Jump to content
Annons

Studio i lÀgenhet - Casper


Recommended Posts

Hej!
Jag har köpt min första lÀgenhet, och sÄklart ska det bli en mix-studio!

Detta Àr vÀldigt inspirerat av vad Jens ( @ostfisk )och Jens Eklunds design i Ostfisks lÀgenhet. HÀr Àr LÀnken till den.
Jag har vÀldigt lika mÄtt i mitt rum, sÄ förhoppningsvis kan jag uppnÄ liknande resultat:) hÀr Àr bilder pÄ lÀgenheten.

IMG_1130.thumb.JPG.445d901f2716e36cd90bdfb4a27e893b.JPGIMG_1131.thumb.JPG.82d42454dbd437998f1cc64a99745ee2.JPG

 

Redigerat av Casper Bjerkehagen
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

IMG_1188.thumb.JPG.00f3e1481c530258d19ee6d129c4a0b4.JPG

 

Skrivit in innermÄtten pÄ mixrummet i amroc room mode calculator och fick fram detta.

 Peak vid: 37hz, 41hz, 63hz, 75hz, 82hz

Vet inte exakt om de lila spikarna Àr dippar eller mindre peakar

spacer.png1612742373_Minstamttteoretisktfrekvenssvar.thumb.png.48d0985e6db9617f5ba4ad446c09adaa.png

          Faktiskt frekvenssvar vid sweetspot utan akustikbehandling.

401966830_freksvarutanntt.jpg.4686affba74b2b39b0fb1e88000b5f48.jpg

 

 De lila peakarna Àr nog dippar, för jag har den största dippen vid 54hz som stÀmmer med den teoretiska 

 mÀtningen. Jag har mÀtt med sub och delningsfilter aktiverat, kan vara en bra ide att göra en mÀtning med

 bara monitorer ocksÄ dÄ de gÄr rakt ner till 50 hz, sedan dippar, sÄ ingen delningsfrekvens spökar. 

 

 HÀr Àr ritningen till bakvÀggen!

DÀr Àr det 40cm stenull och 20cm luft. Det borde göra en del dÄ jag har liknande dimentioner i mitt rum och anvÀnder samma akustiska design som ostfisk. Eventuellt sÀtter jag in en dörr och anvÀnder flyttbar 40cm stenull framför den, men det gör jag i slutet av bygget om jag tycker det behövs.

IMG_1184.thumb.JPG.c7eee4b6bfc78e52857d88749e129e96.JPG

FortsÀttning följer!

Mvh Casper Bjerkehagen

Redigerat av Casper Bjerkehagen
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Wow, mÀtningen stÀmmer ju galet bra vs berÀkningen!

.... "kartan gÀller" .....  uppenbarligen i detta fall!

Redigerat av ONSatan
  • Gilla 1
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

5 timmar sedan, slejnard said:

SpĂ€nnande! Lycka till 🙂 

Tack! Ska handla 60 meter reglar idag(:

34 minuter sedan, ONSatan said:

Wow, mÀtningen stÀmmer ju galet bra vs berÀkningen!

.... "kartan gÀller" .....  uppenbarligen i detta fall!

Japp! Det talar förhoppningsvis för att inte dörröppningen behöver Àndras, att mest det inre rummet spelar roll, det skulle vara bekvÀmast i alla fall(:

 

Mvh Casper

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

16 timmar sedan, Martin said:

Gillar din jag förmodar förÀldrar som stÄr dÀr och tÀnker nÄgot i stil med, jaha ska han göra om hela det hÀr, det Àr vÀl kanske onödigt? 

Haha:)

Uppdatering:
GÄr frammÄt sakta men sÀkert.

Första hindret Àr att regeln ska Ànda in mot vÀggen för att funka med det uppsÄgade materialetIMG_1197.thumb.JPG.9f63d794a5c60fef776546de699f2af7.JPGIMG_1195.thumb.JPG.713333419620d6761aca6d9e684606d4.JPGIMG_1200.thumb.JPG.bdaa79560f7f8c2252954cee04cb5828.JPG

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Wow wow wow! Vad kul! Ser fram emot detta! 🙂  Du har ju nĂ„got bĂ€ttre förutsĂ€ttningar dĂ„ ditt rum inte Ă€r lika kvadratiskt som mitt! Denna trĂ„d kommer jag att följa!

