Jump to content
Annons

Hammond-trÄden!


The Mr

Recommended Posts

Hej!

Jag anvÀnder mig av en hammond b3 kopia som Àr en Oberheim Ob3 2(squared). Den lÄter riktigt bra anser jag. Till och med den fejkade lesley effekten lÄter bra. Den hÀr köpte jag 1999 och dÄ betalade jag rÀtt sÄ mycket för den, eftersom den hade de bÀsta samplingarna enligt mig.

Men nu, 6 Ă„r senare borde det ha kommit Ă€nnu bĂ€ttre grejor. Är det nĂ„gon som har nĂ„got tips? Kanske Ă€ven nĂ„gon provlyssningsfil...

The Mr... 🙁

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Svenska Clavias 'Nord Electro' Àr inte alls dum. Faktum Àr att den Àr jÀttebra. Men om det Àr den absolut bÀsta vet jag inte. DÀremot Àr den mycket snyggare Àn alla Hammondkopior, hehe, och sÄ fÄr man rhodespiano och lite annat trevligt liksom pÄ köpet.

Ljudexempel hittas hÀr!

Redigerat av mornel
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tjaa.. Du har ju förstÄss Nord Electro 2 frÄn Clavia.

Ett rekorderligt svenskt vidunder och MP3-demos hittar du pÄ http://www.clavia.se/downloads/mp3/index.htm#ne2

:rolleyes:

EDIT: Mornel och jag dubbelpostade.. Man jag hade lĂ€nken 🙁

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

EDIT: Mornel och jag dubbelpostade.. Man jag hade lÀnken :rolleyes:

🙁

Du skrev det dÀr medan jag snyggade till lÀnken, din jÀvel. Alltid ska du vara först.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

😠

Du skrev det dÀr medan jag snyggade till lÀnken, din jÀvel. Alltid ska du vara först.

Äsch.. Vi tĂ€nker lika bara... Gomorron pĂ„ dig förresten.. Vill du fĂ„ ordning pĂ„ ditt morgonhumör sĂ„ skaffa jycke det gjorde jag.. Nu Ă€r inte jag sĂ„ morronsur lĂ€ngre 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 2 veckor senare...
Native Instruments B4 (VSTi). Har inte hört nÄgot som kommer nÀrmre Àn den.

http://www.neskvartetten.tk

B4 pÄ alla lÄtar. edit: Utom "ganons temple".

Är det en plugg?

Visst Àr det en plugg: http://www.nativeinstruments.de/index.php?id=b4_us

2195:- Àr listpriset...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nya Hammond XK-3 och sĂ„ nya B3: an. Den nya B3: an ser ut precis som en B3: a men Ă€r helt digital. TyvĂ€rr Ă€r den ju lite dyr, typ 150 000 kr! 😄

SjÀlv kör jag med en Hammond XB-1 tillsammans med ett Leslie 760, lÄter skitbra. Det mesta lÄter bra nÀr man kopplar ett Leslie till det, blir ett helt annat liv och ljud i instrumentet. SjÀlvklart sÄ Àr det stor skillnad pÄ en, som i mitt fall XB-1: a och en riktig tonhjulare, det rÀcker med att trycka ner en tangent sÄ hör man att ljudet Àr nÄgot helt annat, men man kommer lÄngt med ett riktigt Leslie ihop med en klon.

/johan

Redigerat av Musiker
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kebu (oregistrerad)

SjÀlv har jag Àgt och testat bÄde B4:an, Clavias Nord Electro (man kan uppgradera Electro 1:an till en Electro 2:a genom att uppdatera softan i den. Det Àr samma hÄrdvara) och VK8m:n. Tyckte personligen bÀst om VK8m:n, för den har ocksÄ en förförstÀrkar- & högtalar-emulator, vilket gör att den lÄter snÀppet mera "vintage" och Àkta Àn bÄde Electron Ä B4:an. Men alla tre Àr ju nog superbra hammondkloner och lÀr alla vara bÀttre Àn bÄde OB3 squared och XB1. DÀremot lÀr den nya Viscount-modellen (DB3, uppföljaren till OB3 squared) vara sÀmre Àn OB3 squared. Jag testade DB3an pÄ JAM och blev inte alls imponerad.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej!

AnvÀnder B4 Xpress (lÄgbudgetvariant med presets) nÀr jag kör live (via V-Stack och LapTop) i reggaebandet Dreadlockboys.

