Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
En riktigt bra mix behöver i princip ingen mastering - sĂ„ du hör nog om du Ă€r pĂ„ rĂ€tt vĂ€g Ă€ndĂ„... 😉 ...fast NS10...? đŸ˜Č

NS10:orna e grymma Claes!

LÄter det bra i dom sÄ har man oftast lyckats ganska bra.

Annons
Postat
En riktigt bra mix behöver i princip ingen mastering - sĂ„ du hör nog om du Ă€r pĂ„ rĂ€tt vĂ€g Ă€ndĂ„... 😉 ...fast NS10...? đŸ˜Č

hĂ„ller med dĂ€r, lĂ„ter bajja och Ă€r ett helvete att lĂ€ra sig, men nĂ€r det lĂ„ter bra i dom lĂ„ter det fan bra ĂŒber alles.

Postat

hĂ„ller med dĂ€r, lĂ„ter bajja och Ă€r ett helvete att lĂ€ra sig, men nĂ€r det lĂ„ter bra i dom lĂ„ter det fan bra ĂŒber alles.

AjjemĂ€n! NS10 Ă€r fina grejjer. Synd att folk inte begriper det. Trodde jag var ensam pĂ„ hela forumet att tycka sĂ„. KĂ€ndes skönt att vi var nĂ„gra fler 😉

Postat (redigerat)

Klart de Àr dÄliga om man har synvinkeln "Àrlig studiomonitor, vÀlljudande och rak frekvensÄtergivning".

Men om synvinkeln Àr "lÀmplig högtalare med bra frekvensomfÄng för mixning" sÄ Àr de jÀttebra. LÄter mixen bra i NS10:or lÄter den oftast bra oavsett om man senare lyssnar i ett par Àrliga Genelec-monitorer eller en liten mono-transistorradio.

Edit: Nu Àr vi pÄ grÀnsen till "utanför Àmnet".

Redigerat av Linus
Postat
Åhhh - jag blir alldeles matt.

Lyssna pÄ Claes.

NS 10 suger hÄrt.

T.o.m. konstruktören erkÀnner att de Àr dÄliga monitorer.

Men Ă€rligt. Ska man verkligen lyssna pĂ„ konstruktören som erkĂ€nner att han gjorde dĂ„liga monitorer?? đŸ˜Č

NS10 suger hÄrt men Àr underbara att mixa med! Thats that, and thats that!

Postat

NS10 ihop med sub Àr oslagbart enligt de flesta. Reffar alltid i mina d250 lurar.

VIl gĂ„ pĂ„ mixkurs hoss nĂ„n som Ă€r jĂ€vligt duktig...som vet sin sak och har ett grymt musiköra. Skulle vilja sitta nĂ„gra lektioner sĂ„ man slipper missa massa enkla knep. Är nĂ€stan framme i mina mixar men fattas ca 5% av de sista.(krĂ„ngligt vĂ€rre men ni fattar).

Ska mastra skivan imorgon hos cuttingroom, ska bli kul att höra Björn Engelmans tycke och vad som kan ha gÄtt fel...

😠

Postat

Oslagbart enligt de flesta? Jag tycker att det lÄter riktigt illa i dem och skulle aldrig vilja göra en mix i dem.

Ingvar Öhman Ă€r en mycket respekterad snubbe - och sĂ„ hĂ€r bra tycker han att de Ă€r... 😉

NÄja - det var egentligen inte det trÄden handlade om - men jag ville bara pÄpeka att NS10 definitivt inte Àr nÄgon höjdare, trots att mÄnga har lyckats vÀnja sig vid det hemska ljudet i dem. Man kan lÀra sig mixa i de flesta högtalare - och ett par hyfsade HiFi-högtalare Àr faktiskt bÀttre som monitorer Àn NS10 enligt min mening... :rolleyes:

Postat

Ja, det dÀr Àr en bra lÀnk.

Öhman Ă€r en mkt kunnig man.

Ska se om jag har nÄgra andra NS-10 lÀnkar sparade.

Det finns mÄnga seriösa tester som visar hur dÄliga NS-10 Àr.

