Jump to content
Annons

Vad är det som har hänt?


Betyg?  

40 röster

  1. 1. Betyg?

    • 5
      3
    • 4
      14
    • 3
      12
    • 2
      1
    • 1
      3
    • 0
      0


Recommended Posts

Det här är den första "offentliga" demon.

Låten inspelad sommaren 2004.

Sång och guitar via mixer direkt in i kortet. Resten VSTi (dvs bas och trummor).

Trummor spelade på midiklaviatur av min kompis Daniel.

Låten skrev jag 1994!!!

TITEL: Vad är det som har hänt?

ARTIST: PWAYNE

MEDMUSIKANT: Dan the man

Låtlängd: 5:01

192 kbit/s

format: MP3

Storlek: 6,91 mb

Vad är det som har hänt? 😎

Redigerat av pwayne
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Ja det är ju inte lätt att galluppa om. Har ju hört den förut. kul att se dig här förresten.  😄

Snygg pekfingerpolka på trummorna.  🙂

Kul att någon skriver något efter 74 visningar......

Kanske skulle lägga till att jag gärna tar emot synpunkter på arr, mixning, låten etc.

Tanken med mixen är att få det att låta mer live än dator...

Så kom igen och tyck. Och lyssna åtminstone till refrängen!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det låter bra jag!

jag gillar "pekfingervalsen" bra trumljud överlag, kaggen e favvon.

musikaliskt är det nåt som saknas typ, kan inte sätta fingret på vad bara...

bra!

/E

Link to comment
Dela på andra sajter

Skitbra vers, lite tradig 80-talspoprefräng, men versen som sagt kanon. Texten är kanske bra men passar inte riktigt med musiken. Det här låter mer som en sommar-rockröjare. Riktigt bra emellanåt. Men själv skulle jag nog förenkla texten rejält, annars blir den lite svårlyssnad - för fan refrängen funkar ju också efter någon extra lyssning så här finns hitpotential annars.

Fan vad rörigt jag skriver men du hajar va?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mixen sitter inte riktigt ihop tycker jag, känns lite spretigt. Instrumenten känns inte riktigt som de är i samma "rum" om du är med.

Hela trumsettet ligger snällt en aning panorerat till vänster i vers, men byter till höger i refräng. Jag upplever det som snurrigt. Jag skulle försöka hitta en bra balans på var trummorna ska ligga i ljudbilden. Sedan så kan nog trumljuden vässas lite, (nu är det mina ljudideal, så ta dem med en nypa salt) snaren låter lite platt, GB 2 liter glasspaket, skulle kanske ha lite mer snärt.

Upplever att ljeadgitarren ligger lite underligt panorerad också, mest på grund av att det inte finns något som svarar i vänster på den.

Kompgitarrerna uppfattar jag som lite luddiga. De skulle kunna komma fram lite mer, eqa runt lite, kanske kapa dem lite försiktigt i basen.

Trött i huvvet, men jag hoppas detta låter rimligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Helskön låt, flippar den!!!! 🙂 Mixen däremot känns ganska platt. Som flera andra har skrivit så skulle den vinna på mer tydlighet. Det känns bara som en enda massa nu. Försök att lätta upp den, jobba med filter och panoreringar till att börja med. Sedan är ju jag av åsikten att en riktig trummis aldrig kan ersättas med något annat än just än annan riktig trummis. Låten skulle tjäna på live trummor.....All according to me.... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för synpunkterna så långt!

Skall se över mixen och kanske en del annat när jag får min nya burk som är på ingående. Eftersom jag vid inspelningstillfället var tvungen att göra "underhandsnedmixningar" och hade dåliga monitorer hoppas jag att förutsättningarna är bättre om några veckor.

Men fortsätt gärna att tycka; låten och arret är ju detsamma. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får Ulf Dagerbyvibbar av detta, riktigt bra och du sjunger ordentligt bra...

schysst refräng och att du sjunger på svenska är ett plus 🙂 (vilket man själv inte bemästrar 😉 ) det bästa jag hört på länge 🙂🙂🙂 bra låt..mer???

