Jump to content
Annons

Flera användare med massa program på samma PC


awe

Recommended Posts

Jag har en gammal Pentium III med hyfsat ljudkort, Windows XP och dubbla hårddiskar, jag har alltid försökt att vara restriktiv vad det gäller att installera en massa program som jag inte behöver. Nu har jag nyligen installerat om hela XP och nu börjar ungarna installera en massa barnspel igen, dom har fått in nästan 10 program på en vecka...

Är det nåt jag bör göra nåt åt? Slukar programmens drivrutiner resurser även när dom inte är igång? Sväller registret till det dubbla? Skall jag köra systemåterställning och installera programmen under en annan användare? Sväller inte registret ändå? Eller skall jag göra en partion till och installera ett eget operativ? Eller skall jag köpa en X-box till ungarna och sälja deras PC-spel på Tradera så att jag kan ha min burk i fred?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker det näst sista förslaget låter som det absolut bästa. Skaffa en separat hårddisk (eller en ny partition på din nuvarande OS-HD) som ni använder som till andra dator-sysslor som kolla mail, surfa, spela spel etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe... du har svaren själv ju. Jag hade valt i följande ordning:

1) Xbox till barnen, PCn till dig själv.

2) En partition till barnen, en till dig själv.

3) Olika användarprof.... nä, förresten.

Jag hade försökt undvika alt 3 in i det sista.

Link to comment
Dela på andra sajter

Shit, vad många svar på så kort tid! Tack!

Det lutar kanske åt en extra partiton. Då kommer nästa fråga: hur fixar jag det enklast? Idag har jag alltså två fysiska diskar och när jag kör inspelning har jag programmen på en HD och projekten på en annan HD, så vill jag ju ha det fortsättningsvis också. Alltså måste jag dela nån av HD:na i två partitioner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe jobbit sådana problem men tippsen är typ samma som dem förra

1) Xbox till barnen, PCn till dig själv och sätt lösen ord på datorn

2) En partition till barnen, en till dig själv. blir nog bra men dock det blir mycket som försvinner från hårdisken.

100)Lås till rummet där du har datorn :rolleyes:

ellr så säger du vänligt till barnen att dem bara få ha begränsat med spel kanske högst 2 ellr 3 spel 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör en Ghost-fil (en imagefil med perfekta inställningar) som kopieras in till C: partitionen varje gång datorn startas.

Enda problem är att nya inställningar raderas varje gång, men du får ett ultrasnabbt system som går att jobba i.

Systemåterställning ska du inte köra (om du arbetar mycket mot hårddisken) eftersom hårddisken skriver ner infot två gånger.

Redigerat av Nossloh
Link to comment
Dela på andra sajter

X-box-alternativet var kanske mest ett skämt... jag kan ändå aldrig komma igång med mitt musikskapande innan ungarna somnat.

Lite följdfrågor:

1. Hur gör jag en ny partition i XP? I W98 och tidigare använde man ju FDISK, är det nån annan metod i XP?

2. Hur påbörjar jag sedan installationen av operativ nr: 2, kommer inte XP att gnälla på att det redan finns ett operativ?

3. Sen när man har fått in två operativ, hur fixar man multiboot?

Link to comment
Dela på andra sajter

tror jag har svaren på iaf 2 av dina frågor

1. ladda ner partition magic och läs manualen 😕

2. sätt i din xp skiva och starta om datorn med skivan i, datorn kommer fråga om du vill starta med cd eller inte. Mitt xp gnällde inte över det, inte sålänge det är på en annan partition eller Hd.

3. vet ej 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan också - för att göra det riktigt idiotsäkert - skaffa en löstagbar vagga till hårddisken och köpa en extra hårddisk som ungarna får köra spel på, så har du din egen hårddisk i säkert förvar, utan minsta risk att något händer med den...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...