Jump to content
Annons

kontraband - kryckor


sisältää

Svensk punk med elektroniska trummor är..?  

7 röster

  1. 1. Svensk punk med elektroniska trummor är..?

    • Asschysst!
      0
    • Häftigt.
      4
    • Småkul.
      1
    • Trist.
      1
    • Skräp.
      0


Recommended Posts

* LÅTNAMN: kryckor

* ARTIST/GRUPP: kontraband

* GENRE: svensk punk med elektroniska trummor

* LÅTLÄNGD: 3 minuter

* KOMPOSITÖR: Peter Hageus

* PRODUCENT: Jörgen Oscarsson

* MEDVERKANDE: Peter Hageus, Jörgen Oscarsson och Daniel Mars

* INSPELNINGSÅR: 2005

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 6 mb

* STATUS: Färdig demo

* LÅTLÄNK: klick

En övervintrad punkskalle från andra vågen, en svartrockare och en mupp (moi) utgör kontraband. 🥰 Ett försök att göra svensk punk igen fast på ett något annorlunda vis. Vi har repat sedan i början av året, avverkat vår första spelning i början av sommaren, därefter spelat in en demo och ska göra vårt andra gig nu på lördag i Norrköping. Vi har inga större planer men vill spela på klubbar under hösten för att testa materialet och se om det finns någon publik alls att hoppas på.

Vad tycker ni, är det något att ha?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Aha, är det såhär ni låter... Var så trött och gitarrerna var så höga i Gbg att jag inte riktigt kunde ta in det... 😛

Låter ju schysst. Skulle önska lite mer tryck/karaktär i trummorna, nu är det lite för mycket fjupp och pys tycker jag, men å andra sidan har jag riktigt usla lurar...

Men annars är det finfint!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmmm. inget jag tänder på så där direkt. Jag skulle nog göra det mer aggro eler mer oi, Fast risken är att man fastnar i något slags "9 inch nails" träsk då då.

Som det är nu är trumkompet precis som android säger fjuppigt.

Jag lyssnar klart på låten och pendlar mellan att tycka, tjaa till att tycka njaee. Har du fler låtar så att man kan få bestämma sig? 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack! 🙂

jkn: Kulturkammaren. http://www.99festivalmk2.tk Vi går på redan klockan 17.30. Festivalen pågår från 17.00 till typ 06-07.00 så man kan ju gå dit och därifrån flera gånger och ändå få ganska mycket musikupplevelser för sina 50,- .. fast gillar man punkig musik är det en bra idé att se de tre första akterna på stora scenen (bland annat), tror jag.

DL har jag inte koll på, ska undersökas. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

det här är inte punk, möjligen kan det jämföras med sk. postpunk band som cure, sisters of mercy mm. men det blir inte bättre för det, tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar detta sisiltää!

Fånigt att jag inte noterade det innan helgen, då skulle jag vallfärdat de få milen till Norrköping och kulturkammaren. Länge sen jag var där.

Jag associerar - kanske inte helt oväntat - till sen Thåström.

Nu ska jag lyssna på den andra låten också

/Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja ... vad ska man säga om det här. Rätt kool musik men för högt tempo på något sätt, men ändå inte. Det som stör mig är dock att ni sjunger texten så att man förväntar sig att den ska rimma, och det gör den ju uppenbarligen inte. Om en text inte rimmar får man framföra den så att det låter naturligt. (Den enda låt jag kan komma på för tillfället som hjälpligt uppfyller det kriteriet är Scarborough Fair med Simon and Garfunkel.)

Exempel:

Jag vill ha en ryggsäck med

Saker som är bra

För att slippa åka hem

Så underligt bisarrt

Bisarrt borde rimma på bra. Tycker jag.

Visst, ni kan hävda att texter inte behöver rimma. Och på samma sätt kan man hävda att man inte behöver ta ackord som passar ihop. Man kan också sjunga falskt och jävligt. Faktum är att man inte ens behöver hålla takten för att kalla det musik. Men är det en slump att många bra låtar är harmoniska, taktfasta och innehåller texter som rimmar? Knappast.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...