Vi har ocksÄ mÀtt upp dessa - med lika skrÀmmande resultat.

Postat
Oslagbart enligt de flesta? Jag tycker att det lÄter riktigt illa i dem och skulle aldrig vilja göra en mix i dem.

Ingvar Öhman Ă€r en mycket respekterad snubbe - och sĂ„ hĂ€r bra tycker han att de Ă€r... :rolleyes:

Har du nĂ„n lista pĂ„ vilka vĂ€lljudande mixar Ingvar Öhman skruvat till? Jag hittar inte pĂ„ google...

Postat

AlltsÄ. Jag hör till den skara som gÀrna referenslyssnar i ett par NS10M.. Men det har sina förklaringar.

En NS10M lÄter NS10M oavsett vart du har den.. En mycket bra referens helt enkelt. Under 80-90 talet sÄ hittade man NS10M i hart nÀr varenda studio och det var en trygghet nÀr man kört fast i EQ-helvetet.. Gamla trygga NS10M talade genast om vad som var galet pÄ ett mycket tydligt sÀtt (inte vackert men tydligt).

Sen sÄ ska sjÀlvklart inte en NS10M anvÀndas som huvudmonitor utan som nÀrfÀltshögtalare uppe pÄ mixbordskaneten helt enkelt..

Som huvudmonitor föredrog jag dĂ„ (och Ă€ven nu men har inga tyvĂ€rr 🙂 ) ett par stadiga JBL 4430 (Dolly Parton) matade av ett par bamsiga GAS Ampzilla.

Med andra ord Claes har rÀtt dÄ han sÀger att NS10M lÄter skit.. Men faktum Àr att NS10M har i varjefall varit en mycket viktig referns dÄ man Äkte runt i studios med sina Ampex 2"rullar för diverse pÄlÀgg pÄ nÄn nyavamagnetiserad Otari MTR90.

Faktum Ă€r att jag Ă€r sĂ„ inkörd pĂ„ det speciella sound NS10M har sĂ„ jag gĂ€rna anvĂ€nder dom som referens Ă€ven idag för att snabbt hitta hem till rĂ€tt ljud. 😆

Postat

Lika viktig referens som de Ă€nnu hemskare Auratone... 🙂

Det lustiga Ă€r ju ocksĂ„, som Ingvar Öhman nĂ€mner i artikeln, att det finns olika versioner av NS10, sĂ„ egentligen Ă€r de kanske inte fullt sĂ„ tillförlitliga som referens som mĂ„nga tror... 😉

Jag kan förstÄ att mÄnga vÀljer att ha dem som referens att lyssna pÄ under korta stunder dÄ och dÄ under arbetets gÄng, eftersom mÄnga har lÀrt sig hur de lÄter och vet ungefÀr hur det ska lÄta i dem för att det ska bli ok pÄ de flesta hÄll (nÄgot man kan lÀra sig med de flesta andra högtalare ocksÄ) - men de Àr enligt min mening direkt olÀmpliga att anvÀnda som enda monitor, eftersom det finns bÀttre modeller i vÀldigt lÄga prislÀgen nu för tiden...

Förtydligande: Att man nĂ€mner en monitor som "referens", innebĂ€r inte nödvĂ€ndigtvis att den Ă€r exceptionellt bra - utan snarare att den Ă€r vĂ€lkĂ€nd (ökĂ€nd... 😉 ) av vĂ€ldigt mĂ„nga. Den benĂ€mns ocksĂ„ som "studiostandard" - nĂ„got som kan vara minst lika missvisande. NĂ€r det begav sig, sĂ„ delade Yamaha ut 1000 par NS10:or gratis till diverse studios, sĂ„ att NS10 skulle synas överallt. I filmsammanhang kallas sĂ„dant för "produktplacering" - och det har varit framgĂ„ngsrikt Ă€ven i fallet med NS10, eftersom sĂ„ mĂ„nga har letts att tro att monitorerna Ă€r suverĂ€nt bra - eftersom de ju finns i sĂ„ mĂ„nga stora studios... 😄

