Jump to content
Annons

iTunes billigt eller dyrt


Jan Spanedal

Recommended Posts

Annons

Jag tycker det beror på ur vilket tidsperspektiv man ser på det och hur du vill kunna använda låten.

För 9 kronor får du en låt som är fullt duglig idag och som låter helt okej på den enhet du har laddat hem den till, samt i (rätta mig om jag har fel) 2 enheter till - exempelvis Ipod och den nya Ipod du köper om ett år.

Sett ur ett längre perspektiv så kommer formatet att bli inaktuellt, du kommer inte att kunna föra över låten till de nya spelare som har lagt av med aac, och tvingas köpa låten igen. Hur många enheter har stöd för mp2 idag? Nu slog det itne igenom på samma sätt som mp3, men formaten förbättras ständigt och nya kommer fram med några års mellanrum.

För skvalmusik tycker jag detta är helt ok, men för musik som jag verkligen vill kunna lyssna på överallt (läs i bilen, i datorn, kompisens stereo) och som är framtidssäkert så skulle jag aldrig pröjsa 9 kronor. Hellre då köpa en cd som går att spela av och använda i alla mina situationer, alternativt lägga på några kronor för att få en icke-destruktivt kodad ljudfil utan drm-skydd som kan läggas på alla mina enheter som jag vill. Ex cd för bilen, ogg för min Iriver, aac för datorn.

Gissar att det hela hänger mycket på vilken typ av musiklyssnare man är och hur mycket man bryr sig om den musik man köper.

EDIT: Vill poängtera att mitt inlägg inte på något sätt är negativt till de nya onlinebutiker som dyker upp. Tvärtom tror jag som sagt att "skvalmusik" eller tidsbegränsad hitlistemusik är klockren i dessa sammanhang.

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det beror på ur vilket tidsperspektiv man ser på det och hur du vill kunna använda låten.

För 9 kronor får du en låt som är fullt duglig idag och som låter helt okej på den enhet du har laddat hem den till, samt i (rätta mig om jag har fel) 2 enheter till - exempelvis Ipod och den nya Ipod du köper om ett år.

Sett ur ett längre perspektiv så kommer formatet att bli inaktuellt, du kommer inte att kunna föra över låten till de nya spelare som har lagt av med aac, och tvingas köpa låten igen. Hur många enheter har stöd för mp2 idag? Nu slog det itne igenom på samma sätt som mp3, men formaten förbättras ständigt och nya kommer fram med några års mellanrum.

För skvalmusik tycker jag detta är helt ok, men för musik som jag verkligen vill kunna lyssna på överallt (läs i bilen, i datorn, kompisens stereo) och som är framtidssäkert så skulle jag aldrig pröjsa 9 kronor. Hellre då köpa en cd som går att spela av och använda i alla mina situationer, alternativt lägga på några kronor för att få en icke-destruktivt kodad ljudfil utan drm-skydd som kan läggas på alla mina enheter som jag vill. Ex cd för bilen, ogg för min Iriver, aac för datorn.

Gissar att det hela hänger mycket på vilken typ av musiklyssnare man är och hur mycket man bryr sig om den musik man köper.

EDIT: Vill poängtera att mitt inlägg inte på något sätt är negativt till de nya onlinebutiker som dyker upp. Tvärtom tror jag som sagt att "skvalmusik" eller tidsbegränsad hitlistemusik är klockren i dessa sammanhang.

Jag är kluven. Jag tycker hellre att dom kan sänka priset ett litet snäpp på en vanlig cd. Redan nu är det väl nästan billigare iofs att handla en cd på t.ex Ginza än om man handlar mp3or....eller jag vet inte.

Edit: La till lite text

Redigerat av Grahn
Link to comment
Dela på andra sajter

Iofs, 9 kronor för en låt. 14 låtar på en hel cd för 126:- Dessutom bra låtar...

Kan man ju bränna över på en cd om man vill ha i bilen. Om man inte har en mp3a.

Men då tappar man det där som en riktig cd har, nämligen omslag och fakta text och allt det nu kan vara.. Är man ett fan av en grupp kanske det är roligt att ha lite "riktiga" grejer oxå..

Ja, jag vet inte. Är kluven.

Link to comment
Dela på andra sajter

Iofs, 9 kronor för en låt. 14 låtar på en hel cd för 126:- Dessutom bra låtar...

Kan man ju bränna över på en cd om man vill ha i bilen. Om man inte har en mp3a.

Men då tappar man det där som en riktig cd har, nämligen omslag och fakta text och allt det nu kan vara.. Är man ett fan av en grupp kanske det är roligt att ha lite "riktiga" grejer oxå..

Ja, jag vet inte. Är kluven.

Iofs kostar ju själva cd:n om man ska bränna....hmm.......

