Jump to content
Annons

Lite tankar


Anatta

Recommended Posts

Tja. Detta blir nog mitt fjärde eller femte inlägg. Tidigare har det varit om musik oså men känner att jag måste prata lite och vet inte om man får skriva om sånt här men tänker att jag chansar.

Har liksom väldigt mycket ångest över livet. Precis tagit studenten med ”bra” betyg men Inge vidare meritpoäng. Känner mig misslyckad. Vet att jag vill hålla på med musik i livet. Vill umgås med andra som brinner för musik lika mycket och göra musik. Känner mig också stressad över att normen säger att man ska plugga vidare. Blir sjukt stressad av de för vet inte vad jag vill göra förutom musiken. Någon som har lite tips hur man kan hantera ångesten. Klumpen i magen växer väldigt fort också:/

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kan nog inte hjälpa dig så mycket tyvärr. Förstår att livet måste vara väldigt svårt som ung nu. Försök att koppla bort vad alla andra säger åt dig att du ska göra, tycka och tänka och försök följa vägar som du känner är rätt. Att du känner dig misslyckad betyder inte att du är misslyckad. Tyvärr har vi fått en kultur där mer eller mindre alla känner sig misslyckade på någon nivå. De flesta försöker bara dölja det med alla tillgängliga medel, och många är även väldigt bra på att göra det. Dessa personer är inte heller sällan snabba med att ge råd och kritik, även om de kanske inte är speciellt lämpade till att ge dem.

Jag har själv varit i en situation där många har haft en åsikt om vad jag bör och inte bör göra, och vet hur frustrerande det kan vara, och vilken press det blir. Men det har för mig varit viktigt att följa det jag tror på och känner är rätt. Om man då sen misslyckas så kan man i alla fall känna att man har gjort det man trott på. För mig blir åtminstone ett eventuellt misslyckande lättare att bära då, även om det skulle få stora och jobbiga konsekvenser. Det är bättre att respektera sig själv och vara hatad av andra, än att vara respekterad av andra men hata sig själv - om man ska hårddra det.

Det betyder dock givetvis inte att man inte ska ta emot råd och lyssna på andra och vara ödmjuk, men man ska alltid i slutändan lyssna mest på vad som känns rätt.

Vet inte hur mycket det här hjälper dig, om något. Men ville i alla fall skriva några ord så att du vet att det finns någon som bryr sig.

Önskar dig allt gott.
Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Musik är ju mycket att sitta och öva, vet inte om jag tycker att det är så kul. Det ger ju inte så mycket pengar heller. Pengar behöver man ju till mat och hyra bland annat.

Bara för att man vill någonting så behöver det inte bli så alla gånger.

Det kan bli väldigt bra ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan sa -Johan-:

Kan nog inte hjälpa dig så mycket tyvärr. Förstår att livet måste vara väldigt svårt som ung nu. Försök att koppla bort vad alla andra säger åt dig att du ska göra, tycka och tänka och försök följa vägar som du känner är rätt. Att du känner dig misslyckad betyder inte att du är misslyckad. Tyvärr har vi fått en kultur där mer eller mindre alla känner sig misslyckade på någon nivå. De flesta försöker bara dölja det med alla tillgängliga medel, och många är även väldigt bra på att göra det. Dessa personer är inte heller sällan snabba med att ge råd och kritik, även om de kanske inte är speciellt lämpade till att ge dem.

Jag har själv varit i en situation där många har haft en åsikt om vad jag bör och inte bör göra, och vet hur frustrerande det kan vara, och vilken press det blir. Men det har för mig varit viktigt att följa det jag tror på och känner är rätt. Om man då sen misslyckas så kan man i alla fall känna att man har gjort det man trott på. För mig blir åtminstone ett eventuellt misslyckande lättare att bära då, även om det skulle få stora och jobbiga konsekvenser. Det är bättre att respektera sig själv och vara hatad av andra, än att vara respekterad av andra men hata sig själv - om man ska hårddra det.

Det betyder dock givetvis inte att man inte ska ta emot råd och lyssna på andra och vara ödmjuk, men man ska alltid i slutändan lyssna mest på vad som känns rätt.

Vet inte hur mycket det här hjälper dig, om något. Men ville i alla fall skriva några ord så att du vet att det finns någon som bryr sig.

Önskar dig allt gott.
Johan

Tack för att du tog dig tid att skriva lite. Var fina saker du uttryckte och jag kände någon form av tröst i det trots allt. Känner att jag just nu är på en plats i livet där allt är så komplicerat, finns liksom problem runt varje hörn jag kollar trots att jag försöker se igenom problemet. som jag beskrev har jag svårt att inte ta till mig vad andra tycker och tänker och känner mig som en ganska liten person överlag. Kändes bra att få svar från dig!!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan sa DionHarris:

Musik är ju mycket att sitta och öva, vet inte om jag tycker att det är så kul. Det ger ju inte så mycket pengar heller. Pengar behöver man ju till mat och hyra bland annat.