KĂ€nns nĂ€stan som att jag ser mitt eget bygge igen, lite flashback kĂ€nsla! Hoppas du fĂ„r lika bra resultat som mig! Det lĂ€r du ju fĂ„! 🙂

AngÄende amroc sÄ Àr de mindre staplarna sÄ kallade tangentiella stÄende vÄgor samt "oblique" stÄende vÄgor. (Vet ej den svenska termen.) Tangentiella stÄende vÄgor studsar pÄ fyra ytor. Och oblique pÄ alla sex ytor! https://georgewilliamsharp.wordpress.com/2014/07/02/acoustics-room-analysis-and-recreation-of-a-rooms-reverb-sound-june-2014/

Sen vill jag bara kolla sÄ att du Àr medveten om att man inte skall ha stenull direkt mot en vÀgg som vetter mot utsidan. DÄ blir det mögel. Vet ej om du har sÄdana vÀggar eller om du Àr medveten om det men tÀnker jag informerar för sÀkerhets skull!

Annars önskar jag dig lycka till! Förmodligen kommer det inte att ta ett och ett halvt Ă„r som det tog för mig! Det Ă€r vĂ€l fördelen att komma efterĂ„t, att du kan se mina misstag och inte upprepa dom! 🙂

/Jens

 

  • Tack! 1
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

59 minuter sedan, ostfisk said:

KĂ€nns nĂ€stan som att jag ser mitt eget bygge igen, lite flashback kĂ€nsla! Hoppas du fĂ„r lika bra resultat som mig! Det lĂ€r du ju fĂ„! 🙂

Förhoppningsvis fÄr jag det!

1 timme sedan, ostfisk said:

AngÄende amroc sÄ Àr de mindre staplarna sÄ kallade tangentiella stÄende vÄgor samt "oblique" stÄende vÄgor. (Vet ej den svenska termen.) Tangentiella stÄende vÄgor studsar pÄ fyra ytor. Och oblique pÄ alla sex ytor! https://georgewilliamsharp.wordpress.com/2014/07/02/acoustics-room-analysis-and-recreation-of-a-rooms-reverb-sound-june-2014/

Tack! Intressant. 

1 timme sedan, ostfisk said:

Sen vill jag bara kolla sÄ att du Àr medveten om att man inte skall ha stenull direkt mot en vÀgg som vetter mot utsidan. DÄ blir det mögel. Vet ej om du har sÄdana vÀggar eller om du Àr medveten om det men tÀnker jag informerar för sÀkerhets skull!

Annars önskar jag dig lycka till! Förmodligen kommer det inte att ta ett och ett halvt Ă„r som det tog för mig! Det Ă€r vĂ€l fördelen att komma efterĂ„t, att du kan se mina misstag och inte upprepa dom! 🙂

/Jens

Tack för heads up! Har inte planerat att ha det mot nÄgon vÀgg utan luftgap, Àr det sÄ du menar? utanför fönstret Àr det ju utsida, sÄ bakom vÀggen jag behandlar Àr det inte utsida. 

Det kan jag definitivt! Du banade vÀgen mentalt för mig i att akustikbehandla ett rum pÄ riktigt:)

Mvh Casper

  • Gilla 1
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Postat (redigerat)

Intressant fakta om rummet utanför

Det Àr 2 meter till ytterdörr och vÀgg utanför inre rummet.

DÀr jag har dippar i basen i inre rummet, har det större rummet i sammanhanget peakar. Och de peakarna syns inte i min rumsmÀtning pÄ frekvensrespons, sÄ det bÄdar gott sÄhÀr pÄ förhand i alla fall..

Större rummet i amroc. Peak vid  26, 41, 50, 52, 63, 78.     

