Jump to content
Annons

Olika typer av Sequencerprogram?


Recommended Posts

Har gått över från att spela in på portastudio till dator. Jag har för närvarande en trist version av Cubase 5.1. Verkar vara lightversionen som fanns med på mitt emu 1820 kort.

Jag har spelat in lite på cubase innan och så och antar att det är det programmet jag kan bäst. Men även Cubase är kanske lite för invecklat för min del just nu.

Tänkte kolla med er ifall ni har några bra tips på program.

Det jag har är en PC på 3Ghz, 1Gb ram osv.. Rätt stark alltså.

EMU 1820 kort. Jag spelar in trummor lite då och då också.

Jag spelar Pop och Rock och leker en hel del med elektronika. Fast med analoga instrument. Inte så mycket midi. Isåfall ritar jag upp trumpatterns och använder min Roland 707 för att hämta ljud.

Kanske ett program man kan växa in sig i och sedan återgå till Cubase?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Varför gå över ån efter vatten...?

Eftersom du har använt Cubase, så är det kanske enklare att fortsätta med det.

Om planerar att gå tillbaks till Cubase senare, så är det ett ännu starkare argument för att fortsätta med det. Alternativet är att du lär dig ett annat program med ett helt annat arbetssätt - för att sedan gå över till Cubase och lära dig från början igen...

Jag skulle välja att köra Cubase SE - för att ha möjlighet att uppgradera till SL eller SX om du känner att det behövs så småningom. Då fortsätter du med samma miljö hela tiden. SE/SL/SX är lite annorlunda än ditt gamla VST, så en del får du förstås vänja dig vid, men vid en senare uppgradering, har du hela inlärningsprocessen klar redan - och får bara mer av allt...

Link to comment
Dela på andra sajter

BÄttre att lära sig Cubase när du har det.

När du sedan växt ifrån den versionen du har uppgraderar du till SX3

Två själar, en tanke... 😱

VST går inte längre att uppgradera, så det blir till att köpa nytt oavsett vilket...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm jag tänkte mer på något som var en lättare version av Cubase. Det finns ju något som heter Ejay Studio som ändå samma sak fast lite enklare.

Finns det någonstans man skulle kunna läsa mer om Cubase? Blir lite smått vansinnig när jag ska sitta med Cubase också. Men jag antar att jag stannar i Cubase ändå.

Finns det någon manuel vad gälelr snabb sequencer inlärning? Som sagt. Språnget mellan porta och dator är ändå lite stort. Jag vet ju tex inte hur en kompressor fungerar mer än att den komprimerar 😆 alltså, jag vet inte på vilket sätt den ska användas osv. Eller hur man lägger de inbyggda effekterna snyggast.

Men det är väl mer kanske en inspelningsfråga än en fråga om secuencerprogram.

"Slaptap" ska testa det du länkade 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm jag tänkte mer på något som var en lättare version av Cubase. Det finns ju något som heter Ejay Studio som ändå samma sak fast lite enklare.

Årets underdrift 😠😠

Håll dig till Cubase du.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med om att du bör hålla dig till cubase om du är van vid det. Men du verkar ändå tveka, så jag erbjuder dig att kolla in ett enkelt alternativ som funkar lika bra som cubase (inte alla funktioner som SX3 osv har, men de använder du kanske inte ändå...), men har ett enklare interface. Orion Platinum Hyggligt billigt och väl värt en extra blick.

Link to comment
Dela på andra sajter

skaffa "cubase sx snabbmanual på svenska" av Mats-erik Björklund

kontakta honom så skickar han bok och inbetalningskort. kostar ca 195:-

127sidor. halv a4 storlek.

me.bjorklund@oreline.net

www.slagmedia.se

det finns ju även andra böcker men denna är helt OK och svenska är ju ett +. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske är så att du känner att Cubase är lite krångligt då du känner dig kreativ? Jag rekomenderar att du tar en kurs så kommer du att få många aha upplevelser och då kommer du garanterat att inse att Cubase är det verktyg du ska ha..

hos www.orca.se kan du säkert hitta en lämplig hands-on kurs till rimligt pris.

Sen är det som så att det finns hur många manualer och tips som helts runt Cubase. Kolla med Majken (här på forumet) t.ex. Han brukar hålla kurser också och han har en hel del material på sin sajt också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte skaffat mig SX men det verkar som om man kunde få en massa hjälp härifrån ifall man hade det.

Men då blir det väl så att jag kollar majken och köper mig en sådan manual. Det var ju inte så mycket pengar det handlade om. Däremot kostar SX en hel del.

Så jag får väl kanske fortsätta plåga mig med 5.1 tills jag har råd med att skaffa SX.

Ska testa Orion först och säga vad jag tycker om det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte skaffat mig SX men det verkar som om man kunde få en massa hjälp härifrån ifall man hade det.

Men då blir det väl så att jag kollar majken och köper mig en sådan manual. Det var ju inte så mycket pengar det handlade om. Däremot kostar SX en hel del.

Så jag får väl kanske fortsätta plåga mig med 5.1 tills jag har råd med att skaffa SX.

Ska testa Orion först och säga vad jag tycker om det.

Håller egentligen med Claes, skaffa Cubase SE och uppgradera senare till SX när du vet om du verkligen behöver det. Såvida du inte råkar ha pengarna och tycker att det är rätt sak att spendera dom på då 😉

Jag är visserligen fortfarande nybörjare, men jag har aldrig behövt mer än vad SL har att erbjuda. Det betyder visserligen inte att du inte gör det 😆 Men läs på Steinbergs hemsida. Är du med på skillnaderna och vet att du behöver SX, så köp det. Är du inte med på skillnaders, så häng antingen kvar vid 5.1 tills du har bättre koll eller skaffa SE varianten är mitt råd.

Hjälp får du här ändå. Och som Claes sa, SE/SL/SX är ganska lika så bara för att många kör SX här innebär inte det att dom inte kan hjälpa dig. Troligtvis även med 5.1 versionen, även om man gör lite annorlunda ibland.

Sen är det nog inte fel att testa dom andra programmen du blivit tipsad om, och kanske några till. Vem vet, du kanske upptäcker att du inte alls vill köra Cubase?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...