Jump to content
Annons

Undersökning: Hur vill du att vi förbättrar låtkritiken på Studio?


Björn Olsberg

Förbättring av Låtkritik (läs inlägget nedan innan du svarar)  

20 röster

  1. 1. Hur vill du förbättra låtkritiken på studio.se?

    • Låt vara som det är, men lägg in en spelare för att slippa ladda ner låten först
      6
    • Gör all uppladdning i foruminlägg istället, och ha en spelare i inlägget
      11
    • Strunta i att ladda upp låtar här och använd Soundcloud istället
      3
    • Strunta i att ladda upp låtar här och använd Youtube istället
      0
    • Vet ej
      0


Recommended Posts

Hej!

Läs gärna detta först innan du svarar på enkäten.

Sedan länge finns ett behov av att förbättra hur låtkritiken görs här på studio.se vilket många medlemmar har efterfrågat. Det är dags att göra något åt saken.

Innan vi går vidare så är vi intresserade av att veta vad du skulle vilja se förändras. Här nedan beskriver jag alternativen lite mer i detalj, men du är så klart varmt välkommen att utveckla ditt svar i inlägg nedanför. Eller om du har en tanke som inte finns representerad i alternativen.

Alternativ 1. I dag sköts hanteringen av låtar utanför forumdelen av communityn, i en del som är helt anpassad för att hantera filer. Det har fördelen att ha en egen sida, att låtarna kan ha en bild och att det går att ladda upp flera versioner av en låt. Nackdelen är att den idag saknar en spelare och att låtkritiken inte riktigt finns där de flesta besökarna finns, det vill säga på forumet. Tanken med detta alternativ är att mer eller mindre behålla låthanteringen som idag, men att försöka få in en spelare i anslutning till låten.

Alternativ 2. I detta alternativ lämnar vi den dedikerade låthanteringen som finns idag och går över till att helt enkelt bifoga låtarna till inlägg där en spelare i så fall kommer synas. Nackdelen är att vi går miste om en kraftfull filhantering. Fördelen är att uppladdade låtar syns bland forumtrådarna där diskussionerna redan förs, och är faktiskt så det fungerade när vi först satte igång med låtkritik på Studio forum.

Alternativ 3. Strunta i att ladda upp låtar till Studio och bädda in Soundcloud-länkar som foruminlägg istället. Det görs av flera redan idag. Fördelen är att det är enkelt om man redan lägger upp sina låtar där. Nackdelen är att alla inte har den rutinen, och att man kan behöva betala för sitt konto om man lägger upp mycket musik (vilket inte passar alla). Soundcloud hade dessutom stora finansiella problem för ett par år sedan. I händelse av att tjänsten stänger så försvinner arkivet med låtar även från Studio. Den som minns gamla nedlagda mp3.com vet vad jag syftar på.

Alternativ 4. Strunta i att ladda upp låtar till Studio och bädda in Youtube-länkar som foruminlägg istället. På många sätt påminner det om alternativ 3, men här måste man göra en video av sin låt innan den laddas upp till Youtube vilket kan vara omständligt om man bara vill ha konstruktiv kritik på sitt nya låtprojekt.

Alternativ 5. Ja, det är helt ok att inte ha en åsikt 🙂

Tänk efter, säg vad du tycker och så ser vi tillsammans till att lyfta det här ett par nivåer!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej @osiris,

Det stämmer. Från början gjordes inlägg helt i forumet, som i den här uppladdningen:

Efter maj 2007 gick vi, som du är inne på, över till att låtar laddades upp till den låthantering som finns idag, men att alla kommentarer gjordes i forumet. Det gjorde att man såg låten i forumet, men var tvungen att klicka sig vidare för att kunna se låten. Sedan ladda ner den, och sist spela den. Omständligt, bortsett från en liten period då där faktiskt fanns en spelare i låthanteringen.

I maj 2014 (tror jag det var) klipptes banden helt med forumet för att alla kommentarer skulle hamna direkt vid låten. Och det är så det fungerar idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Soundcloud verkar vara inne på att införa reklam. Reklam får man väl stå ut med men det pratades om att de skulle ha ljud reklam i ljud strömmarna. Jag har inte stött på det ännu, och det kanske bara är lite lagom förvirrat. Så det är nog kanske bra att fundera på att inte bygga in sig för mycket. Sedan kan man fundera lite på format också. För det mesta duger nog ogg&mp3, men här kanske det finns behov av att kunna hantera "studio" kvalitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag föredrar Soundcloud, skönt som upphovsman att ha sin musik på ett ställe! Youtube fungerar också! Risken att Soundcloud och Youtube försvinner borde vara liten med så många aktiva användare!  Borde underlätta för Er som administrerar sidan också....

Henric

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad ni än gör så ingen reklam, SNÄLLA ! Youtube visar nu 2 och 3 reklamklipp och jag fixar det inte längre ... jag stänger av och missar antagligen en massa men jag klara inte av reklam längre, det är bara för mycket !

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-04-25 at 17:33 sa HomerJSimpsson:

Vad ni än gör så ingen reklam, SNÄLLA ! Youtube visar nu 2 och 3 reklamklipp och jag fixar det inte längre ... jag stänger av och missar antagligen en massa men jag klara inte av reklam längre, det är bara för mycket !

Spelaren som vi tänker oss i alternativ 1 och 2 är en mycket enkel spelare (standard html5-spelare) och har ingen reklam. Om man lägger in en Youtube-länk så kan vi inte styra över om det kommer reklam innan. Inte heller om Soundcloud väljer att införa reklam som @pme nämner här ovan.

Om reklamfritt är en issue så är alltså alternativ 1 och 2 de som garanterat är reklamfria.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
On 4/25/2020 at 8:11 AM, Henric Svensson said:

Jag föredrar Soundcloud, skönt som upphovsman att ha sin musik på ett ställe! Youtube fungerar också! Risken att Soundcloud och Youtube försvinner borde vara liten med så många aktiva användare!  Borde underlätta för Er som administrerar sidan också....

Henric

Google har annonserat ut ganska stora besparingar, anställningsstopp och ordentligt nerdragna budgetar för projekten. Youtube är visst ganska poppis så det lär klia i fingrarna för att få in mer pengar. Google har en enormt stor del av världens reklam så kan de trycka in mer reklam på youtube så kommer de att göra det. Men de letar också ganska desperat efter andra intäkter än reklam.  In möjlig lösning är att ta betalt för att publicera "reklamfria" filmer på youtube.  Soundcloud har varit på väg att konka flera gånger och de letar efter finansiärer. Finns en risk att de hamnar i oseriösa ägares händer. Eller för den delen blir en del av google/youtube. Jag säger inte att det är fel att använda Youtube eller Soundcloud, men man ska vara beredd på det sker förändringar, kanske bra, kanske dåliga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...