Jump to content
Annons
  • 0

EMU 1820/1616/1212/0404 Patchmix, behöver en lektion...


davve00

Fråga

Är inte helt på det klara hur jag ska ställa in mitt nyligen inköpta 1820, som jag använder med Cubase SX 3.

Håller på att testa och försöka komma underfund med vilka ASIO inställningarna som passar bäst. Men det verkar som hur man än gör så blir det drop outs och dist. det kan ju bero på en miljon faktorer, men jag försöker tweaka enligt denna modellen productionforums.com/emu/topic.asp?TOPIC_ID=2119 även om alla punkterna inte är helt självklara, tex punk 10, där hänger jag inte riktigt med.

Vad jag förstår det som ska man inte anväda DSP effekternas VST skal, utan lägga de i egen strip i patchmixen och sen routa in dem i cubase och spela in.. (om man nu ska anväda DSP:n)

Det är jusst hela routing förloppet i patchmixern som jag går vilse i, jag tycker pachmixern har en totalt ologisk uppbyggnad... en vän har m-audio fw 410 och dess mixer är helt klockren för en inte allt för skärpt kille som mig (suck varför köpte jag inte det istället mitt miffo!!! :rolleyes:.

kan det göra skillnad om man kör 44.1 eller 48, 16 eller 24 bit? med take på dropouts, knaster och dist ljud??? Jusst nu kör jag 44.1 @ 24 bit. med mitt gamla creative audigy kort var det bara 48 som gick...

Alla bra tips på hur jag ska ställa in och anväda mitt 1820 är välkommna och hoppas det finns något av substans i mitt inlägg...

System:

PC - WinXP

P4 3.2ghz - Socket 478 Northwood HT

Abit AI-7

1gb ram (2*512 OCZ Platinum PRO Rev 1.0)

74gb WD raptor - System HD

200gb WD - Biblioteks HD

60gb Hitachi - Blandat HD

E-MU 1820

450w Antec Powersupply

davve

Link to comment
Dela på andra sajter

Recommended Posts

  • 0

Hej Davve,

Jo, Patchmixern är krånglig. Det där med att spela in effekterna låter dock onödigt, varför kan man inte använda VST-skalet? För mig funkar det fint (även om jag i nuläget inte använder dem i Cubase). Det jag har använt dem till är att lägga på delay/reverb när jag kör direct monitor-funktionen vid inspelning (dvs inspelning utan någon latency). Då lägger jag på dem som send-effekter direkt på kanalen i patch mixern.

Så här kör jag, hoppas det kan hjälpa:

Rensa patchmixern, förutom Wave L/R. Lägg till en strip för varje ingång (stereopar) du vill använda. Lägg till lika många ASIO-strips. Lägg en send på varje fysisk ingång som skickar ljudet till var sin ASIO-strip. Nu kan du gå in i Cubase och lägga till alla ingångar du behöver i Cubase under Devices->VST Connections (F4)

Ex. jag skapar en strip för "Dock in 1L/1R" och en "ASIO Out 3/4". Som insert på "Dock in 1L/1R" lägger jag en "Insert send" till "ASIO In 3/4".

Vet inte om det var sån info du ville ha, men det klargör väl kanske något.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0
Postat (redigerat)

Hej!

Jag tror jag börjar greppa routingen lite bättre. I dags läget har jag inget behov av ingångar mer än mic, använder endast mjukvara. Men det kommer hända ganska mycket inom snar framtid. Jag har två synthar som ligger och samlar damm som jag ska använda, samt ett par hårdvaru effekter. (har inte plats att rigga nu, för vi ska flytta).

Om jag vill koppla Mic/Line A eller B in till cubase får jag göra likadant, lägga de till en separat ASIO OUT kanal? Men ASIO stripparna är bara stereo så de kommer att vara dubbelt i vst connections..

hmm, mmm.. Ja dimman lättar lite...

När jag gör en ny strip finns ett alternativ Aux Send Pre faders. Vad betyder det?

Det där med att spela in effekterna låter dock onödigt, varför kan man inte använda VST-skalet?

Ja, det vet jag inte... Bara en slutsats jag har tagit av många lästa inlägg på olika forum. Jag är av uppfattningen att ju mindre man belastar EDSP ju mindre är risken för dropouts och knaster(det är något jag försöker få bort)... fast det kanske är helt fel...

