Jump to content
Annons

Mastra bakgrunder


MusicManiac2015

Recommended Posts

Hej
Jag har ju pysslat med trubadurköret i 12 år nu. Har samlat på mig c:a 130 låtar (bara 🙂 ) i bagaget. För ett par dagar sedan började jag mastra alla bakgrunder. Även gamla tjosan från typ 1800 talet :-). Ville att de skulle ha samma volym och någorlunda samma ljudbild etc. (omöjlig uppgift,...ja vet 🙂

Har nu mastrat 60 st och lyssnat på resultat av de 30 1:a.
Det låter balaserat och schysst. (så gott det går med så gamla alster).

Frågan jag har nu är följande: Jag har mastrat ner filerna i Wav format men vill ha dem i mp3 format. Hur pass mkt förlorar ljudet när man gör såhär?
Kör ju med ipad ute på gig. Om det förlorar för mkt, går det att köra Wav filer i OnSongappen och i Musikappen på en iPad 4 ex?

 

 

 

222.jpg

index.png

index.jpg

111.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Beroende på hur mycket utrymme du har på iPaden så skulle du väl kunna lägga dem som Wav-filer där. Problemet är väl hur man ska få in dem då iTunes är så meckigt att synka med.

Jag har lagt Dropbox på iPaden och lägger in Wav-filer via denna för att kunna lyssna på t.ex. produktionsmixar.

Ljudmässigt så förlorar man ganska mycket att göra om dem till mp 3:or, men det är väl inget som din publik kommer att höra - intag av alkohol gör ju så att hörseln försämras.

Redigerat av Peter Roos
Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, Peter Roos said:

Beroende på hur mycket utrymme du har på iPaden så skulle du väl kunna lägga dem som Wav-filer där. Problemet är väl hur man ska få in dem då iTunes är så meckigt att synka med.

Jag har lagt Dropbox på iPaden och lägger in Wav-filer via denna för att kunna lyssna på t.ex. produktionsmixar.

Ljudmässigt så förlorar man ganska mycket att göra om dem till mp 3:or, men det är väl inget som din publik kommer att höra - intag av alkohol gör ju så att hörseln försämras.

Misstänkte att man förlorade ganska mkt. Tack för svar 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

SyncEmotions (oregistrerad)

Allt om mp3 beror på "bitrate". och/eller om det e "dual channel" eller "MS-joint". Så det finns skillnad emellan mp3 och mp3.. 😄 

mp3 blir sämre bara om du packar ihop med 128..192kbit MS-JOINT stereo (då blir det  7..10x kompression ungefär, att 40MB fil blir 4MB) och då e det kräsen för även materialet -- sämst om materialet kommer från någon kassettband inspelning (då den 128kbit "MS-Joint stereo" krånglar om det e tid-fas svajningar. ) Men du har ju inte sådant, eller hur? Men du har inte sådant problem vid 256kBit bitrate "Dual-channel" komprimering då.

Så "nästa till bäst" varianten vore då 256..320kbit dual channel LAME  (eller fraunhofer) komprimerad mp3 vilken packar 5.5 ggr ihop. "Nästan bäst " för att hitills hade jag inte hittat att någon som hör sådant skillnad i stor rum.  Så även den 256..320kbit e säkra sidan. För sådant finns mjukvara överallt och det ska inte ens vara helt ny. I radio station var komprimerad 128kbit mono för tal försändelse och 256kbit dual-channel för stereo musik i sådana station där det var fråga om kvalitet. Radio länkar var då 320kbit.

Men bäst vore om du kan packa i FLAC. Då det blir 2,5 ggr komprimerad, samt den e garanterad att ha exakt det samma kvalitet. Förlustfri komprimerings algoritm.

Men du kan slappna av. Knappast någon märker i sådant plats där du spelar. OCH ... Humoriskt, men i sådant plats kanske det inte ens behöver vara 44.1kHz utan 32khz (DAT  var så med LP hastighet). 😉

Dessutom om den e fono och någon sjunger och spelar ovanpå ,,live" då den e helt annan sak och då i sådant "ihopmixad soppa" den fono spelar ännu mindre roll med sina minimala komprimeringsartefakter. Om det ens finns. (Inte hellre alla syntar är med 32kHz DAC, samt drummaskiner hade 8bit samplar... ) . 🙂 Och ingen problem.

( egentligen hör folket inte ens om den musiken kommer direkt från CD eller det hade varit på  kassettband med Dolby C kompander och ojdå hur många säger att det var kassett var urdåligt men märker inte skillnad om de inte just jämför med spektrum analysator. 🙂 ).

Redigerat av SyncEmotions
44.1- vs 32khz
Link to comment
Dela på andra sajter

SyncEmotions (oregistrerad)
17 hours ago, Henric Svensson said:

Man förlorar grymt mkt. Räkna procent på en waw fil på 40-50 Mb jämfört med mp3 på 3-5 Mb.....MP3 suger fett och är inget alternativ!

Den e om man komprimerar 128kbit mp3. men man behöver inte komprimera så pass mycket. 

Prova hur låter allt om det ska vara med 256kBit eller 320kbit dual-channel.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, SyncEmotions said:

Den e om man komprimerar 128kbit mp3. men man behöver inte komprimera så pass mycket. 

Prova hur låter allt om det ska vara med 256kBit eller 320kbit dual-channel.

Tack för dina svar. Jag går tillväga såhär när jag gör mina bakgrunder:
1. Laddar in en midifil i Cubase. (Där jag jobbar med olika VST's etc)
2. Exporterar den med 32bit float i 192kbit.
3. Mastrar den i T Racks med preset: "A new touch" plus Master Match modulen.
4. Kollar så att alla är i någorlunda samma volym med prg: mp3 Gain.

5. Importerar till iTunes.

6. Synkar iTunes med min iPad.
7. Lägger in låten/låtarna i OnSongappen.
KLART 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

SyncEmotions (oregistrerad)
58 minutes ago, MusicManiac2015 said:

Tack för dina svar. Jag går tillväga såhär när jag gör mina bakgrunder:
1. Laddar in en midifil i Cubase. (Där jag jobbar med olika VST's etc)
2. Exporterar den med 32bit float i 192kbit.
3. Mastrar den i T Racks med preset: "A new touch" plus Master Match modulen.
4. Kollar så att alla är i någorlunda samma volym med prg: mp3 Gain.

5. Importerar till iTunes.

6. Synkar iTunes med min iPad.
7. Lägger in låten/låtarna i OnSongappen.
KLART 😎

(NB! Vad betyder "32bit float i 192kbit " ? )

Varför import till iTunes?  Varför inte direkt till någon minneskort istället (och en till reserv)? Det vore bäst att ha dessa fil lokalt och allt ska fungera även utan internet.

För att vad händer om mitt-i-mellan trubaduren den internetanslutning fungerar inte eller något annat upp till servern och tillbaka?

 

Redigerat av SyncEmotions
Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, SyncEmotions said:

(NB! Vad betyder "32bit float i 192kbit " ? )

Varför import till iTunes?  Varför inte direkt till någon minneskort istället (och en till reserv)? Det vore bäst att ha dessa fil lokalt och allt ska fungera även utan internet.

För att vad händer om mitt-i-mellan trubaduren den internetanslutning fungerar inte eller något annat upp till servern och tillbaka?

 

Appen jag använder (OnSong) synkar låtarna med iTunes musikprg i iPaden. Så de finns lokalt i iPaden.
Är inte beroende av internet på scen.

Screenshot_1.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...