Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej hej!

Jag pysslar lite med diy produktioner, och vid mindre skalor sÄ Àr det inte sÄ ball att betala för cd-kopiering med labeltryck eftersom det bli vÀldigt dyrt om det Àr under ett par hundra och dÄ blir det svÄrt att sÀlja jÀttebilligt.

Jag skulle vilja ha tips pÄ vart man man kan köpa billiga cd-r skivor, dÄ gÀrna utan tillverkarlogga pÄ, helt silvrig undersida (Apfult med blÄ eller grön ton).

Sen om nÄgon har tips pÄ hur man kan göra egna tryck pÄ skivan pÄ nÄtt smidigt och snyggt sÀtt skulle jag gÀrna ha tips pÄ det med.

Ha de kalas!

/Ulf

www.gracewillfall.com

ulf@gracewillfall.com

Annons
Postat

Hej Ulf,

jag har trixat lite med detta men inte hittat nÄgon riktigt bra lösning. Det som funkat bÀst Àr som följer:

1 - köp inte skivor utan tillverkarnamn. Jag har mer Àn en gÄng tvingats kasta ett helt gÀng med fÀrdiga skivor. Just nu kör jag Memorex, 50st för 199:- pÄ Siba tror jag det var. Köpta nÄgra paket. Helst köper jag 640Mb skivor om jag kan hitta dem billigt, det verkar som om en vissa CD-spelare fÄr krÄngel med större skivor.

2 - Klas Olsson har klisteretiketter som man kör i fÀrgskrivaren. Inte helt totalproffsigt, men med lite trix kan det bli snyggt. Knappt en krona per skiva. Det blir inte vattensÀkert, men om man vill kan man köpa fixativ (=klarlack som konstnÀrer anvÀnder pÄ kolteckningar o sÄnt) o spruta pÄ etiketterna.

3 - spela inte in pÄ högsta hastigheten. Det blir bara krÄngel i vissa CD-spelare.

Lycka till, detta Àr inte helenkelt.

T.

Postat

Tack!

Funderar pÄ dom hÀr memorexskivorna... dom Àr ÀndÄ gröntonade pÄ undersidan vÀl? Om det Àr logga pÄ spelar ju iofs ingen roll om man ska ha etiketter pÄ. SÄg att dom hade blanka cd-etiketter pÄ CO ocksÄ, det Àr ju rÀtt sjyst.

Har hÄllt pÄ en del med etiketter innan, men dÄ matta och har inte varit helt nöjd.

Det var dÀrför jag funderade pÄ helt blanka utan logga, sÄ man kunde köra med spraymall eller nÄgot kanske.

hare!

/Ulf

www.gracewillfall.com

ulf@gracewillfall.com

• 10 mĂ„nader senare...
Postat

Hej!

Vi pÄ E&A produktion har skivor som Àr helt silverfÀrgade pÄ undersidan.

Det gÄr bra att köpa dessa frÄn oss.

Mvh

Björn Adolfsson

www.ea-produktion.se

Postat
Hej!

Vi pÄ E&A produktion har skivor som Àr helt silverfÀrgade pÄ undersidan.

Det gÄr bra att köpa dessa frÄn oss.

Mvh

Björn Adolfsson

www.ea-produktion.se

RÀcker det inte med reklam i en trÄd??

sublunar (oregistrerad)
Postat

Kan tipsa om svarta CD-R skivor (t.ex. Razorsound), speciellt för audio. Brukade alltid ha problem att spela vanliga CD-R i min stereo, men den svarta typen av skiva funkar alltid. Sen Ă€r det bara att skriva ut och klistra pĂ„ etiketter, som trombonisten tipsade om. Svart undersida Ă€r coolt 🙂

• 3 veckor senare...
Postat

Jag Àr ute efter cd-r skivor som Àr printable och har en silvrig skrivyta, sÄ det inte syns att den Àr brÀnd.

HÀr har jag hittat sÄdan skiva (lÀnken), tÀnkte kolla om nÄgon har nÄgot billigare alternativ, gÀrna som man kan köpa i vanlig affÀr?

janne c (oregistrerad)
Postat

Har en riktig printer för CD-skivor. Var svindyr 14,580:- + moms nÀr jag köpte den. Kan printa ut bild och tex pÄ skivorna om det inte Àr för mÄnga. Pris: det ordnar sig! Det som kostar Àr fÀrgpatronen ca: 500-600:- för 500 skivor. Beronde pÄ hur mycket fÀrg det gÄr Ät.