Är vĂ€ldans nöjd med ljudet mĂ„ste jag sĂ€ga, detta duger mer Ă€n vĂ€l att köra med anser jag. NĂ€r jag inte orkar bĂ€ra runt pĂ„ datorn sĂ„ kör jag EMU Vintage Keys, finns vĂ€l en B3-klon i den ocksĂ„ som lĂ„ter sĂ„dĂ€ringa. Men B4 Xpress versionen Ă€ger och Ă€r vĂ€ldans billig, nu snackar vi leslie ocksĂ„.

AnvÀnder ett Audiophile USB för att fÄ ut signalen.

39 EURO för B4 Xpress + att Du kan köpa till extra presetsljud för nÄgon hundring.

Har Àven kört en 1U PIII 450 MHz dator dedikerad för V-stack + B4 men behövde Àven kunna köra PRO-53 (finns ju ocksÄ i Xpress version, liksom DX7klonen).

//Peace MrDoonut @ dreadlockboys.com

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

det finns en gratis plugg som heter Phibes som Àr mer 60-tals orgel.

sedan testade Studio en fransk orgel plugg för nÄgra nr. sedan som skulle lÄta som B3:an, har för mig att den fick bra kritik. har dock glömt namnet.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vad heter den dÀr "konvolverande" B3 pluggen som lÄter bÀttre Àn Native Instruments B4 ?

Provade den i musikaffÀr en gÄng, tyckte den var det bÀsta jag har hört. Men har glömt vad den hette. Den bygger - hör och hÀpna - pÄ samplingar istÀllet för s.k. modelling. Den hade inbyggt/samplat reverb ocksÄ vilket B4 sakande. Den pluggen skulle visst kunna lÄta/göra ett tvÀttÀkta Hammond "VOFF!"

Ett Hammond "VOFF" Àr nÀr man bara lÀgger hÀnderna och kladdar lÄngt ner i oktaverna - med rördist pÄ - och lesliet hinner inte riktigt med och "chuggar" nÀr man trycker till pÄ volympedalen. Varken de digitala klonerna eller pluggarna fixar det idag. Utom denna plugg som jag glömt namnet pÄ sÄklart!

Tips till er som anvÀnder pluggar och lesliesimulator i stereohögtalare:

Förutsatt att ni Àger smÄ monitorer och era högtalare Àr flyttbara, stÀll dem emot varandra s a s back to back! Skruva upp och sÀtt igÄng lesliesimulator och ni fÄr en bÀttre bild av "the real thing". Eftersom ni kastar runt ljudet i rummet bÀttre dÄ

sÄ blir det mer likt ett riktigt leslie. Testa sjÀlv vetja!

Men pÄ inspelningen blir det samma sak ÀndÄ. Men jag hÄller med er, Lesliet eller de roterande högtalarna Àr nÀstan det som Àr viktigast att "apa efter" nÀr det gÀller att fÄ till bra Hammondljud. En orgelvÄgform Àr inte sÄ j-la svÄrt att hÀrma syntmÀssigt sett.

/Ove

Posta gÀrna upp namnet pÄ den om du kommer pÄ vad den heter eller lyckas googla fram det.

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vad heter den dÀr "konvolverande" B3 pluggen som lÄter bÀttre Àn Native Instruments B4 ?

Du tÀnker kanske pÄ Charlie tror jag den hette. Testades i Studio har jag för mig.. Kan inte kolla vilket nummer för alla mina tidningar ligger nedpackade.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Den absolut bÀsta jag har testat Àr Nord Electro. Och jag har testat en hel del. BÄde leslie effekten och orgeldelen.

Alla pluggar jag hört hittils Àr rena skrÀpet!

Ska ocksÄ sÀga att absolut bÀsta ljudet fÄr man sÄklart ju om man skaffar sig ett riktigt leslie(riktig hammond kÀnns mindre viktigt). Jag har hittils inte hört en leslieeffekt som ens kommer i nÀrheten av en nice uppmickning av Àkta varan. SÄ om du ska spela in: Satsa pÄ riktigt leslie tycker jag.

Redigerat av BozoBlade
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 2 mĂ„nader senare...
Emaj7 (oregistrerad)

Tja! En riktigt bra orgel Àr Korg CX-3 (OBS! den nya modellen)! Den lÄter helt underbart. Jag provade en hel del innan jag köpte den (nord electro 2, B4, hammonds egna digitala) och den lÄter bÀst enligt mig. Dessutom Àr den farligt snygg och skön att spela pÄ. Mer info om CX-3:an + mp3:or hittar du hÀr! Och lÀs gÀrna denna recension frÄn musikermagasinet sÄ förstÄr du vad jag menar.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...