Jump to content
Annons

Monitorstativ


Seven

Recommended Posts

Annons

Förutom att få rätt höjd på monitorerna, så vill du förmodligen inte vara utan ett par sådana här:

speakerpads.gif

De absorberar vibrationerna från högtalaren, så att man slipper få det otrevliga fenomenet att vibrationerna fortplantas i underlaget och ger helskumma och oväntade resonansfrekvenser...

En bugetlösning, är annars att man klipper sönder ett polyeten-liggunderlag och lägger ett par lager av det mellan högtalare och underlag. Det fungerar ganska bra också, men är inte lika snyggt... 😏

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 år senare...
GBlom (oregistrerad)

Jag vill också ha ett sådant ställ som man kan ha på skrivbordet som lyfter 20-30cm. Hittar inte det du länkade till eller något motsvarande alls!?

Någon som vet var man kan köpa något liknande eller Quick Lok-stället ovan?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Lånar denna gamla tråd. Behöver man en absorberingsplatta under monitorerna om man har dem uppställda på golvstativ?

Edit: En fråga till som inte hör riktigt till ämnet "monitorstativ". Jag har kört med obalanserade kablar till mina monitorer fram till nu. Har beställt ett par balanserade nu. Kan det ha hänt något med mina monitorer om jag använde obalanserade i ett halvår? Kanske är en dum fråga men är inte så kunnig inom området. ☺️

Redigerat av Munkie
Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)
Edit: En fråga till som inte hör riktigt till ämnet "monitorstativ". Jag har kört med obalanserade kablar till mina monitorer fram till nu. Har beställt ett par balanserade nu. Kan det ha hänt något med mina monitorer om jag använde obalanserade i ett halvår? Kanske är en dum fråga men är inte så kunnig inom området. 😄

Nej det är ingen fara med dina monitorer. Det enda som inträffar är att ljudkvalitén försämras i och med högre brus och andra störningar när du använder obalanserade kablar men detta är inget som drabbar monitorerna. Man kan nog säga att det drabbar signalen i kablarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Propably the best monitor stand in the world..

bild023w.th.jpg

Jag har tre burkar per monitor och mellan monitor och burk finns en mjuk gummibussning som egentligen ska dämpa vibrationer från värmepumps-kompressorer. Inte en vibration når bordet kan jag säga! Helt frikopplat. 🥰

Givetvis är burkarna fulla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kommer i princip bli omöjligt att hitta något. Efter flera timmars långvarigt sökande har jag själv i alla fall bara hittat på ett ställe och de slutade lagerföra produkten kort efter att jag beställde mina. Det bästa rådet jag kan komma med är väl att köpa ett par trästativ och helt enkelt kapa ner dem till en bättre längd. Kolla på fynda.se och andra hifibutiker så ska du säkert kunna hitta något. Musikaffärer har bara metallstativ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tidigare köpte jag fyrkantiga bordsben av metall på Bauhaus. Finns i flera olika längder, även korta.

De hade en M8-gänga i golvänden och skruvfäste med 4 st hål på översidan.

Jag vände upp och ner på dem, skruvade fast med 4 skruvar vardera i skrivbordet och fäste sen en lagom stor träskiva med M8-bult högst upp. Ett par absorbenter på skivorna och monitorerna ovanpå dem.

Det kostade allt som allt under 100-lappen och funkade skitbra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte helt enkelt en limskiva på claes ohlsson och sågade upp två plattor som var lika stora som högtalarnas bas.

Sen tog jag en rundstav och gjorde fyra ben på varje... satte möbeltassar under (finns i gummi som säker absorberar basvibrationer bättre).

Sprayade allt svart... Till sist tog jag ett liggunderlag och skar ut plattor och limmade fast på mina stativ.

De är bara 12 cm höga och ser riktigt snygga och diskreta ut. Dessutom kan jag ha grejer under dem på bordet typ break-out box, usb hub m.m.

Har ingen bild tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag svetsade ihop ett par egna ställ till mina Phonic P8a stenklossar. Sjukt tunga dom är...så det fick bli kraftiga stativ, med fyrkantsrör och 2-3mm plåt 😄

kan lägga upp bilder inom det närmsta dagarna om jag kommer ihåg 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...