Bara för att man vill någonting så behöver det inte bli så alla gånger.

Det kan bli väldigt bra ändå.

Ja lite så är det ju men har svårt att hitta något jag är mer passionerad över i livet. Visst att saker självklart kan bli bra i slutändan också men samtidigt känner jag en stress över att bara börja plugga något som jag egentligen inte vill bara för att "säkra" upp mitt liv.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan sa Anatta:

Tack för att du tog dig tid att skriva lite. Var fina saker du uttryckte och jag kände någon form av tröst i det trots allt. Känner att jag just nu är på en plats i livet där allt är så komplicerat, finns liksom problem runt varje hörn jag kollar trots att jag försöker se igenom problemet. som jag beskrev har jag svårt att inte ta till mig vad andra tycker och tänker och känner mig som en ganska liten person överlag. Kändes bra att få svar från dig!!

Kul att höra. Förstår verkligen hur du känner, det är en väldig press på speciellt unga idag. Det är fel, dessvärre är det många som istället tror, och leds till att tro, att det är de själva som det är fel på när så inte är fallet.

Men man får försöka få distans till tankarna och problemen. Försöka att inte älta för mycket. Ett tips som jag skulle gett mig själv i din ålder är att läsa böcker. Till exempel Vilhelm Moberg och Selma Lagerlöf har förvånansvärt mycket som kan hjälpa en att utvecklas, om man bara ger det en ärlig chans. När man läser, speciellt äldre böcker av en viss sort, så märker man att många av de problem och tankar som man själv har, är sådant som även andra har haft, kanske i annan from men ändå liknande.

Eftersom du ställer dig dessa frågor, och inte bara automatiskt följer vad andra säger att du ska göra, så skulle jag tro att du ändå är starkare än vad du själv tror.
 

Edit: Greven av Monte Cristo, av Alexandre Dumas kan annars rekommenderas. Speciellt delen i första boken där Dantes oskyldigt dömd blivit skickad till fängelset If, och efter att i princip ha gett upp träffar Abé Faria kanske kan vara intressant.

Redigerat av -Johan-
Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagts ovan, ingen lätt situation. Men det finns ofta mer tid än man tror, och saker kan lösa sig på oväntade sätt. Sen om man ska plugga vidare eller inte...söka kan man ju alltid, och man kan alltid tacka nej till platsen man fått, om man sen inte vill gå utbildningen när den sätter igång.

Det få som kan leva på musiken enbart, amatör som proffs, hyra och musikgrejer som måste betalas...men de flesta som en gång börjat med musik håller nog med om att sluta inte är ett alternativ, utan handlar mer om hur mycket tid man har, och annat som måste funka i övrigt.

Men längs vägen, en sak jag tänkte på, oavsett vägval i övrigt, är att hitta nån att göra musik ihop med. Inte alltid så lätt, förstås, men det finns en del mötesplatser som kortkurser, studieförbund m.fl., bara för möjligheten att träffa likasinnade och få kontakter, brukar också finnas överskott på sångare/sångerskor om man kollar närområdet, eller musikgymnasier, musikaffärer. Önskar dig all lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan sa -Johan-:

Kul att höra. Förstår verkligen hur du känner, det är en väldig press på speciellt unga idag. Det är fel, dessvärre är det många som istället tror, och leds till att tro, att det är de själva som det är fel på när så inte är fallet.

Men man får försöka få distans till tankarna och problemen. Försöka att inte älta för mycket. Ett tips som jag skulle gett mig själv i din ålder är att läsa böcker. Till exempel Vilhelm Moberg och Selma Lagerlöf har förvånansvärt mycket som kan hjälpa en att utvecklas, om man bara ger det en ärlig chans. När man läser, speciellt äldre böcker av en viss sort, så märker man att många av de problem och tankar som man själv har, är sådant som även andra har haft, kanske i annan from men ändå liknande.

Eftersom du ställer dig dessa frågor, och inte bara automatiskt följer vad andra säger att du ska göra, så skulle jag tro att du ändå är starkare än vad du själv tror.
 

Edit: Greven av Monte Cristo, av Alexandre Dumas kan annars rekommenderas. Speciellt delen i första boken där Dantes oskyldigt dömd blivit skickad till fängelset If, och efter att i princip ha gett upp träffar Abé Faria kanske kan vara intressant.

Håller med dig. Upplever att mina lärare pressade en hårt och även fast jag har en jättebra stöttande mamma är det svårt att låta sig vara trygg i ens egna vilja när andra i min ålder söker ubtilningar etc. Enligt mig tycker jag din syn på livet är imponerande. Ska försöka ha lite den synen på saker i framtiden men tycker det var skönt att prata med någon om sina tankar och så. 

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan sa Anatta:

Ja lite så är det ju men har svårt att hitta något jag är mer passionerad över i livet. Visst att saker självklart kan bli bra i slutändan också men samtidigt känner jag en stress över att bara börja plugga något som jag egentligen inte vill bara för att "säkra" upp mitt liv.

