Jump to content
Annons

Hon gick rakt igenom


pwayne

Recommended Posts

LÅTNAMN: Hon gick rakt igenom

ARTIST/GRUPP: Pwayne

GENRE: rock på svenska!??

LÅTLÄNGD: 7 min 😎

KOMPOSITÖR: Pwayne

Inspelning: Pwayne och "Yessongs"

EV. MEDVERKANDE: "Yessongs"

INSPELNINGSÅR: aug 2005

FORMAT: mp3

:rolleyes:EDIT 050822: Ändrad länk Nu 196 kbit/sek utan "masterkompression"

STORLEK: 9 Mb

STATUS: I princip "färdiginspelad men omixad"

Det här är inget för den stressade som vill ha refrängen efter 30 sekunder och låtar på 3 minuter. Ge det lite tid! 🙂🙂🙂

Låten är i princip inte mixad annat än väldigt grovt så det finns stort utrymme för synpunkter och tips på mixning etc. Självklart är alla synpunkter, tips och kritik välkomna avseende alla aspekter; från låt/text till arr, sound etc.

Så kom igen!

(Om inte länken funkar så kör ""spara som")

Hon gick rakt igenom

Redigerat av pwayne
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

pwayne...Gillar detta mycket me´

...och jag vet inte för jag vet inte om jag går iväg på proggfeelingen utan det är nog din röst som gör det möjlig att lyssna tre gånger på raken utan att tröttna... en i mina öron den bästa rösten från Götet jag nånsin hört inkl. Dagerby och andra seriösa...helt klart en intensitet som fångar en, och det kunde bli ännu bättre om själv låten var ett strå vassare...ändå funkar det 😉😄 Det är också skönt att höra något som tar lite tid i anspråk och inte bara är vers refräng...........

Bra, like it 😲😱

Edit: ska lyssna mer senare idag...nyss hemkommen från Midnattsloppet 😱😄

Link to comment
Dela på andra sajter

pwayne...Gillar detta mycket me´

...och jag vet inte för jag vet inte om jag går iväg på proggfeelingen utan det är nog din röst som gör det möjlig att lyssna tre gånger på raken utan att tröttna... en i mina öron  den bästa  rösten från Götet jag nånsin hört inkl. Dagerby och andra seriösa...helt klart en intensitet som fångar en, och det kunde bli ännu bättre om själv låten var ett strå vassare...ändå funkar det 😮  😄  Det är också skönt att höra något som tar lite tid i anspråk och inte bara är vers refräng...........

Bra, like it  😆  😠

Edit: ska lyssna mer senare idag...nyss hemkommen från Midnattsloppet 😳  😄

Tack så hemskt mycket för de snälla orden Karl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjo 😆 Är inte min stil diräkt men alltid kul att lyssna på annat men men...Jag tyckte detta va mycket bra, bra mixat och spelat och sången är helt okej hade bra mvh zauron 😳

Kul att du gillade det trots "fel stil". Tack för kommentaren 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Minus: Väldigt mycket demosound (men det var ju omixat sa du så), lååååång låt. 🙁

Plus: Helt ok ref. Gött med orgel! 🙂

Du snacka föresten att jag hade 80-talsrefräng. Du tror att det här är ett up-to-date-stycke av världsklass eller? Det låte ganska mycket old om det här också. Bara så du vet... 😉

Jobba på!

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Aaaah! Jag gillar detta oxå. Rått och opolerat - ger mycket livekänsla.

Jag tycker att versen blir väl lång innan den befriande refrängen kommer.

Härlig proggkänsla och sååå mycket Nationalteatern över denna.

Jag gillar refrängen bäst när Hammonden vrålar på. Ger lite Merit Hemmingssonfeeling oxå.

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Du snacka föresten att jag hade 80-talsrefräng. Du tror att det här är ett up-to-date-stycke av världsklass eller? Det låte ganska mycket old om det här också. Bara så du vet...  🙁

Skillnaden är möjligen att den här skrevs för c:a 15 år sedan......eh och vem började talade om världsklass?????? 😉

Jag tror inte vi riktigt gillar samma grejer vare sig ljud eller genremässigt..... så du slipper kommentarer från mig i fortsättningen för dem har du knappast nån hjälp av, sorry pal 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Du snacka föresten att jag hade 80-talsrefräng. Du tror att det här är ett up-to-date-stycke av världsklass eller? Det låte ganska mycket old om det här också. Bara så du vet...  🙁

Skillnaden är möjligen att den här skrevs för c:a 15 år sedan......eh och vem började talade om världsklass?????? 😉

Jag tror inte vi riktigt gillar samma grejer vare sig ljud eller genremässigt..... så du slipper kommentarer från mig i fortsättningen för dem har du knappast nån hjälp av, sorry pal 🙂

Hehe... Du fattade inte. Det är det värsta med text. Jag fick -2 av dig för refrängen. Jag antar att du gillar din egen låt? Därför skrev jag att det inte var "ett up-to-date-stycke av världsklass". Men smaken är som baken; hårig och luktar skit. Jag tycker att vi ska fortsätta att kommentera varandra. Det är nyttigt, mannen!

