Jump to content
Annons

iPod


spaceman

Recommended Posts

Jag vill på detta sätt varna er från att köpa iPod.

Historik:

1.

Jag köpte en iPod G4 (40gb) från Siba (butik) förra året (aug04) där det

visade sig att den inte kunde få kontakt med USB (PC).

Efter mycket om och men med Apple i Sverige tog det ca

2 veckor innan jag fick en ny. Detta Pga man strulade med "cases-nr mellan EU och USA"

på Apple, Det visade sig också att man inte kunde hålla reda på att vilka case man hade och fick in.

Klart HD och support fel på en produkt.om kostade mig 4200:-. Tack Apple, det skulle ju gå fortade.

iPoden funkade bra och jag hade glädje utav den.

2. Nu i Juli så bestämde jag och brollan om att han skulle ta över min

iPod G4 (40gb) till sig. Jag sålde den till honom samtidigt som jag

beställde direkt från Apple en 60 gb iPod med photo, yuippe.

3. Leveansen gick bra (kostade "bara" mig 4200 för iPod Photo).

4. När jag började föra föra över spellistor till min nya 60 GB iPod (ca 5gb) så

gick det bra. Tills, efter jag kopplat bort USB kopplingen och kopplat

ut sladdarna. Då fick den "krupp". Den bara stoppade och startade upp

iPod hela tiden, Kom aldrig åt själva "menyn". Det verkar som om det är

en "diskcrash". Och då har jag skött min iPod precis som manualen.

Bara att vänta tills batteriet tar slut, eller ?

5. Nu efter kontakt med Apple support i Sverige så var rådet att lämna in

in iPoden till en Servicebutik i Sthlm för utbyte. Som säkert tar 679 veckor.

Misstänker att detta tar minst 2 veckor stället för dom 3 dagar jag blev lovad

i telefon. Och nu utan namn-gravyr för då tar det extra lång tid, säkert 987 veckor.

Detta var andra_gången_som_jag_blev_tvungen_att_lämna_in iPoden.

Vad är det för produkter som Apple prånglar på oss ? Jag menar den kostar

ganska mycket pengar. Apple ska ju ha som rykte att levererna högklassiska

produkter. Men var får man, SKIT eller ?

Kommer aldrig mer att köpa Apple:s produkter. Dom är till överpris för överflashigt trams

man aldrig vet vad som är under. Tyckte förut att PowerMac var coola, men nu så ger

jag upp. J-ä-vl hong-kong skit heltenkelt. Deras produkter är flashiga men är egentligen apskit.

Ni som går omkring som Apple-lyckoljus är bara lurade och panka. Det är gjort i Kina som allting

annat.Dessutom får ni bara punga ut med mer stålar. Vilket skämt det är.

Det andra är att iPod är förenat med DDR. Det är bara iTunes som gäller allt annat

kan du glömma. Sämre dataarkitekrtur får man leta efter i KGB.

Har 17000 låtar hur kul är det att tagga om dessa bara för att iTunes vill ha det ?

För Windows är det bara skit. Fattar inte vad iTunes gänget proppat i sig, är det tjack eller kokain, eller

LSD ? Varning för iPod alltså. Köp hellre en Creative elller dyikt.

Detta är andra gången jag köper en Apple produkt som går åt pipan två gånger om.

Jag säger bara "never more Apple" tyvärr...

Apple never more...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 96
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag jobbar själv inom "elektronikbranchen" och jag kan garanterat säga att du råkat ut för två måndagsexemplar. iPod-arna har jag aldrig hört någon tala dåligt om och enligt Pc-City som säljer iPod så har dom inga som helst problem med Apples produkter.

Men det är ju ändå trist att det kan hända 2 ggr om ....

Link to comment
Dela på andra sajter

Snacka om måndags ex...

Tur att min Minidisc fortfarande funkar fint.

Vad gäller mac är det bara datorerna som intresserar mig. Ipod finns det alternativ till.

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Med ipod som med datorer så är Apples produkter dyra leksaker. PC = verktyg, Mac = leksak.

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Med ipod som med datorer så är Apples produkter dyra leksaker. PC = verktyg, Mac = leksak.

//nemo

Konstigt då att jag och de flesta som är proffs använder macar......

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Jag vill på detta sätt varna er från att köpa iPod.

Historik:

1.

Jag köpte en iPod G4 (40gb) från Siba (butik) förra året (aug04) där det

visade sig att den inte kunde få kontakt med USB (PC).