                             Jag har dipp vid  25              54

                   1466582534_Screenshot(2).png.5d13140c50855a6bccaa2e9fbdbed2d8.png

Intressant ocksÄ att det större rummet i sammanhanget befinner sig inom bolt area, vilket Àr bra sÀgs det. Jag tror att de sprider mÄnga svagare stÄende vÄgor och Àr lÀttare att fÄ akustiskt neutrala

Mvh Casper

Redigerat av Casper Bjerkehagen
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

20 timmar sedan, Casper Bjerkehagen said:

Förhoppningsvis fÄr jag det!

Tack! Intressant. 

Tack för heads up! Har inte planerat att ha det mot nÄgon vÀgg utan luftgap, Àr det sÄ du menar? utanför fönstret Àr det ju utsida, sÄ bakom vÀggen jag behandlar Àr det inte utsida. 

Det kan jag definitivt! Du banade vÀgen mentalt för mig i att akustikbehandla ett rum pÄ riktigt:)

Mvh Casper

Är lite osĂ€ker nu men i mitt bygge sĂ„ fick jag ha luftgap (5mm rĂ€ckte) mellan stenull och vĂ€gg men ocksĂ„ in och utblĂ„s. Dvs luften mĂ„ste kunna röra sig dĂ€rinne! NĂ„got form av hĂ„l dĂ€r luften kunde ta sig in och ett annat hĂ„l pĂ„ motsatt sida dĂ€r luften kunde ta sig ut!

PÄ den bakre absorbenten, Àr nÄgon av sidorna mot en vÀgg som vetter mot utsidan? För dÄ mÄste du nog ha ett luftgap dÀr!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

2 timmar sedan, ostfisk said:

PÄ den bakre absorbenten, Àr nÄgon av sidorna mot en vÀgg som vetter mot utsidan? För dÄ mÄste du nog ha ett luftgap dÀr!

Tack för input!

Det kommer vara luftgap pÄ 2 dm.

Framför vÀggen Àr som sagt fönstrena och utsida. Bakom vÀggen Àr dörr och bakom dörr insida i lÀgenheten, pÄ sidorna av vÀggen Àr vÀggar som gÄr pÄ lÀgenhetens insida. Tycker du jag bör ha det öppet vid dörringÄngen, det Àr ju 2 dm luft dÀr, kanske ska klÀ det med bara tyg sÄ det inte blir instÀngt. Mellan dörrkarmen och 2 dm in i rummet.

vad tror du om det?

Mvh Casper

 

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ok! Är sidan med fönstret den enda sidan som vetter mot utsidan? För i sĂ„ fall Ă€r det lugnt. DĂ„ kan du göra som du vill med absorbenten! 🙂

TÀnkte om vÀnstra eller högra sidan var mot utsidan, dÄ hade du tvingats ha en luftspalt mellan vÀgg och stenull dÀr, dvs vid absorbentens kortsida.

En liten nackdel med konstruktionen, ser jag nu, Àr att i mitten blir det en hÄrd yta (dörren). DÀr trÀffar ju första reflektionen och kan dÄ studsa tillbaka fritt till mixplats. Eller har du en öppning dÀr? I sÄ fall Äker ljudet bara ut.

Ser nu att du eventuellt tĂ€nkte ha en flyttbar absorbent dĂ€r. Det tror jag Ă€r en bra ide om du har en dörr dĂ€r. Är det en öppning Ă€r det nog inte lika viktigt. Om inte öppningen Ă€r lite offset. DĂ„ kan stereobilden bli lite lidande. Men hur mycket vet jag ej!

Hur som helst sĂ„ kommer du att fĂ„ ett rejĂ€lt lyft i akustiken oavsett hur du gör! 40cm stenull + 20 cm luft gör ju en hel del! 🙂

/Jens

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

20 timmar sedan, ostfisk said:

Ok! Är sidan med fönstret den enda sidan som vetter mot utsidan? För i sĂ„ fall Ă€r det lugnt. DĂ„ kan du göra som du vill med absorbenten! 🙂

TÀnkte om vÀnstra eller högra sidan var mot utsidan, dÄ hade du tvingats ha en luftspalt mellan vÀgg och stenull dÀr, dvs vid absorbentens kortsida.

