Jump to content
Annons

Majken - In The Clouds


Majken

Är det lyssningsbart?  

56 röster

  1. 1. Är det lyssningsbart?

    • 5: Åh ja, ljuvligt!
      21
    • 4: Jodå, det var helt ok!
      25
    • 3: Mjae, varken eller
      1
    • 2: Usch och fy, skärpning!
      0
    • 1: Nej fy fan vad bedrövligt!
      0


Recommended Posts

* LÅTNAMN: In The Clouds

* ARTIST/GRUPP: Majken (DjBoo)

* GENRE: Ambient / Easy Listening / Experimental

* LÅTLÄNGD: 6:03

* KOMPOSITÖR: Majken & DjBoo

* PRODUCENT: Majken

* INSPELNINGSÅR: 200?

* FORMAT: mp3 @ 192kbps

* STORLEK: ca 8 mb

* STATUS: Färdig demo

http://www.majken.se/mp3/majken-(djboo)-in...uds-(noise).mp3

Info:

När jag pluggade ljudteknik för några år sedan fick vi i slutuppgift att göra ett ljudtekniskt arbete. En idé hoppade fram i huvudet att göra musik med enbart brus. Tanken var att jag kanske kunde filtrera bruset med smala bandpass filter för att på så vis få fram toner. Genom att automatisera filterfrekvens borde det i teorin gå att spela melodier. Jag satte upp några regler för projektet som sa att allt skulle ske i realtid och genereras i realtid. Alltså fick inga samplingar användas och heller inga effekter som bygger på resyntes som vocoders och dylikt där syntar ingår. Allting som hördes skulle enbart vara filtrerat brus med vanliga effekter som distorsion, reverb, chorus o.s.v.

Jag utgick från en remix/co-op som jag gjort med en nätkompis, DjBoo. Själva låten tog lång tid att programmera p.g.a. filterautomatiseringen. Men jag lyckades åtminstone få klart det och tycker att ljuden är ganska annorlunda och spännande.

Nåja, allting ni hör är alltså i grund och botten brus. Vissa förstår antagligen inte vad poängen med det hela är men vem vet, nån där ute kanske uppskattar vansinnet 😏

/Majken

Redigerat av Majken
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Intressant...många ljudupplevelser här..havet, vågorna som slår mot klippan..vindens sus, nåt panflöjtliknande ljud och även kalimba tycker jag mig höra..plus det sprakande ljudet som påminner om en vinyl som det blivit en repa i.. 😏 ..skön låt och fin melodi trots att det är egentligen är brus.. :rolleyes:

Gött och avslappnande...

Hur lång tid tog det att göra den?

Redigerat av Valdez
Link to comment
Dela på andra sajter

Sweet, tog hem låten och lyssnade. Efter 2 minuter hade jag glömt att det var ett "brusexpriment". Tycker faktiskt att det är en riktigt skön atmosfärisk låt.

Redigerat av Bone
Link to comment
Dela på andra sajter

Wow.. Störtskön låt.. Mm.. den håller ihop bra och smakfullt dessutom. Antar att det var ett jädra pillande med filter enveloper och automation.. Bra jobbat Majken..

Ännu ett belägg för nåt jag hävdade i en annan tråd.. Brus är det mest enerigrika ljudet.. Det innehåller alla frekvenser.. Som Majken på ett smakfult sätt karvat ut i denna låt.. Visserligen lite behjälpt avv filtrens egensvängning också.. Men bruset var den drivande katalysatorn i alla fall 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det blir mycket skönt och intressant, mycket på grund av att du liksom inte lyckas göra helt klara ljud av bruset (vilket säkert inte var syftet heller). Jag är alltså inte en av dem som slutar tänka på att det är ett brusprojekt, det hörs i mitt tycke ganska tydligt. Men det blir ju riktigt häftigt att alla ljud liksom är på väg att falla sönder. Så skört. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är faktiskt bara att instämma i ovanstående ovationer. Smått faschinerande att tänka på jobbet som ligger bakom att få fram automatiseringar till att få det att låta så mycket som en låt.

Man måste väl vara lite nördig för att uppskatta det, men då har du ju hamnat på rätt forum. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan.. tycker inte man behöver vara nördig för att tycka om det... kan se framför mig hur såna här udda kompositioner nästlar sig in som bakgrunds fyllnad på något "praktisk" transport-parti i en film.. exempelvis någon som bygger något klurigt eller så.. För att ytterligare förstärka känslan av klurighet.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Coolt. Till de som tvivlar:

Teoretiskt sett borde de flesta ljud kunna härmas någorlunda med enbart brus som källa. Eftersom brus är alla frekvenser i snabb slumpmässigt ordning så handlar det bara om att filterar bort det man inte skall ha och lämna kvar det som man vill ha i en ton. Att spela noter blir alltså att filtermodulera (cut off frequency) i ett smalt band (bandpass filter) som släpper igenom olika frekvenser (=olika noter). Ett bandpass filter är dock för brett för att kunna skapa en specifik frekvens. Det bör vara möjligt att med en tillräckligt avancerad modulär synth (Reason kanske 😉 att koppla en synths CV-out (alltså en signal om tonhöjd) till en ingång på en EQ som har många band så att värden för tonhöjden C3 exempelvis omvandlas till motsvarande frekvensband på filtret/EQ:n (Hej BV512 🙂)

Föutsatt att signalerna stämmer överrens, eller kan multipliceras (eventuellt genomförbart med Reason Combinator+Spider CV 🙂)

Det ska jag testa.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

WOW säger jag bara! 😉

Det här var ruskigt bra och innovativt. Shit vilket gediget arbete det måste ligga bakom detta för att få brus att låta så här. Därav beundrar jag din musikaliskt intellektuella förmåga att "kläcka ur dig en sån här idé".