Efter mycket om och men med Apple i Sverige tog det ca

2 veckor innan jag fick en ny. Detta Pga man strulade med "cases-nr mellan EU och USA"

på Apple, Det visade sig också att man inte kunde hålla reda på att vilka case man hade och fick in.

Klart HD och support fel på en produkt.om kostade mig 4200:-. Tack Apple, det skulle ju gå fortade.

iPoden funkade bra och jag hade glädje utav den.

2. Nu i Juli så bestämde jag och brollan om att han skulle ta över min

iPod G4 (40gb) till sig. Jag sålde den till honom samtidigt som jag

beställde direkt från Apple en 60 gb iPod med photo, yuippe.

3. Leveansen gick bra (kostade "bara" mig 4200 för iPod Photo).

4. När jag började föra föra över spellistor till min nya 60 GB iPod (ca 5gb) så

gick det bra. Tills, efter jag kopplat bort USB kopplingen och kopplat

ut sladdarna. Då fick den "krupp". Den bara stoppade och startade upp

iPod hela tiden, Kom aldrig åt själva "menyn". Det verkar som om det är

en "diskcrash". Och då har jag skött min iPod precis som manualen.

Bara att vänta tills batteriet tar slut, eller ?

5. Nu efter kontakt med Apple support i Sverige så var rådet att lämna in

in iPoden till en Servicebutik i Sthlm för utbyte. Som säkert tar 679 veckor.

Misstänker att detta tar minst 2 veckor stället för dom 3 dagar jag blev lovad

i telefon. Och nu utan namn-gravyr för då tar det extra lång tid, säkert 987 veckor.

Detta var andra_gången_som_jag_blev_tvungen_att_lämna_in iPoden.

Vad är det för produkter som Apple prånglar på oss ? Jag menar den kostar

ganska mycket pengar. Apple ska ju ha som rykte att levererna högklassiska

produkter. Men var får man, SKIT eller ?

Kommer aldrig mer att köpa Apple:s produkter. Dom är till överpris för överflashigt trams

man aldrig vet vad som är under. Tyckte förut att PowerMac var coola, men nu så ger

jag upp. J-ä-vl hong-kong skit heltenkelt. Deras produkter är flashiga men är egentligen apskit.

Ni som går omkring som Apple-lyckoljus är bara lurade och panka. Det är gjort i Kina som allting

annat.Dessutom får ni bara punga ut med mer stålar. Vilket skämt det är.

Det andra är att iPod är förenat med DDR. Det är bara iTunes som gäller allt annat

kan du glömma. Sämre dataarkitekrtur får man leta efter i KGB.

Har 17000 låtar hur kul är det att tagga om dessa bara för att iTunes vill ha det ?

För Windows är det bara skit. Fattar inte vad iTunes gänget proppat i sig, är det tjack eller kokain, eller

LSD ? Varning för iPod alltså. Köp hellre en Creative elller dyikt.

Detta är andra gången jag köper en Apple produkt som går åt pipan två gånger om.

Jag säger bara "never more Apple" tyvärr...

Apple never more...

Du har inte funderat på att USB-strulet berodde på din PC? Betydligt större sannolikhet för det än att det skulle vara fel på iPoden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har haft kontakt med apples produkter både själv och i hushållet i 10 år och har aldrig varit med om vare sig krasher eller krångel en enda gång. Dessutom så tycker inte jag att iPodarna eller datorerna är dyrare än andra likvärdiga produkter. Är dessutom jättenöjd med min iPod och min Powermac G5 som båda går som klockor. Tycker att iTunes är ett jättebra program som tillfredställer alla mina behov. Tror snarare att det är kombinationen PC och USB som är problemet.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

Med ipod som med datorer så är Apples produkter dyra leksaker. PC = verktyg, Mac = leksak.

//nemo

Det var tamejfan det dummaste jag hört! Alledes särskilt kortat då du postar det på en musikforum, där ju Apple är helt dominerande bland proffsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

oskob (oregistrerad)

Med tanke på antalet spel som finns till pc kontra de som finns till mac, betyder inte det att det är tvärt om? 🙁

Redigerat av oskob
Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på antalet spel som finns till pc kontra de som finns till mac, betyder inte det att det är tvärt om? 🙂

Den var bra. Det är ju snudd på omöjligt med spel på mac. Virus är oxå knepigt att få.

Mina iPodar funkar för övrigt oklanderigt. Har en "gammal" 40gb och en Photo 60gb.