En liten nackdel med konstruktionen, ser jag nu, Àr att i mitten blir det en hÄrd yta (dörren). DÀr trÀffar ju första reflektionen och kan dÄ studsa tillbaka fritt till mixplats. Eller har du en öppning dÀr? I sÄ fall Äker ljudet bara ut.

Ser nu att du eventuellt tĂ€nkte ha en flyttbar absorbent dĂ€r. Det tror jag Ă€r en bra ide om du har en dörr dĂ€r. Är det en öppning Ă€r det nog inte lika viktigt. Om inte öppningen Ă€r lite offset. DĂ„ kan stereobilden bli lite lidande. Men hur mycket vet jag ej!

Hur som helst sĂ„ kommer du att fĂ„ ett rejĂ€lt lyft i akustiken oavsett hur du gör! 40cm stenull + 20 cm luft gör ju en hel del! 🙂

/Jens

Jag förstĂ„r exakt vad du menar nu 🙂 

Till höger om bakvÀggen Àr inomhus, men det Àr ingÄng till lÀgenhet, sÄ inte lika hög vÀrme osv antar jag. Men inget att tÀnka pÄ dÀr vÀl?

PrelimenÀrt har jag helst öppning utan dörr annars kan jag labba med stenull som Àr flyttbar med och utan dörr i öppningen.
image.png.bb7d97605f55efa46fd8cd991ecb056a.png

 

Mvh Casper

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

3 timmar sedan, Casper Bjerkehagen said:

Jag förstĂ„r exakt vad du menar nu 🙂 

Till höger om bakvÀggen Àr inomhus, men det Àr ingÄng till lÀgenhet, sÄ inte lika hög vÀrme osv antar jag. Men inget att tÀnka pÄ dÀr vÀl?

PrelimenÀrt har jag helst öppning utan dörr annars kan jag labba med stenull som Àr flyttbar med och utan dörr i öppningen.
image.png.bb7d97605f55efa46fd8cd991ecb056a.png

 

Mvh Casper

Ok! Nej vad jag har förstÄtt sÄ Àr trapphuset rÀknat till insidan. SÄ ingen fara.

Vad som hÀnder i en yttervÀgg Àr att kondens bildas i vÀggen och vid en viss temperatur sÄ kondenseras den till vattendroppar. Detta sker pÄ en utrÀknad plats i yttervÀggen (typ 10 cm in eller vad man nu rÀknat ut). DÄ har man en plastfilm dÀr vilket gör att fukten stannar och inte tar sig lÀngre in i vÀggen. Den rinner dÄ ner lÀngs med plasten ner i marken utanför. VÀrmer man upp vÀggen genom att ha stenull emot sÄ flyttas punkten dÄ vattenÄngan kondenserar till innanför plasten och man fÄr dÄ fukt i vÀggen.

Bara en av grejerna jag har lĂ€rt mig av mitt studiobygge! 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

2 timmar sedan, ostfisk said:

Ok! Nej vad jag har förstÄtt sÄ Àr trapphuset rÀknat till insidan. SÄ ingen fara.

Vad som hÀnder i en yttervÀgg Àr att kondens bildas i vÀggen och vid en viss temperatur sÄ kondenseras den till vattendroppar. Detta sker pÄ en utrÀknad plats i yttervÀggen (typ 10 cm in eller vad man nu rÀknat ut). DÄ har man en plastfilm dÀr vilket gör att fukten stannar och inte tar sig lÀngre in i vÀggen. Den rinner dÄ ner lÀngs med plasten ner i marken utanför. VÀrmer man upp vÀggen genom att ha stenull emot sÄ flyttas punkten dÄ vattenÄngan kondenserar till innanför plasten och man fÄr dÄ fukt i vÀggen.