Postat

Trots allt sÄ hÀvdar ju de som verkligen gör mixar i verkligheten (till skillnad frÄn mÄnga som helst verkar mÀta ljudkvalité matematiskt för att sedan sÀtta betyg pÄ prylarna eller göra nÄgon sorts, i mitt tycke vÀldigt ofta helt intetsÀgande, expertutlÄtande) att de gillar sina NS10:or. Om man gillar ljudet eller inte i dom har egentligen inte sÄ mycket med saken att göra; vill man ha ett njutningsbart ljud sÄ ska man ju handla pÄ sig hifi-prylar och inget annat.

Postat

...men det Ă€r ju sjĂ€lvklart bĂ€ttre att ha arbetsredskap som bĂ„de lĂ„ter bra och ger en detaljerad Ă„tergivning i hela sitt register - och inte bara i mellanregistret... 😎

Ett par bra monitorer tröttar inte heller ut öronen vid lĂ„nga sittningar - men det Ă€r NS10 experter pĂ„. Det Ă€r egentligen det enda de gör "bra" enligt min mening... 😄

Postat
Det lustiga Ă€r ju ocksĂ„, som Ingvar Öhman nĂ€mner i artikeln, att det finns olika versioner av NS10, sĂ„ egentligen Ă€r de kanske inte fullt sĂ„ tillförlitliga som referens som mĂ„nga tror... đŸ˜Č

O sĂ„ var det dags att dra upp den gode Öhman igen. Farbrorn som inte i sitt liv kan förstĂ„ varför nĂ„gon kan överhuvudtaget lyssna pĂ„ SACD, han hĂ€vdar att det lĂ„ter sĂ„ fruktansvĂ€rt.

Men allvarligt talat Claes, vad spelar det för roll vad han tycker om NS10:orna nÀr det uppenbarligen finns folk hÀr som gillar att mixa/referenslyssna i dom? Du skulle bli förvÄnad om du visste hur mÄnga skivorna som blivit mixade i dessa kadaver till monitorer. Visst om man mÀter sÄ fÄr man skrÀmmande resultat, men Àr det verkligen det vi ska göra? NÀ utan det vi ska göra Àr att anvÀnda öron och sÀtta en mix tills vi tror att den sitter bra i var mans hem.

SĂ„ mitt tips till alla er NS10-hatare Ă€r att inte mixa i dessa högtalare, pĂ„ samma sĂ€tt som att jag inte mixar i ett par ADAM-monitorer

eftersom att jag varken kan dom eller gillar dom.

Min lyssning bestÄr av

NS10:or

Genelec 1029 A

Mackie HR824

Tannoy RevealActiv (fast dom gillar jag inte)

Postat
...men det Ă€r ju sjĂ€lvklart bĂ€ttre att ha arbetsredskap som bĂ„de lĂ„ter bra och ger en detaljerad Ă„tergivning i hela sitt register - och inte bara i mellanregistret... 😉

Ett par bra monitorer tröttar inte heller ut öronen vid lĂ„nga sittningar - men det Ă€r NS10 experter pĂ„. Det Ă€r egentligen det enda de gör "bra" enligt min mening... đŸ˜Č

Jag antar att du har rejĂ€lt med praktisk erfarenhet nĂ€r det gĂ€ller mixning av olika sorters produktioner med NS10 efter ett sĂ„nt uttalande... Eller vad grundar du dina uttalanden pĂ„ egentligen? Ingvar Öhmans mĂ€tresultat?

Postat
...men det Ă€r ju sjĂ€lvklart bĂ€ttre att ha arbetsredskap som bĂ„de lĂ„ter bra och ger en detaljerad Ă„tergivning i hela sitt register - och inte bara i mellanregistret... 😆

Ett par bra monitorer tröttar inte heller ut öronen vid lĂ„nga sittningar - men det Ă€r NS10 experter pĂ„. Det Ă€r egentligen det enda de gör "bra" enligt min mening... 😛

Jag antar att du har rejĂ€lt med praktisk erfarenhet nĂ€r det gĂ€ller mixning av olika sorters produktioner med NS10 efter ett sĂ„nt uttalande... Eller vad grundar du dina uttalanden pĂ„ egentligen? Ingvar Öhmans mĂ€tresultat?