Vad beträffar mixern så tycker jag att det funkar men å' andra sidan är det inte min starka sida så....bra iaf

Redigerat av karl
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Jag får Ulf Dagerbyvibbar av detta, riktigt bra och du sjunger ordentligt bra...

schysst refräng och att du sjunger på svenska är ett plus 😱 (vilket man själv inte bemästrar 😉 ) det bästa jag hört på länge 🙂  🙂  🙂  bra låt..mer???

Vad beträffar mixern så tycker jag att det funkar men å' andra sidan är det inte min starka sida så....bra iaf

Man tackar!

Har inga färdiga men en del på gång. Avvaktar tills jag får ordning på tekniken.

För skojs skull lägger jag upp en låt som kommer att göra längre fram och som haft många skepnader.

Min polare Daniel (som spelar "pekfinger-trummor" på "Vad är det som har hänt?") ringde mig en dag och bad mig lägga sång på min egen låt som han mig ovetandes fullständigt gjort om från en rocklåt till en 70-tals-Canterbury-jazz-vals!

Låten är min, men arret, mixen och allt spel är hans. Ser fram emot att besvara denna självsvåldighet! 🙂 Det var hur som helst jäkligt skumt att byta sång från 4/4 till vals....

Lägger upp den som "Sånger ur en bur". EDIT: Lyckas inte få upp den nu men försöker senare

Förövrigt är jag impad över dina alster som jag hört en del men inte kommenterat (ännu) eftersom de är så många och är värda mer än en hastig lyssning! Återkommer i raden av "tillskyndare"!

Redigerat av pwayne
Link to comment
Dela på andra sajter

micotto (oregistrerad)

Har inget att säga egentligen utom att närheten saknas i mixen! Men det har ju redan omtalats, så jag drar vidare... 😳 Schysst låt annars!

emkinsmusic_banner.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Man tackar!

Har inga färdiga men en del på gång. Avvaktar tills jag får ordning på tekniken.

För skojs skull lägger jag upp en låt som kommer att göra längre fram och som haft många skepnader.

Min polare Daniel (som spelar "pekfinger-trummor" på "Vad är det som har hänt?") ringde mig en dag och bad mig lägga sång på min egen låt som han mig ovetandes fullständigt gjort om från en rocklåt till en 70-tals-Canterbury-jazz-vals!

Låten är min, men arret, mixen och allt spel är hans. Ser fram emot att besvara denna självsvåldighet! 🙂 Det var hur som helst jäkligt skumt att byta sång från 4/4 till vals....

Lägger upp den som "Sånger ur en bur". EDIT: Lyckas inte få upp den nu men försöker senare

Förövrigt är jag impad över dina alster som jag hört en del men inte kommenterat (ännu) eftersom de är så många och är värda mer än en hastig lyssning! Återkommer i raden av "tillskyndare"!

Allvarligt...det här var riktigt bra och sånt tryck i både sång och arr., bra tryck i kompgitarren( du körde rakt in på kortet?) och jag har inget att klaga på faktiskt..

det finns många rock n' roll låtar men dom flesta sticker inte ut utan kan bli ganska trött av att höra dom men den här... mest beroende på framförandet och sången gör att man fastnar 😆 ...men du är ingen nybörjare va 😳😉😉

karl

EDIT:

Redigerat av karl
Link to comment
Dela på andra sajter

Allvarligt...det här var riktigt bra och sånt tryck i både sång och arr., bra tryck i kompgitarren( du körde rakt in på kortet?) och jag har inget att klaga på faktiskt..

det finns många rock n' roll låtar men dom flesta sticker inte ut utan kan bli ganska trött av att höra dom men den här... mest beroende på framförandet och sången gör att man fastnar 😉 ...men du är ingen nybörjare va 😄  😄  🙁

karl

Yes, jag körde rakt in på kortet och sedan VST (Guitar-rig) etc.

.....ingen nybörjare? 🙂 Nä, men jag har legat i träda i 10 år, och tiden har inte räckt till.

Har ambitionen att dokumentera mina bra, oinspelade låtar från "bakåt i tiden", har några som jag tycker är "värda ett öde". Det blir också ett sätt att lära sig mer om tekniken/mixningen utan att fastna på själva skapandet. Sedan hoppas jag komma igång med nytt material men texterna sätter, och har alltid satt, käppar i hjulet, särskilt på svenska. Kanske finns det redan här på forat (forumet??), men annars skulle man kanske starta en text/lyrik-avdelning. Det är ju alltid den mest eftersatta delen i sångskapande.