Bara en av grejerna jag har lĂ€rt mig av mitt studiobygge! 🙂

Perfekt!
Wow. Tack för kunskapen. Det dĂ€r Ă€r mer Ă€n att skrapa pĂ„ ytan pĂ„ bygg 😄 

Jag har oavsett 45mm mellanrum mellan vÀgg och isolering, och fortsÀtter med det sÀrskilt till framvÀggarna.

Intressant uppdatering:
BestÀllt 1 pall flexibatts stenull pÄ beijer bygg. 24 balar sÀger dem att jag Àr tvugna att köpa "dÄ de inte kan returnera resten" vilka mÄnga frÄgor uppstÄr för mig, bla. Àr det inte bra att ha grejer pÄ lager om man Àr ett byggvaruhus? 2. hur kommer de att tvinga mig köpa mer Àn jag behöver nÀr jag inte skrivit kontrakt med dem? 

Oavsett kan jag Àta kostnaden, frÄgan Àr mer vart jag ska förvara 12 balar stenull haha. SÄ om nÄn bor i skÄne och vill ha bra akustikmaterial Àr det bara att höra av sig haha!

 

Mvh Casper

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 2 veckor senare...

Köpt stenull! 9 balar med totalt 27 skivor över som Àr 195mm tjocka om nÄn Àr sugen att köpa! Man fÄr bara bestÀlla hem en hel pall med flexibatts som Àr grymt för akustikbehandling.

SlÀngde in dem i lÀgenheten, Àr lite snuvig sÄ hoppas det Àr random och inte stenullen som gör det heh.. 

MÀtning före och efter stenull inslÀngd i rummet Àr lÀngst ner:)

 

IMG_1227.thumb.JPG.78d66fbc5062970aeefe3921c2b92722.JPGIMG_1228.thumb.JPG.49419176815ed6b2baadaaacc81234f2.JPG

 

SÄ stenullen ligger lÀngst vÀnster sida av rummet endast just nu, dÀr bak och fram. 
Gul Àr utan och grön Àr med stenull i rummet.  Generellt 10 db förbÀttring!

777467198_Mtningmedstenullrandomirummet.jpg.b3a4c827fa35932941a652119d992b7c.jpg

 

Mvh Casper Bjerkehagen

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 1 mĂ„nad senare...

En spurt frammÄt! Jag valde att plasta in allt i plast dÄ jag sett före efter mÀtningar och basen pÄverkas inte, knappt toppen heller dÄ det Àr lÀngst bak i rummet. Med tanke pÄ att jag ska sova 3 dm ifrÄn den ocksÄ med huvudet kÀndes det bÀttre...:)


69597959_10162356964060595_6857873327764013056_n.thumb.jpg.2eeb89bf51d55c5c92256aec54a737b7.jpg70836684_10162356963890595_1583225185547321344_n.jpg.aa8b1fa8bed6dad57c826cb3218befb4.jpg69601936_10162356963940595_712141217315422208_n.thumb.jpg.4e0e6e0b950211d776a7818db76eaf1d.jpg69960063_10162359362865595_1481194810046939136_n.jpg.22935172cb7e96990d64dfab1482ad00.jpg

MÀtningar har jag gjort. Och de visade inga förÀndringar pÄ samma mixplats, nÀr jag gick bak 1 meter med mÀtmicken dock fick jag se stor potential, och vad jag kan tÀnka mig Àr att sidor och frÀmre hörn pÄverkar mycket, för det liknar resultatet nÀr jag hade alla balar vid frÀmre sidan av rummet och mÀtte. 

Rött Àr klar vÀgg med sweetspot 1 meter bak.
Gult Àr inget.
Grönt Àr balar vid sidan av rummet, tror jag, REW Àr ett instabilt program sÄ allt laggar ihop och blir en sörja, bokstavligen.

MĂ€tningar.jpg

Mvh Casper Bjerkehagen

Redigerat av Casper Bjerkehagen
  • Gilla 1
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nice! 🙂 Grymt jobbat!