Janne c

• 3 veckor senare...
musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Intressant Àmne Fnulf! Jag hade skaffat program, etikettpress, en massa cd-etiketter frÄn Tyskland, bÄde matta och mer high gloss, för blÀckstrÄleskrivare plus en hel hög limpa med lÀmpliga cdr-skivor frÄn Dysan, helt utan text.

DÄ gick bÀgge hÄrddiskarna sönder i den stationÀra pc:n. Efter nÄgot datorlöst Är skaffade jag nu dÄ en bÀrbar. Jag tÀnker köpa en Canon Pixma-variant, dÀr man kan skriva ut pÄ cdr-skivor (och dvd) direkt. Det Àr mycket smidigare och proffsigare Àn att klistra etiketter. Det behöver inte heller vara den dyraste Pixma-modellen.

Cdr-skivorna skall naturligtvis INTE ha nÄgon text pÄ sig dÄ, det skall vara s.k. "Printable". Vill Du ha silverundersida (vem vill inte ha det), sÄ lÀr det finnas flera mÀrken/företag som erbjuder det. Faktum Àr att jag sÄg företag pÄ NÀtet igÄr, som erbjöd printable cdr-skivor med silverovansida ocksÄ!! det innebÀr att man alltsÄ kan skriva ut delar av en ovansida liksom, och fÄ vissa delar av den silvriga ovansidan synliga, om man nu vill det. VÀldigt proffsigt!! Dum som jag var sÄ skrev jag inte upp det företagets namn, men sök pÄ "silver cdr printable" i google.com eller nÄ't?!

:musik

musik (oregistrerad)
Postat

Hej igen!

Jo, jag glömde skriva en sak. Det Àr viktigt tycker jag att det inte stÄr "memorex cdr 74 min 48x" runt centrumhÄlet pÄ den 10-pack med cdr-skivor jag köpte för nÄn mÄnad sen. AffÀrsinnehavaren ville inte öppna paketet och visa en. De hade en hel pall inne... Skivans skrivbara (printable) ovansida var annars vit och sjÀlva skivans undersida silver.

Postat

PÄ den tyska sajten www.wesellcd.com har de ett stort utbud av skivor till priser som nog Àr svÄra att matcha i sverige typ 100 pack Cd-r för 160:-

Kan dock inte uttala mig om kvaliten Àn men det Àr kanske nÄgon annan som har anvÀnt nÄgon av deras produkter. De har Verbatim, Fujifilm, princo mm

Mattias

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Har testat en massa mÀrken. Verbatim, Fuji och kanske Sony tillhör favoriterna!

För riktigt dÄliga mÀrken kan upp till 5 cdr per 100 st balla ur...

Postat
Kan tipsa om svarta CD-R skivor (t.ex. Razorsound), speciellt för audio. Brukade alltid ha problem att spela vanliga CD-R i min stereo, men den svarta typen av skiva funkar alltid. Sen Ă€r det bara att skriva ut och klistra pĂ„ etiketter, som trombonisten tipsade om. Svart undersida Ă€r coolt 🙂

ja/nej. De svarta skall funka i alla spelare sÀger reklamen men vissa Sonytransporter kan inte spela dem. SÀrskilt illa Àr det med 80-minutersplattor. 74-or och 63-or Àr bÀst men var kan man köpa sÄdana idag?

För övrigt var Kodaks guld-cd bÀst -- de verkar helt red book-kompatibla (fast de ju var orange book-standard) men folk vill ju aldrig betala för nÄt och i konkurrensens namn fungerar marknadskrafterna som vanligt: Allt blir billigare men sÀmre (OBS! En generaliserad men ej ubikvid sanning). Inte kommersiellt gÄngbart att producera sÄ fina cd-r idag. Men hade de funnits hade jag köpt dem, Àven för 15.--20.- stycket.

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jahaja, nu Àr det t.o.m. snart morgon, och grannarna verkar ha slutat spela nu...

VÀrt att kolla in för cd-r Àr www.primera.com och www.discatonce.com.

