Jump to content
Annons

Medhörning


Hans Carlsten

Recommended Posts

Annons

Musik och  framför allt ackordsinstrument för rätt pitch i sång och sång i lurarna vill du inte ha för högt då man tenderar att hålla tillbaks sjungandet för mycket. Det där är en balansgång hur hög sången ska vara i lurarna och det är sånt du helt enkelt får prova dig fram tills du känner dig nöjd.

Fler som vill flika in något om sång inspelning?

👀

 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan sa Neosus:

Fler som vill flika in något om sång inspelning?

Jäpp!

Ett tips, som jag själv följer vid sångpålägg, är att helt enkelt ditch:a ena luren. Min upplevelse är att jag då hör tillräckligt mycket av musiken samtidigt som jag får en uppfattning om hur starkt/svagt jag ska sjunga.

Mina två cent.

Vänligen,

CHAE

Edith: så klart är det så att TS får prova sig fram och hitta en lösning som passar.

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
8 hours ago, CHAE said:

Jäpp!

Ett tips, som jag själv följer vid sångpålägg, är att helt enkelt ditch:a ena luren. Min upplevelse är att jag då hör tillräckligt mycket av musiken samtidigt som jag får en uppfattning om hur starkt/svagt jag ska sjunga.

Mina två cent.

Vänligen,

CHAE

Edith: så klart är det så att TS får prova sig fram och hitta en lösning som passar.

Det är nog ganska vanligt. Det finns i alla fall ett behov så  det finns färdiga lösningar. Tex https://www.thomann.de/se/beyerdynamic_dt252.htm

9370004_800.webp

Redigerat av pme
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Jag har också ett Presonusljudkort. Man kan ju justera balansen mellan musik och sångmonitor via ”Mixer”-ratten på frontpanelen, men jag tycker personligen att det är smidigare att använda mjukvarumixern.
Om du har svårt att få tillräcklig volym på din sångmonitor kan jag tipsa om att du sänker kanalen som heter DAW (vilket där alltså blir bakgrundsmusiken) och sedan höjer mastervolymen på ljudkortet så att alltihop blir starkare (egentligen samma sak som @slejnard skrev 🙂).

Edit: Se till att ”Mixer”-ratten är vriden helt åt ”Playback”-hållet när du använder mjuvarumixern, annars tappar du en massa nivå i mastervolymen.

Redigerat av Jayway
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...