Direct monitor, utveckla. jag tror inte jag vet vad det är. jag har givitvis sett det många gånger i cubase device setup, men inte riktigt greppat det än...

Redigerat av davve00
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Hej! Jag sitter i exakt samma situation. Har ett nytt 1820 och SX 3 och har problem med patchmixern. (heter David som du också verkar göra 😄 )

Därför tänkte jag låna tråden lite. Ibland får jag ett knaster när jag spelar in med mick. Det kommer och går och jag vet inte vadf jag gör för fel. Nånting säger miog att det har med patchmixern att göra 😉

Iaf är det nån som vet vad som kan vara fel????????????????

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Ska villigt erkänna att jag inte är någon expert på detta, bara glad amatör. Så det var bra frågor, får en att kolla upp lite saker.

Strunta i det jag skrev om ASIO Out, det behövs inte. Det enda du behöver göra är att skapa en strip för varje in-kanal du vill ha, och sen sätta in en "Send to ASIO ..." på varje sån. Då kan du få upp alla ingångarna i Cubase. Du behöver sen bara en ASIO Out strip för att få ljudet till hörlurar/högtalare. Man kan nog tänka ASIO kanalerna som "interna mixkanaler/bussar i datorn".

Du får som sagt mic-kanalerna i stereo, men när du lägger till dem på connections i Cubase kan du välja mono, så är det löst. Använder inte hårdvarueffekter själv, men du kan koppla dem direkt till 1820 och skicka ljudet fram och tillbaka med en "Send/Return" insert, kolla manualen för det. Schysst funktion.

Aux Send Pre faders kan du välja för en ny inkanal som sagt. Aux Send betyder i det här fallet "sicka signalen till interna effektbussen" (dvs dsp-effekter som du lägger in på höger hand i patchmixern). Effekter kan ju antingen vara insert (dvs hela ljudet går genom effekten, används vanligtvis vid EQ, compression osv) eller send som i det här fallet (du väljer hur mycket av ljudet som går till effekten, ex vid reverb, chorus etc). Send effekterna kan vara antingen pre eller post fader. Vid pre fader väljer du hur mycket av ljudet före volymregeln (fadern) som går till effekten, post fader hur mycket av ljudet efter regeln som går dit. Du hittar samma pre/post funktion i Cubase.

Direct monitor innebär följande: Normalt sett när du spelar in i Cubase går ljudet från kortet till Cubase, behandlas i Cubase och sen ut tillsammans med övrigt ljud från programmet. När du kör direct monitor som insert så skickas ljudet till Cubase för inspelning, men det ljud som du hör går direkt till monitor, därav 0 latency. Cubase styr dock fortfarande volym och pan.

Om du inte sett det redan kan du enkelt styra vilka utgångar som är aktiva. Tryck på "outputs" uppe till höger på patchmixern, så kan du välja vad som går ut genom att klicka i eller ur "mon"-rutan. Använder det själv hela tiden för att välja om högtalarna ska vara på eller inte

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Ibland får jag ett knaster när jag spelar in med mick.

Det kan ju vara många saker. Beskriv situationen mer detaljerat. Hur mycket belastning har du på processorn? Hur hög är ljudvolymen in i kortet? (lägg en "Peak meter" på inkanalen i patchmixern och kolla så att den inte går i taket)

Vilken latency har du? Har du använt annat ljudkort och detta har funkat tidigare eller inte? Övrig hårdvara? osv...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Hej David,

Såg din andra tråd, men svarar här också eftersom jag redan berört ämnet.

Finns säkert andra som kan det bättre, men here goes...

ASIO = Audio Stream Input/Output, protokoll som styr ljudöverföring och gör det möjligt att skicka ljudet från/tilll olika in- och utgångar på ett ljudkort med många in/ut som EMU1820.

Auxiliary = ungefär sido..., i det här fallet en sido-bus. Bus kan man väl likna vid en ledning (typ elledning). Hela inljudet går genom en "channel strip" och alla kanaler samlas sen på main/monitor-bus:en ("huvudledningen"). En del av ljudet kan tappas av och ledas ut på en sidoledning för att gå genom effekter (reverb osv.). Aux-effekterna lägger du upp på högerhanden i patchmixern, under "TV-fönstret" som de kallar det.

Host = programmet som du skickar ljudet till/från i datorn, ex Cubase.