Link to comment
Dela på andra sajter

skulle man kanske starta en text/lyrik-avdelning. Det är ju alltid den mest eftersatta delen i sångskapande.

Ingen dum tanke alls...kanske är nåt att ta upp för diskussion med dom ansvariga... Det är väl inte så för alla att det faller på texten men jag skulle välkomna ett sådant forum under Låtskriveri....

Jag hade också ett långbreak på 10-15 år med mitt musicerande så det blev en hel del när det väl kom igång...uppdämpt behov 😄 men just nu känns det ok, jag kan t.o.m vara tom på låtideer just nu och för ett par månader sen kunde jag spela in tre om dan 🙂

Hursomhelst det hörs att det finns substans bakom din låt iaf 😠

karl

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Minns med glädje dom sommardagar (och nätter) vi spenderade framför skärmen under inspelningen av "Vad är det som har hänt?" Otroligt att vi fick ens ett hyfsat ljud med tanke på högtalarna och den sunkiga VST basen. Solot får mig att tänka på en blandning mellan J. Mascis frenesi och Steve Howes fingerfärdighet. Vi kanske skulle ta och mixa om låten nu till sommaren? Några fler mixningsförslag från forumet?

Redigerat av yessongs
Link to comment
Dela på andra sajter

Minns med glädje dom sommardagar (och nätter) vi spenderade framför skärmen under inspelningen av "Vad är det som har hänt?" Otroligt att vi fick ens ett hyfsat ljud med tanke på högtalarna och den sunkiga VST basen. Solot får mig att tänka på en blandning mellan J. Mascis frenesi och Steve Howes fingerfärdighet. Vi kanske skulle ta och mixa om låten nu till sommaren? Några fler mixningsförslag från forumet?

Tack för guitar-associationerna, dom har du aldrig nämnt tidigare. 😳

Yes; vi mixar om den och lägger om lite instrument i sommar när jag fått installerat min nya dator. Av kommentarerna att dömma behövs det lite skärpa...skärpning(??). 🙂 Välkommen hem!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra och övertygande sång, tyckte mej dock höra en del engelskt uttal i det svenska språket. Ofta tycker jag låtar är alldeles för långa, tre minuter känns färdigt, över 5 minuter som den här är, är för långt. Vad beträffar arr och övrigt finns inget att tillägga, proffsigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

.....tyckte mej dock höra en del engelskt uttal i det svenska språket. ...

Spännande, om du läser tråden, berätta mer! Jag trodde att jag lät svensk när jag sjöng på engelska! Ärligt jag är nyfiken. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

När Fame Factory sändes på TV3 brukade jag ofta titta, speciellt när sångpedagogen Monika Einarsson hade sånglektioner. Väldigt ofta när eleverna skulle sjunga på svenska hade vissa svårt att släppa den invanda engelskan, det märktes tydligast i uttalet av "r". Men vilken skillnad det blev i svenskan när dom fick öva bort det engelska, texten kändes mer äkta och trovärdig. I ditt fall tycker jag mej bara ana lite av engelsk accent i "r". Annars som sagt, snygg dynamisk sångröst som klarar även de högre registren, den skulle man ha...

Link to comment
Dela på andra sajter

När Fame Factory sändes på TV3 brukade jag ofta titta, speciellt när sångpedagogen Monika Einarsson hade sånglektioner. Väldigt ofta när eleverna skulle sjunga på svenska hade vissa svårt att släppa den invanda engelskan, det märktes tydligast i uttalet av "r". Men vilken skillnad det blev i svenskan när dom fick öva bort det engelska, texten kändes mer äkta och trovärdig. I ditt fall tycker jag mej bara ana lite av engelsk accent i  "r".  Annars som sagt, snygg dynamisk sångröst som klarar även de högre registren, den skulle man ha...

Ok!

Jag håller med dig om att avsaknad av "r" kan låta patetiskt och att det är vanligt förekommande. Det svåra för min del är väl mitt göteboska usprung, där det lätt blir antingen feruktansväät möcke rrr eller lite rrr så jag ha la fösökt att dämpa errena något, kanse lite föö möcke...