Peace. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är snyggt. Arrangemanget håller tycker jag. Lagom med instrumentering. Möjligen har jag lite reservationer kring trumljuden denna gången. Virveln låter lite unken. I behov av lite stramhet för att inte låta utomhuskonsert.

Mycket snyggt basspel.  😉

Tack för kommentarerna! 😄

Trummorna (fingerspelade live på klaviaturen av "Yessongs" genom Drumkits from Hell) är i princip orörda, tror bara att överhänget och hihat är sänkta något, ingen eq eller kompressor, så det finns naturligtvis hur mkt som helst att göra (för den som kan....eh). Tyvärr är upplösningen inte den bästa (fick inte plats, så nu har jag beställt en egen domän så jag får det som jag vill, ny version kommer nån gång nästa vecka)

I övrigt är det mesta inte rört alls, lite nivåer bara, lite gemensam rymd och lite effekter på sången.

Men som sagt det mesta är jungfrulig mark.

Så ni får gärna komma med kommentarer typ: "unken kagge", skär bastrumman vid xx, low-pass-filter på yy etc så jag lär mig nåt! 🙂

Hur som helst ursprungstanken var att göra en "live-version" trots att det bara är sång och gitarr som är "riktiga" intrument (resten vsti). Kan man skapa livekänsla på datorn hemma?? Men liveinspelningar kan ju låta olika bra....så tipsa på! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan Pwayne!

Jag är inte så jättehaj på att höra instrumentala 'fel' så jag riktar

in mig lite på sången istället.

Jag hakade upp mig på ditt 'I-uttal' i början men efter att ha hört

'Vad är det som har hänt' ett antal gånger samt den här 2-3 har

jag ändrat mig ordentligt. Det sätter en speciell karaktär som är

mycket trevlig och egen.

I sista refrängen gör du en väldigt lång tagning utan ett enda ande-

tag vilket får det att 'svajja' lite i mitten av den. Jag talar om :

'hon gick rakt igenom mig som en Drog i varje ven'

Testa att ta ett andetag [Kort som bara den!] mellan 'mig' och 'som'.

Jag tror det hade höjt avslutet på den frasen ännu ett snäpp. Jag

kan vara ute och cykla men det känns som om det kan bli lite, lite

tajtare där.

Avslutningsvis blir ungefär som inledningen :

Ett skönt stycke som kommer rullas fler gånger genom datorns digi-

talledningar.

Båda tummarna upp med en klatschig min bakom.

save_flicka.jpg

😠

/Mangan

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan Pwayne!

Jag är inte så jättehaj på att höra instrumentala 'fel' så jag riktar

in mig lite på sången istället.

Jag hakade upp mig på ditt 'I-uttal' i början men efter att ha hört

'Vad är det som har hänt' ett antal gånger samt den här 2-3 har

jag ändrat mig ordentligt. Det sätter en speciell karaktär som är

mycket trevlig och egen.

I sista refrängen gör du en väldigt lång tagning utan ett enda ande-

tag vilket får det att 'svajja' lite i mitten av den. Jag talar om :

'hon gick rakt igenom mig som en Drog i varje ven'

Testa att ta ett andetag [Kort som bara den!] mellan 'mig' och 'som'.

Jag tror det hade höjt avslutet på den frasen ännu ett snäpp. Jag

kan vara ute och cykla men det känns som om det kan bli lite, lite

tajtare där.

Avslutningsvis blir ungefär som inledningen :

Ett skönt stycke som kommer rullas fler gånger genom datorns digi-

talledningar.

Båda tummarna upp med en klatschig min bakom.

Kul att du gillar den här också 😎

Läste du replikväxlingen mellan mig och 91:an i Vad är det som har hänt-tråden?

Där säger jag att "I" är den svåraste boksatven att sjunga (för mig i alla fall)!

Jag skall kolla andningen, vet att det kan svajja lite här och där. 😐🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hemskt gärna lite fler synpunkter inför mixning  😆

.....och gärna på övrigt också förståss  😉

Som sagt gärna fler synpunkter på mixning....

Nu också ny länk till låten i 196kb/s.

Jag har skaffat en egen domän! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt skön låt, men låter som du säger ofärdig i mixen. Jag tycker distade gitarren ligger för högt i refrängen, gitarrmattor är nåt av det svåraste som finns att få till bra så du behöver nog anstränga dig för att få det rätt. Testa kräma på lite mer orgel och bas och dra ner på gitarren. Den låter sjysst i melodispelet dock. Ett tips kan vara (beroende på hur den är inspelad) dubblera den och köra en mer distad version i bakgrunden eller så räcker det att bara EQ:a den.