Hur bra som helst. Synkar till iTunes som en dröm.

Att säga att Apple är leksaker och PC är arbetsredskap kan väl diskuteras, framför allt i musik och video och bildsammanhang.

Fråga vilken proffessionell studio som helst i stockholm vilken pc dom har. Svaret blir typ: PC?

Link to comment
Dela på andra sajter

Skaffa creative Zen istället... får man med 5bands eq också. 24 timmar batteritid och 25% mindre kostar den.

Apple har säkert jättebra datorer, men ipoden är mest bara flashig. Finns andra mp3-spelare som är mer prisvärda på marknaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

oskob (oregistrerad)

En sak jag saknar dock på min iPod är det som nämndes om Zen. Egen EQ.

Poddens EQ för att bosta basen har en tendens att dista vissa låtar som redan har mycket bas. Jag skulle hellre vilja göra en eq som sänker allt utom basen istället för som ipoden gör: höjer basen och sedan istället kräma mer volym för att slippa disten.

Det borde ju inte vara så svårt att fixa den funktionen att man kan göra en EQ i iTunes och trycka in i Podden. (Då med fler än 5 band)

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak jag saknar dock på min iPod är det som nämndes om Zen. Egen EQ.

Poddens EQ för att bosta basen har en tendens att dista vissa låtar som redan har mycket bas. Jag skulle hellre vilja göra en eq som sänker allt utom basen istället för som ipoden gör: höjer basen och sedan istället kräma mer volym för att slippa disten.

Det borde ju inte vara så svårt att fixa den funktionen att man kan göra en EQ i iTunes och trycka in i Podden. (Då med fler än 5 band)

Går det att fixa till ipoden? Tycker att det är konstigt/dåligt att det inte finns en åtminstonde 3 bandseq i ipoden. Alla förinställda settings brukar ju vara helt överdrivna i de flesta fall... Vill man ha tryck blir det ofta bara en massa bas och dist som påföljd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att säga att Apple är leksaker och PC är arbetsredskap kan väl diskuteras, framför allt i musik och video och bildsammanhang.

Äsch, klart att både PC och Mac är leksaker, ifall man vill. PC är en leksak för massan, Mac är en snäppet koolare leksak. Så var det med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv kör jag med en iriver H340! 40gb.

Funkar klockren!

Kan även koppla in digitalkameran Nikon D70 till den, och använda irivern som minne 🙂

kanon spelare!

Redigerat av Roha
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har ett bud hämtat upp den. Så nu är det bara att vänta, vänta, vänta.

Som windowsnisse ska jag skaffa Anapod som hanterar spellistor.

http://www.redchairsoftware.com/anapod/

Vägrar använda iTunes.

Betr hur en mp3 spelare låter hänger väl först och främst på

vilken bitrate du har på mp3:orna. 128 är väl ingen höjdare direkt. Jag försöker

hålla mej till minst 192 och uppåt.

Gillar eller inte proppar i öronen, blir ingen "balance" när den ena trillar ut

och man får trycka in den stup i kvarten. Det slutar alltid med skavsår i öronen. 😳 Jag kör med Koss PortaPro som låter väldigt bra för det

priset.

Link to comment
Dela på andra sajter

dew (oregistrerad)

Jag gillar iPod, men i inte detas support.

Jag köpte en iPod 40Gb, som jag tappade i asfalten.

Den var bra till dess, fungerar nu också men halva displayen är trasig,

så man får gissa sig till vissa saker ibland, men det går.

Ringde supporten eftersom mitt

föräkringsbolag sa att jag skulle få en ny bara jag fick ett intyg på

att den inte gick att laga.

Efter att ha väntat i 3¨månader och ringt mellan 15-20 gånger och tjatat om vad pappret är, när de kommer osv. gav jag upp och köpte en ny.

denna gång en liten mindre, 6gb mini. eftersom jag tyckte att den andra var så himla stor i fickan.

iPod är de bästa spelarna tycker jag, men dålig support.

/dan-erik

P.S Både Mac och Pc är bra. Fördel dock för pc tycker jag eftersom

allt är lite billigare till Pc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu när vi pratar Ipod och Itunes kanske jag kan klämma in en liten supoprtfråga som säker tnågon kan svara på.

Problem 1:

Jag har en Ipod mini, 4gb, och på m in gamla PC, som nu är totaltdöd, behövde jag bara "Drag and drop" låtarna fårn utforskaren till min "Eric Keys Ipod"-rad i Itunes, så kopierade den över den låt jag vill ha in....kunde även göras med hela mappar....

