Jump to content
Annons

bästa midiklaviatur


alexfree

Recommended Posts

är på G att köpa en midiklaviatur:

kraven...:

*bra tangenter för att kunna spela hyfsta

*lite rattar o knappar för att sytra midi-sequencer o virutella instrument

*ska inte ta så mycket plats på skrivbordet men ändå har 4 oktaver

*USB eller inte spelar inte så stor roll

Nån som kan rekommendera något?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

CME UF5 är ju förjävla stor. Hade tänkt tjacka ett sådant själv. Mest av den löjliga anledningen att det är svart och skulle designmässigt passa bättre in i min lilla hörna. Men när jag mätte upp djupet på mitt jerkerbord så skulle keyboarden hamna in långt under monitorhyllan, och det går ju inte för sig.

Vad tror du om detta då? KLICK!

Ett M-Audio Radium 49. Lagom många oktaver, inte så stort och ett gäng rattar och reglage att pilla på?

1895:- på www.musikcentralen.se

Vill du promt ha 47 tangenter får du väl bända bort två med en skruvmejsel 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

CME UF5 är ju förjävla stor. Hade tänkt tjacka ett sådant själv. Mest av den löjliga anledningen att det är svart och skulle designmässigt passa bättre in i min lilla hörna. Men när jag mätte upp djupet på mitt jerkerbord så skulle keyboarden hamna in långt under monitorhyllan, och det går ju inte för sig.

Vad tror du om detta då? KLICK!

Ett M-Audio Radium 49. Lagom många oktaver, inte så stort och ett gäng rattar och reglage att pilla på?

1895:- på www.musikcentralen.se

Vill du promt ha 47 tangenter får du väl bända bort två med en skruvmejsel 😆

ser bra ut patrik!

jag menade egentligen 4 oktaver...blir det 49 istället för 47??det e ok...såklart!!

viktigaste att det är ungefär lika djupt som ett tangentbord...och inte tar för mycket plats!!!

Redigerat av alexfree
Link to comment
Dela på andra sajter

CME UF5 är ju förjävla stor. Hade tänkt tjacka ett sådant själv. Mest av den löjliga anledningen att det är svart och skulle designmässigt passa bättre in i min lilla hörna. Men när jag mätte upp djupet på mitt jerkerbord så skulle keyboarden hamna in långt under monitorhyllan, och det går ju inte för sig.

Vad tror du om detta då? KLICK!

Ett M-Audio Radium 49. Lagom många oktaver, inte så stort och ett gäng rattar och reglage att pilla på?

1895:- på www.musikcentralen.se

Vill du promt ha 47 tangenter får du väl bända bort två med en skruvmejsel 😆

förresten...hur bra är tangenterna? har hört att de inte har en bra känsla??

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte efter hjälp här på forumet en CME UF5. Den är helt fantastisk. Inget jag sett kommer ens i närheten om man inte lägger upp jättemycket mer pengar. Bra känsla i tangenterna, rejäla hjul, aftertouch som känns rätt. Köp!

edit: glöm inte de rödmetallicglänsande aluminiumgavlarna. jättesnyggt när solen tittar in genom fönstret!

Redigerat av Fredrika
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte efter hjälp här på forumet en CME UF5. Den är helt fantastisk. Inget jag sett kommer ens i närheten om man inte lägger upp jättemycket mer pengar. Bra känsla i tangenterna, rejäla hjul, aftertouch som känns rätt. Köp!

edit: glöm inte de rödmetallicglänsande aluminiumgavlarna. jättesnyggt när solen tittar in genom fönstret!

får den plats på skrivbordet då eller??? har inte så mycket plats på skrivbordet och vill inte plocka bort den om jag ej gör musik!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm..när jag pratade med försäljaren om stativ sa han att de flesta bara har den på bordet men att jag kunde använda mitt vanliga qick-lokstativ jag hade sedan innan. Det är väl svaret. Du behöver ett stort skrivbord annars går det inte. Mikroklaviaturer går ju heller inte ha ha på quick-loks för vanliga sånna stativ kan inte göras så smala.

microKONTROL från Korg kanske kan vara nå't då. men inte är det vad man kan kalla "bra" tangenter på den. KONTROL49 har ju också 49 tangenter som är bättre men de är fullstora så det blir ju en större apparat. Inte är de så där jättebilliga heller om jag minns rätt. M-Audio som föreslagits tidigare är ett billigare alternativ men jämför isåfall innan, tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm..när jag pratade med försäljaren om stativ sa han att de flesta bara har den på bordet men att jag kunde använda mitt vanliga qick-lokstativ jag hade sedan innan. Det är väl svaret. Du behöver ett stort skrivbord annars går det inte. Mikroklaviaturer går ju heller inte ha ha på quick-loks för vanliga sånna stativ kan inte göras så smala.

microKONTROL från Korg kanske kan vara nå't då. men inte är det vad man kan kalla "bra" tangenter på den. KONTROL49 har ju också 49 tangenter som är bättre men de är fullstora så det blir ju en större apparat. Inte är de så där jättebilliga heller om jag minns rätt. M-Audio som föreslagits tidigare är ett billigare alternativ men jämför isåfall innan, tycker jag.

tackar!!

mitt tangentbord har följande mått 45 cm (bredd) x 16 cm (djupet) om man då jämför med radium 49 så har den måtten 74,5 cm (bredd) x 23,5 cm (djupet)

alltså bara ~7 cm djupare än mitt tangentbord och ~29 cm bredare....helt ok...enligt mig.....ska dock prova tangenterna...är van vid riktigt bra tangenter med det måste man ta hansyn till att jag inte kommer få här!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, har precis köpt radium 49, och måste säga...

