Jump to content
Annons

Behöver lite råd/tips på en vettig musikdator


HeWhoWalksTheNight

Recommended Posts

Hejsan...

Någon här som skulle kunna ge mig lite råd/tips på en vettig musikdator ... Tanken är att datorn ENBART skall användas för musikskapande till mitt 2a skivsläpp (Blandannat) Eventuell lite bild redigering ochså. Vad bör jag tänka på mest vid inköp?  Vilken typ av processor är att rekommenera då det kommer till PC i dagsläget ( kontra musikproduktion ) ?  Samt hur mycket ram minne lär behövas? Vardör jag frågar är för att jag i dagsläget har noll koll då musiken min legat på is de senaste 10 åren. Jag pysslar främst med ambient och black metal. Jag vill väl helst inte lägga allt för mycket på maskinen. Så att säga..inget överhypat! Men den skall ändå kunna hantera  basic musikproduktion.  Mina senaste 2 datorer har varit imac.. men känner mer och mer att jag vill gå över till pc igen ... Dock inte helt hundra. Men lutar mot det.. alla tips mottages tacksamt..

 

Redigerat av HeWhoWalksTheNight
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har du någon budget?

Bygger du själv, eller har du någon som kan bygga åt dig?

Vad använder du mest; Stora sample-bibliotek eller synthar?

Har du bildskärm, mus, tangentbord? ~4000 ryker från budgeten om du inte har det. (Du vill inte ha en TN-panel för 1500 kr om du ska pyssla med bildredigering. IPS- eller VA-panel!)

 

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Man ska nog börja med att se vilken programvara (DAW) man tänkt sig använda.

På PC sidan är AMD Ryzen 5xxx mest prisvärt idag, men det spelar inte så stor roll om programvaran inte fungerar bra med den. Annars är dagens mac:ar riktigt trevliga med bra prestanda utan att göra oväsen (i alla fall de med Arm cpu:er) De med intel är inte med i matchen längre. Men utgå från progamvaran och kolla vad folk tycker fungerar bra med den. Ljudkorts val kan också ha stor betydelse.

Link to comment
Dela på andra sajter

För musikproduktion skulle jag gå på en Mac.  Mycket mindre strul med drivrutiner och sånt. Det bara funkar. 
Men beror som sagt på lite vad du har för budget och vilket DAW du tänker använda.  
Oavsett vad du väljer för plattform så är det viktigaste cpu och hdd.  Minnesmängden är sekundär om du inte ska använda en massa samplingsbibliotek.

Jag rekommenderar minst en i7-CPU med 4 kärnor och en ssd disk på 512gb och 16gb ram.  
Det duger jättebra till medelstora hobbyprojekt.  
 

Link to comment
Dela på andra sajter

För musikproduktion skulle jag gå på en Mac.  Mycket mindre strul med drivrutiner och sånt. Det bara funkar. 

Fungerar precis lika bra med PC, i alla fall för mig.

Köpte en workstation från komplett. Den bara funkar och har gjort det i sex år utan problem.

Du kan konfigurera efter budget på komplett.

Jag hade gått på intel processor men AMD är på väg med lite nytt men då är det en helt annan budget.

Lite kul läsning:

https://wccftech.com/amds-ryzen-threadripper-pro-cpus-wrx80-motherboards-consumer-launch-march-2021/

Redigerat av YellowStudio
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag påstår inte att det strular för alla på PC, men det finns uppenbara begränsningar upplevda av ett antal människor vad gäller drivrutiner för vissa ljudkort och andra externa enheter, stöd för Thunderbolt, aggeregerade enheter , osv. 
Men absolut, för en vanlig basic uppsättning med ett standard class compliant ljudkort så funkar det troligen felfritt. 

 

  • Förbryllad 1
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
32 minutes ago, Nbient said:

Jag påstår inte att det strular för alla på PC, men det finns uppenbara begränsningar upplevda av ett antal människor vad gäller drivrutiner för vissa ljudkort och andra externa enheter, stöd för Thunderbolt, aggeregerade enheter , osv. 
Men absolut, för en vanlig basic uppsättning med ett standard class compliant ljudkort så funkar det troligen felfritt. 

 

Apple jobbar hårt för att göra drivrutiner till ett elände för användarna. (Naturligtvis viftar man med trumfkortet SÄKERHET för att motivera detta.)  Surare och surare hela tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan sa pme:

Apple jobbar hårt för att göra drivrutiner till ett elände för användarna. (Naturligtvis viftar man med trumfkortet SÄKERHET för att motivera detta.)  Surare och surare hela tiden.

Det behövs i regel inga drivrutiner till Mac, då de använder Core Audio.  I Windows behöver du tredjepartsmjukvara (Asio) för att använda ljudkortet. Ansluter du ett ljudkort, eller annan extern enhet, till en Mac så hittas den i regel direkt i din DAW mjukvara.  Inga konstigheter alls. Dessutom superenkelt att slå ihop flera ljudkort till ett, vilket gör att du kan bygga ut antalet I/O utan att behöva byta ljudkort.  
’Finns ett antal mer high-end produkter som är väldigt problematiska i Windows.  UA tex har lyckats bra, men ta tex deras egenutvecklade DAW Luna.  Funkar bara på Mac, då det kräver Thunderbolt. 
Tittar du på Antelope produkter så har du ännu värre problem pga avsaknad av riktiga Thunderbolt drivrutiner, vilket begränsar användningen i Windows ganska ordentligt.  