Kan ni inte starta en ny trĂ„d för detta?! 🙁

HÄller med. Det Àr meningslöst att tjata vidare om dessa monitorer i en trÄd som handlar om nÄgot annat...

VacUm: Jag baserar min uppfattning pĂ„ egen erfarenhet och inget annat, eftersom jag har lyssnat pĂ„ NS10 i verkligheten. Att jag lĂ€nkade till Öhmans artikel, var bara ett sĂ€tt att understryka min egen uppfattning om dem. Jag hade inte sagt ett pip om dem om jag inte hade hört dem sjĂ€lv, eftersom jag dĂ„ naturligtvis inte hade kunnat ha nĂ„gon egen uppfattning.

Jag har sĂ„ svĂ„rt att förstĂ„ varför folk blir nĂ€stan religiöst fanatiska över utrustning som de sjĂ€lva anvĂ€nder - och ser just den utrustningen som "heliga kor" som inte fĂ„r ifrĂ„gasĂ€ttas under nĂ„gra som helst omstĂ€ndigheter. De flesta vet att det lĂ„ter illa frĂ„n NS10 - och följaktligen anvĂ€nds de normalt inte för att mixa i - utan som referens, för att ha nĂ„got kĂ€nt element att utgĂ„ ifrĂ„n. ÄndĂ„ framhĂ„lls det att det Ă€r "bra" monitorer. Obegripligt enligt min mening.

Jag satte frÄn början ett litet frÄgetecken som en minimal anmÀrkning - och det blev till en storm i ett vattenglas, för att vissa militanta försvarare av NS10 kÀnner sig tvingade att bekrÀfta sitt eget val för sig sjÀlva... Ytterligare inlÀgg angÄende NS10 kommer jag inte att bemöta i denna trÄd - eftersom det inte var det trÄden handlade om frÄn början.

Postat

Claes: FĂ„r jag frĂ„ga dig om du hĂ„ller med Öhman om att SACD Ă€r helt underlĂ€gsen CD?

AngÄende att man e "kÀr" i sin egen utrustning faller vÀl ganska naturligt eftersom man har valt utrustningen med omsorg, eller hur? Jag kan gissa att du Àlskar dina ADAM-monitorer (vilket du har pÄpekat förr t.o.m).

//Fredster

Postat

Ja, det Àr precis sÄnt hÀr som gör att myten om NS10 lever kvar.

Om folk inte vill förstÄ kommer man inte att göra det heller.

AlltsĂ„ att kritisera Öhman för att han korrekt mĂ€tt upp högttalarna Ă€r ju bara sorgligt.

Att inte kunna acceptera uppmÀtta bevis Àr ocksÄ sorgligt.

(döh - mÀtningarna stÀmmer inte - jag hör att dom har rak frekvensgÄng)

Dom flesta proffs anvÀnder inte NS10. Dom flesta proffs tycker inte ens om dom. Det finns sjÀlvklart alltid undantag. Och bara för att dom anvÀnds hÀr och dÀr Àr ju sjÀlvklart inget bevis för att dom Àr bra.

Stora studios som Àger NS10 har fler monitorer - ngn som har mÀrkt det?

Cuttingroom och mÄnga andra masteringsstudios runt om i hela vÀlrden har stora problem att fixa mixar som Àr gjorda i NS10. SjÀlvklart blir det mindre problem om NS10 Àgaren Àr medveten om dom stora bristerna i NS 10 och har försökt kompensera men lika sjÀlvklart Àr det att det hade varit lÀttare med monitorer som Àr raka.

Och svamlet om att NS10 att lÄter likadant överallt Àr ju rent nonsens. Skulle alla högtalare utom just NS10 vara befriad frÄn rummets akustiska egenskaper? Det Àr sjÀlvklart en omöjlighet.

Kom igen nu - ni förstÄr detta bÀttre Àn ni ger sken av.

