Jump to content
Annons

aktiva monitorer för hiphop


emelpee

Recommended Posts

Hej!

Jag hade tänkt köpa aktiva monitorer när jag får min sommarjobbslön i augusti.

Jag gör hiphop (ni kan ju lyssna på min skiva så förstår ni hur det brukar låta -> hemsidan )

Det blir främst musik i den stilen jag kommer göra.

Finns det några bra passande aktiva monitorer i 4000-5000 klassen som funkar bra till min musikstil?

Jag funderade på ESI nEar 06.

Tacksam för bra vettiga svar ^^

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Antar att du vill ha en del bas...

Det bästa tipset jag kan ge är Phonic P8A ...även om det är ett b-märke så är de grymt bra för sitt pris..ca 4500:-för ett par ... 8 tums basar...

http://www.musikermagasinet.com/action.las...id=4205&-SEARCH

http://www.phonic.com/partner/modules/prod...p?product_id=88

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är ju inte hiphop min grej alls, men jag har fått för mig att basen är ganska så viktig där, va?

Så då skulle jag leta efter monitorer med lite större basmembran och/eller låda än nEAR06:orna (som jag fått för mig är rätt så små).

P8A som Hype nämner kan nog va ett bra alternativ, men kolla även in vad som rekommenderats till folk i andra trådar här. Det finns massvis om moniterer! 🙂

Och sist men inte minst, den obligatoriska uppmaningen: Se till att komma iväg och lyssna på de monitorer du funderar på. Monitorval är väldigt mycket beroende på smak!

Edit: Oj, läste visst inte Hypes inlägg särskilt noga...

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är ju inte hiphop min grej alls, men jag har fått för mig att basen är ganska så viktig där, va?

Så då skulle jag leta efter monitorer med lite större basmembran och/eller låda än nEAR06:orna (som jag fått för mig är rätt så små).

P8A som Hype nämner kan nog va ett bra alternativ, men kolla även in vad som rekommenderats till folk i andra trådar här. Det finns massvis om moniterer! 😳

Och sist men inte minst, den obligatoriska uppmaningen: Se till att komma iväg och lyssna på de monitorer du funderar på. Monitorval är väldigt mycket beroende på smak!

Edit: Oj, läste visst inte Hypes inlägg särskilt noga...

Problemet är att jag har en känsla av att jag har väldigt långt till en musikaffär som har monitorer.

Men jag ska läsa vidare. Bas är viktigt ja.

Usch, jag hatar välja musiksaker, man fattar typ ingenting av alla siffror och termer^^

Ska läsa om p8a lite nu:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är så lost själv så jag begränsar mig till två generella synpunkter.

1) Studio hade ett test för inte så många nummer sedan - kolla in det.

2) Ju större baselement dess bättre. Åttatumsbasar borde ge tillräckligt för att du skall slippa köpa en sub också. De monitorsubar jag har sett drar upp priset så mycket att det är billigare att köra stora monitorer av mindre coolt märke.

Ps 1.5) Att läsa igenom de andra trådarna om monitorer är säkert bra. Tror inte du behöver lite så mycket efter just "Hip-Hop" som efter de som klarar bra basåtergivning. Själva monitorerna skall ju inte vara EQade efter genre - då är det inte monitorer längre...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är så lost själv så jag begränsar mig till två generella synpunkter.

1) Studio hade ett test för inte så många nummer sedan - kolla in det.

2) Ju större baselement dess bättre. Åttatumsbasar borde ge tillräckligt för att du skall slippa köpa en sub också. De monitorsubar jag har sett drar upp priset så mycket att det är billigare att köra stora monitorer av mindre coolt märke.

1. Eftersom det verkar som att monitorval är väldigt subjektivt så tycker jag att det kan va lite riskabelt att bara lita på en testpanel bestående av 3 personer som Studios test. Läs allt du kan komma över när det gäller monitortester i tidningar och på nätet!

2. Jo, fast jag har också fått för mig att det kan finnas en risk att billiga monitorer med stort baselement visst kan ge ifrån sig mycket bas, men att den blir luddig och oprecis.

Därför kan det kanske va värt att kolla upp monitorer med ~6"-element och stor låda istället. Mina Yorkville YSM1p har 'bara' 6.5" men ger ändå ifrån sig väldigt mycket bas (dock inte kanske riktigt så långt ner i registret som vissa andra).

Siffrorna i specifikationen (t.ex. 55Hz-22kHz +/-3dB) kan ge en viss hint om basen, men det är ändå ingen riktig ersättning mot att ge sig iväg och lyssna...

Du kanske ska iväg till Stockholm och gå på konsert nån gång snart...? Se då till att ta med dig några välbekanta CDs och boka in ett par timmar extra för att besöka musikaffärer... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du ha mycket bas i slutmixen så skall du nog inte välja ett par monitorer där basen är väldigt påtaglig. För då kommer du ju få en mix med mindre bas på andra högtalare!

ESI nEar 06 vet jag inget om men jag vet ett flertal som proddar beats på ESI 05:or. Och det med ett bra resultat tycker jag!

06orna ska vara en uppföljare på 05an.

Jag får la läsa vidare. Får lönen 27:e så vill helst köpa på direkten då😏

Tipsa gärna om bra musiksidor med recensioner och så.

Helt vilse i den världen

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...