Jump to content
Annons

Mer house från gamlestan!


olke

Betyg  

18 röster

  1. 1. Betyg

    • 5. topp
      4
    • 4.
      6
    • 3.
      2
    • 2.
      2
    • 1. botten
      0


Recommended Posts

* LÅTNAMN: Instant insanity drugs

* ARTIST/GRUPP: Kristoffer Zaar

* GENRE: House

* LÅTLÄNGD: 6:16

* KOMPOSITÖR: Kristoffer Zaar

* PRODUCENT: Kristoffer Zaar

* INSPELNINGSÅR: 2005

* FORMAT: mp3 @ 192kbps

* STORLEK: 8,7mb

* STATUS: färdig skiss? 😆

* LÅTLÄNK: [Finns numera till salu på magneticgrooves 😛]

Försökt mig på att göra house igen.. Svårt som fasiken, utmanande. Men roligt!

Vad tycker ni? Hur funkar mixen? Låten? Nåt som går hem ute i stugorna? 🙁

Redigerat av olke
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låten i sig låter bra. Jag har inte kunnat höja volymen pga lyhördhet och att det faktiskt är sent.. men det låter bra, produktionsmässigt sett.

Däremot säger det ingenting. Det är ointressant, som ett designerhem där det inte finns några tidningar och frukten är polerad och vaxad.. Ungefär så.. :rolleyes: Som en IKEA-tidning.

Natti natt. //smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker låten är kanon! Äntligen helelektronisk house. Låten håller också tycker jag, tycker du ska vara nöjd.

Däremot var det ett par saker i produktionen jag hängde upp mig på:

Baskaggen låter odistinkt och mufflig i början av låten, detta kan antagligen avhjälpas med att addera en klickig kagge helt utan bas ovanpå den ursprungliga kaggen.

Dessutom upplevde jag ett par fasfel i basen och några andra ljud. Kändes som om panoreringarna ibland skapade en phasereffekt. Kan ju vara coolt, men jag upplevde att de ibland släckte ut vissa frekvenser, och gjorde mig lite åksjuk liksom. 😉

Annars, kanon. Göm inte undan låten vetja! Skicka den vidare...

Link to comment
Dela på andra sajter

PetePizza (oregistrerad)

Jag tycker denna låt var skitsnygg! 😆

Känns ju lite egen med alla de krakiga sågtandsbasarna som spelar melodi hit och dit. Det är bra att det inte låter som allt annat man hör.

Att den känns ointressant kan jag inte hålla med om. Många snygga partier med panoreringar hit och dit och små grejer som dyker upp. Fräsht som fan! 😆

Det enda jag saknar är lite mer fläsk i botten. Den känns jäkligt tajt och clean och inte så mycket lågbas. Mer bass på bassen ye! Detta pumpar ju. (sitter o lyssnar med 18tums basarna nu så det känns i håret, men kan kännas mer)

Lite mer skit på leadmelodin för den spretar iväg lite mycket när den solar ibland kanske.

Annars Grymt! 4/5 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

@jkn: okej! Tack för tips och tycke!

@PetePizza: Tack!

Angående fläsk i botten.. Det är jäkligt svårt att mixa sånthär tycker jag.. Man måste även tänka på de som inte har 18-tums-basar, kan bli väldigt grötigt i botten så man får hålla tillbaka litegrann oxå känns det som, annars låter det piss hos vissa och asbra hos vissa..

Du får höja basen på stereo-EQ:n istället, hehe 😱

Redigerat av olke
Link to comment
Dela på andra sajter

PetePizza (oregistrerad)

hehe *pillar på stereo-eq:n och höjer basen* 😱

Mmm..fett!

Nämen testa att böja själva basen alltså inte kaggen bara nån dB kanske.

Hittade förresten ett älsklingsparti vid 2:41 där ljuden bara helt flippar ut och sprider sig som en myggsvärm i hötalarna..Brett och snyggt.. Fylligt som chokladmousse! 😛

Redigerat av PetePizza
Link to comment
Dela på andra sajter

hehe *pillar på stereo-eq:n och höjer basen* 😱

Mmm..fett!

Nämen testa att böja själva basen alltså inte kaggen bara nån dB kanske.

Hittade förresten ett älsklingsparti vid 2:41 där ljuden bara helt flippar ut och sprider sig som en myggsvärm i hötalarna..Brett och snyggt.. Fylligt som chokladmousse! 😛

Jo, fattade att du menade baskanalen, men det kan lätt gröta ihop sig ändå.. Hade något högre bas till att börja med, men sedan sänkte jag den lite när jag lyssnade av i stereo just för att det kändes lite grötigt..

Har inga bra högtalare eller monitors att lyssna av i dock, så det är svårt att avgöra.. Kanske hade jag för hög bas på min stereo, a.

Det är ett litet helvete det här med mixning och sånt 😛

Gillar oxå det vid 2:41. Ping pong delay 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

PetePizza (oregistrerad)
Det är ett litet helvete det här med mixning och sånt 😛

Ja, det e inte alltid så lätt men jag tycker du gör det bra som f*n ändå! 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

LSI (oregistrerad)

Tycker det hela luktar FruityLoop production.