Mkt impad...

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj jösses! Tack så hemskt mycket allesammans!

Hur lång tid tog det att göra den?

Jag vet faktiskt inte, men det var en ganska seg process. Jag blev först tvungen att skriva ihop en tabell med vilka noter olika frekvenser motsvarade. Sedan blev jag tvungen att översätta den till det hexadecimala talsystemet eftersom jag gjorde låten i Jeskola Buzz. Det var även anledningen till att jag utgick från en existerande låt istället för att försöka skriva en helt från början.

Jäklar, detta lät riktigt proffsigt med tanke på att du enbart använder brusgeneratorer. Hur lyckas du får sådan punch och attack i vissa ljud?

Mycket handlar det om volymautomatisering, men även att jag använder flera filter för samma ton där ett fiter spelar grundtonen och de andra spelar övertoner med lägre volym. Lite som additiv syntes fast manuellt 😄

Skitbra!! Hur i ¤&/(#)&/"@ kan man få till sådana ljud med bara brus?

Precis som SLC-Trax säger så innehåller ju brus alla frekvenser, handlar bara om att plocka ut de man vill ha - Eller njae, fullt så enkelt kanske det inte är.. men nästan 😉

--------

Om jag får gå lite OT och anknyta till det Neko pratar om så har jag har förresten en synt på gång som bygger på samma teknik. Jag jobbade tidigare på en sådan synt men lade ned projektet, nu har jag dock ett nytt på gång. Kommer att fungera som ett vanligt VST-instrument med skillnaden att alla ljud skapas av brusgeneratorer. Har kommit en liten bit på väg och här är ett litet ljudexempel på hur den låter med en fyrklang utan effekter.

http://www.majken.se/mp3/oscillator.mp3

De skiftningar ni hör i ljudet är en joystick kontroller som jag använder för att mixa mellan oscillatorernas rena ljudkälla och en distad variant. I ljudexemplet används två "filteroscillatorer" men synten kommer troligtvis att ha fyra.

--------

Här är förresten "originalremixen" av låten som jag gjorde innan brusversionen. Innehåller ett otäckt piano som baseras på en soundfont som jag tänkte byta ut. Blev dock aldrig av och i nuläget kan jag inte öppna mixen. Jaja, så går det ibland 🙂

http://www.majken.se/mp3/majken-(djboo)-in...uds-(remix).mp3

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

gladamatör (oregistrerad)

😄 ...oj, oj, jo.... detta e helt vannsinigt...men det är ju där som alla andra går bet och kör sitt eget inövade ....hehehehe... 🙂

Djupt imponerande. 🙂

Kul att skapa från brus (vad dom flesta anser vara en mycket oönskad effekt).

Blir lite konfunderad över om allt verkligen är brus ??? 😉

hehehe... 😮 Låter faktiskt helt ok med ....blev "änna tagen" av soundet !!!

mvh gladamatör ....pst...Ligger din hemsida nere eller ? Har kollat den, skulle lägga en demo men inte ett smack fungerar ???

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag får gå lite OT och anknyta till det Neko pratar om så har jag har förresten en synt på gång som bygger på samma teknik. Jag jobbade tidigare på en sådan synt men lade ned projektet, nu har jag dock ett nytt på gång. Kommer att fungera som ett vanligt VST-instrument med skillnaden att alla ljud skapas av brusgeneratorer. Har kommit en liten bit på väg och här är ett litet ljudexempel på hur den låter med en fyrklang utan effekter.

http://www.majken.se/mp3/oscillator.mp3

De skiftningar ni hör i ljudet är en joystick kontroller som jag använder för att mixa mellan oscillatorernas rena ljudkälla och en distad variant. I ljudexemplet används två "filteroscillatorer" men synten kommer troligtvis att ha fyra.

Gillar! Blir ju så skönt organiskt när man jobbar på det viset. Vågar man hoppas på att få prova den nån gång?

Förresten, läste nånstans att du bjuder på kaffe! Stämmer det? 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

OJ! Det här var faktiskt bättre än jag trodde (och jag har alltid höga förväntningar på brus ;-) )! Fruktansvärt sköna ljud, den knastriga trumman är nog min favorit. Mycket stämningsfullt, direkt högsta betyg från mig! :-D

Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)

Synthnördigt förvisso men väldigt intressant lyssning. Du har gjort något få skulle ha ork och tid till och dessutom fått ut lyssningsbara saker ur det hela. 😄 Tummen upp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...