De förra nÀmnde "mopedhead". DÀr finns bl.a. Tayoi Yuden. Ett mÀrke som sjÀlvaste Digitalfabriken anvÀnder och rekommenderar (jag har varit i kontakt med dem en del). Intressant var ocksÄ diskussionen om att man kunde cd-r med olika standard för hur lÄngt in pÄ skivan man kunde skriva med blÀckstrÄleskrivaren: Classic, Full, Total. De hade Àven Hi-space, till 50% billigare Àn Discatonce nÀr det gÀller snabb överslagsrÀkning av silver-skivan. Kontrollera sjÀlva. Men löjligt dyra pÄ mappar till cd-r. Kan ju aldrig stÀmma!!

Discatonce hade ocksÄ ett antal inressanta produkter. Hi-space var bÀst. Fanns med silvrig skrivyta, med svart skrivyta (sÄg ut som den hade "spÄr" dessutom. Minietiketten var inte störande heller direkt) och en guld-cdr för extra lÄng lagringstid (denna var dock kanske ej inkjet-skrivbar?).

Kontrollera alltid om det Ă€r "silver" pĂ„ BÄGGE sidor, vid bestĂ€llning, om det Ă€r vad ni vill ha.

• 4 mĂ„nader senare...
  • 3 veckor senare...
musik (oregistrerad)
Postat

Hej Anders!

Det verkar inte som om de sÀljer lösa cd-skivor dÀr, av typen 50/100-pack. SÀkert ett bra företag för dem som vill fÄ utskrifter pÄ cd:s med inkjet plus mikrotunn plastfilm som laminering dock.

:rolleyes:

torkrum i tvÀttstugan//:musik

• 4 veckor senare...
Postat

Jag har köpt frÄn redan nÀmnda wesellcd.com, 235 spÀnn för 100 st,

vit printbar ovansida och silverbaksida. NÄgra exemplar har visserligen

inte funkat i alla cdspelare fast det dÀr Àr som ett lotteri.. man vet

aldrig vad som funkar.

Vad som dÀremot nÀstan alltid funkar Àr Clas Ohlsons absolut

billigaste skivor.. (179 kr för 50 st).

Ă„ sen har jag alltid haft problem med Verbatim

som hela tiden marknadsförs som nÄgon sorts elitskivor.

Fast det kanske beror pÄ att jag kör Mac?

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Kan inte riktigt hĂ„lla med om att jag Ă€r organiserat oljud! 😉

Funderar numera pÄ att köpa Samsungs cdr. 99 för 25 st eller 49 för 25 st pÄ rean.

FrÄgan gÀller nÀrmast vilka skivor som helt saknar text runt centrumhÄlet!!

😛

• 3 mĂ„nader senare...
Postat

jag har köpt Sony cdr med helt vit ovansida och silvirg undersida frÄn media prostore. 4kr skivan inkl. frakt. (100st). Dom funkar skitbra.

Postat

cdskivor Àr dÄliga. mycket bÀttre med mp3 för det Àr lÀttare att flytta runt och filerna blir mindre

/joe

Postat
cdskivor Àr dÄliga. mycket bÀttre med mp3 för det Àr lÀttare att flytta runt och filerna blir mindre

/joe

Troll!?

Postat

/joe

Troll!?

Troll?

/joe

Postat (redigerat)

Jag köpte 4st 100 pack sony skivor pÄ Elgiganten för 99:-/packetet

Silver pÄ bÄda sidorna inget tryck ( jag hade gÀrna haft tryck pÄ ena sidan dock )

EDIT: Det var 50 pack och inte 100 pack. AltsÄ 50st för 99:-

Redigerat av hansjohnny
  • 4 veckor senare...
Postat

Jag gillade ocksÄ kodaks skivor, jag har skivor brÀnda typ 2001 som fortfarande hÄller!!!!

Annars kör jag pĂ„ ÖBs platinum, annars har musikaffĂ€ren 25 pack maxell för 99:- Memorex har jag haft problem med...

• 3 veckor senare...
Postat (redigerat)

Har lÀst igenom trÄden men inte sett nÄgon som hittat en svensk butik som sÀljer blÀckstrÄleskrivbara CDR med silvrig ovan- och undersida. Finns det?

FlÄtŽnu hittade jag Mopedheads lÀnk till www.primera.se... finns det fler?

Redigerat av Mannex
  • 2 veckor senare...
Postat

eller om du har en skrivare ur canons Pixma serie som har en slags slÀde som man sÀtter cdn pÄ...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.