Hur blev det med det där om att man ska betala skatt för varje cdr skiva och annan liknande lagring?

Ska man sitta och betala det oxå då?

Hmmm.......

Ju mer jag sitter och funderar så ser jag hellre att den vanliga cd skivan kan dom hellre sänka priset ett litet snäpp. Med några kronor iallafall.....

Har inte riktigt fattat fördelen med mp3:or och alla dom andra formaten ännu.

Ja jag är kluven som sagt.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Iofs, 9 kronor för en låt. 14 låtar på en hel cd för 126:- Dessutom bra låtar...

Kan man ju bränna över på en cd om man vill ha i bilen. Om man inte har en mp3a.

Men då tappar man det där som en riktig cd har, nämligen omslag och fakta text och allt det nu kan vara.. Är man ett fan av en grupp kanske det är roligt att ha lite "riktiga" grejer oxå..

Ja, jag vet inte. Är kluven.

Tycker iTunes är jättebra! Äntligen har den kommit hit säger jag.

Maxpriset på ett helt album är 90:- även om den innehåller 14 låtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Iofs, 9 kronor för en låt. 14 låtar på en hel cd för 126:- Dessutom bra låtar...

Kan man ju bränna över på en cd om man vill ha i bilen. Om man inte har en mp3a.

Men då tappar man det där som en riktig cd har, nämligen omslag och fakta text och allt det nu kan vara.. Är man ett fan av en grupp kanske det är roligt att ha lite "riktiga" grejer oxå..

Ja, jag vet inte. Är kluven.

Tycker iTunes är jättebra! Äntligen har den kommit hit säger jag.

Maxpriset på ett helt album är 90:- även om den innehåller 14 låtar.

Aha det är så det är ja. Okej.

Ja som ett alternativ är det nog bra. Tror fortfarande att en cd har sina fördelar oxå. Det som Olsberg skrev...

Detta är helt nytt för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Det är väldigt billigt, men ändå alltför dyrt!

(Om jag säljer kranvatten för 1 öre/litern är det väldigt billigt, än billigare och framförallt enklare är istället att sätta på vattenkranen!)

MVH-Peder

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Det är väldigt billigt, men ändå alltför dyrt!

(Om jag säljer kranvatten för 1 öre/litern är det väldigt billigt, än billigare och framförallt enklare är istället att sätta på vattenkranen!)

MVH-Peder

Ja du menar att det fortfarande går att ladda ner ful mp3or från internet? DC?

Jo iofs.....

Link to comment
Dela på andra sajter

För skvalmusik tycker jag detta är helt ok, men för musik som jag verkligen vill kunna lyssna på överallt (läs i bilen, i datorn, kompisens stereo) och som är framtidssäkert så skulle jag aldrig pröjsa 9 kronor. Hellre då köpa en cd som går att spela av och använda i alla mina situationer, alternativt lägga på några kronor för att få en icke-destruktivt kodad ljudfil utan drm-skydd som kan läggas på alla mina enheter som jag vill. Ex cd för bilen, ogg för min Iriver, aac för datorn.

Gissar att det hela hänger mycket på vilken typ av musiklyssnare man är och hur mycket man bryr sig om den musik man köper.

Av detta skälet disar jag online försäljning totalt. Än så länge är det CD skivor som gäller för mig. Hoppas dom blir billigare längre fram när folk köper mer på itunes och liknande tjänster. Sen skulle jag aldrig lägga pengar på såndär skvalmusik, Mainstream i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på vad de tar för ringsignaler är nio spänn billigt, men om man ser till vad man får är det alldeles för dyrt. Fem kronor för en låt eller fyrtio för ett album hade varit ok. Givetvis utan kopieringsskydd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den största fördelen med ITMS tycker jag är att det är så _Lätt_ att köpa musik,

dvs affären Integrerad i spelaren och att man kan tjuvlyssna 30s på alla låtar.

Än sålänge så jag har handlat ett album och två låtar, kommer fortsätta med det =)

// S

Redigerat av sounden
Link to comment
Dela på andra sajter

Priset är väl OK. Dessutom kan man ju handla musiken låt per låt. Albumformatet är egentligen riktigt värdelöst, tycker jag.

Har börjat använda både bleep.com och iTunes. 20 bra låtar för priset av en ny CD (där man kanske egentligen bara vill ha 3-4 av låtarna) är fint tycker jag.

Tyvärr kanske man missar en del bra B-sidor och mer svårsmälta mellanspår som växer med tiden.

CD blir ospelbara med tiden, vinyler blir repiga eller bara sönderspelade, hårddiskar kraschar etc. etc. Gör backup och sov lugnt!