BUS = se ovan

Send/Return = Ljudet kan gå till och från ASIO-kanaler eller externa enheter. T ex: send/return insert skickar ljudet ut genom en ljudutgång på kortet och tillbaka genom en ingång för att exempelvis kunna använda externa effekter.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Ok, mycket bra info. Du förklarar på ett sätt som jag förstår... 😉 Många, aaaah! aha!

Det enda som fortfarande är lite luddigt är direct monitor funktion, men jag tror jag förstår principen iaf, att det man vill spela in inte bearbetas av ljudkortet.

Men ni som använt 1820 en tid, har inte alls haft problem med knaster eller dropouts när ni håller på med projekt??? Ska byta plats på kortet så det får en egen IRQ nu, ska även formatera igen och kasta ut audigy kortet...

Har ni märkt någon prestanda skillnad på 44.1 och 48khz? Kanske är så liten så det inte märks...

Finns det några ASIO knep man kanske behöver kunna för att drivrutinerna ska fungera optimalt???

Tack för svaren!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Tackar, kul att infon är till hjälp!

Det enda som fortfarande är lite luddigt är direct monitor funktion, men jag tror jag förstår principen iaf, att det man vill spela in inte bearbetas av ljudkortet.

Nja, så här: det du hör av det du spelar in (ex. en gitarr) bearbetas inte av programmet (dvs Cubase). Kan väl tänka det som att insignalen delas i två, en läggs på hårddisken som vanligt och en går direkt till ljudutgången utan att passera Cubase.

Men ni som använt 1820 en tid, har inte alls haft problem med knaster eller dropouts när ni håller på med projekt??? Ska byta plats på kortet så det får en egen IRQ nu, ska även formatera igen och kasta ut audigy kortet...

Har läst att det finns problem med det, men har inte direkt råkat ut för det själv. Enda begränsningen jag har är att det är lite känsligt med effekter från mitt UAD-kort. Lägger man på mycket där kommer gnistregnet, men då kan man öka latencyn så fixar det sig. Har ni kollat att justera latencyn? Gå in under Device Setup->VST Multitrack->Control Panel så kan ni ställa om den. Sätt den så lågt som möjligt under inspelning och kör med få effekter i Cubase. När det är dags för mix kan ni dra upp den rejält, så klarar det betydligt mer.

Har egentligen bara jobbat i 44.1 kHz, lite i 48, utan att märka någon direkt skillnad. Kan tänka mig att man märker det betydligt mer vid 96/192, men då blir allting mycket trögare - ljudfilerna blir mycket större, effekterna/vsti tar mer processorkraft etc.

Finns det några ASIO knep man kanske behöver kunna för att drivrutinerna ska fungera optimalt???

Oh, kan inte det så bra, men ett knep är just att inte lägga upp fler kanaler i patchmixern än man behöver. Som jag förstått det så tar det extra kraft.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Ibland får jag ett knaster när jag spelar in med mick.

Det kan ju vara många saker. Beskriv situationen mer detaljerat. Hur mycket belastning har du på processorn? Hur hög är ljudvolymen in i kortet? (lägg en "Peak meter" på inkanalen i patchmixern och kolla så att den inte går i taket)

Vilken latency har du? Har du använt annat ljudkort och detta har funkat tidigare eller inte? Övrig hårdvara? osv...

Det är svårt att beskriva det mer. Allt det du räknar upp är OK. Det skumma är att det kommer och går. Oppnar man Cubase och det knastrar och sedan stänger ner och öppnar igen utan att ändra några värden kan det vara borta. Det funkar ju att lösa problemmet så men det känns som en epa-variant.

En till fråga:

Ingångarna som finns i "rullgardinen" på audiokanalerna heter bara stereo in för mig. Ska dom inte heta som dom gör på ljudkortet? D.v.s. ASIO och Dock in.

Inte så viktig fråga kanske men om allt är intällt rätt borde dom väl i så fall ha ändrat namn?

Tack På Förhandf

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Det är svårt att beskriva det mer. Allt det du räknar upp är OK. Det skumma är att det kommer och går. Oppnar man Cubase och det knastrar och sedan stänger ner och öppnar igen utan att ändra några värden kan det vara borta. Det funkar ju att lösa problemmet så men det känns som en epa-variant.

Har haft liknande problem, men bara vid tunga dokument, och då jag har haft flera andra program igång samtidigt. Då funkar det även för mig att ladda upp låten en gång till. Du får nog pröva på ett EMU-forum, ex här, där vet de mer.