Ni vet vÀl att en bra monitopr bör ha Àrlig frekvensgÄng?

Det Àr vad konstruktörerna efterstrÀvar.

NS10 har dÄlig frekvensgÄng - det Àr lÀtt att höra och mÀta.

Dom flesta vet ÀndÄ att om t ex en basrik högtalare (lÀs - inte NS 10) ska anvÀndas vid mixnig och man inte kompenserar för monitorns dÄliga frekvensgÄng sÄ fÄr man en basfattig mix.

Är ni med sĂ„ lĂ„ngt?

Att lÀra sig kompensera för en mkt dÄlig frekvensgÄng (lÀs NS10) Àr bÄde svÄrt och onödigt dÄ det finns mkt rakare monitorer att skaffa.

TvÄ seglivade myter:

"Om det lÄter bra i NS10 sÄ lÄter det bra överallt"

"Dom representerar ljudet som vanligt folk har hemma"

TÀnk igenom detta en stund innan ni slÀnger er pÄ tangenterna och svarar.

Om det lÄter bra överallt efter en mix i NS10 sÄ behövs ju inga andra monitorer.

Vanligt folk har högtalare som kan lÄta precis hur som helst men sÀllan med sÄ dÄligbasÄtergivning som NS10.

Att mixa djupbas i dom GÅR INTE eftersom dom inte har ngn djupbas.

Inte sÄ komplicerat att förstÄ.

Specen pÄ NS 10 anger (om jag minns rÀtt) ca 60 Hz -20 kHz.

Det rÀcker inte, man ska ju sjÀlvklart ocksÄ ange inom vilket dynamikomrÄde högtalarna jobbar.

Kan ni tala om varför ni anser det vara BRA att en monitor har katastrofalt dÄlig frekvensgÄng som gör att man inte hör mixen korrekt?

Vad Àr fördelen?

Fredster skrev om Öhman:

"Farbrorn som inte i sitt liv kan förstÄ varför nÄgon kan överhuvudtaget lyssna pÄ SACD, han hÀvdar att det lÄter sÄ fruktansvÀrt."

Suck, han har aldrig skrivit eller sagt som du pÄstÄr - han Àgen sjÀlv mÄnga SACD utgÄvor och har bara bevisat att DVD audio Àr bÀttre Àn SACD och att SACD har brister - vilket det har, som du sjÀlv kommer att mÀrka om du sÀtter dig in i det hela. HÄll dig gÀrna till fakta.

SÀg istÀllet att ni gillar hur NS10 lÄter - inga problem. Alla har ju olika smak. Men varför blunda för fakta?

SjÀlv tycker jag och mina kollegor att NS10 lÄter dÄligt och att dom Àr urusla att mixa med.

Postat
Och svamlet om att NS10 att lÄter likadant överallt Àr ju rent nonsens. Skulle alla högtalare utom just NS10 vara befriad frÄn rummets akustiska egenskaper? Det Àr sjÀlvklart en omöjlighet.

NÀrÄ, ingen omöjlighet.. Och mycket beror pÄ att lÄdan Àr sluten och inte en basreflex som mÄnga andra nÀrfÀltsmonitorer.

SÀg istÀllet att ni gillar hur NS10 lÄter - inga problem. Alla har ju olika smak. Men varför blunda för fakta?

SjÀlv tycker jag och mina kollegor att NS10 lÄter dÄligt och att dom Àr urusla att mixa med.

Jag gillar inte hur NS10 lĂ„ter men jag har den som referens.. Skulle aldrig falla mig in att totalmixa i den.. men jag brukar slĂ„ över i den för att referenslyssna dĂ„ och dĂ„.. Och det Ă€r ju precis det som Ă€r idĂ©n med en nĂ€rfĂ€ltsmonitor. 😛

Som jag sagt tidigare sÄ Àr NS10 vÀldigt avslöjande dÄ man hamnat i EQ-helvetet.. Man hittar snabbt trÄden igen.. Det Àr det kÀnsliga mellanregistret som NS10 Àr bra pÄ och det Àr oftast dÀr det Àr svÄrt att fixa en bra EQ dÄ man mixar.. Mixar jag i dom stora monitorerna sÄ Àr det mycket andra frekvenser som stör lyssningen.