Onlinebutikerna är ju en otrolig möjlighet för oberoende bolag. Tänk er en svensk motsvarighet till bleep.com!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vänta nu.. Jag kan tänka mig att köpa låtar för 9 kronor på Itune (även om jag inte gjort det ännu).. Jag brukar ofta göra mina egna favoritskivor..Lite av månadens CD kan man säga.

Och nu undrar jag.. Kan man verkligen bränna de låtar man tankar ner från Itunes på en egen ljud-cd.. Är det inte nån sorts DRM spärr på dom va? Funkar bara i Ipod etc.. I såfall är ju Itunes-musikköpare offer för en av världen största reklamkupper ju.. Har jag missförstått eller? Hmm..

Link to comment
Dela på andra sajter

Från apple.se/itunes:

"Med iTunes är det otroligt enkelt att skapa dina egna musik-CD-skivor som du kan spela i bilen eller i hemstereon. Till skillnad från andra program där du bara kan bränna ett begränsat antal CD-skivor, låter iTunes dig bränna så många CD-skivor du vill. Nu kan iTunes även skriva ut proffsiga insättsblad som passar bra till musiken."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker i-tunes inte är något bra program om man kör pc.

Det är skrivet för mac och sedan kompilerats om för pc. Själv

kör jag med ett winamp plugin när jag kör över låtar till min i-pod

från winamp libary:t.

Föredrar helst att man har ett libary iform av att kunna se katalogstrukturen

istället för en massa xml-spellistor som i-tunes bygger på. Det är ett helsike

att återställa (om man har/vill ha mågna spellistor) från skratch.

9 spänn är väl ok för dom som köper 2 plattor om året, men inget för den

som gillar skivor. Hur kommer royalties att beräknas om det kommer en

ny platta av någon ? Låt säja att hälften av försäljningen sker genom vanlig

cd-försäjning och 50 % genom nedladdningar ? Jag är säker på att artisten

får sämre vilkor av istore mfl än av vanlig försäljning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läste att iTunes i Sverige egentligen tar lika mycket betalt som iTunes i USA.

Att priset i Sverige blir mycket högre beror på att vi har så hög moms i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kommer royalties att beräknas om det kommer en

ny platta av någon ? Låt säja att hälften av försäljningen sker genom vanlig

cd-försäjning och 50 % genom nedladdningar ? Jag är säker på att artisten

får sämre vilkor av istore mfl än av vanlig försäljning.

Så här gör tex cdbaby.

Whatever income is generated from your music and paid to us, we keep only a 9% cut, paying you 91%

Samma för cd och digitalt(inkluderat iTunes).

Redigerat av Nikolaus
Link to comment
Dela på andra sajter

Än så länge så är detta helt ointressant för mig. Väntar på att det ska bli billigare, smidigare och framförallt bättre upplösning.

Hmm, hur sjutton ska det bli smidigare än det är nu 😉 ??

Affären är ju integrerad i musikspelaren.

Tycker du inte att AAC låter bra förresten? Man slipper ju den taskiga diskanten som mp3 har!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Varför kan man inte ladda ner WAV 16 bit, eller ännu hellre 24 bit? Då skulle jag vara verkligt intresserad av nedladdning!

MP3 var väl ett nödvändigt ont när h@stigheterna var 1/10 (1/100) av dagens och hårddiskarna var små och superdyra men nu

skulle 16 bit/44.1 kHz ju inte längre utgöra något hinder - måste man verkligen ha 10,000 låtar av sämsta tänkbara ljudkvalitet

på sin iPod när man istället kan ha 1000 st av bästa tänkbara ?

MVH-Peder

Redigerat av Peder
Link to comment
Dela på andra sajter

måste man verkligen ha 10,000 låtar av sämsta tänkbara ljudkvalitet

på sin iPod när man istället kan ha nästan 2,000 st av bästa tänkbara ?

Nu är väl för det första aac i vad-de-nu-använder-för-bit-hastighet långt ifrån det sämsta. jag hör sällan skillnad på originalfil och en iTuneskonverterad aac-fil i 192kbps. Skulle du klara en blindtest, ärligt talat?

Sen är väl, för det andra, ett ljudformat som tar fem gånger så mycket hårddiskutrymme som apples aac-filer långt ifrån "bästa tänkbara".

Jag förstår grundtanken, men jag tycker att underligt mycket fokus ligger på att musiken är komprimerad. Jag tycker att det är väldigt mycket sämre att iTunes-funktionen nätverksdelning av musik inte fungerar med iTunes music store-inköp. Gillar de inte sina egna funktioner?

Nej, än så länge är det fortfarande mycket mer intressant att köpa fysiska skivor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. Jag hatar DRM filskydd.. Har jag köpt en låt så vill JAG själv bestämma vart jag ska använda den.. Så jag hittade det här lilla trevliga verktyget för att frigöra musiken från Apples hårda grepp. 😉

http://hymn-project.org/jhymndoc/ 😱

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...