Jump to content
Annons

Konvertera midi till audio


Fredrik90

Recommended Posts

Hej! 

Jag förstå att det finns fördelar att konvertera midi till audio. Bland annat större cpu utrymme. 

Hur brukar ni göra? Konverterar ni direkt efter ni gjort en inspelning, utan några effecter (eq, compressor) och lägger sedan på effekter på ljudfilen? Eller använder ni de viktigaste effekterna på midifilen och lägger sedan till de mer krävande pluggarna i ljudfilen? Man kan ju inte direkt ändra ifall man konverterat till en ljudfil om man redan lagt in effekter? Eller konverterar ni när hela projektet är klart så man är så "nöjd" man kan bli? 

Jag har alltid enbart arbetar i midi så kanske är en dum fråga. 

 

Tack! 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej,

när jag konverterar midispår (för mjukvaruinstrument) till ljudfiler så lägger jag inte på några som helst effekter innan konverteringen. Detta på grund av att det blir svårt att ändra mixen senare. En del lägger ju lite kompressor innan "bouncen", men det är ju svårt att veta hur den slutliga mixen ska bli, och spelar man in med 24 bitar så har man tillräckligt headroom. Det är bara kolla spåret för att se de högsta topparna och ställa nivån efter det. 

Och att eq:a innan bouncen är livsfarligt (om du inte vet vad du gör, eller skriver upp hur du eq:at). Har man en hyfsad dator så lägger man på detta efter: jag brukar bara kopiera kompressor- och eq-inställningar från midispåret rätt över till ljudspåret.

PS: vissa midispår låter jag ligga kvar till arrangemanget är färdigt, t.ex. Superior Drummer 3 på grund av att jag har svårt att bestämma mig för vilket trumsound jag är ute efter i början. 

Redigerat av Peter Roos
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Visst kan man bounca med effekterna på. Bara man sparar projektet med midin ifall man ångrar sig. Men se till att du tycker mixen är klar. Annars låt bli bounca med effekter eftersom du ändå lär behöva ändra. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Midi kan väl inte vara mer krävande än audio det är väl bara datakod, samplade ljud som spelas upp via midi är väl nåt helt annat och egentligen mera lika audio. För att få det att låta naturligt så åker man på att skruva ganska rejält trots att det bygger på riktigt ljud så det är väl därför datorn går på knäna kan jag tro. Motsvarande mängd effekter på ett audiospår ger säkert samma resultat.

tror jag men jag har haft fel förr.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
On 2019-07-26 at 19:10 sa pop53:

Midi kan väl inte vara mer krävande än audio det är väl bara datakod, samplade ljud som spelas upp via midi är väl nåt helt annat och egentligen mera lika audio. För att få det att låta naturligt så åker man på att skruva ganska rejält trots att det bygger på riktigt ljud så det är väl därför datorn går på knäna kan jag tro. Motsvarande mängd effekter på ett audiospår ger säkert samma resultat.

tror jag men jag har haft fel förr.

Du har helt rätt att midi är inte så krävande; jag personligen var väl mer inne på mjukvaruinstrument och midi, och TS var väl inne på det också.

Redigerat av Peter Roos
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...