Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden (a k a Längstah) 2023


CHAE

Recommended Posts

Annons

Intressant! Var ute med hundarna och fick sådan kramp i magen att vi alla tre gick på alla fyra de sista hundra metrarna hem. Lite pinsamt att tvingas att förklara för två som passerade mig att jag inte var full eller hög, utan att det är efter min levercanser som det blir såhär. Kände mig tvungen att vissa mitt fina ärr med, bara för att vara säker på att de skulle tro mig. Haha! 

Så nu blir det magmedicin, vatten, vänta på att den ska verka och sedan gå och sova. Brukar ta 45-120 minuter innan magen kommer igång dock. Så jag får väl glo på YO!tuben en sväng. 

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
2 timmar sedan sa Dark Of Light:

Den där Wagner grejen i Ryssland känns märklig. Revolutions försök mitt på blanka förmiddagen. Instabilt läge...

Tror inte Wagner gruppen kommer att göra nåt seriöst försök. Mest skrammel för att komma i en bättre position.

FSB plockar Prigozjin när tillfälle ges. Sedan är det slut på den sagan. Och det blir ännu hårdare styre i Ryssland.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

För solostråk instrument använder jag Reason Friktion vilken är grym och artikulationen enkel att göra.

Bästa är att friktion är ett instrument som är modelerat så det blir inte 8GB med stråkar som laddas in i projektet.

https://www.reasonstudios.com/shop/rack-extension/friktion/

Exempel nedan, allt från 

 

 

 

 

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan sa drloop:

Tror inte Wagner gruppen kommer att göra nåt seriöst försök. Mest skrammel för att komma i en bättre position.

FSB plockar Prigozjin när tillfälle ges. Sedan är det slut på den sagan. Och det blir ännu hårdare styre i Ryssland.

Ja. Det är mer ett upprorsförsök än en ren statskupp. Han har ju inte riktat sig mot staten. Än.

Äventyrligt, även om missnöjet är stort. Wagner behöver för framgång få med sig fler. Osäkert om det går. Ryssland är en svårkontrollerad soppa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm. Ofta är det som ju större ett land är, desto mer svårkontrollerat blir det. USA är ett annat kaosland. Den enda stormakten som fungerar bra (i jämförelse) är Kina. Ordning på ekonomin. Svällande muskler både monetärt som militärt. 

Teh HejSlej Tour har alltså nått Skellefte. Hälsa!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan sa drloop:

Tror inte Wagner gruppen kommer att göra nåt seriöst försök. Mest skrammel för att komma i en bättre position.

FSB plockar Prigozjin när tillfälle ges. Sedan är det slut på den sagan. Och det blir ännu hårdare styre i Ryssland.

Tror att om Wagner skulle göra något så skulle det vara med stöd av alla de andra 100tals paramilitära grupper som finns i Ryssland. Det är ju flera oligarker och oligarkfamiljer som har egna PMC (Private Military Contractors) som nog går att köpas både för pengar och med löfte om makt.  

Alternativt att de styrande i Ryssland som tycker att Putin visat sig svag använder någon, eller några, av dessa PMC-grupper för att ta makten och föra Ryssland in i ett än mera auktoritärt styre. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan sa drloop:

För solostråk instrument använder jag Reason Friktion vilken är grym och artikulationen enkel att göra.

Bästa är att friktion är ett instrument som är modelerat så det blir inte 8GB med stråkar som laddas in i projektet.

https://www.reasonstudios.com/shop/rack-extension/friktion/

Exempel nedan, allt från 

 

 

 

 

Funderade på det biblioteket när jag köpte Solo Strings. Men tycker att solo strings låter mera naturligt, men bara om man lägger ner en massa tid på att lära sig programmera eller spela Solo Strings. Tar ju mycket tid att lära sig den biten. Tid som man skulle kunna lägga på att bara skapa musik med. Men för mig är tanken att jag lär mig lite mera av både orkestrering och komposition när jag leker och testar mig fram. 

Har en "road map" för hur jag ska göra nästa demo nu. Har en idé om hur jag ska välja både ljuden och dynamiken för att få till ett mera naturtroget sound. 😉 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hmm, Ryssland ja… Vad kan man säga?

Inbördeskrig? Mmm. Nja. Ett maktskifte med hårdare nypor, som k9 menar? Ja det känns mer plausibelt.