 

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
41 minutes ago, Nbient said:

Det behövs i regel inga drivrutiner till Mac, då de använder Core Audio.  I Windows behöver du tredjepartsmjukvara (Asio) för att använda ljudkortet. Ansluter du ett ljudkort, eller annan extern enhet, till en Mac så hittas den i regel direkt i din DAW mjukvara.  Inga konstigheter alls. Dessutom superenkelt att slå ihop flera ljudkort till ett, vilket gör att du kan bygga ut antalet I/O utan att behöva byta ljudkort.  
’Finns ett antal mer high-end produkter som är väldigt problematiska i Windows.  UA tex har lyckats bra, men ta tex deras egenutvecklade DAW Luna.  Funkar bara på Mac, då det kräver Thunderbolt. 
Tittar du på Antelope produkter så har du ännu värre problem pga avsaknad av riktiga Thunderbolt drivrutiner, vilket begränsar användningen i Windows ganska ordentligt.  

 

Det behövs ALLTID drivrutiner för att få IO på datorer med någon from av kärna. Core Audio är det som applikations programmerare använder. Vill du koppla in tex ett ljudkort så finns ett HAL som ska implementeras.  Finns det överhuvudtaget några proffs ljudkort som är tänkta att använda utan extra drivrutiner till Mac OS? Tex RME korten kan man ofta ställa om i class-complient läge om det är USB och då "fungerar" de enligt standarden. Men de är ganska oanvändbara då total mix inte fungerar så man kan inte styra preamps, phantom-power eller routing. Vill du hävda att andra tillverkare gör detta bättre?

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan sa pme:

Det behövs ALLTID drivrutiner för att få IO på datorer med någon from av kärna. Core Audio är det som applikations programmerare använder. Vill du koppla in tex ett ljudkort så finns ett HAL som ska implementeras.  Finns det överhuvudtaget några proffs ljudkort som är tänkta att använda utan extra drivrutiner till Mac OS? Tex RME korten kan man ofta ställa om i class-complient läge om det är USB och då "fungerar" de enligt standarden. Men de är ganska oanvändbara då total mix inte fungerar så man kan inte styra preamps, phantom-power eller routing. Vill du hävda att andra tillverkare gör detta bättre?

Har inte tillräcklig kunskap om alla olika ljudkorts funktion, men oavsett är det ganska safe att påstå att tillverkarna har en tydlig bias mot Mac miljö när det kommer till implementationen.  
’Kan ju nämna att jag provat ett par gånger att lyfta över min studiomiljö till PC-plattformen, och det var ingen rolig historia. Till saken hör att jag använder bla tre ljudkort aggregerat, varav ena är en extern mixer. 
’Alldeles för mycket mickel med asio-drivare och drivrutiner för mixern. Och glöm att köra aggregerat.
På OS X bara funkar det.  Behöver inte installera ett skit annat än mjukvaran från UA. (Twin kort). 
Mycket av enkelheten beror också på stödet i OSX, bland annat core Audio, som för övrigt sparkar skiten ur asio (i min mening)
 

Redigerat av Nbient
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar!

Många är förespråkare av mac här i tråden ser jag. Jag själv tycker att det finns både för och nackelar med båda maskinerna. Största anledningen till att jag egentligen vill byta till pc är för att jag helt enkelt känt mig så begränsad i mina val av musikprogram plug ins på mac. samt att jag är trött på allt krångel som sker då apple uppdaterar operativsystem och liknande ( kanske jag som inte kan hantera den biten? ). På pc känns det som att valen är oändliga vad gäller plug ins, musikprogram,ljud.  Fördelen med mac är väl att då allt väl är installerat så fungerar det oftast helt stabilt utan tjorv. Men vid uppdateringar av operativsystemet och liknande så tycker jag  mac har tjorvat nå så djävulskt.. Kort och gott! När mac väl funkar så funkar det riktigt bra. Men pc lockar p.g.a att jag vill kunna välja och vraka bland plug ins (musikprogram) och liknande.    Nu har jag förvisso inte ägt en pc på ca 12 år. Så jag kan ju inte påstå jag är insatt i hur pc funkar idag

Redigerat av HeWhoWalksTheNight
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte ägt 

On 2021-02-20 at 08:50 sa YellowStudio:

För musikproduktion skulle jag gå på en Mac.  Mycket mindre strul med drivrutiner och sånt. Det bara funkar. 

Fungerar precis lika bra med PC, i alla fall för mig.

Köpte en workstation från komplett. Den bara funkar och har gjort det i sex år utan problem.

Du kan konfigurera efter budget på komplett.

Jag hade gått på intel processor men AMD är på väg med lite nytt men då är det en helt annan budget.