En till fråga:

Ingångarna som finns i "rullgardinen" på audiokanalerna heter bara stereo in för mig. Ska dom inte heta som dom gör på ljudkortet? D.v.s. ASIO och Dock in.

Inte så viktig fråga kanske men om allt är intällt rätt borde dom väl i så fall ha ändrat namn?

Namnen på ingångarna finns men på ett annat ställe. Gå in under Devices->VST Connections. Då får du upp dina in/utgångar. Ex står det "Stereo In, Left, 1DockIn 1L" osv. Om du klickar på "Stereo In" så kan du byta namn på den, och det är det namnet som du hittar i kanalinställningarna. Har du alltid gitarren på kanal 1 kan du ju t ex döpa den till "Gitarr", om du känner för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Hej hej...

Inhandlade e-mu 1616 för en vecka sedan och har äntligen haft lite tid över till att sätta mig ner och testa lite..

men jag blir grymt förvirrad på patchmixern, jag antar att det är en sån sak som blir jättebra när man väl förstår den men man blir ju så otålig när man sitter där.

Jag skulle t ex spela in lite el-gitarr, slänger in en gitarr kabel i mick ingång a och kontrollerar att där är signal in i patch mixern och i cubase, det är det men jag vill ju inte höra gitarren direkt utan jag vill köra den genom amplitude i cubase.

Antar som sagt att detta är jätte enkelt och att de står i manualen men men..

om någon skulle vilja förklara hur det funkar med asio ingångar och sånt så vore jag överlycklig 🙂

tack för ordet

/Daniel

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet /admin
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Tjena

Går i tankarna att skaffa ett EMU 1616 kort till min laptop då det verkar ge bra valuta för pengarna.

Det enda jag känner mig lite osäker på är om Patchmix mjukvararn är så flexibel som jag önskar... Det jag vill kunna göra är att ge 4 helt separata hörlursmixar under inspelning och även kunna lägga på reverb, tex på sången, i önskad mängd till de olika musikerna. Någon som vet om det funkar? Tacsam för alla svar 😆

Vet att man kan göra det ovan nämda i Cubase SX men då jag kör SE anar jag att det inte funkar....?

Ha de!

// Klas

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Visst är patchmixern flexibel men det går bara och få till tre olika separata analoga monitormixar i stereo ut. Om det räcker med mono i medhörning så kan du ha upp till sex. Har du någon digital enhet som du kan köra ett stereospår igenom så är det praktiskt möjligt att ha 4 stereopar ut men det blir ju lite osmidigt. Köper du till en ADAT-burk så får du ytterligare 8-in/ut och då kan du ju ha 7 separata monitormixar i stereo.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag håller på med att leka med patchmixern, vill nämligen använda de åtta utgångarna, i cubase, men när jag har gjort mina fyra strippar (asio out 1/2, 3/4, 5/6 och 7/8), och lägger en SEND på varje strip till de fyfiska utgångarna, så försvinner WAVE ljudet? Vart hamnar det och hur får jag ut det genom tex, mini tele utgångarna??

Jag får ljud i hörlurarna. Det liksom försvinner så fort jag lägger en SEND på mina ASIO outs???

Jag vill ju kunna höra windows ljudet även om jag sitter med cubase..

Plz.. help...

//davve

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Oj. Svår fråga att sätta sig in i. Det saknas en dek info.

Försök beskriva mer i detalj hur du vill använda kortet.

Du vill använda fler utgångar i Cubase. Till vad?

Lägga externa effekter eller mixa i ett analogt mixerbord?

Att skicka till ASIO-outs ör inte detsamma som att skicka till fysiska outs.

Hur använder du WAVE-stripen? Om man använder ASIO-drivrutinerna som följer med ljudkortet så ska man inte behöva lyssna via WAVE-strippen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag skaffade ett likadant kort för ett tag sen har också haft strul med det... Men asså som svar på varför det blir som det blir så tror jag att den sista asio out är den som ligger aktiv med automatik... så om ingen anges så blir det den... så jag lade upp det hela baklänges, dvs 31/32 (som är den som används som standard)till out 1L/1R osv... sen koppla jag loss dem jag patchat i outputs/physical (längst uppe till höger tror jag)

När allt va kopplat som jag ville ha det så sparade jag hela grejen så att jag har en grund att stå på när jag ska pula musik... ska jag använda datorn till annat så har jag även gjort en variant som funkar till allt annat, typ kolla film o så... Men om det dyker upp nån bättre lösning så skriver jag nog lite till här... skulle gärna vilja höra hur du löser det osså...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag fattar inte hur jag ska koppla ihop cubase och patchmixen.