* * *
BLOOD & GOLD (Netflix)

Kelly’s Heroes möter en tysk Quentin Tarantino

Tysk desertör (som bara vill hem till sin dotter) under krigsslutet blir haffad av en Waffen-SS plutongrupp. Hängning? JAWOHL!

SS-soldaterna är även ute efter en judisk guldskatt (som också fungerar som filmens McGuffin). Samtliga inblandade hamnar således i en sömnig by där borgmästaren (tillika uppblåst och hängiven NSDAP:re) och hans anhang vet mer än vad man tror…

Vi har ganska mycket över 100 minuter; blod, spänning, ambitiösa actionscener, mera blod, tidsriktiga uniformer, krigets råhet, ”missplacerat” soundtrack, ett Wilhelmskrik, ännu mera blod  plus två (!) antagonister som är så utomordentligt onda och over the top att t o m Adolf skulle tycka att det var cringe. Dock är det en riktigt spännande rulle som inte släpper tittaren. Första akten är åka av och sedan får vi hela historien klar för oss i akt två.

Eller får vi verkligen det…?

 

Som sagt; Blood & Gold släpper aldrig tittaren. Klart man vill veta mer om det mystiska guldet. Såklart vill man se huvudpersonen banka skiten ur SS-soldaterna och självfallet vill man ha lite hejdlösd action.

Det blir fyra MP-40:or av fem möjliga.
 

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
4 timmar sedan sa -k9-:

Funderade på det biblioteket när jag köpte Solo Strings. Men tycker att solo strings låter mera naturligt, men bara om man lägger ner en massa tid på att lära sig programmera eller spela Solo Strings. Tar ju mycket tid att lära sig den biten. Tid som man skulle kunna lägga på att bara skapa musik med. Men för mig är tanken att jag lär mig lite mera av både orkestrering och komposition när jag leker och testar mig fram. 

Har en "road map" för hur jag ska göra nästa demo nu. Har en idé om hur jag ska välja både ljuden och dynamiken för att få till ett mera naturtroget sound. 😉 

 

Kör BBC orkestern och Friktion. Jag gillar båda.

Friktion är mycket mer flexibelt eftersom det inte är samplingar och man kan påverka tonen mycket mer om man saknar nåt i soundet. 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan sa drloop:

Kör BBC orkestern och Friktion. Jag gillar båda.

Friktion är mycket mer flexibelt eftersom det inte är samplingar och man kan påverka tonen mycket mer om man saknar nåt i soundet. 

Jo de verkar ju vara prisvärda och bra bibliotek att ha tillgång till. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
26 minuter sedan sa -k9-:

Mm såg det.

Ska bli intressant att se hur Wagner-gossarna står sig mot FSB & co.

Oavsett om Wagner-styrkorna är ett jävla rövar- och mördarband består det väl till stora delar även av olika f d Spetsnaz-medlemmar vilket torde göra dem till ”vana” krigare va?

Also, sidan 105.

Coincidence?

 

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Får se hur det går med rebellgrupper kring Uralsjön och Kaukasien nu. Stoppar inte Ryssland detta uppror snart så kan kan det ge tillfälle för dessa utbrytargrupper att försöka slå sig fria med. För Ukraina borde det vara bra i så fall, men för världen så kan det bli stora problem. Blir ju knepigt med ryska kärnvapen som kan hamna i extremisters händer, om det vill sig riktigt illa. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan sa CHAE:

Inget pang-pang i Moskva den här gången.

Vissa blir fängslade för att de kallar ett krig för ett krig. Andra kör en konvoj med 25000 man mot Moskva, skjuter ner flygplan och helikoptrar, tar över ett par städer och kommer undan med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det mest troliga är ju att inget händer alls såklart. Men det är roligare att spekulera lite kring de värsta senariorna. 

Men hur som helst så har ju Putins rykte försvagats och det i sin tur kan leda till andra väpnade konflikter i Ryssland.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Just Ryssland är ju något som jag följt under flera år nu. Mycket för att min släkt ju stred mot dem i Finlands många krig mot dem i modern historia. Min mormor hörde till de sista krigsveteranerna som fick hjältebegravningar av den finska staten. Ryssland och USA har ju många beröringspunkter rent politiskt och ekonomiskt med. Men det är ju en annan fråga i sig. 

Redigerat av -k9-
Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...