Jump to content
Annons
  • 0

EMU 1820/1616/1212/0404 Patchmix, behöver en lektion...


davve00

Fråga

Är inte helt på det klara hur jag ska ställa in mitt nyligen inköpta 1820, som jag använder med Cubase SX 3.

Håller på att testa och försöka komma underfund med vilka ASIO inställningarna som passar bäst. Men det verkar som hur man än gör så blir det drop outs och dist. det kan ju bero på en miljon faktorer, men jag försöker tweaka enligt denna modellen productionforums.com/emu/topic.asp?TOPIC_ID=2119 även om alla punkterna inte är helt självklara, tex punk 10, där hänger jag inte riktigt med.

Vad jag förstår det som ska man inte anväda DSP effekternas VST skal, utan lägga de i egen strip i patchmixen och sen routa in dem i cubase och spela in.. (om man nu ska anväda DSP:n)

Det är jusst hela routing förloppet i patchmixern som jag går vilse i, jag tycker pachmixern har en totalt ologisk uppbyggnad... en vän har m-audio fw 410 och dess mixer är helt klockren för en inte allt för skärpt kille som mig (suck varför köpte jag inte det istället mitt miffo!!! :rolleyes:.

kan det göra skillnad om man kör 44.1 eller 48, 16 eller 24 bit? med take på dropouts, knaster och dist ljud??? Jusst nu kör jag 44.1 @ 24 bit. med mitt gamla creative audigy kort var det bara 48 som gick...

Alla bra tips på hur jag ska ställa in och anväda mitt 1820 är välkommna och hoppas det finns något av substans i mitt inlägg...

System:

PC - WinXP

P4 3.2ghz - Socket 478 Northwood HT

Abit AI-7

1gb ram (2*512 OCZ Platinum PRO Rev 1.0)

74gb WD raptor - System HD

200gb WD - Biblioteks HD

60gb Hitachi - Blandat HD

E-MU 1820

450w Antec Powersupply

davve

Link to comment
Dela på andra sajter

Recommended Posts

Annons
  • 0

Hur gör jag för att höra ljudet via Patch-mixern? Jag ser att ljudet spelas in i Cubase LE, för staplarna rör sig upp och ned och vågformerna bildas och stannar kvar för resp audiospår. Men när jag ska spela in ett pålägg så hör jag inte det tidigare instrumentet och när jag ska spela upp alla spåren sedan, så hörs ingenting.

Jag använde mitt E-mu för 2-3 år sedan mycket sparsamt, när det var nytt,men sedan har jag mest pysslat med annat och nyligen äntligen bytt dator sedan den gamla laptopen kraschat. Så tiden går... Men jag känner igen problemet sedan min gamla laptop - men saken är bara den att jag inte minns hur jag löste det den gången.

😳

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Skriver i denna tråden igen, då den är dedikerad till Patch-Mixern som E-mu använder sig av som mjukvara till en del av sina ljudkort.

Jag skrev i ett amerikanskt forum, gällande mina problem att få ljuden att höras via Patch-Mixern, dels från Cubase LE och dels från cd-s, windows etc.

Då hänvisade man till en "Configuring E-MU PatchMix to record a Mono source using ASIO", en nätt bruksanvisning någon författat där. Jag skulle klicka på "New Session" stod det. Där skulle jag välja 44.1 kHz sampl.frekvens och försäkra mig om att "Edit Settings for New Settings" var förbockad. Visst... I "Session Settings" skulle jag sedan klicka "ok". Visst...

Sedan står det att jag nu bör ha två Output-strips i Patch-Mixern enbart och att det därefter är dags för att lägga in en Input-strip (den där monokällan som använder ASIO alltså). Och fantastiskt nog, nu börjar jag känna igen lite hur man jobbade i Patch-Mixern (för två år sedan)... Problemet är dock att min Patch-Mixer i detta läget inte alls ser ut som beskrivet, trots att jag EXAKT gjorde som det stod. Min Patch-Mixer är bred och har 6 st strips.

Och inte kan jag höra något ljud överhuvudtaget, när jag spelar cd-s, Internetar etc, inom den Wave-strip (eller Windows WDM strip som amerikanerna kallar den)...

😏

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Skriver i denna tråden igen, då den är dedikerad till Patch-Mixern som E-mu använder sig av som mjukvara till en del av sina ljudkort.

Jag skrev i ett amerikanskt forum, gällande mina problem att få ljuden att höras via Patch-Mixern, dels från Cubase LE och dels från cd-s, windows etc.

Då hänvisade man till en "Configuring E-MU PatchMix to record a Mono source using ASIO", en nätt bruksanvisning någon författat där. Jag skulle klicka på "New Session" stod det. Där skulle jag välja 44.1 kHz sampl.frekvens och försäkra mig om att "Edit Settings for New Settings" var förbockad. Visst... I "Session Settings" skulle jag sedan klicka "ok". Visst...

Sedan står det att jag nu bör ha två Output-strips i Patch-Mixern enbart och att det därefter är dags för att lägga in en Input-strip (den där monokällan som använder ASIO alltså). Och fantastiskt nog, nu börjar jag känna igen lite hur man jobbade i Patch-Mixern (för två år sedan)... Problemet är dock att min Patch-Mixer i detta läget inte alls ser ut som beskrivet, trots att jag EXAKT gjorde som det stod. Min Patch-Mixer är bred och har 6 st strips.

Och inte kan jag höra något ljud överhuvudtaget, när jag spelar cd-s, Internetar etc, inom den Wave-strip (eller Windows WDM strip som amerikanerna kallar den)...

😛

Precis, precis så här som ovan ser min problematik ut också. Kan någon hjälpa?

Har köpt ett 1820-kort till mina bröder för att de ska kunna spela in. Själv kör jag med ett RME Fireface 400 o slipper en sån här PatchMix. Men jag tänkte att jag skulle ställa in allt åt brorsorna så att det bara är för dem att spela in, men jävlar vad det krånglar o inte vill sej.

En skillnad mellan den amerikanska beskrivningen av hur saker o ting ska bete sej o hur det beter sej för mej, är att när jag ska genomföra följande: Click on the ‘Create Strip’ button, select the ‘Physical Source’ button and select ‘I/O Card In L’ option from the drop down list. så finns det inte något ‘I/O Card In L’ att välja. Istället står där PCI card S/PDIF In L/R eller PCI card ADAT In 1/2. Där valde jag det sistnämnda.

Jag får alltså varken någon signal in till Patchmixen från en gitarr via Input 1L i kortet o inte heller någon signal till Patchmixen från Cubase, trots att Cubase sänder till kortet.

Snälla nån, hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Behöver hjälp med att patcha om mitt DSP. Har ett 1212M där jag kopplat in en polisscanner. I mixern syns det på peakmetern att ljudet kommer in, men hör ingenting och fattar noll.

Vad ska jag göra för att kunna få ljudet ut genom mitt WAVE? Det jag vill kunna göra är alltså att t.ex öppna ljudinspelaren i Windows, eller motsvarande, och kunna välja "rätt" källa och helt enkelt

spela in allt som kommer från scannern, köra shoutCast och streama..

Så här ser det ut just nu: http://i33.tinypic.com/29wk76v.jpg

Skulle vara otroligt tacksam för hjälp! 😏

(Är medveten om att jag inte har någon "Send" i den kanalen, vilket jag förmodar att man ska ha?)

Redigerat av goodkat
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...