Jump to content
Annons

Köpa/Konfigurera Musikdator


pwayne

Recommended Posts

Hej alla ”experter”!

…jag behöver Er hjälp

Att köpa musikdator är inte särskilt lätt om man inte har obegränsade resurser. Färdiga för ändamålet specialdesignade kostar betydligt mer än ”vanliga paket”. Att själv plocka ihop och montera känns också lite vanskligt då väl all support försvinner om det strular. Att konfigurera inom bestämda ramar är då möjligen ett alternativ.

Nedanstående är ett försök, men då mina hårdvarutekniska kunskaper är begränsade vore jag tacksam för synpunkter av alla de slag på nedanstående konfiguration (från komplett.se).

Jag är bl.a. ute efter att kunna använda tunga samplingsapplikationer som Drums from Hell, Broomstick bas, The Grand etc samtidigt, där ram-minnet är av avgörande betydelse och för audiospår behöver jag utrymme och prestande.

Självklart är det bra om det är tyst men för mig är det sekundärt i förhållande till annan prestanda.

Chassi: Chieftec Mesh Big Tower Svart

Moderkort: Abit Fatal1ty AA8XE, I925XE, Socket-775,SATA.

ATX, DDR 2, Dual GbLan, PCI-Ex 16

Processor: Intel Pentium 4 660 3.6GHz Socket LGA 775 EM64T m. fläkt

DDR2 Minne: Corsair Value S. PC4200 DDR2 2048MB 2x 1024mb matched

Xtra DDR 2 Minne: Corsair Value S. PC4200 DDR2 2048MB 2x 1024mb matched

Grafikkort: Gainward GeForce 6200 TurboCache pci-express

Serial ATA Hårdisk 1: Seagate Barracuda 7200.7 200GB SATA

Serial ATA Hårdisk 2: Seagate Barracuda 7200.8 250GB SATA

Floppy: Sony Diskettstation 3,5" 1,44MB Svart

Brännare: NEC DVD-brännare ND-3520A IDE Svart

Nätverk: CNet PCI Fast Ethernet Adapter

Mus och Keybord: Keytronic Cordless Keyboard PS2 Svart

Keytronic Trådlös Optisk Mus,

OS: MS XP Home SP2 Svensk

Garanti 3 år - Skicka in

Ingen skärm.

20.600 kr inkl moms

Ljudkort väljer jag senare, förmodligen någon variant av Audiophile.

Så kom igen och tyck!

Pwayne

😕

Redigerat av pwayne
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DDR2 Minne:  Corsair Value S. PC4200 DDR2 2048MB

Xtra DDR 2 Minne:  Corsair Value S. PC4200 DDR2 2048MB 2x 1024mb matched

Vad är det här egentligen?

En modul på 2048mb (singel) + 2*1024 (dual)?

Går det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Pingpong!

Du får gärna precisera. Syftar du på ram-minnet?

Jag är ute efter att kunna köra flera tunga VSti som slukar RAM.

Jag vill kunna arbeta utan att mixa ner med nya och åter nya versioner som följd. Helt enkel kunna använda datorn som en traditionella mångspårsbandspelare med gott om effekter i rackformat, men med skillnaden att ex.vis de midistyrda trummorna kan ligga med olika mickar på enskilda spår. typ....

Ljudkort; Tacksam förslag men jag behöver inte 8 ingånger eftersom jag spelar in alla audiodelar själv. Två har räckt hittilts, 4 kunde kanske vara användbart. (Har ett Yamaha MG10/2 mixerbord med balanserade ingångar och fantommatning).

Men som sagt allt som sparar pengar i förslagsväg mottages tacksamt!

Pwayne 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det låter fett.......grejjen är väl den att du aldrig vet först du satt ihop den.....hur det igentligen lirar........!

M-Audio firewire SOLO har en kompis till sin Laptop.....funkar fint det ljudkortet.....minimalt med in o ut gångar........!

Ja tänker så här nu efter att ha haft strul med min dyra DELL burk:

1. Ska jag bygga en egen burk och lägga ut massor med pengar och eventuellt få strul med den också=fortsätta hänga i forum istället för att göra musik???

2. Ska jag satsa på en FROST ACM 40 som kostar 25000 och funkar garanterat till att göra projekt i som jag inte behöver bounca hela tiden i för att få loss kraft eftersom det systemet är tweakat ordentligt för musik/hårddisk inspelning??

Mitt svar e en säker 2:a. Ja eeeeeee så trött på data strul........fu..ing sh.t.

Man skulle kunna tro att jag säljer frost....hehe....nä men ja har sett min kompis ACM PRO laptop jobba och ja säger bara, fy fan......ja vill också ha......men en stationär då!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Pico!

Nej det är felskrivet; skall vara 2x1026 mB + 2x1026 mB Således 4 x 1Gb i två matchade par.

Tack för "justeringen".