Lite kul läsning:

https://wccftech.com/amds-ryzen-threadripper-pro-cpus-wrx80-motherboards-consumer-launch-march-2021/

Jo jag funderar lite på att bygga ihop en via komplett...   Har inte riktigt bestämt budget än. Men tror jag kommer lägga mig under 10 tusen faktiskt

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-02-19 at 13:43 sa candybag:

Har du någon budget?

Bygger du själv, eller har du någon som kan bygga åt dig?

Vad använder du mest; Stora sample-bibliotek eller synthar?

Har du bildskärm, mus, tangentbord? ~4000 ryker från budgeten om du inte har det. (Du vill inte ha en TN-panel för 1500 kr om du ska pyssla med bildredigering. IPS- eller VA-panel!)

 

Är väl skärm och dator jag behöver. Tänker mig en budget på under 10 tusen.   Är ett tag sedan jag spelat in musik nu så jag har inte koll på de större ljud bibiloteken.  Har kört med typ omnisphere och propellerhead reason 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-02-20 at 10:13 sa peterT:

Har också kört PC, funkar bra.

Här ser du prestanda för olika cpu:er

https://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html

Försök att få så snabb cpu som möjligt, och en Ssd, ev kör m2 som är ännu snabbare, om det nu funkar bra med musik, håller inte på så mycket nu för tiden.

Tackar!  Är i ärlighetens namn inte speciellt kunnig vad gäller datorer. Aå nu kommer min fundering antagligen låta allmänt korkad. Angående cpu användning och så. Hur stor betydelse har egentligen grafikkortet då det kommer till detta.  Är det t.e.x fördel med att INTE ha ett så tungt grafikkort i maskinen? Eller är det tvärtom? Att det är bättre med ett tyngre grafikkort?

Redigerat av HeWhoWalksTheNight
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-02-20 at 09:17 sa slejnard:

Aldrig heller haft problem med PC. Intel funkar också bra! Kör nu en gamingdator från komplett med ny generation i5 och 16GB RAM. Det är nog en fråga om tycke och smak idag när det gäller PC vs MAC. 

Nu kommer jag förmodligen låta helt korkad i huvet ( men så dålig koll har jag )  Jag kikade lite på komplett och så. Har en fundering här. Är det bättre att välja en dator som kanske inte har för tungt grafikkort ? Jag kommer inte använda datorn till gaming liksom.  Tänkte om grafikkortet ens har nån betydelse i det hela vad gäller cpu användningen. Fördel eller nackdel med tyngre grafiklort?

 

Redigerat av HeWhoWalksTheNight
Link to comment
Dela på andra sajter

 

 

41 minuter sedan sa HeWhoWalksTheNight:

Tackar!  Är i ärlighetens namn inte speciellt kunnig vad gäller datorer. Aå nu kommer min fundering antagligen låta allmänt korkad. Angående cpu användning och så. Hur stor betydelse har egentligen grafikkortet då det kommer till detta.  Är det t.e.x fördel med att INTE ha ett så tungt grafikkort i maskinen? Eller är det tvärtom? Att det är bättre med ett tyngre grafikkort?

Angående gpu. Jag kör på inbyggda grafiken som finns i Intels processorer har funkat bra. Går ju också att köpa ett grafikkort om man vill efter tag. Se till att det finns kortplatser på moderkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Testade att konfigurera en komplett dator för musik med i5 10600k processor, 16GB primärminne och en M2 disk på 512GB. Med tangentbord, mus och 24"skärm blev det precis under 9000 kronor. En mycket potent maskin för musik. Men inget grafikkort förstås så det är ingen spelmaskin.

Man kan nog spara en tusenlapp på en i5 10400 som är 15% långsammarem då hamnar precis under 8000...

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

För att vara på säkra sidan försök att hitta en spec på vad man ska köpa för delar så det funkar bra med musik. Om någon kan lägga upp här vad som funkar eller om du kan hitta på ngt engelskt forum.

Här är Steinbergs rekomendationer

https://helpcenter.steinberg.de/hc/en-us/articles/206929270-DAW-Components

Går nog att hitta information hos ljudkortstillverkarna

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan sa drloop:

Testade att konfigurera en komplett dator för musik med i5 10600k processor, 16GB primärminne och en M2 disk på 512GB. Med tangentbord, mus och 24"skärm blev det precis under 9000 kronor. En mycket potent maskin för musik. Men inget grafikkort förstås så det är ingen spelmaskin.

Man kan nog spara en tusenlapp på en i5 10400 som är 15% långsammarem då hamnar precis under 8000...

Vad kör du för moderkort? Märke?

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-02-21 at 11:22 sa drloop:

Testade att konfigurera en komplett dator för musik med i5 10600k processor, 16GB primärminne och en M2 disk på 512GB. Med tangentbord, mus och 24"skärm blev det precis under 9000 kronor. En mycket potent maskin för musik. Men inget grafikkort förstås så det är ingen spelmaskin.

Man kan nog spara en tusenlapp på en i5 10400 som är 15% långsammarem då hamnar precis under 8000...

Lite nyfiken.. är det på komplett du testade konfigurera? Du får gärna skicka ett exempel på maskinen du fick ihop. Låter som en vettig prisklass för mig

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...