Jump to content
Annons

Hur tystar jag ner min bruksdator?


ketri

Recommended Posts

Nu när jag äntligen fått mina båda datorer att kunna kommunicera med varandra så är det bara en sak som stör mig. Datorn som jag använder till kontakt med omvärlden låter alldeles för mycket. Det är en gammal (från ca '99) Dell Dimension-någonting, PIII.

Hur gör jag för att få den att surra mindre? Hårddisken som är på hela 12gb låter väldigt mycket när den arbetar ska snart bytas ut mot något modernare men hur är det med fläkten? Jag har verkligen noll koll på sådant men det ska väl inte vara så svårt att byta? Och till vad?

Eftersom jag inte kan något om sådant här så vet jag inte vilken info jag ska bistå med.

Var köper man en tyst och jättebillig fläkt? Eller sitter det mer än en fläkt i? Ja ni fattar hur mycket jag kan om ämnet... Hjälp mig snälla!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Zalman är rätt val när det gäller kylning. Används i de flesta "musikoptimerade" datormärken. Fläktarna kostar visserligen lite mer än andra märken, och är ganska stora - men storleken ger lååååga varvtal och därmed tystnad.

Finns även kylningar från Zalman som bygger på enorma heatpipes och saknar allt vad fläktar eller vattenpumpar heter. Det gör datorn ljudlös 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Zalman är rätt val när det gäller kylning. Används i de flesta "musikoptimerade" datormärken. Fläktarna kostar visserligen lite mer än andra märken, och är ganska stora - men storleken ger lååååga varvtal och därmed tystnad.

Finns även kylningar från Zalman som bygger på enorma heatpipes och saknar allt vad fläktar eller vattenpumpar heter. Det gör datorn ljudlös 🙂

Fast nu var det ju inte musikdatorn som skulle fixas med! 😕

Men hur är det med alla dessa storlekar på fläktarna? Vad behöver jag och hur många?

Link to comment
Dela på andra sajter

Råden du fått är helt OK hittills.

Här är hela listan du kan välja ur:

Byt till Zalmanfläkt/kylare på processorn.

Byt chassifläkt/ar till tystare (Papst t ex) Hur många och stora fläktar du skall ha är helt beroende på vad som sitter i datorn idag. Du måste ha samma storlek för att de skall passa, troligen är det 80 mm) Du skriver "billig och tyst". Ofta är det dock så att de billigaste också låter mera. Papst till exempel är litet dyrare, men låter mindre. Oftast låter en större fläkt (exempelvis 120mm) mindre än en mindre fläkt (80mm) genom att den flyttar mera luft vid lägre varvtal. Det hjälper dock inte om du har ett chassi med 80 mm hål, om du inte tar fram sågen förstås...

Sätt dit en fläktreglering så du kan minska varvtalet på fläktarna till absolut minimum med tillräcklig kylning.

Byt nätaggregat till fläktlöst. (OBS att du måste ha tillräcklig effekt så du inte sätter dit ett som är för litet)

Om du har ett grafikkort med fläkt, byt till fläktlöst. (Brukar vara en irriterande ljudkälla)

Sätt i ljuddämpande material på datorväggarna. (Tänk dock på att du inte täpper till för kylningen/luftströmmar genom datorn)

Byt ut hårddisk/arna till Seagate.

Om du har ett moderkort med aktiv kylning på Northbrigde, ta bort fläkten och kylaren och sätt dit en passiv kylare. Zalman är ett alternativ här också.

Vill du gå steget längre till helt tyst så kan du byta till vattenkylning helt utan fläkt, t ex Zalman Reserator

Eftersom det handlar om en "märkesdator" är det inte säkert att normala standarddelar passar. Så då blir det ytterligare problem med att hitta tystare ersättningsdelar.

Javisst, det här blir en massa (!) pengar. Så att det är väl inte helt lönsamt eller vettigt att göra det med en gammal dator. Men det finns tyvärr inga genvägar. Alla dessa komponenter ger ifrån sig ljud. Det enda man kan göra är att försöka lokalisera de värsta ljudbovarna - vilka oftast är individuella för varje dator - och byta dem först.

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

Eller gör så här:

Köp mdf-skivor på vilken byggbutik som helst, lite skumplast och bygg en låda för datorn. Det är superenkelt och brukar ta bort en hel del oljud.

Tänk då bara på kylningen, det måste finnas möjlighet till luft in och ut. Om du kapslar in datorn för mycket kan den överhettas. Och då kan det bli riktigt dyrt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jättebra! Då har du säkert gjort en låda som är genomtänkt och bra så att den passar till din dator! Snyggt jobbat.

Med risk för att bli tjatig: En sak till bara i sammanhanget att tänka på. Om en dator får för litet kylning så att den blir varm så är det inte säkert att det märks helt uppenbart genom att datorn "går sönder".

Det kan också visa sig genom att den småkrånglar och blir "buggig", kanske kraschar, ger bluescreens etc. Besvärliga och efterhängsna, svårbemästrade problem beror inte sällan på för dålig kylning, av hela datorn eller en enskild komponent.