SvÄrt att riktigt jÀmföra dÄ de har olika volym. I REW i All SPL lÀget under knappen Controls (kugghjulet lÀngst till höger) sÄ kan du lÀgga till offset till mÀtningarna sÄ att den röda mÀtningen fÄr samma volym som de andra. LÀttare att jÀmföra och se vad som förÀndrats!

Hur har du mÀtt? En högtalare eller bÄda?

Snyggt slutresultat förövrigt! Vilket tyg har du?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

7 timmar sedan, ostfisk said:

Nice! 🙂 Grymt jobbat!

SvÄrt att riktigt jÀmföra dÄ de har olika volym. I REW i All SPL lÀget under knappen Controls (kugghjulet lÀngst till höger) sÄ kan du lÀgga till offset till mÀtningarna sÄ att den röda mÀtningen fÄr samma volym som de andra. LÀttare att jÀmföra och se vad som förÀndrats!

Hur har du mÀtt? En högtalare eller bÄda?

Snyggt slutresultat förövrigt! Vilket tyg har du?

Tack!

MÀtt ena högtalaren + sub.
Ska bli kul att hitta lösningar pÄ placering osv. Kanske ska bygga hörn,  sido och takabsorbenter innan jag funderar pÄ placering av sweetspot osv. För 1 meter Àr rÀtt mycket bak, vill helst inte sitta i mitten av rummet dÄ jag bor dÀr ocksÄ, sedan lÄter det rÀtt konstigt ocksÄ dÄ jag hör tydligt reverb frÄn rummet. 

Tyget Àr ett bomullstyg frÄn stoff och stil. Mörkhet mÀtt efter nÀr gula stenullen inte syns igenom lÀngre:)

Mvh Casper
 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Sido, och bas-absorbering nÀsta, i mitt huvud i alla fall. TÀnker att en 20cm vÀgg med 20cm luft nÀrmast frÀmre hörnet skulle
slĂ„ flera flugor i en smĂ€ll. Funkar det som "bass trap" i hörnen med sĂ„ mycket luft bakom i sjĂ€lva hörnet? @wellness music @cborg Tacksam för input 😁

Jag inte Àr helt fÀrdig med planeringen för taket och dess absorbering. 
Som ni kan se pÄ bilderna har jag gÀrna kvar gardinen, sÄ riktigt tjock absorbering Àr inte helt möjlig mot taket.
Kanske att jag bygger ett lutande moln som börjar dÀr gardinen slutar med vitt tyg sÄ det kÀnns luftigt endÄ, och dÀrmed ocksÄ fÄr till en kombo med övre hörnabsorbent  och första reflektion absorbent. Det tror jag blir bra...

IMG_1373.thumb.JPG.72d50423de2352a8bd9a8f4e1c665740.JPGIMG_1374.thumb.JPG.9662c903500ccdaf64e04505a1b49dd9.JPG

Mvh Casper Bjerkehagen

Redigerat av Casper Bjerkehagen
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

On 2019-09-08 at 14:01, Casper Bjerkehagen said:

En spurt frammÄt! Jag valde att plasta in allt i plast dÄ jag sett före efter mÀtningar och basen pÄverkas inte, knappt toppen heller dÄ det Àr lÀngst bak i rummet. Med tanke pÄ att jag ska sova 3 dm ifrÄn den ocksÄ med huvudet kÀndes det bÀttre...:)


69597959_10162356964060595_6857873327764013056_n.thumb.jpg.2eeb89bf51d55c5c92256aec54a737b7.jpg70836684_10162356963890595_1583225185547321344_n.jpg.aa8b1fa8bed6dad57c826cb3218befb4.jpg69601936_10162356963940595_712141217315422208_n.thumb.jpg.4e0e6e0b950211d776a7818db76eaf1d.jpg69960063_10162359362865595_1481194810046939136_n.jpg.22935172cb7e96990d64dfab1482ad00.jpg

MÀtningar har jag gjort. Och de visade inga förÀndringar pÄ samma mixplats, nÀr jag gick bak 1 meter med mÀtmicken dock fick jag se stor potential, och vad jag kan tÀnka mig Àr att sidor och frÀmre hörn pÄverkar mycket, för det liknar resultatet nÀr jag hade alla balar vid frÀmre sidan av rummet och mÀtte. 

