annan är inte så osjälviskt som man tror. Jag gör det i alla fall för att det får mig att må bra.

Att anstränga sig för att bli populär är ju lika egoistiskt som att köra sitt eget race, men resultatet blir ju ett helt annat. Inget av alternativen är naturligtvis fel, men jag tror att det är viktigt att kunna erkänna att man är självisk och att stå för de val man gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte om man, definitionsmässigt kan kalla det många här pratar om för egoism. Alltså, om man själv lever på marginalen i ett eller annat avseende så kan det nog, för många, vara svårt att "tänka på sina medmänniskor". Sen är ju problemet att "marginalen" kan handla om många saker, materiellt, psykosocialt etc. Ett annat problem att gränsen för vad man pallar med är olika för olika människor. Det som är fin-fint för en kan vara fullständigt outhärdligt för någon annan. För mig är Portnoy en cirkusapa många gånger som slagit sönder mången god DT-låt!

Det är bra med egoistiska låtskapare som gör någonting de själva vill höra och inte bryr sig om resten av sina medmänniskor i den stund musiken skapas. Det är inte lika roligt med egoistiska musiker som sen skall spela det den egoistiske låtskaparen kommer till replokalen med. Jag tror t ex att Mike Portnoy, vid ett sånt tillfälle, tänker: "Vad kul! Nu skall här slås på trummor för det är det roligaste som finns! Undrar om jag kan få in etthundratjugo rundgångar den här gången?"

Inte konstigt att han sett till att få proddat de senaste DT-skivorna (i sällskap med Petrucci, som är på tok för snäll!). Titta på t ex "Images And Words", där spelar han t o m smakfullt långa stunder. Det tror jag beror på att det fanns en producent som tog honom i örat när han glömde av att det handlar om att lyfta fram en låt och att man är en del i en helhet, en grupp.

Se gärna detta som ett inlägg med en vidare mening än att "hänga ut" Portnoy. Det var bara det att Hamma slog an en sträng hos mig när han pratar om egoism. Han slog an en annan sträng när han pratade om Portnoy i samma inlägg.

Såja, nu känns det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Se gärna detta som ett inlägg med en vidare mening än att "hänga ut" Portnoy. Det var bara det att Hamma slog an en sträng hos mig när han pratar om egoism. Han slog an en annan sträng när han pratade om Portnoy i samma inlägg.

Härligt WB! Var det månne F#-strängen först och sen D-strängen? Jäkligt snyggt i sånt fall!! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte om man, definitionsmässigt kan kalla det många här pratar om för egoism. Alltså, om man själv lever på marginalen i ett eller annat avseende så kan det nog, för många, vara svårt att "tänka på sina medmänniskor". Sen är ju problemet att "marginalen" kan handla om många saker, materiellt, psykosocialt etc. Ett annat problem att gränsen för vad man pallar med är olika för olika människor. Det som är fin-fint för en kan vara fullständigt outhärdligt för någon annan. För mig är Portnoy en cirkusapa många gånger som slagit sönder mången god DT-låt!

Det är bra med egoistiska låtskapare som gör någonting de själva vill höra och inte bryr sig om resten av sina medmänniskor i den stund musiken skapas. Det är inte lika roligt med egoistiska musiker som sen skall spela det den egoistiske låtskaparen kommer till replokalen med. Jag tror t ex att Mike Portnoy, vid ett sånt tillfälle, tänker: "Vad kul! Nu skall här slås på trummor för det är det roligaste som finns! Undrar om jag kan få in etthundratjugo rundgångar den här gången?"

Inte konstigt att han sett till att få proddat de senaste DT-skivorna (i sällskap med Petrucci, som är på tok för snäll!). Titta på t ex "Images And Words", där spelar han t o m smakfullt långa stunder. Det tror jag beror på att det fanns en producent som tog honom i örat när han glömde av att det handlar om att lyfta fram en låt och att man är en del i en helhet, en grupp.

Se gärna detta som ett inlägg med en vidare mening än att "hänga ut" Portnoy. Det var bara det att Hamma slog an en sträng hos mig när han pratar om egoism. Han slog an en annan sträng när han pratade om Portnoy i samma inlägg.

Såja, nu känns det bättre!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Men visst är det så att alla RIKTIKT bra konseter man har sett har känts som

om artistern i fråga har spelat för sig själv och skulle har gjort det även utan publik. Hade jag vatt nykter skulle jag kunnat utveckla,mig på ett bättre sätt nu har jag nog med att stava någholunda begripligt. Leve de Chilenska vinbönderna!!! Viva, Viva!!!! 😆😄😛😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...