Jump to content
Annons

Bästa Midiklaviatur över 2000:-


leaf

Recommended Posts

Annons

CME UF8 med 88 tangenter och som bonus skickar de med en pedal (som om det inte skulle vara självklart! Helt kanon och kanonpris. Jag köpte UF5 istället för jag hade inte så mycket pengar och så ville jag ha en mindre och så skal jag inte ha den att spela så mycket på utan "bara" att komponera och mata in till datorn med. Spelar på riktigt gör jag på riktiga pianon. Kolla iallafall UF8 innan du köper nåt annat och jämför priserna, är mitt tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

CME Klaviaturerna är ju riktigt buggiga!

1. Det finns ett "gap" när man rattar values med knobbarna!

2. Grafiken som är tryckt på den svarta aliminiumen nöts ut löjligt snabbt.

3. Alla rattar är inte assignable, dvs vissa har samma namn trots att man inte är i predefined läget.

4. Det var sjukt bökigt att installera det innan 1.04 kom till pc.

5. Ruggigt dålig support, när folk på forumet säger att dom inte får det att fungera ordentligt så rycker dom bara på axlarna och säger nåt i stil med; we are chinese and don't understand english very well...

Men tanken bakom klaviaturen var väl inte så dum... vi får hoppas på att den nya versionen som lanseras sen (vita/bruna) är lite bättre genomtänkt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi på Fitzpatrick som importerar CME är mycket förvånade över ditt inlägg.

1. Det finns ett "centerstop", alltså ett klickläge i mitten av regeln som hjälper dig att snabbt hitta detta läge. Är det vad du menar med "gap"? Vad är problemet?

2. Grafiken nöts ut snabbt? Det har verkligen vi aldrig hört talas om. De demo-keyboards som vi släpat runt till alla våra återförsäljare har roddats friskt utan synbart slitage. Vi skulle gärna vilja se den skada du beskriver. Kan du maila en bild?

3. En editor finns som fungerande beta och släpps inom kort på www.cme-pro.com. Med den kan man assigna varje controller precis hur man vill.

4. Vi vet att många hade problem med SX2 i början. Sedan 1.04 släpptes i Juni har supportsamtalen till oss upphört helt, trots extrema antal sålda keyboards. Det tolkar vi som ett utmärkt betyg på de nuvarande drivarna.

5. Signaturen "ZYT" på CME´s forum är Zhao som är Managing Director på CME, en mycket trevlig och otroligt kompetent kille. Han får grym cred för snabba svar och lyhördhet inför önskemål. Ge oss gärna en länk till något exempel där de "ryckt på axlarna". Vi har inte fått några andra klagomål. För övrigt finns utmärkt support att få (på svenska) hos oss på Fitzpatrick, det är bara att höra av sig.

Du verkar ha missförstått vad den vita/bruna modellen är för något. Det är en Limited Edition där skillnaderna är att Firewireinterfacet (UF400e) sitter fabriksmonterat, samt färgsättningen. Dessa är de enda skillnaderna.

Apropå bättre genomtänkt - Välkände Craig Anderton gjorde ett test för Keyboard Magazine av CME i våras. Han verkade tycka de var bra genomtänkta, han skriver nämligen att han köpte en UF själv....

Bästa hälsningar/Uffe

Redigerat av Uffe Mickols
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en cme uf5 och är jättenöjd med spelkänslan, och det går mycket bra att koppla till reason och ratta med filtrena osv...

det som jag tycker var dåligt var att man inte kan använda play stop och rec tangenterna fullt ut.

tex. stoppar man en inspelning i cubase sx3 utan hjälp av uf5an så lyser fortfarande recknappen på uf5an och man måste trycka på stop och sen play för att få igång den..

och sen skulle det ju inte sitta fel med motorreglar då jag några gånger råkat röra vid mina reglar och ställt om hela mixen 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Det finns ett "centerstop", alltså ett klickläge i mitten av regeln som hjälper dig att snabbt hitta detta läge. Är det vad du menar med "gap"? Vad är problemet?

jag upplever att det blir ett hack om man ska göra t.ex en svepande cutoff. gör man t.ex ett långsamt svep så fastnar knobben gärna till i centerstoppet. vilket gör knobbarna oanvändbara, för mig. det är väl inget svårt att centrera manuellt?

vill dock poängtera att jag syftar på centerstoppet på mitt förra keyboard (edirol pcr-50), men stopp som stopp 😆

Redigerat av monkeystrike
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man ha syntkänsla så är det CME UF som gäller. 5,6 ellrt 7 beroende på hur många tangenter man behöver. Visst, de är lite skrymmande, men de är ju snygga, och otroligt bra känsla i klaven.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...