Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Jag skulle vilja ha hjälp med min sångteknik. Kanske kan någon ge något tips genom att bara höra mig!?

Annons
Posted

Alltså jag trodde inte att jag skulle vara den som säger det här men...

...har du prövat att söka runt lite på forumet?

Posted (edited)

Givetvis har jag det... men det är bara genrella sångtips. De är bra men jag vill ha speciellt riktade pointers vad just jag kan göra för att förbättra.

Tex kanske någon hör att jag drar ut på tonerna för mycket eller använder vibrato för mycket... Ja eller precis vad som helst. vad vet jag... Man blir lite blind/döv när man lyssnar på sig själv plus att jag är kass 😛

Edited by Eternal
Posted (edited)
Givetvis har jag det... men det är bara genrella sångtips. De är bra men jag vill ha speciellt riktade pointers vad just jag kan göra för att förbättra.

Tex kanske någon hör att jag drar ut på tonerna för mycket eller använder vibrato för mycket... Ja eller precis vad som helst. vad vet jag... Man blir lite blind/döv när man lyssnar på sig själv plus att jag är kass  😱

Sjung mer, fundera på vad som händer i kroppen när du sjunger. Lyssna och Titta på sångare du gillar. Allt har ju att göra med vilken stil man vill sjunga, men hållningen är alltid viktig. Det var allmänna tips, med det låter som att du behöver det. 😉

Edited by steflund
Guest GORANDJ
Posted

Hej!

Lyssnade på din sångröst "Skönhet". För mig låter det som att du spänner för

när du sjunger. Det har mycket att göra med inandning och hur man behåller luften, hur man formar läpparna, tungan och vad käken har för inställning.

Men också att man är uppvärm och hållningen. När du står upp ska du känna att axlarna är avslappade och bena lite nedlutade, du ska ha fria händer dvs. inga händer i fickan, i kors m.m. utan helt fria, du ska inte spänna nacken och inte höja huvudet eller luta bakåt när du sjunger, det är ett av tecknena på att man tar i.

Prova att hitta "balansen", hitta DITT sätt att värma upp stämbanden. Det kan var att tex. vara att sjunga till skala, handrörelser, läppövningar med skala:

1. jo jo jo jo jo jo jo jo jooooo osv...

2. kastrull, kastrull, kastrull, kastrull, kastrull karusell kastrull osv...

3. dramat, dramat, dramat, dramat, dramaten åå operan.

Prova att sjunga dessa tre och uttala dem överdriver samtidigt som du spelar på nåt som går uppåt i skalan...

Hoppas jag gav de lilla tips som jag har och om du inte förstår vad jag skrivit,

hör av dig! 😎

BYE! 😉

Posted

Det gäller detsamma här som i din låt "Följ dina känslor" att du sjunger utan att tänka på vad du säjer. En text är ju en berättelse/ett budskap som ska framföras övertygande. När du lyckas med det då kan du fortsätta putsa på sångtekniken. En ballad, en visa eller en rocklåt har oftast helt olika textinnehåll och sjungs på helt olika sätt. Det är viktigare att känslan inför texten finns med än att toner hålls ut rätt eller att det kan bli lite falskt då och då. Ta Lillbabs som ex på en som är ganska dålig på att hålla ton men får till det ändå för hon sätter texterna så bra. Och tänk så mycket skådisar det finns som sjunger (programmet "så ska det låta") just för att dom behärskar att låta texten tala. En annan medelmåttig sångare är ju Bob Dylan som går rakt in i hjärtat hos många på grund av övertygande textframförande (han gör ju bra låtar också). Mitt förslag är att du ställer dej framför spegeln och sjunger just till dej och försök låta övertygande vad du säger. Sen kan du putsa vidare på teknik, andning magstöd och sånt!

Posted

Hei.

En av de plater jeg har lært mest om vokal er platen med Monica Zetterlund og Bill Evans. Waltz for Debby. Jeg har hørt på den hundre ganger Det kan være lurt å få kontrollen over "det lille", og det er det Zetterlund er så flink til. Hun overdriver aldri og har god tid. Og hun har en fantastisk kontroll over tonen. Kanskje det kan være et råd. Jeg tror hun har noe å lære vokalister i alle genre, selv om hun på denne platen sang jazz. Litt det samme som vokalisten i The Carpenters. Det er veldig vanskelig å synge disse "seine" sangene men som trening er det lurt, og om man klarer det har man lært veldig mye.

Tove 🙂

Posted

Ute lite på hal is här pga att det inte är riktigt min typ av sång, men du sjunger ju fan så mycke bättre än håkan hellstöm 🙂

Jag är lite allergisk mot "kanin" vibrato (snabba vibrato) men detta är ju en smaksak då inte alla kan gilla samma sak.

Själv försöker jag att tona ner mina "brandbils" vibrato, men det är fan inte lätt 🙁

Posted

precis som Gorandj säger så tar du i lite för mycket. Hur gör du sitter du eller står?

Börja med att ställa dig upp. Hitta en bekväm ställning för kroppen där du kan andas ordentligt. 🙂

Sedan tycker jag att man vinner mycket på att bara lyssna på sin röst. Man måste lära känna den och det tycker jag inte att det verkar som du gör. Skala bort alla effekter och komp och lyssna poå sången naken och på hög volym, så hör du vad som låter bra och inte. 😛

• 1 month later...
Posted

Jag lyssnade på detta nu ett tag efter! Usch vad illa det lät! Darrig osäker röst! Låter som om jag har en pistol mot skallen!

Får ta och sjunga om detta någon dag!

• 2 weeks later...
Posted

Ett tips kan vara att till en början sjunga stycket svagt och så avslappniat som möjligt. Sen kan du börja med att lägga på tryck genom att trycka hårdare med diafragnan typ vid magen nån stans(magen går inåt). Försök att få fram så varm luft som möjligt ur öppningen och tänk lite elvis så borde darrigheten försvinna.