Jump to content
Annons

preamp + 15w förstärkare = ?


tryff

Recommended Posts

jag undrar lite vad som händer om man först kör en preamp av typ art tube eller mictube (typ behringer) och låter denna redan förstärkta signal gå genom en vanlig gitarrförstärkare på t.ex. 15w?

Ljudet bör ju bli högre men hur mycket ungefär?

Finns det risk för att man blåser sönder högtalaren?

Vilken typ av högtalare bör klara ovanämda konfiguration:20,30 eller 50w?

Nån som vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Precis. Det finns ingen risk att du skadar högtalaren. Det som händer är att får mer dist. Drar du på mycket så kanske försteget stryker med, men jag tror inte det ska vara nån större fara för det med en vanlig mikrofon preamp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis. Det finns ingen risk att du skadar högtalaren. Det som händer är att får mer dist. Drar du på mycket så kanske försteget stryker med, men jag tror inte det ska vara nån större fara för det med en vanlig mikrofon preamp.

....Och ifall man har en fet marshalltopp så sprängs den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tror jag nog inte. Faktiskt så är ju det ett oerhört vanligt tryck att få till ett bra distljud, att höja signalen innan den går in i preampen. Speciellt på äldre rörförstärkare.

Funkar också ofta likadant i den digitala världen; I GuitarSuite t ex, så får man oerhört mycket bättre distljud om man håller tillbaka gainen på förstärkaren (JCM900 i mitt fall) och lägger en TubeScreamer innan, också den med inte så mycket gain, men med volymen fullt uppdragen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Ett enkelt sätt är att sätta igång den och dra på allting utan att ha någon högtalare inkopplad. Då brukar det inte ta mer en max ett par sekunder.

Att koppla in fel högtalare funkar säkert lika bra det också, även om det kanske tar längre tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...