... att det sög otroligt hårt.

Ingen spelkänsla ÖVERHUVETAGET, man måste trycka hårt satan för att få ljud ur den, och allt känns också väldigt plastigt. Känner mig jävligt korkad som inte provade den innan jag köpte, köpte nämligen beggad över nätet för 1o2. Va ijufförsej helt i nyskick.

Men ta det som en varning och ett råd, akta dig för radium-borden!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men ni måste väl ändå hålla med - UF6 är så jävla sexig så det är inte sant!

Bara därför måste jag lägga upp en bild på den här underbara skapelse:

uf6.jpg

😆

HET ELLER?!? :rolleyes:

EDIT: UF6 då! Nöjd nu, surikatmamma? :rolleyes:😆

Redigerat av iHz
Link to comment
Dela på andra sajter

Men ni måste väl ändå hålla med - UF5 är så jävla sexig så det är inte sant!

Bara därför måste jag lägga upp en bild på den här underbara skapelse:

🙁

HET ELLER?!?  😮

Extremt het. Tusen tack för att ni upplyste mig om detta instrument, detta ska snarast inhandlas efter min ombyggnation av rummet.

Hade tänkt köpa mig en Radium, men när jag såg denna blev jag ju kär...

Ni som har den: Motsvarar den förväntningarna? Något negativt?

Rent estetiskt så är den ju underbar iallafall...

Redigerat av Tobb
Link to comment
Dela på andra sajter

På ljud & bildmässan hade dom en variant i metallic-look som var snygg... på riktigt! Identisk men med skippad målarfärg, riktigt snygg!

Om dom inte ändrat sig på sistone (eller om det du pratar om är nåt nytt) är det en limiterad version som inte kommer att säljas utanför asien...

Men visst är även den vanliga snygg!! 🙂

Har en UF8 hemma och har inte mycket att klaga på. Stor som en lastpråm, men härlig att spela på... Enda negativa jag märkt hittills är att jag stör mig lite på att alla rattarna har ett stopp i mitten (som på en panoreringsratt).

Link to comment
Dela på andra sajter

Silverversionen går att köpa på Börsen i Växjö, så inte är de asienlimiterade inte.

Klaviaturen är löjligt skön på UF serien, det som kan sägas mot den är att dess sliders känns lite sladdriga, egentligen inget att anmärka på... och som sagt att rattarna har ett nollläge som kan vara lite störande vid filtersvep.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men ni måste väl ändå hålla med - UF5 är så jävla sexig så det är inte sant!

Bara därför måste jag lägga upp en bild på den här underbara skapelse:

HET ELLER?!?  ☺️

Varför står det UF6 på den?

Finns UF 5,6,7 som anger hur många oktaver det finns på klaviaturen. Finns även en 8, men den har lite annorlunda tangenter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men ni måste väl ändå hålla med - UF5 är så jävla sexig så det är inte sant!

Bara därför måste jag lägga upp en bild på den här underbara skapelse:

HET ELLER?!?  😉

Varför står det UF6 på den?

Finns UF 5,6,7 som anger hur många oktaver det finns på klaviaturen. Finns även en 8, men den har lite annorlunda tangenter.

Ok, jag trodde att skillnaden mellan modellerna var större. Därför verkade det konstigt att posta en bild på en UF6 och säga att det var en UF5. Men de ser ju alltså i princip likadana ut då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv nyligen fått hem min CME UF6. Måste säga att den är ännu vackrare i verkligheten än på bilderna.

Klaviaturerna är mycket sköna att spela på. Har iofs. inte så mycket att jämföra med eftersom detta är mitt första, men provade några andra i musikaffärerna.

Slidersena är inte alls så sladdriga, utan fungera mycket bra. Men håller med om att det är synd att rattarna har ett "gap" i mitten. Inte jättestörande dock. Fungera perfekt när man ska panna etc. Men visst blir det ett litet hack i automationskurvan vid filtersvep. De kunde gjort kanske 4 med gap" och 4 utan "gap" istället för 8 med "gap".

Visst tar de lite mer plats, men de känns riktigt robusta.

Är helnöjd med det och ångrar inte en dag att jag köpte det.

MVH

Mårten

Link to comment
Dela på andra sajter

Åh, snart spricker jag av avundsjuka! Måste ha den. Vart får man den billigast?

Link to comment
Dela på andra sajter

Silverversionen går att köpa på Börsen i Växjö, så inte är de asienlimiterade inte.

Ojdå, det var värst....

med_162061.jpg

Men jag tror nog att den svarta är snyggare iallafall, om man nu kan döma utifrån den bilden.

Den limited versionen som fanns på CME's sida tidigare med inverterade tangenter framkallar mer saliv hos mig... 🙁

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...