Jump to content
Annons

Decibel och volym-automation


Azlan

Recommended Posts

Hej!

Jag är ny här på forumet och hoppas kunna få hjälp med en fråga.

Jag jobbar i Cubase, men jag skulle tro att den här frågan inte har specifikt med Cubase att göra.

När jag gör en fade in från, t ex,  -24 dB till -12 db över två takter (med en rak linje i automation-spåret) skulle jag väntat mig att mitten av den faden skulle vara på -18 dB, men det är det inte i Cubase. Istället är mitten på -17.1 dB (se bild). Gör jag istället faden från -12 db till 0 dB hamnar mitten någon annanstans, men aldrig mitt i mellan de två siffrorna jag startar och slutar med. 

Vad beror detta på? Har det att göra med hur örat uppfattar decibel-skillnader och gör det kanske egentligen att faden upplevs som jämnare? 

Mycket tacksam för hjälp med detta.

Automation.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tack för svar!

Jag antar att olika program fungerar på samma sätt när det gäller detta. Hur gör man i Logic för att göra volymdragningar så raka som möjligt? Finns det nån inställning eller behöver man lägga till flera punkter i automationen för att få det så rakt som möjligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör en fade manuellt istället (dvs. dra regeln för hand) och spela in den volymautomationen. Jag är själv perfektionist och vill väl ha all linjer raka och fina, men så funkar ju inte musik; jag tycker inte att man ska förlita sig för mycket på det visuella utan lyssna istället. Ett tips när man mixar är att inte titta för mycket på skärmen: det man ser är inte alltid det man hör.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, JakobP said:

Förstår inte riktigt frågan... Men inga särskilda inställningar för att få "raka volymdragningar" finns vad jag vet...

Med "raka volymdragningar" menar jag egenligen att jag vill att faden, eller rörelsen från en volym till en annan, ska kännas så mjuk och stadig som möjligt. Med en rak linje i automationen kommer ju volymökningen/sänkningen ske snabbare desto närmare nollan jag är. Jag är alltså ute efter ett enkelt sätt att slippa det.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, Sleap said:

Gör en fade manuellt istället (dvs. dra regeln för hand) och spela in den volymautomationen. Jag är själv perfektionist och vill väl ha all linjer raka och fina, men så funkar ju inte musik; jag tycker inte att man ska förlita sig för mycket på det visuella utan lyssna istället. Ett tips när man mixar är att inte titta för mycket på skärmen: det man ser är inte alltid det man hör.

Tyvärr lider jag av på tok för mycket OCD för att lita på mina öron när det gäller sånt här 🙂

Om du försöker göra en så rak/mjuk volymdragning som möjligt, hur brukar då kurvan se ut?

Link to comment
Dela på andra sajter

 

2 timmar sedan, Azlan said:

...Med en rak linje i automationen kommer ju volymökningen/sänkningen ske snabbare desto närmare nollan jag är. Jag är alltså ute efter ett enkelt sätt att slippa det.

I Logic finns 'automation curve tool', Cubase har säkert något liknande...

1351576408_AutomationCurve.png.35665e938a8c96d8005c3d76248c81cb.png

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, Azlan said:

Tyvärr lider jag av på tok för mycket OCD för att lita på mina öron när det gäller sånt här 🙂

Om du försöker göra en så rak/mjuk volymdragning som möjligt, hur brukar då kurvan se ut?

Första bilden visar en manuell uttoning (funkar bra att tona med musen), andra bilden visar hur jag brukar tona ut låtarna genom att bara sätta två punkter och den tredje visar när jag tonat ut manuellt genom att att använda musen och spela in regeldragningen.

Skärmavbild 2019-10-08 kl. 12.11.25.png

Skärmavbild 2019-10-08 kl. 12.09.56.png

Skärmavbild 2019-10-08 kl. 12.11.58.png

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Hm. Frågan är om du verkligen tjänar något på att mecka med kurvan. Anledningen till att kurvan är logaritmisk (inte linjär) är väl just att dB är en enhet som har ett ganska komplicerat förhållande till vad öronen/hjärnan upplever som ”volym” eller ”ljudstyrka”. Jag tror alltså att det kan vara ett stickspår att försöka få en exakt matematik i vilka siffror som står på kurvan.

Om du själv upplever att fade’n blir ojämn när du lyssnar är det förstås helt rätt att justera kurvan, men annars tror jag att du lugnt kan använda ”standardkurvor”. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

38 minuter sedan, Jayway said:

...Anledningen till att kurvan är logaritmisk (inte linjär) är väl just att dB är en enhet som har ett ganska komplicerat förhållande till vad öronen/hjärnan upplever som ”volym” eller ”ljudstyrka”....

Anledningen är bara "ergonomisk"; man gör finjusteringar enklare helt enkelt.

Redigerat av JakobP
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...