Tack för påminnelsen, jag är inte helt främmande för frågan 😠

Ännu svårare tycker jag dock bokstaven "i" är, den undviker jag så mycket som möjligt 🙂😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt, sång och spel, jag är imponerad av fingertrummorna, låter mycket bra i mina öron. Jag har inte så mycket annat att tillägga till det som redan sagts än att ritet i slutet låter konstruerat, som om det är gjort i en sequenser.

Ulrik

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
The Fog (oregistrerad)

Du låter faktiskt lite som Olle Ljungström.

Såg inte om nån annan också gjorde den liknelsen, men åtminstone i första versen låter det lite Olle Ljungström-aktigt. Och jag gillar alltså Olle.

Sen låter ljudbilden också lite som Dinosaur Jr, eller kanske mer som J Mascis soloskiva More Light. Rytmgitarren och trumljudet påminner lite om nåra låtar från den skivan, som är en favorit hos mig.

Överlag mycket bra. Bland de bättre låtar jag har hört på den här hemsidan på sistone.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Du låter faktiskt lite som Olle Ljungström.

Såg inte om nån annan också gjorde den liknelsen, men åtminstone i första versen låter det lite Olle Ljungström-aktigt. Och jag gillar alltså Olle.

Sen låter ljudbilden också lite som Dinosaur Jr, eller kanske mer som J Mascis soloskiva More Light. Rytmgitarren och trumljudet påminner lite om nåra låtar från den skivan, som är en favorit hos mig.

Överlag mycket bra. Bland de bättre låtar jag har hört på den här hemsidan på sistone.

Man tackar för jämförelserna!

Olle gillar jag med även om han aldrig varit en musikalisk förebild, mer som artist,

Och liknelsen med Dinosaur Jr gläder mig eftersom J Mascis definitivt inspirerat mig både som sångare, gitarrist och låtskrivare! Kul att någon nämner dem här på forumet det är inte så vanligt! 😄😄😆

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)
Du låter faktiskt lite som Olle Ljungström.

Såg inte om nån annan också gjorde den liknelsen, men åtminstone i första versen låter det lite Olle Ljungström-aktigt. Och jag gillar alltså Olle.

Sen låter ljudbilden också lite som Dinosaur Jr, eller kanske mer som J Mascis soloskiva More Light. Rytmgitarren och trumljudet påminner lite om nåra låtar från den skivan, som är en favorit hos mig.

Överlag mycket bra. Bland de bättre låtar jag har hört på den här hemsidan på sistone.

Exaktemente. En Olle från GBG. Jag tycker också att själva låten andas Olle Ljungström och det är inget dåligt betyg. Kanske lite råare och inte lika polerad som Olle, vilket då kan leda till Dagebyassociationen.

Plus för snygga gitarrer.

Finns inget som jag spontant vill ha ändrat, förutom att du kanske skall försöka separera gitarrerna lite - de flyter ihop lite nu.

Snälla - gör fler låtar.

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Du låter faktiskt lite som Olle Ljungström.

Såg inte om nån annan också gjorde den liknelsen, men åtminstone i första versen låter det lite Olle Ljungström-aktigt. Och jag gillar alltså Olle.

Sen låter ljudbilden också lite som Dinosaur Jr, eller kanske mer som J Mascis soloskiva More Light. Rytmgitarren och trumljudet påminner lite om nåra låtar från den skivan, som är en favorit hos mig.

Överlag mycket bra. Bland de bättre låtar jag har hört på den här hemsidan på sistone.

Exaktemente. En Olle från GBG. Jag tycker också att själva låten andas Olle Ljungström och det är inget dåligt betyg. Kanske lite råare och inte lika polerad som Olle, vilket då kan leda till Dagebyassociationen.

Plus för snygga gitarrer.

Finns inget som jag spontant vill ha ändrat, förutom att du kanske skall försöka separera gitarrerna lite - de flyter ihop lite nu.

Snälla - gör fler låtar.

//nemo

Vad skall man säga åt sådana snälla ord? 😉🙂😉 Tack, tack, Jag skall försöka få till mer jag har en del oinspelat på lager.

Och Karl: Kul att du lyssnar fortfarande! Hur har det gått med dina inspelningar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...