Jump to content
Annons

Är min låt ("HEAVEN") redo att laddas upp på Spotify, osv?


Recommended Posts

Annons

Tycker det överlag låter bra.

Men två saker jag inte gillar.

Personligen tycker jag basen pumpar lite för mycket och sedan tycker jag snaren är alldeles för torr och tam

Lyssnar inte jättemycket på den här typen av musik, men skulle gilla ett snärtigare ljud på snaren eller alternativt ett clap istället eller både och samtidigt. Nu tycker jag snaren är för mörk och drunknar i övrig musik.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan sa frithiof:

Tycker det överlag låter bra.

Men två saker jag inte gillar.

Personligen tycker jag basen pumpar lite för mycket och sedan tycker jag snaren är alldeles för torr och tam

Lyssnar inte jättemycket på den här typen av musik, men skulle gilla ett snärtigare ljud på snaren eller alternativt ett clap istället eller både och samtidigt. Nu tycker jag snaren är för mörk och drunknar i övrig musik.

Vad menar du med "pumpar lite för mycket?"

Jag ska också ta en titt på snaren.

Tackar så mycket för din feedback! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså jag har hört den pumpande effekten på låtar här tidigare och även släppta låtar.

Som Greenlight påpekar så känner man sig lätt sjösjuk. Har dock hört värre exempel som jag varit tvungen att stänga av då jag bliv sjösjuk och illamående.

Som jag förstår det så är det när man (enligt mitt tycke) över använder sidechain på basen via tex kicken.

Nu vet jag ju inte om du kör detta "trick" eller något annat. Har själv aldrig provat, då det ju inte är så vanligt inom pop/rock som jag mest pysslar med.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan sa Greenlight:

Tycker också basen pumpar för mycket. Blir sjösjuk. Låter som för mycket kompression.

Håller även med om att virveln låter lite trist och blaffig. Nått mer modernt skulle lyfta.

 Tack för din feedback!

Jag kommer/kan göra sidechainen inte lika kraftig för basen. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan sa frithiof:

Alltså jag har hört den pumpande effekten på låtar här tidigare och även släppta låtar.

Som Greenlight påpekar så känner man sig lätt sjösjuk. Har dock hört värre exempel som jag varit tvungen att stänga av då jag bliv sjösjuk och illamående.

Som jag förstår det så är det när man (enligt mitt tycke) över använder sidechain på basen via tex kicken.

Nu vet jag ju inte om du kör detta "trick" eller något annat. Har själv aldrig provat, då det ju inte är så vanligt inom pop/rock som jag mest pysslar med.

Tack igen för din feedback!

Som jag sa till Greenlight så kommer jag dra tillbaka lite grann på sidechainen för basen. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nu uppdaterat låten där jag fixat:

  • "Huvud-snaren" - lagt till mer reverb och ökat volymen en gnutta.
  • "Sidechain" - har "dragit tillbaka/ner" sidechainen för verserna och refrengen.

Hoppas det låter bättre nu!

Tack för feedbacken som ledde till dessa ändringar! 🙂

Låten (privat länk):

 

Redigerat av fexellofficial
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra!

0.46 kommer pumpandet in. (Lyssnar via soundcloud) Backa på masterkompressorn. Vem sjunger? Hon sjunger bra! Svårt urskilja instrumenten. Lite fix så är du där. Sen är jag väl gammal som inte gillar uttryck som "snaren". The snare på engelska och virvel på svenska. Jobba på!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan sa slejnard:

Bra!

0.46 kommer pumpandet in. (Lyssnar via soundcloud) Backa på masterkompressorn. Vem sjunger? Hon sjunger bra! Svårt urskilja instrumenten. Lite fix så är du där. Sen är jag väl gammal som inte gillar uttryck som "snaren". The snare på engelska och virvel på svenska. Jobba på!

Ska ta en närmare titt på det du kommenterade om. Tack för din feedback!

Hon som sjunger kan du hitta på (Fiverr) följande länk: https://www.fiverr.com/manthyfeline

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja överlag en bra låt. Snygg sång o sköna fioler. Vilket fiolbibliotek/plugin använder du?

Jag lyssnar på ett par standardhörlurar på mobil.

Jag hör dock inte baskaggen i de övre registren i den senaste versionen, säg runt 2-3 kHz, så när pumpandet börjar runt 0:46 blir jag oxå lite sjösjuk. Man förstår inte vad som suger in/bort ljudbilden.

Jag saknar kanske överlag dynamiken o transienterna i ljudbilden.

Senaste versionen känns för platt o hårt komprimerat med kanske för snabb attack på ev. Kompressorer på masterkanalen. Jag kan t ex inte urskilja basens olika noter.  Jag tycker den första versionen är bättre mha dynamiken, om man undantar pumpandet vid 0:46.

Min lyssning o kommentarer kanske beror på att jag inte är van med denna typ av musik. Jag arbetar mest med rock, så ta allt men en näve salt.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan sa Jonatan Lundin:

Ja överlag en bra låt. Snygg sång o sköna fioler. Vilket fiolbibliotek/plugin använder du?

Jag lyssnar på ett par standardhörlurar på mobil.

Jag hör dock inte baskaggen i de övre registren i den senaste versionen, säg runt 2-3 kHz, så när pumpandet börjar runt 0:46 blir jag oxå lite sjösjuk. Man förstår inte vad som suger in/bort ljudbilden.

Jag saknar kanske överlag dynamiken o transienterna i ljudbilden.

Senaste versionen känns för platt o hårt komprimerat med kanske för snabb attack på ev. Kompressorer på masterkanalen. Jag kan t ex inte urskilja basens olika noter.  Jag tycker den första versionen är bättre mha dynamiken, om man undantar pumpandet vid 0:46.

Min lyssning o kommentarer kanske beror på att jag inte är van med denna typ av musik. Jag arbetar mest med rock, så ta allt men en näve salt.

Tack för din feedback. Jag har fixat så mycket jag kan på låten och kommer strax ladda upp en ny version av låten.

Det är inget fiolbibliotek, utan jag betalade för riktiga fioler och cello.

Tack ännu en gång för din feedback! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 3 månader senare...
On 2023-09-22 at 08:58 sa fexellofficial:

Okej, så jag har nu fixat på låten, tack vare all feedback jag fick; och jag har nu laddat upp den på min SoundCloud. Förhoppningsvis så är denna version bättre, eller ett steg i rätt riktning.

Tack för all feedback! 🙂

Nya/senaste versionen:

 

Det är ju en bra låt. Jag tycker du ska kosta på dig att skicka den till en pro-mixare och samtidigt mastra.
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...