Men nu, när jag fått min Laptop, och installerat allt....blir det bara en "Ø" sån när jag försöker släppa låtarna på min Ipod....!?!? varför funkar det inte längre? nu måste jag tydligen släppa låtarnai "bibliotek"-mappen i Itunes, och bygga upp mitt Ipod-bibliotek där, för att den sedan automatiskt skall kopiera över dess alåtar när jag senare ansluter min Ipod.......varför funkar det så????

Kan man fixa så att det bara är att "drag/droppa" låtarna till Ipod-raden? Så man slipper gå omväge vi "bibliotek"...!?!?!?

Problem 2:

Jag blajade lite med en polare Ipod, och upptäckte till min förfäran att om "bibliotek"-mappen i Itunes var tom, så rensar den automatiskt hela Ipoden på låtarna så fort jag ansluter den....!?!?!?!?!?

Jag som har ett antal hundra låtar liggandes i Ipoden sedan länge, vill ABSOLUT inte bli av med dessa.......jag vågar ju kappt ansluta min Ipod till datorn nu....den kommer ju ta bort alla låtarna då!?!?!?

Sorry att jag kapade tråden lite här..... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

dew (oregistrerad)

Tjena Mr Keys

Problem2 tror jag att jag har ett svar på.

Jag bytte dator nyligen. När jag startade iTunes så

sade det att det var från ett annat bibliotek. och frågade om jag ville behålla

filerna eller inte på min iPod.

Men jag valde att ta bort det, eftersom jag har alla mina mp3 både på

datorn, backup på usb hd, samt på de riktiga cd-skrivorna, så det går ju att lägga in igen.

Så jag vet inte vad som händer om man svarar att man vill behålla filerna.

OBS! var försiktiga jag köpte en ny Ipod nu och laddade in programvaran.

Då flashades visst den gamla om också, vilket betyder att även filerna på iPoden försvann. (vilket inte gjorde något men i alla fall)

Problem 1 har jag bara hört talas om, aldrig testat själv.

Men det har något med inställningar att göra.

Att kunna köra den som ett flyttbart media.

men jag har inte så stor koll, för iTunes fungerar så himla bra.

/dan-erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en inställning i iPoden bara. Om du väljer att den inte ska synka låtarna i iTunes med dom i poden så raderas ingenting. Välj manuell uppladning av låtar till iPoden så slipper du det där. Den inställningen ligger sen i iPoden så den är kvar om du kopplar in den i din kompis dator.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu när vi pratar Ipod och Itunes kanske jag kan klämma in en liten supoprtfråga som säker tnågon kan svara på.

Problem 1:

Jag har en Ipod mini, 4gb, och på m in gamla PC, som nu är totaltdöd, behövde jag bara "Drag and drop" låtarna fårn utforskaren till min "Eric Keys Ipod"-rad i Itunes, så kopierade den över den låt jag vill ha in....kunde även göras med hela mappar....

Men nu, när jag fått min Laptop, och installerat allt....blir det bara en "Ø" sån när jag försöker släppa låtarna på min Ipod....!?!? varför funkar det inte längre? nu måste jag tydligen släppa låtarnai "bibliotek"-mappen i Itunes, och bygga upp mitt Ipod-bibliotek där, för att den sedan automatiskt skall kopiera över dess alåtar när jag senare ansluter min Ipod.......varför funkar det så????

Kan man fixa så att det bara är att "drag/droppa" låtarna till Ipod-raden? Så man slipper gå omväge vi "bibliotek"...!?!?!?

Problem 2:

Jag blajade lite med en polare Ipod, och upptäckte till min förfäran att om "bibliotek"-mappen i Itunes var tom, så rensar den automatiskt hela Ipoden på låtarna så fort jag ansluter den....!?!?!?!?!?

Jag som har ett antal hundra låtar liggandes i Ipoden sedan länge, vill ABSOLUT inte bli av med dessa.......jag vågar ju kappt ansluta min Ipod till datorn nu....den kommer ju ta bort alla låtarna då!?!?!?

Här kan du nog hitta svar:

http://www.ipod.se/forum/index.php?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att fler företag skulle gå från AIX, Solaris, Linux etc till OS/X

för affärskritiska applikationer är nog bara en dröm.

Ofta använder man applikationservrar typ IBM Websphere

och Oracle db som inte finns för OS/X.

Jag tror inte ens Apple använder sitt OS som deras sajt går på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...