Postat (redigerat)
Att inte kunna acceptera uppmÀtta bevis Àr ocksÄ sorgligt.

(döh - mÀtningarna stÀmmer inte - jag hör att dom har rak frekvensgÄng)

Fredster skrev om Öhman:

"Farbrorn som inte i sitt liv kan förstÄ varför nÄgon kan överhuvudtaget lyssna pÄ SACD, han hÀvdar att det lÄter sÄ fruktansvÀrt."

Suck, han har aldrig skrivit eller sagt som du pÄstÄr - han Àgen sjÀlv mÄnga SACD utgÄvor och har bara bevisat att DVD audio Àr bÀttre Àn SACD och att SACD har brister - vilket det har, som du sjÀlv kommer att mÀrka om du sÀtter dig in i det hela. HÄll dig gÀrna till fakta.

Givetvis har du rÀtt i mycket av det du skriver, synd att du ska vara sÄ sarkastisk bara.

Men faktum kvarstĂ„r fortfarande att vissa mĂ€nniskor gillar NS10:orna och dĂ„ Ă€r det vĂ€l skit samma i vad Öhman mĂ€ter fram och dokumenterar? Det Ă€r vĂ€l ingen som hĂ€vdat att dom Ă€r transparenta, eller? Jag förstĂ„r inte varför man ska hĂ€nvisa till vad nĂ„gon annan tycker som inte Ă€r pĂ„ forumet.

Det jag skrev om SACD stĂ€mmer faktiskt, han skrev att SACD Ă€r underlĂ€gset CD och han kunde inte förstĂ„ att man överhuvudtaget kunde lyssna pĂ„ det. (ska försöka leta reda pĂ„ artikeln
..den var pĂ„ engelska).

Vilka proffs Àr det som inte gillar NS:orna? Vore kul att fÄ höra lite namn.

Kul anekdot: Anledningen till att NS10:orna inte tillverkas lÀngre Àr att dom inte kan fÄ tag i materialet till mid-konen lÀngre.

Vilka monitorer anvÀnder du Ljudfjollan?

Framför mer "hĂ„rda" diskussioner pĂ„ forumet!! 😛

//Fredster

EDIT: Gissa vilka monitorer som ingÄr i studio 3 pÄ Sverige Radio.... http://www.sr.se/omsr/uthyrning/Bilder/SR-Studior.pdf

Redigerat av Fredster
Postat (redigerat)

Ok - jag ska försöka att inte vara sarkastisk men dÄ kanske folk fÄ sluta med sina gissningar. Jag har inte tid med detta.

SnÀlla Fredstar. Kan du sluta fara med osanning.

Öhman har inte sagt det du pĂ„stĂ„r och du kör en ful stil som ljuger bakom hans rygg. Om SACD och CD har han sagt att CD systemet Ă€r mer högupplöst i det högre registret - vilket stĂ€mmer. Du kan sjĂ€lv följa debatterna i USA.

Du skriver att Öhman hĂ€vdat att det lĂ„ter fruktansvĂ€rt - det Ă€r lögn.

Diskriver att Öhman sĂ€ger att SACD Ă€r underlĂ€gset CD - det stĂ€mmer inte heller. Han debatterade en speciell parameter och dĂ„ kan du givetvis inte lyfta det ur sitt sammanhang. T.o.m. Sony/Philips ingenjörer/tekniker erkĂ€nner bristerna i SACD systemet. Dessutom kodas SACD fortfarnade i PCM format vilket Ă€r precis det motsatta med originaltanken.

Men nu tappar vi trÄden helt och hÄllet - sök upp serösa forum angÄende CD- SACD och DVD audio.

Hegobald - det spelar ingen roll om det Àr en sluten lÄda - rummet pÄverkar ljudet frÄn alla ljudkÀllor.

Vad jag har för monitorer Àr inte sÄ intressant i sammanhanget men ok...

