Jump to content
Annons
  • 0

Spela in operasångare och piano - nybörjarhjälp!


MrOnion

Fråga

Hej!

Jag är operasångare och läser också in ljudböcker i min egna lilla studio. Nu skulle jag behöva spela in mig själv när jag sjunger opera med pianokomp (dvs någon som spelar piano till samtidigt) och undrar lite hur jag gör detta på bästa sätt själv med den utrustningen jag har.

Vad gäller lokal har jag några olika alternativ som borde gå att få låna till detta, från litet övningsrum med stor flygel i till mer konsertlokaltyp med flygel. Något som är att föredra om jag bara ska använda en mikrofon till att ta upp både sång och piano (där sången, och hur den klingar i rummet är det primära)? Några tips på om mikrofonen ska vara nära eller långt ifrån för detta?

Vad gäller utrustning har jag en liten zoom h1, som egentligen nog skulle räcka kvalitetsmässigt till det jag behöver inspelningen till (dvs inte skivinspelning, utan bara ett enkelt demo). Till inläsningen använder jag en Neumann tlm-103, en dbx286s och ett Focusrite Scarlett 2i2, och jag undrar hur mycket jag kan tänkas vinna på att dra med hela den utrustningen plus laptop till inspelningen? Självklart borde det ju bli en "bättre" inspelning (hur man nu definierar det) med bättre utrustning, eller blir det bara tydligare för den som lyssnar att förutsättningarna inte är optimala i det här fallet?

Det här är en nödlösning där jag måste få till något som är acceptabelt, men inte så mycket mer, och där jag inte har några pengar att lägga på att leja någon att hjälpa mig att göra det bra, vilket jag är medveten om gör att högstanivån är låg, men jag skulle ändå vilja få så hög lägstanivå som möjligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

5 svar på denna fråga

Recommended Posts

  • 0

Hej! Om det där är dina 2 alternativ och det är en demo som är målet skulle jag nog utforska möjligheterna med Zoom H1:an. För visst kan den spela in i stereo? Det vore synd att spela in flygel och din operaröst i mono, och du vill ju ändå ha en naturlig klang på inspelningen när det är den där musikstilen. 
Jag skulle ha försökt boka in det rum med bäst akustik (troligen konsertsalen eller iallafall något som inte är litet eller lågt i tak) vid 2 tillfällen: En gång för att bara testa mickplacering med kortare bitar av er låt (olika alternativ), och en gång där ni kan fokusera på själva inspelningen.

Det finns fler sätt, men det här är mitt spontana förslag. 🙂 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0

Håller med om att en lokal med bra akustik samt Zoomen borde fånga upp det ganska bra. Gör test inspelningar med Zoomen på olika avstånd samt olika inställningar i Zoomen för att bedöma vad som blir bäst.

 

Redigerat av Neosus
Förtydligande.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...