Vill köra ett torrt spår på ljudkortets effekter och det driver mig till vansinne.

Jag har gått in i ljudkortets patch och skapat en asio kanal som jag sätter på outputs i vst connections. (Den enda cubase hittar) Slår på send, och sen skickar iväg den. Men får inte tillbaka den på nåt sätt. Hur få man tillbaka sends i cubase?

Hur får jag ut ljudet till kortet och sen in i cubase igen.

Jag har så dålig koll på asio och ljudkort så det är nog bara nån som använder samma ljudkort och program som kan hjälpa mig genom att berätta exakta inställningar.

Vet inte vad jag ska pilla med. Manualerna hänvisar ofta till varandra när jag har försökt läsa mig till det. Typ se i ditt ljudkorts manual, se i din mjukvaras manual.

Ska vi se om det är något geni som kan lösa detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Öppna din grund session, så ligger senden där automatiskt.

Gör detta innan du öppnar cubase...

Har du nya drivarna??

PS: Sitter på jobbet nu, så jag hinner inte förklara allt jag kan.

Skriver mer senare om det inte löser sig..

Redigerat av Sonefors
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Förstår fortfarande inte...har de nya drivrutinerna.

Så här ser det ut nu..

När jag trycker på play går allt ut genom asio out 1/2

I patchen:

Vill använda kanal Asio out 31/32 som effektkanal på torr sång i cubase

Lagt in flera effekter på insert på samma kanal avslutar med en send till asio 7/8 host

I cubase:

Vst connections outputs: Bus1: L: 1asio31/32 R 2asio31/32

Vst connections inputs: Verkar som om jag bara kan välja de fysiska ingångarna och utgångarna...finner inga asio kanaler..har in1 kopplat till mixbordets grupp utgång

På cubasespåret vocals:

Inserts och eq bypass för att jag vill använda emus effekter

Sends 1 aktiverat på bus1...den blå uppdragen till 0

Tittar jag på kanalen samtidigt som jag spelar upp cubase så ser jag ingenting som pågår på mätarna.

Vill säga till cubase att ta emot asio 7/8 men var gör jag det? Har startat om cubase men de finns inte nån stans. Direct monitor...vad är det? Har det något med saken att göra?

Hur ska inputsview och outputsview vara i emu patchen?

Klarhet?

Redigerat av Zyan
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Förstår fortfarande inte...har de nya drivrutinerna.

Så här ser det ut nu..

När jag trycker på play går allt ut genom asio out 1/2

I patchen:

Vill använda kanal Asio out 31/32 som effektkanal på torr sång i cubase

Lagt in flera effekter på insert på samma kanal avslutar med en send till asio 7/8 host

I cubase:

Vst connections outputs: Bus1: L: 1asio31/32 R 2asio31/32

Vst connections inputs: Verkar som om jag bara kan välja de fysiska ingångarna och utgångarna...finner inga asio kanaler..har in1 kopplat till mixbordets grupp utgång

På cubasespåret vocals:

Inserts och eq bypass för att jag vill använda emus effekter

Sends 1 aktiverat på bus1...den blå uppdragen till 0

Tittar jag på kanalen samtidigt som jag spelar upp cubase så ser jag ingenting som pågår på mätarna.

Vill säga till cubase att ta emot asio 7/8 men var gör jag det? Har startat om cubase men de finns inte nån stans. Direct monitor...vad är det? Har det något med saken att göra?

Hur ska inputsview och outputsview vara i emu patchen?

Klarhet?

Jag beskriver hur det ser ut hos mig så får du jämföra:

Vi börjar med att förutsätta att vi inte lägger på några effekter vid inspelningen utan skickar en torr signal till Cubase.

Jag kör mick eller gitarr in i ljudkortet. I Patchmix har jag två monoinputs en som hos mig heter PCI card in L och PCI card in L. Jag har på PCI card in L (kör bara in till Cubase i mono just nu) lagt in en send som i mitt fall skickar till ASIO 1/2. Dvs det som tas emot av ljudkortets vänstra ingång skickas vidare till ASIO 1/2.

I cubase har jag ställt in PCI card in L och R som VST Inputs.

VST outputs har jag satt till ASIO 31/32.

