Jump to content
Annons

Ytterligare en låtidé - Oh my love


Recommended Posts

Annons
On 2024-03-29 at 16:14 sa Flizzaff:

Jag gillar inte reverbet, det låter iskallt. Det hörs att du kan sjunga & spela . Låten tycker jag borgar för en trea av fem i betyget.

Tackar Flizzaf.  Gäller det alla reverb eller något specifikt?  Ett av dem kommer från Arp2600 med ljudet jag spelat in därifrån? Kanske överdrivit det lite, tycker det själv iaf nu när jag lyssnar.  Bra synpunkt oavsett.
Tack för komplimangen 🙏.  Försöker hitta en ny röst, en annan ton än jag använt tidigare. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah - jag gillar stilen ! Lite 80 tals känsla , Adolphson/Falk kanske ? 

Tror du kan jobba lite med arrangemanget, flytta runt lite olika saker som händer i låten och få det att växa .

Sen så gillar jag den processade sången, men i mitt tycke så är melodin i refrängen alltför monoton och jag skulle gärna se en annorlunda melodi på den.. i versen så funkar den bra tycker jag.

 

men, det är bara en gubbes tyckanden förstås.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan sa NaezT:

Ah - jag gillar stilen ! Lite 80 tals känsla , Adolphson/Falk kanske ? 

Tror du kan jobba lite med arrangemanget, flytta runt lite olika saker som händer i låten och få det att växa .

Sen så gillar jag den processade sången, men i mitt tycke så är melodin i refrängen alltför monoton och jag skulle gärna se en annorlunda melodi på den.. i versen så funkar den bra tycker jag.

 

men, det är bara en gubbes tyckanden förstås.

 

Tack så mycket. Denna lekte jag fram på en kväll helt oseriöst, men den utvecklades till något lite speciellt tycker jag, så blev nyfiken på vad andra skulle tycka om den 🙂. Själv tycker jag den verkar ha fått influenser från låten ”Somebody I used to know” minns inte gruppnamnet så här omedelbart, men helt omedvetet under skapandets gång. Det liksom bara blev så. Svårt att styra vad man influeras av i ögonblicket när det är oplanerat 🙂

Kul att du gillade sången. Försöker jobba på den så det inte ska låta allt för jävligt 😂. Tycker själv dock jag lyckades hitta en bra ton i denna som lirar med låten i övrigt liksom.  Den bidrar till ett sound på nåt sätt.  

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Intressant låt; definitivt 80-talsvibbar. Helt klart värd att jobba vidare med.

Lite midi-expression-fix (cc11?) och volymautomatisering på cellon mm skulle göra susen så att den blir mer levande.

Redigerat av Jonatan Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan sa Jonatan Lundin:

Intressant låt; definitivt 80-talsvibbar. Helt klart värd att jobba vidare med.

Lite midi-expression-fix (cc11?) och volymautomatisering på cellon mm skulle göra susen så att den blir mer levande.

Tack så mycket, igen 😊

Kommer definitivt kolla mer på automation av uttryck i stråkarna. Använder ju cello rätt flitigt i mina låtar, och får ofta höra att de låter onaturligt. Så, det är nog på sin plats att titta på det på allvar. 
Kul att du gillar låten, det stärker. Tack. 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan sa slejnard:

Bra! Gillar det monotona. Passar sig till denna typ av låt.

Tack Slejnard. 😁
monotonitet har jag faktiskt inte ens reflekterat över, men det stämmer nog som du säger nu när jag tänker på det.
Och det är kanske den typen av låt som du säger. Bra synpunkt. 
Sen att låten upprepar sig utan variation beror på hur tidig versionen är. 
Hoppas bara jag hittar ork och lust att fortsätta utveckla den. Har ju tyvärr en förmåga att fastna på vägen. 
Läste en intressant artikel här på forumet om just det fenomenet. Ska försöka anamma de tipsen 👍

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar basgången och groovet i låten. Nåt med trummorna jag inte är helt såld på, svårt att säga vad. Gillar sången men inte reverbet lika mycket, även om jag gillar reverb🤩 Kanske rummet, men ytterst personlig smak såklart. Tyckte först stråkarna var alldeles för höga men fattade så småningom grejen med dem. Mycket speciell låt och mycket bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan sa Richie76:

Gillar basgången och groovet i låten. Nåt med trummorna jag inte är helt såld på, svårt att säga vad. Gillar sången men inte reverbet lika mycket, även om jag gillar reverb🤩 Kanske rummet, men ytterst personlig smak såklart. Tyckte först stråkarna var alldeles för höga men fattade så småningom grejen med dem. Mycket speciell låt och mycket bra!

Tack så mycket Richie. Kul att du gillar den 😊
Brottas lite med reverb nu också. Brukar lägga på en emt250 till att börja med då jag finner att det funkar till det mesta initialt, för att sen potentiellt bytas till annat beroende på. 
Jag har nyligen skapat en enkel template för inspelning, där jag har alla inputs med gitarr, bas, trummaskin, syntar och mickar inkopplade och ett reverb och delay att börja med så jag kan komma igång snabbt när inspirationen kommer. Väldigt basic, men det hjälper mig att hålla mig inom vissa ramar så jag inte fastnar i ljudletande osv.
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...