Psychowayne

Ok, vad bra. Var rädd att du kanske skulle möta en obehaglig överraskning.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Om det stämmer att Frost´s datorer är snabbare än snabbast så måste det vara ngn grundläggande inställning dom ändrat, som lämpar sig bättre

för musik-datorer (och som vi också kan göra 😄?) Att OEM-moderkort och 6-lagers superduper minne gör skillnad som natt och dag köper jag inte!

Hmmman vill ju gärna veta vad det kan vara? Då man sparar en 10-20,000 kr om man bygger en "identisk" själv!

MVH-Peder

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, den som kommer på FROST tweakning vinner ett pris!

En helkväll......med min syrra! 😄

Kan man datorer utan o innan så OK........men när programmering inte sträcker sig längre än till en 303:a så avstår jag ifrån att överhuvud taget att försöka imitera en FROST då receptet ligger inuti receptet!

Link to comment
Dela på andra sajter

De som har en FROST eller nån dator som fungerar klockrent sitter nog och gör musik istället för att hänga på forumet........bortsett från de som umgås här! Blir liksom ett beroende av att gå in här o kika...........men när jag köper min FROST om 1 månad så kommer jag nog göra det jag tänkt från början..........musik!!

Hoppas kan man ju...........min vanliga otur så ser jag följande senario:

Hej.

Jag har en FROST och det liksom hänger sig o sprakar.......not!

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom pro tools har haft en massa problem med kompabilitet, så finns det ett käckt program som kan läsa av ALLA inställningar och alla kort och sådär som datorn har men hjälp av ett program som heter "SiSoftware Sandra Lite 2005".. Egentligen har det ju inget med PT att göra utan det läser bara av inställningar... Så om någon med en färdig musikdator kunde läsa av sin dator och lägga in det här borde det ju kunna hjälpa en massa av oss att skapa monsterdatorer av det vi har?

Så jag förespråkar FROST åt folket...

Redigerat av Pusa
Link to comment
Dela på andra sajter

Oj.. Inte XP home edition.. Inte när du satsar så.. XP pro ska det ju vara..

Jag har aldrig haft problem med XP Home och kan faktiskt inte se någon som helst anledning att köra med Pro. Jag tänker inte köra med dubbla CPU och har inte användning för några mer avancerade nätverksfunktioner i min burk - och dessa två saker är egentligen de största skillnaderna mellan Home och Pro...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig haft problem med XP Home och kan faktiskt inte se någon som helst anledning att köra med Pro. Jag tänker inte köra med dubbla CPU och har inte användning för några mer avancerade nätverksfunktioner i min burk - och dessa två saker är egentligen de största skillnaderna mellan Home och Pro...

Näe.. Men Pro är mer anpassningsbart.. Lättare att tweaka bort onödiga tjänster mm..

Det finns ju fler anledningar än att man har multilingual-suport som gör att FrostNetwork kör med XP pro i sin burkar.. Även om don inte avslöjar sina knep så lättvindigt.. 🙂

Prisskillnaden mellan pro och home är så pass liten att jag skulle då valt pro.. Jag har lixom vant mig med den.. Sen blev jag utför en sak för nåt år sedan.. Jag fick en XP-home försedd laptop.. Jag hade lite problem med home.. Så jag installerade XP pro på den också.. Gjorde en HD-image av den gamla home-edition med Acronis TrueImage. Upptäckte att att vid A/B test så var pro närmare 50% snabbare på en hel del saker.. Uppstart/boota. filaccess (man kan slå av indexseringtjänsten i PRO också som snabbar upp fristående datorer.. Vet inte om det är möjligt på home).

Sen tror jag att dubble-core processorer funkar smidigare på Pro också. (jag menar inte dubbla processorer.. det har för övrigt bara Pro stöd för)

Men annars så har du nog helt rätt Claes.. Det funkar gôtt med en vanlig Home-edition också.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Känns lite överdrivet i vissa delar 😛 Om du satsar på en sådan burk bör du gärna skaffa ett fetare kort än audiophile  🙂"

"Ja det låter fett.......grejjen är väl den att du aldrig vet först du satt ihop den.....hur det igentligen lirar........!"

"Oj.. Inte XP home edition.. Inte när du satsar så.. XP pro ska det ju vara.."

Ja mina vänner det var allt som sagts som svar på frågan; Duger det här?

Så; är det någon som har något gott eller ont att säga om min konfiguration som inte innebär: köp nått dyrare, bättre typ Frost.