Jag har egen studio och jobbar i en annan.

Vi anvÀnder Genelec, Dynaudio, Adam, Ino Audio, Supreme.

Allt kört i blindtester och med mÀtningar.

Har en del invÀndningar mot vissa av dessa men vida överlÀgsna NS10.

Sorry - nu Àr fikarasten slut. Mixning pÄ gÄng.

Mvh Fjollan

Redigerat av Ljudfjollan
Postat (redigerat)
Om SACD och CD har han sagt att CD systemet Àr mer högupplöst i det högre registret - vilket stÀmmer. Du kan sjÀlv följa debatterna i USA.

Du skriver att Öhman hĂ€vdat att det lĂ„ter fruktansvĂ€rt - det Ă€r lögn.

Ok, jag kanske lÀste det alltför hastigt tack för att du rÀttade mig, MEN jag Àr helt sÀker pÄ att han skrev att han inte kunde förstÄ varför nÄgon ville lyssna pÄ SACD.

Hegobald - det spelar ingen roll om det Àr en sluten lÄda - rummet pÄverkar ljudet frÄn alla ljudkÀllor.

Eehh vaa??

Vi anvÀnder Genelec, Dynaudio, Adam, Ino Audio, Supreme.

Allt kört i blindtester och med mÀtningar.

Det e fina monitorer, personligen sĂ„ gillar jag inte ADAM dock men vet mĂ„nga som gör det. Ett par NS10:or skulle sitta fint som kompliment tror jag 🙂

Redigerat av Fredster
Postat

Vaffan Fredster - du Àr för trevlig för att brÄka med.

Det e fina monitorer, personligen sÄ gillar jag inte ADAM dock men vet mÄnga som gör det. Ett par NS10:or skulle sitta fint som kompliment tror jag 

Och skön humor, det gillar jag. 🙂

Jag ska leta upp artikeln du pratar om, jag har den ngnstans.

Jo, angÄende öppen eller sluten lÄda. Hegobald verkar tro att om det Àr en sluten lÄda spelar inte rummets akustiska egenskaper ngn roll - men det gör det givetvis. Vi har bla a slutna lÄdor och dom pÄverkars lika mkt.

Nu Àr jag hÀr igen - jag skulle ju bara hÀmta mer kaffe med kanel i...

Mvh Fjollan

Postat
Vaffan Fredster - du Àr för trevlig för att brÄka med.
Det e fina monitorer, personligen sÄ gillar jag inte ADAM dock men vet mÄnga som gör det. Ett par NS10:or skulle sitta fint som kompliment tror jag 

Och skön humor, det gillar jag. 😉

Jag ska leta upp artikeln du pratar om, jag har den ngnstans.

Jo, angÄende öppen eller sluten lÄda. Hegobald verkar tro att om det Àr en sluten lÄda spelar inte rummets akustiska egenskaper ngn roll - men det gör det givetvis. Vi har bla a slutna lÄdor och dom pÄverkars lika mkt.

Nu Àr jag hÀr igen - jag skulle ju bara hÀmta mer kaffe med kanel i...

Mvh Fjollan

Aha, nu fattar jag vad du menade. Du har helt rĂ€tt! Men jag tror att han menade att mĂ„nga hifi-anlĂ€ggningar anvĂ€nder den typen av konstruktioner. Fast idag sĂ„ har ju mĂ„nga ”uppgraderat” till hemmabio sĂ„ jag vet inte om det stĂ€mmer.

MĂ„ste du leta upp artikeln....blir ju nervös dĂ„! 😆

I vilken studio jobbar du? (nyfiken)

//Fredster

Postat

Missen (som jag ser det) i den hÀr diskussionen ligger lite i att folk dömer ut saker efter en lyssning. Min erfarenhet Àr att man mÀrker om man gillar nÄt först nÀr man praktiskt jobbat med grejen ett tag. Att höra en mix i ett par högtalare sÀger egentligen inte sÄ mycket innan man börjar peta lite pÄ reglarna och kÀnna efter hur tydliga skillnader det blir. MisstÀnker att vissa som sitter med benhÄrda Äsikter hÀr inte har ens pÄbörjat en mindre produktion med prylar som dom hyllar eller sÄgar. Visst avslöjar vanlig lyssning ganska mycket, men i mitt tycke borde man passa sig för att totalsÄga nÄt man egentligen inte jobbat med.