Det kan också visa sig genom att datorn helt enkelt "bara" går alldeles för långsamt. De nya Prescottprocessorerna till exempel är extra känsliga på det sättet, de börjar reducera klockfrekvensen så fort processorn blir litet för varm. Så en riktigt snabb dator med Intels Prescottprocessor utan riktig kylning kan bli långsam som en budgetmaskin... (Det kan räcka med sådana bagateller som att man bara tar bort processorkylaren och sätter dit den igen utan att applicera en bra värmeledande pasta på rätt sätt!! Så små kan marginalerna vara.)

(En annan återkommande orsak till "konstiga datorproblem" kan inom parentes vara ett för litet nätaggregat, speciellt om man lagt till nytt ljudkort, flera PCI-kort, kraftigare grafikkort, mera minne och/eller kanske externa enheter som får ström genom USB eller firewire etc.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj...

Jag har varken ork eller plats för att bygga ngn låda till datorn. Sitter ju inne i klädkammaren!!! 😄 Fast jag trivs väldigt bra här inne... 😄

Men... Jag får väl kolla upp vad det sitter för fläktar i datorn och jaga priser på nätet.

Är det knepigt att byta fläktar då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Byt ut hårddisk/arna till Seagate.

Just det där tipset känns som att det har några år på nacken. 😄

Men det är väl fortfarande de som låter minst!? Eller det är iaf vad jag fått för mig...

Jag ska köpa en 80 gb av en kompis för en hundring eller ngt men jag har ingen aning om vad det är för disk. Men den lär inte väsnas så mkt som den som sitter i nu.

Redigerat av ketri
Link to comment
Dela på andra sajter

Orkar du verkligen lägga ut alla allt detta arbete och pengar på en gammal skitdator dock? Vore det inte enklare att fixa fram längre kablar och ställa den någon annanstans? Själv tänkter jag göra så och tänkter bygga ihop en tystgående sak redan från början sen när det oundvikligen blir dags att uppgradera. Fast det är bara jag ju. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Orkar du verkligen lägga ut alla allt detta arbete och pengar på en gammal skitdator dock? Vore det inte enklare att fixa fram längre kablar och ställa den någon annanstans? Själv tänkter jag göra så och tänkter bygga ihop en tystgående sak redan från början sen när det oundvikligen blir dags att uppgradera. Fast det är bara jag ju. 😄

Och hur stor lägenhet tror du att vi har om jag sitter i klädkammaren?

Varken jag eller min sambo är så sugna på att ha den någon annan stans heller...

Jag har absolut inga planer på att lägga ut mycket pengar på den heller. Tänkte kolla om det går att få den så tyst som möjligt för så lite pengar som möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Öppna lådan, slå igång den och lyssna vart det låter mest. Skall du ändå byta hårddisk så kan du ju koppla ur den på en gång och lyssna på hur burken låter i övrigt. När du vet vad som låter mest så vet du vad du skall byta ut eller åtgärda.

Är det så att burken slamrar och har sig p.g.a resonans eller ett dåligt byggt chassi. Vilket du kan kolla genom att hålla i burken, så gäller det att få den att lugna ner sig. Om jag inte minns fel så kan man köpa asfaltsmatta på biltema för en billig slant. Bara att klistra upp på väggarna inne i burken så blir den iofs tung som ett as men borde bli betydligt tystare.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken av de där Zalmanfläktarna är bäst då? Kollade på sidan och sökte recensioner på google. Men hittade inget konkret. Nån som vet?

Linus du verkar ju ha koll på sånt, hjälp en datanoob i nöd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, kollade på Zalmans ultra quiet. Skumt att det kan skilja så mycket mellan två nätbutiker. På komplett.se kostade den 695:- och på Datorbutiken.com kostade den 595:-.

Redigerat av Bone
Link to comment
Dela på andra sajter

Byt ut hårddisk/arna till Seagate.

Just det där tipset känns som att det har några år på nacken. 🙂

Ja, men det gäller fortfarande.

Ja, det kommer ju förstås bli tystare om han har en gammal hårddisk som låter mycket och byter ut den till en ny Seagate Barracuda, men det blir i princip lika tyst oavsett märke. Allra tystast har Samsung Spinpoint varit den senaste tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man bör vara lite försiktig med att hänga upp hårddiskar i gummisnoddar, inte för att de kan ramla loss utan för att de inte längre sitter mot chassit vilket försämrar kylningen. Men för lite långsammare hårddiskar och hårddiskar som inte används hårt så är det ett fint knep :rolleyes:

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, jag tycker nog att de flesta märken väsnas/knarrar betydligt högre än Seagate Barracuda. Inte bara gamla diskar.

Ja, det är nog min uppfattning också. Och det passerar ganska många hårddiskar av olika fabrikat över min lilla arbetsbänk...

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, jag tycker nog att de flesta märken väsnas/knarrar betydligt högre än Seagate Barracuda. Inte bara gamla diskar.

Ja, det är nog min uppfattning också. Och det passerar ganska många hårddiskar av olika fabrikat över min lilla arbetsbänk...

OK, alla har vi olika erfarenheter 😱 Jag kan väl rekommendera Samsung så rekommenderar ni Seagate då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...