Jump to content
Annons

Ny låt med Rekyhl arbetsnamn Piddes låt


Recommended Posts

Det hade varit kul att höra vad ni tycker om mixen, låten? Nu har jag själv mixat och så förändringar kan göras innan den släpps digitalt på Spotify mm. Låten kommer fadas ut mot slutet tror jag 😉

Ha det fint.

Redigerat av toniced
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

-Bra låt, coolt intro!

-Jag tycker det låter bra! Poppigt, trevligt och rösten har en skön karaktär!

-Antar att du har lagt in volymautomation på leadsången, känns som att du kan klämma ut lite till där - jag tycker att enstaka ord, ändelser m m är lite otydliga! Sången ligger bra i volym och texten går fram bra förutom på ett par ställen som stör mej!

Med vänlig hälsning, Henric!

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt; skön feeling! Någon sa modern Kent; håller med.

Det enda jag har och komma med är att jag inte hör basen så tydligt, men kaggen hörs kanske för mycket runt 2-3 kHz? (lyssnar med ett par standardhörlurar - Jabra via mobilen). Relationen mellan kaggen och basen kanske är något att kolla på.

Kaggen låter oxå lite träig - jag gillar när kaggen låter lite mer åt det köttiga hållet - som att slå en träklubba i en nötstek. Men detta är ju tycke o smak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Älskar detta! Sjukt bra! Synthar och gitarrer är extremt snygga. Enda som jag reagerar på mindre perfekt är aahet efter stick/solo som skulle kunna bli lite mer proffsigt med körer eller liknande i mitt tycke. Full pott på denna annars👌

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket bra. jag lyssnar med taffligt ljud i min laptop men det drar inte ned kvalitèn så mycket. Bas hörs ej i laptoppen. Jag är en sån där betygsättare och det blir en femma av fem möjliga.

Det "Kentar" lite men vad gör det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
On 2/21/2024 at 5:03 PM, Henric Svensson said:

-Bra låt, coolt intro!

-Jag tycker det låter bra! Poppigt, trevligt och rösten har en skön karaktär!

-Antar att du har lagt in volymautomation på leadsången, känns som att du kan klämma ut lite till där - jag tycker att enstaka ord, ändelser m m är lite otydliga! Sången ligger bra i volym och texten går fram bra förutom på ett par ställen som stör mej!

Med vänlig hälsning, Henric!

Tack Henric för att du tog dig tid att reflektera. 
Jag kan bara hålla med dig. Ny bas ska spelas in och ett slut ska fixas. Sedan behöver jag se över mixen igen. Ska absolut tänka på dina tips.

Tack 🙂

 

Redigerat av toniced
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2/21/2024 at 6:22 PM, Jonatan Lundin said:

Bra låt; skön feeling! Någon sa modern Kent; håller med.

Det enda jag har och komma med är att jag inte hör basen så tydligt, men kaggen hörs kanske för mycket runt 2-3 kHz? (lyssnar med ett par standardhörlurar - Jabra via mobilen). Relationen mellan kaggen och basen kanske är något att kolla på.

Kaggen låter oxå lite träig - jag gillar när kaggen låter lite mer åt det köttiga hållet - som att slå en träklubba i en nötstek. Men detta är ju tycke o smak.

Hej Jonatan.

Tack för dina tips. Jag kommer lägga ut en ny mix och förhoppningsvis kommer den vara mer balancerad.

Jag får vila öronen en vecka och inte lyssna på låten innan jag gör en ny mix.

Tacka och kul att du tycker låten är bra 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

22 hours ago, Flizzaff said:

Mycket bra. jag lyssnar med taffligt ljud i min laptop men det drar inte ned kvalitèn så mycket. Bas hörs ej i laptoppen. Jag är en sån där betygsättare och det blir en femma av fem möjliga.

Det "Kentar" lite men vad gör det?

Tack Flizzaff för dina betyg, det är ett bra sätt att veta vad du tycker 👍. Basen ska spelas om och ny mix kommer igen, med förhoppning att allt blir "bättre" mixat.

Tack 🙂

 

Link to comment
Dela på andra sajter

23 hours ago, Richie76 said:

Älskar detta! Sjukt bra! Synthar och gitarrer är extremt snygga. Enda som jag reagerar på mindre perfekt är aahet efter stick/solo som skulle kunna bli lite mer proffsigt med körer eller liknande i mitt tycke. Full pott på denna annars👌

Hej Richie. Kul att du tycker om låten och Rekyhl. Jag håller med dig att slutet med Aahhh kören inte är optimal.

Jag kommer mixa om allt och kika på det du nämnt. Tror det kommer lösa sig, då jag egentligen inte suttit ner och slutmixat , utan gör en så noga mix jag kan efter alla pålägg.

Härligt att du tig tid att lyssna samt kommentera 👍

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
22 hours ago, Richie76 said:

Hur lyckas du få så sjukt hög volym/output eller vad man säger, på låten? Den är ju en bra bit över Spotifys  när man växlar över😅

Spotify har -14db LUFS om man använder deras "volymutjämning" (Ljudnivånormalisering). Eftersom inte låten är på Spotify så hamnar den på ca: -8db LUFS. Betydligt högre volym.

Med det sagt så är alla spår "maxade" och balanserade med compressor och limiter på bus innan de når masterregeln. Då är det lättare att trycka upp DB:n några steg till utan att det "distar".

Lite svårt att förklara med enstakade ord. Hoppas du fattar vad jag menar?

Redigerat av toniced
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...