Egna erfarenheter sĂ€ger att t ex dom dĂ€r blĂ„a Tannoyarna som alla köpte för ett par Ă„r sen lĂ„ter helt ok, men Ă€r inge vidare att mixa i. Man blir trött snabbt och jag tycker dom Ă€r otydliga och jobbiga att sĂ€tta nivĂ„er i. Föredrar faktiskt ett par NS10 framför dom lĂ€tt Ă€ven om det inte "lĂ„ter" lika bra. Gjorde i vĂ„ras bakgrunder till en krogshow dĂ€r vi mixade hela kalaet i ett par genelecs. Även om jag inte Ă€r störtförĂ€lskad i soundet sĂ„ var det rena fröjden att sĂ€tta nivĂ„er dĂ€r, och det mĂ€rkte jag ju inte alls innan jag verkligen satt dĂ€r och mixade. Kan sĂ€ga att jag var vĂ€ldigt skeptisk till att köra pĂ„ dom lĂ„dorna innan jag fattade hur bra det funkade.

Samtidigt Àr ju _allt_ subjektivt. Vad nÄgon uppfattar som transparent/bra eller dÄligt ljud/tydligt/snyggt/dÄligt behöver inte andra göra. DÀrför tycker jag det Àr ganska mÀrkligt nÀr nÄgon pÄstÄr att NS10 Àr helt vÀrdelöst nÀr en hel branch anvÀnder lÄdorna och trivs bra med det. Att komma med nÄt fÄnigt argument i stil med "folk anvÀnder dom bara för att andra gör det, som i sin tur fick dom gratis av yamaha för 20 Är sen" Àr ungefÀr samma sak som att idiotförklara halva popmusikbranchen. Det hÄller helt enkelt inte. Producenter och ljudtekniker har mer koll Àn sÄ.

Postat

NS10 med subas som jag lÄter helt ok. Och nÀr jag sen ref lyssnar och fin justerar i mina dt250 lurar Beyer dynamic sÄ Àr jag hemma. Fick bra kritik av mixarna av Björn Engelman. TvÄ smÄ fel och det var en cymbal pÄ ett alster som jag mental filtrerat bort och en tamburin som Björn pÄpekade. Han arbetade vÀldigt sparsamt och intressant, har lÀrt mig mycket idag

Ni missade hela den hÀr trÄden med att tycka massa skit om smak. Jag tror att det Àr bara individer som har syskon till förÀldrar som inte förstÄtt att det finns olika smak. Jag har lÀst att det finns idioter som gillar tornedÄ med rÄstek potais bara. De har aldrig Àtit surströmming....Enligt vissa finns det torndÄ pÄ sÄ mÄnga matsedlar för att bönder i frankrike gav bort gratis kött till massa returanger. Och vad jag vet sÄ smakar tornedÄ alltid lika dant för smöret Àr alltid lika varmt och saltet konstant....

Förhelvete grabbar lyft intellektet och nivÄn pÄ dena site...Det fanns vissa som förstod tanken ialla fall.....

Elvlis (oregistrerad)
Postat
Fick bra kritik av mixarna av Björn Engelman. // Jag har lÀst att det finns idioter som gillar tornedÄ med rÄstek potais bara.

Jag tror att det Àr bara individer som har syskon till förÀldrar som inte förstÄtt att det finns olika smak. 

- Vad menar du nu, att man Àr adopterad eller?

NS-10 Àr dÄliga oavsett vilka förÀldrar man har, om man Àr förÀldralös sÄ Àr NS-10 fortfarande dÄliga!

NS-10Žs bas/mid-element Àr gjord pÄ bananskal - bananer Àr gott men jag tycker inte om NS-10!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Senaste foruminlĂ€ggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Just nu inloggade (Visa hela listan)

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.