Kom igen! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju aldrig lätt att veta hur en viss uppsättning prylar ihop funkar om man inte har exakt samma saker själv. Men vad jag har förstått i liknande diskussioner så är det nog sällan så att det är hårdvaran det är fel på, utan den som använder... 🙂 Så största anledningen att köpa t ex en Frost är ju att man får ordentlig support till grejorna, och funktionsgaranti. Men jag skulle tro att ringer man till Kompletts (som jag ändå tycker är en bra affär) och säger att det nog är fel på moderkortet eftersom man får för hög latency på sitt ljudkort så har dom nog inte så mycket råd att ge... Hade jag själv haft råd skulle jag nog köpt en sådan dator, så slipper man fundera så mycket. Fick dock nöja mig med att bygga ihop en som på pappret har ungefär samma specar som Frosts mellandatorer (gick på drygt 8000:-), men det har varit väldigt mycket pill innan den börjar närma sig i praktiskt prestanda!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

"Känns lite överdrivet i vissa delar 😉 // "Ja det låter fett...... // "Oj.. Inte XP home edition.. Inte när du satsar så..

Ja mina vänner det var allt som sagts som svar på frågan; Duger det här?

Så; är det någon som har något gott eller ont att säga om min konfiguration som inte innebär: köp nått dyrare, bättre typ Frost.

- Ja, vad ska man säga? Minne - 4GB är det maximala man kan ha!

Processorn - 3.6GHz är det snabbaste man kan ha (om inte 3.8GHz hunnit komma?)

Hårdiskar - Tja du kan ju köpa 10,000 rpm och/eller Raida 4 st till "2"st snabbare!

CD/DVD - Plextor har bästa ryktet (men tycker personligen det är skt samma)

Köpa dubbla datormaskiner och nätverka/System Linka ihop dom! Annars kan det inte bli bättre! (Så länge du inte köper Mac 😲!)

MVH-Peder

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
Elvlis (oregistrerad)

Hej påmigsjälv!

Om det stämmer att Frost´s datorer är snabbare än snabbast så måste det vara ngn grundläggande inställning dom ändrat, som lämpar sig bättre

för musik-datorer (och som vi också kan göra 😉?) Att OEM-moderkort och 6-lagers superduper minne gör skillnad som natt och dag köper jag inte!

Hmmman vill ju gärna veta vad det kan vara? Då man sparar en 10-20,000 kr om man bygger en "identisk" själv!

- Jag kan ha kommit på hemligheten och den kan heta defragmentering!

Defragmentering är väl ingen hemlighet tänker du då nu!

Nej, inte den vanliga men för det första är enligt uppgift Windows egna helt "värdelös" och för det andra så finns det tydligen dessutom "systemfiler"

som är oåtkomliga att defragmentera om man inte ställer in detta ifrån början och enligt min kompis så lägger dessa filer om sig själva hela tiden och

har för normal-användaren (spelaren) ingen betydelse medan det för grafik/musik-skaparen kan få förödande effekt uppå processorkraft och allmänt

ljudfilshackande! Vi får se hur det blir när jag hunnit DVD-spara allt, blåst ut hårddisken samt ominstallerat alla program men om det funkar så lär det

märkas och återkommer då med mera info!

(Demo-versioner och gratis-program kan sänka den snabbaste datorn, dom lägger till en massa skräp, inte virus men mera som klister!)

(Om det nu visar sig vara somså som jag hoppas så säga jag redan nu att jag visste att det var nåt sånt och att allt detta här med

6-lagers superduper-minne och special-trimmad komponentlösning mest var... dimmridåer 😎)

Redigerat av Elvlis
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju ett annat alternativ som är lite billigare än Frost, MusicXPC S2 19900:-.

Finns på www.musicxpc.com

Den verkar ju vara ganska bra, men en del hävdar att Frost är bättre???? någon som vet vilken man skall välja om man skall köpa färdig musikdator???

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag läste testet av Musikdatorer i Studio, fick jag känslan av att MusicXPC är ganska ogenomtänkt... 🙂

Frosts stora burkar använder samma chassi och cpu-fläkt som jag själv använder. Så jag märker att Frost har tänkt lika smart som jag när de byggt sina datorer. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Frost och Mac-datorn fick "Studio rekommenderar" båda i testet, med datorn från KM Studios (rätta mig om jag har fel?) på en väldigt snäv andraplats.

MusicXPn har dom förhoppningsvis rättat till nu, men datorn Studio fick hade ju t ex ganska klantig minneskonfigurering plus att moderkortets inbyggda ljudkortet inte var avstängt. Bl a.

Annars vet jag inte om musikdatorerna är så himla mycket dyrare än några man bygger själv. I slutändan så kanske det skiljer ett par tusenlappar, men har man inte väldigt snäv budget så kan det nog vara värt det, inte minst för supporten!!

Kan bara jämföra min egen dator med Frosts ACM-20; Gav 8300 för min, Frost-datorn har kostat 17 000 nu i sommar. Men då hade jag "bara" en hårddisk, äldre processorplattform, betydligt billigare chassi och CPU-fläkt, inget tangentbord och mus, enklare DVD-brännare (NEC istället för Plextor, även om jag ärligt talat aldrig sett något bra svar på vad som gör Plextor så mycket dyrare och bättre), satte ihop och installerade allt själv, o s v. Så lägger man på det så är det plötsligt inte speciellt mycket som skiljer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...