OK så länge du säkrar upp. Musiker livet är att jobba när man får jobb och som oftast när alla andra är lediga. Har man inte en allt för stor talang så kan musiken vara en mycket trevlig hobby.

Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan sa Jamen:

Som sagts ovan, ingen lätt situation. Men det finns ofta mer tid än man tror, och saker kan lösa sig på oväntade sätt. Sen om man ska plugga vidare eller inte...söka kan man ju alltid, och man kan alltid tacka nej till platsen man fått, om man sen inte vill gå utbildningen när den sätter igång.

Det få som kan leva på musiken enbart, amatör som proffs, hyra och musikgrejer som måste betalas...men de flesta som en gång börjat med musik håller nog med om att sluta inte är ett alternativ, utan handlar mer om hur mycket tid man har, och annat som måste funka i övrigt.

Men längs vägen, en sak jag tänkte på, oavsett vägval i övrigt, är att hitta nån att göra musik ihop med. Inte alltid så lätt, förstås, men det finns en del mötesplatser som kortkurser, studieförbund m.fl., bara för möjligheten att träffa likasinnade och få kontakter, brukar också finnas överskott på sångare/sångerskor om man kollar närområdet, eller musikgymnasier, musikaffärer. Önskar dig all lycka till!

Ja jag har sökt lite utbilningar, vet dock inte om jag kommer in.. något som jag också har ångest för. Inte för att jag bestämt vill gå de men för att det idag är någon slags prestige i att lyckas. Asså tycker liksom att det blir alltmer svårare att stå för sina misslyckanden om du förstår. Alla andra sätter sån press typ.

Har du några tips på ställen man kan publicera sina remixer? Gör i stort sett klart en varannan vecka typ o skulle vilja hitta nåt ställe o lägga ut de på. Lagt ut på soundcloud men utan resultat, Får mest bottar som skriver någon kommentar:/

Link to comment
Dela på andra sajter

Just nu sa DionHarris:

OK så länge du säkrar upp. Musiker livet är att jobba när man får jobb och som oftast när alla andra är lediga. Har man inte en allt för stor talang så kan musiken vara en mycket trevlig hobby.

Jag har verkligen ett så stort passionerat intresse för musiken så tror på att jag är duktig men vet inte om jag har talang. Kompisar säger att jag inte ska ge upp på detta för min musik är såpass bra och det gör ju också att man blir mer fokuserad på det. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Är ett dagisbarn misslyckat för att det bara har lärt sig räkna till tio ? I vilken ögonblick av livet är man färdiglärt ?

Ångestens funktion är inte att lida, det är att vara vaksam. Sen är det ju frågan hur mycket vaksam det är vettig att vara. Många är rädda att utsättas för fara och 'glömmer' bort att de IRL lever ett väldigt säker liv. Det är tom så att många har problem med att dagen liknar gårdagen, igen 😞

Skillnaden mellan jobb och arbete är att jobb är jobbigt och du måste gå dit för att kunna betala dina, och framöver andras, räkningar. Arbete är något du tycker om att göra och de betala dig för det också 😉

Att välja en utbildning är lätt. Att fortsätta välja gå dit är det svåra. Det finns utbildningar som leder till en titel och det finns utbildningar där man kan nått efteråt. Skillnaden är om man få utbildning eller tar den.

Det är skillnad mellan Konstnären och Konst-handverkaren.  Konstnären är konstnär för denne inte kan låta bli att göra konst. Handverkaren arbetar vanligtvis på beställning. Den ene är 'fri' i sitt skapande, den andre levererar. Även Designaren  har en deadline. Av vilken förväntar vi oss funktion (underhållning) och av vilken förväntar vi oss mening ? Vad skiljer en musiker från en artist ? 

Av alla definitioner av begreppet intelligens finns det (för mig) bara en som är vettig : Intelligens är förmågan att leva ett rättso lyckligt liv, trotts allt.

 

funny-homer-4.jpg

LOTTERY.jpg

action consequences.jpg

LISA SIMPSON SAX.jpg

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Tråkigt att höra att du deppar Anatta.

Jag har haft långa perioder med liknande tankar. Det jag försökt göra de senaste åren är att dra ner på onödiga distraktioner och generellt negativa människor runt mig. Har t.ex. aldrig haft en smarttelefon, så undviker det mesta av nyheter och kaos som sker i världen. Sociala medier är ingenting att ha heller, men förstår att det kan vara svårt att undvika allt det där i din ålder. 

Mitt tips är att bara fortsätta jobba med musiken om det är det du vill, men det är bra att försöka hitta ett jobb eller eventuellt gå vidare med utbildning och sånt också. Det viktigaste är att ha något att göra. Försök planlägga din tid och se vad du spenderar mycket tid på, då blir det lättare att se vad som är produktivt och vad som är onödigt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...