Sjysst låt som sagt, lite Doors vibbar i gitarrslingorna i de lugnare partierna 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt skön låt, men låter som du säger ofärdig i mixen. Jag tycker distade gitarren ligger för högt i refrängen, gitarrmattor är nåt av det svåraste som finns att få till bra så du behöver nog anstränga dig för att få det rätt. Testa kräma på lite mer orgel och bas och dra ner på gitarren. Den låter sjysst i melodispelet dock. Ett tips kan vara (beroende på hur den är inspelad) dubblera den och köra en mer distad version i bakgrunden eller så räcker det att bara EQ:a den.

Sjysst låt som sagt, lite Doors vibbar i gitarrslingorna i de lugnare partierna 😄

Kul att du gillar den och tack för mixtips 🙂

Kul med Doors-associationen, jag delar den... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

I egenskap av "fingertrummis" så är jag ju svag för ett "live"-sound när det gäller trummor i synnerhet (och musik i allmänhet). Med tanke på hur vi spelade in gitarrerna så tycker jag att programet guitar rig har potential att låta helt OK i vårt försök att simulera "knapp halvdist" utan att det blir transistor-rent (läs: plast strängar). Den snälla fuzz-leaden är om möjligt ännu mer bullseye.

Du spelade som sagt orgelleadsen för att få samma känsla som du fick när det begav sig (80tal), och jag antar att du lyckades bra. Mina tår är lite ömma men du vet bäst 😕 .

Jag har inte bredband så jag får nöja mig med en lågupplösningsmix, men 12stängarn försvann helt (vår koppling till 70tals symfonirock 😆 ), och den rena elgitarren låter något högt i mixen. Tycker fortfarande att det "aktiva fusion trumliret" vid 4:32 kunde fått lite mer utrymme, men vad trumljudet gäller så är det i min mening perfekt för den här låten. Sjunga kan du ju, även om du ser ut som Thåström med en öl i ena näven och nylonstrumpan farligt nära skäggstubbet när du sätter sången 😆 .

Bra arr på låten; ska inte vara en sekund kortare. Och jag glömde nästan bort att du lade soft-synth bas. Bra betyg. Lite finlir på mixen så är det klart. Glöm inte 12-strings! Och lite mindre (som i "smaller") rumsreverb på hela paketet för att jag skall kunna identifiera mig. Slutet är tufft; kanske ännu mer "brööt"? En slamrig gitarr till?

ps. Älskar gitarrhalssvajet efter varje refräng. ds.

Link to comment
Dela på andra sajter

I egenskap av "fingertrummis" så är jag ju svag för ett "live"-sound när det gäller trummor i synnerhet (och musik i allmänhet). Med tanke på hur vi spelade in gitarrerna så tycker jag att programet guitar rig har potential att låta helt OK i vårt försök att simulera "knapp halvdist" utan att det blir transistor-rent (läs: plast strängar). Den snälla fuzz-leaden är om möjligt ännu mer bullseye.

    Du spelade som sagt orgelleadsen för att få samma känsla som du fick när det begav sig (80tal), och jag antar att du lyckades bra. Mina tår är lite ömma men du vet bäst 😉 .

    Jag har inte bredband så jag får nöja mig med en lågupplösningsmix, men 12stängarn försvann helt (vår koppling till 70tals symfonirock 😄 ), och den rena elgitarren låter något högt i mixen. Tycker fortfarande att det "aktiva fusion trumliret" vid 4:32 kunde fått lite mer utrymme, men vad trumljudet gäller så är det i min mening perfekt för den här låten. Sjunga kan du ju, även om du ser ut som Thåström med en öl i ena näven och nylonstrumpan farligt nära skäggstubbet när du sätter sången 😛 .

    Bra arr på låten; ska inte vara en sekund kortare. Och jag glömde nästan bort att du lade soft-synth bas. Bra betyg. Lite finlir på mixen så är det klart. Glöm inte 12-strings! Och lite mindre (som i "smaller") rumsreverb på hela paketet för att jag skall kunna identifiera mig. Slutet är tufft; kanske ännu mer "brööt"? En slamrig gitarr till?

ps. Älskar gitarrhalssvajet efter varje refräng. ds.

Kul att du fick tummen ur och lyssnade 😛

Ledsen att jag tog bort din orgel och spelade den själv men jag var för konservativ för nymodigheter. Du får vara med från början nästa gång...eh nån gång på nittio-talet ??!!

Nåväl, jag har inte haft tid att göra ngt åt mixen, håller på med en annan låt som tar allt av min begränsade lediga tid. Men sedan skall jag ta tag i den. Kanske jag lägger om sången, lägger stämmor eller "fixar" lite lull-lull, vi får se.

Kul att du tycker det långa arret inte är en sekund för långt i denna zap-smörgåsbords-värld.

Och förståss: tack för finger-klaviatur-trum-spelet, du är grym på denna konst, och utan att vara trummis 😮😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

skön låt med som tidigare nämnts doors,nationalteatern känsla fast ändå ingen kopia.

lade märke till att det surrar när du sjunger S i första versen, det låter lite vasst. kanske går att göra något åt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...