Inget ont om Fruity, men det är lätt att bli stel i det programmet.

Det värsta är att man känner igen syntarna o ljuden.

Om man inte är innovativ i det programmet så låter alla låter likadana.

Bara vad jag tycker

LSI

Link to comment
Dela på andra sajter

Hugaligen.. Det här gillade jag. Spelade upp den på min hemmabioanläggning betstående av åtminstonne 24 separata högtalarelement spridda i 8 lådor varav 2 st 18" i subbarna. Det gungande gött (spelade upp i simulerat surroundläge, stage). 😛

Mer sånt här!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det hela luktar FruityLoop production.

Inget ont om Fruity, men det är lätt att bli stel i det programmet.

Det värsta är att man känner igen syntarna o ljuden.

Om man inte är innovativ i det programmet så låter alla låter likadana.

Bara vad jag tycker

LSI

Allt är gjort i Ableton Live tillsammans med Korg Legacy Collection-VST, och det där blipp-nintendoljudet har jag skruvat fram i Reasons Malström (körde som reWire slave till Live). Aldrig kört fruityloops, och kommer nog aldrig göra det heller.

Du får nog spetsa öronen lite mer..

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelade upp den på min hemmabioanläggning betstående av åtminstonne 24 separata högtalarelement spridda i 8 lådor varav 2 st 18" i subbarna. Det gungande gött (spelade upp i simulerat surroundläge, stage). 🙂

Mer sånt här!!!

jösses.. 🙂

Ska se vad jag kan göra.. Kanske kommer mer, kanske inte 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

starboy (oregistrerad)

Otroligt bra detta. Kämpar själv med den här typen av musik, men får det inte att låta på långa vägar lika bra som Du.

Man får ta av sig hatten och buga för en superb ljudupplevelse.

Fortsätt på den inslagna vägen ...

cheers

Link to comment
Dela på andra sajter

Otroligt bra detta. Kämpar själv med den här typen av musik, men får det inte att låta på långa vägar lika bra som Du.

Man får ta av sig hatten och buga för en superb ljudupplevelse.

Fortsätt på den inslagna vägen ...

cheers

😉

tack starboy! kul att det funkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är kul att du håller ihop säcken lite i förhållande till din förra låt "I know who.. osv" Gillade ljudbilden då, gör det även nu. Du mixar torrheten med steroverb+delay fint, lite less is more, liksom. Allt sitter ju ihop tight, ganska laid-back och inte så utsvävande.

Live+reason=killercombo? 🙂

Det blev en 4:a. Vore kul att höra hur det skulle bli om du gjorde en idé i moll, lite mer upbeat.

/Moz Oz

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det typ fjärde gången jag lyssnar på den i rad. Det svänger som fan och jag gillar det starkt.

Jag tycker det mer låter rätt synthpoppigt. Men kul ändå. Skulle gärna vilja se en skärmdump på hur du ställt in din Malström. För jag letar också efter det ljudet

Link to comment
Dela på andra sajter

Live+reason=killercombo? 😕

Mja. Live + Korg Legacy Collection snarare.

Använder reason ytterst lite 😄

Typ malströmmen eller subtractorn, fast det blir mindre och mindre.

uptempo i moll säger du.. vi får se 😄

Tack alla för de fina kommentarerna!

uppskattas!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det typ fjärde gången jag lyssnar på den i rad. Det svänger som fan och jag gillar det starkt.

Jag tycker det mer låter rätt synthpoppigt. Men kul ändå. Skulle gärna vilja se en skärmdump på hur du ställt in din Malström. För jag letar också efter det ljudet

Kul att du gillar!

bild på malström: http://www.melodica.se/upload/bilder/malstrom.gif

väldigt basic inställning.. Du kan nog tweaka till det så det blir än bättre.. Just nu låter det rätt burkigt. Testa att finjustera filtren litegrann och sådär kanske 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

oki,, mitt första inlägg som "kritiker"

Snyggt sound, en hel del kul saker här och där (det är nu det där "meeen" kommer!) Men! tråkigt som tusan, bortsett från soundet och de kuliga sakerna. Oengagerande kanske man kan säga?!

Har bara lyssnat en gång, den andra är på G nu.

Börjar lovande, ett par takter för långt intro, synten ger samma förväntningar, men allt för snabbt så blir det händelselöst, nu kommer det en synt till och samma sak där,, tusan det kanske händer något kul nu.. men än en gång så är det händeslöst efter ett par takter. Ibland så exploderar låten i en kort men kul liten "grej" (lite tweek eller så). Utan de små händelserna så skulle jag säga 1'a i betyg, nu blir det en stark 2'a, eller om du hellre föredrar en svag 3'a?

Vill dock höra fler låtar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ojoj, det var helt klart värt den långa nerladdningstiden...

Väldigt bra.

tack CarbonSteel! 😄

(jo.. seg server.. vi har en webbserver stående hemma, och tuvärr kan BBB bara leverera 8/1 till oss.. ruttet, ruttet).

@Light Head: ok.. tre tycker jag den är värd iaf.. pliiis 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...