Om jag nu spelar in min gitarr på ett spår i Cubase så får jag dit precis den torra signalen inspelad. Jag hör också samtidigt vad jag spelar in genom ljudkortet (i mitt fall via en vanlig hemmastereo).

Om jag sedan spelar upp mitt inspelade spår i Cubase så skickas det via ASIO 31/32 till Patchmix där jag ser det som en stereoinput som i mitt fall heter ASIO out 31/32. Den tar emot signalen och jag hör vad jag spelar upp i Cubase.

Om jag har tex ett trumspår i Cubase och jag vill spela in gitarr till det så funkar det så att Cubase skickar ut signalen från trumspåret till ASIO 31/32 som kommer in i patchmix via min input ASIO out 31/32 och jag hör på det på min stereo. Jag spelar till med min gitarr som sänds till Cubase via ASIO 1/2. Samtidigt som jag hör trumspåret från cubase hör jag också gitarren jag håller på att spela in men det är direkt via ljudkortet. De två signalerna mixas i Patchmix och går vidare ut till mina högtalare.

Nu kommer det som jag tror inte blir riktigt rätt hos dig. Den torra inspelade gitarsignalen vill jag tex lägga på ett reverb från E-MU's DSP-effekter. Där kommer EM-U PowerFx (som jag skrev om i den andra tråden) in i bilden. Istället för att skicka signalen från Cubase ut till DSPn på ljudkortet och tillbaks in till Cubase igen så tar jag in effekterna i Cubase istället. På det audiospår jag spelat in gitarrsignalen går jag till inserts och väljer där EM-U-->EMUPowerFx.

Då får jag upp EMU's DSP effekter, fast i det här fallet som VST inne i Cubase.

Jag väljer det reverb jag vill ha på spåret.

När jag sedan spelar upp det jag spelat in i Cubase så skickas det med pålagd effekt via ASIO 31/32 till Patchmix och vidare ut till mina högtalare.

Känns som jag krånglade till det ordentligt men det kanske hjälper ändå. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Hej Nykomling...

Nu har jag fått igång det bra. Antar att det funkar i Logic. Själv nyttjar jag bara cubase. Problemfritt. Spelar in utan effekter sen så kör jag effekterna genom ljudkortet i patchen med hjälp av vst insert.

Det enda jag saknar är en mätare som visar hur mycket av resurserna jag nyttjar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
kojdavid (oregistrerad)

Hejsan!

är vääääääääldigt tacksam för hjälp, måste komma igång med inspelningen.

Har problem med mjukvaru mixern PatchMix DSP, kommer ljud när jag spelar med gitarren men det spelas inte in!!!

Jag använder Cubase SX3, men det har inte med saken att göra, nån som vet hur inställningarna ska vara i mjukvaru mixen?

så jag kan spela in min gitarr.

DESPERAT!

// David

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Hejsan!

är vääääääääldigt tacksam för hjälp, måste komma igång med inspelningen.

Har problem med mjukvaru mixern PatchMix DSP, kommer ljud när jag spelar med gitarren men det spelas inte in!!!

Jag använder Cubase SX3, men det har inte med saken att göra, nån som vet hur inställningarna ska vara i mjukvaru mixen?

så jag kan spela in min gitarr.

DESPERAT!

// David

Jag skulle tro att det är dina inställningar i Cubase som du måste rätta till. Har du ställt in Emu-kortet som ljudkälla i cubase? Har du kollat så att ditt korts ingångar är inställda som ingångar på cubase? Händer det någonting i Patchmix när du spelar?

Jag har aldrig behövt göra några speciella inställningar i PachMix för att kunna spela in.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Hejsan!

är vääääääääldigt tacksam för hjälp, måste komma igång med inspelningen.

Har problem med mjukvaru mixern PatchMix DSP, kommer ljud när jag spelar med gitarren men det spelas inte in!!!

Jag använder Cubase SX3, men det har inte med saken att göra, nån som vet hur inställningarna ska vara i mjukvaru mixen?

så jag kan spela in min gitarr.

DESPERAT!

// David

I Patchmix, sätt en "Asio send" på en tom Insert-slot, för den kanalen du vill spela in.

I Cubase klickar du upp "VST connections" (F4) och lägger till kanalen där. Döpt den till t.ex "Kanal 1/2"

Skapa sedan en "audiotrack" och välj "kanal 1/2" som input.

Tuta o kör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...