Rött Àr klar vÀgg med sweetspot 1 meter bak.
Gult Àr inget.
Grönt Àr balar vid sidan av rummet, tror jag, REW Àr ett instabilt program sÄ allt laggar ihop och blir en sörja, bokstavligen.

MĂ€tningar.jpg

Mvh Casper Bjerkehagen

En tanke frĂ„n en okunnig, för mig ser det inte ut att skilja sĂ„ mycket alls före o efter stenull, utom nere Ă€nda vid 4 hz, dĂ€r Ă€r ju en puckel ganska utjĂ€mnad till det bĂ€ttre (antar jag) Beror det pĂ„ att det Ă€r för lite basfĂ€llor mm? MĂ„ste kolla Ostfisks gamla trĂ„d... Skulle vara kul att mĂ€ta min lilla ratbikestudio ocksĂ„, men jag har varken mĂ€tmick eller dator dĂ€r, och blir tyvĂ€rr bara förbannad vid blotta tanken pĂ„ datorer. 🙂 Jag fĂ„r till det bra dĂ€r Ă€ndĂ„, utan mĂ€tningar. Men det gĂ„r ju förstĂ„s att förbĂ€ttra allt, bĂ„de akustik och skruvande...

 

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

24 minuter sedan, Guitar Nilsson said:

En tanke frĂ„n en okunnig, för mig ser det inte ut att skilja sĂ„ mycket alls före o efter stenull, utom nere Ă€nda vid 4 hz, dĂ€r Ă€r ju en puckel ganska utjĂ€mnad till det bĂ€ttre (antar jag) Beror det pĂ„ att det Ă€r för lite basfĂ€llor mm? MĂ„ste kolla Ostfisks gamla trĂ„d... Skulle vara kul att mĂ€ta min lilla ratbikestudio ocksĂ„, men jag har varken mĂ€tmick eller dator dĂ€r, och blir tyvĂ€rr bara förbannad vid blotta tanken pĂ„ datorer. 🙂 Jag fĂ„r till det bra dĂ€r Ă€ndĂ„, utan mĂ€tningar. Men det gĂ„r ju förstĂ„s att förbĂ€ttra allt, bĂ„de akustik och skruvande...

HallÄja:)
Skulle inte sÀga att 20 dbs förbÀttring Àr liten skillnad i puckel och dal om vi tittar pÄ 50hz och 35 hz

Jag har inget frekvens-mĂ„l mer Ă€n att göra vad jag kan med "the big wins" och göra dem ordentligt vilket jag gör inom ramarna för att jag ska bo dĂ€r. 🙂

Mvh Casper

 

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

24 minuter sedan, Casper Bjerkehagen said:

HallÄja:)
Skulle inte sÀga att 20 dbs förbÀttring Àr liten skillnad i puckel och dal om vi tittar pÄ 50hz och 35 hz

Jag har inget frekvens-mĂ„l mer Ă€n att göra vad jag kan med "the big wins" och göra dem ordentligt vilket jag gör inom ramarna för att jag ska bo dĂ€r. 🙂

Mvh Casper

 

Ok. Jag fattar vÀl fel men totalvolymen pÄ de bÀgge kurvorna ser ju ut att skilja rejÀlt. Skulle man hissa upp den undre kurvan till samma höjd sÄ Àr ser formen pÄ dom ganska snarlik ut? Att fÄ det helt platt gÄr förstÄs inte....

Jag ska sticka ivÀg till studion och med den hÀr tongeneratorns hjÀlp försöka lyssna mig fram till vilka bastoner som Àr de vÀrsta puckel och dipproblemen för mig. Pucklarna Àr störigast, kan jag bara hitta den vÀrsta tonen Àr det vÀl enklare att flytta subben o ev sweetspotten för att fÄ det lite bÀttre. Jag spelar ofta enmans rocktrubadur, Àven med band pÄ en krog i Söderhamn, i ett hörn dÀr nÄgra av bastonerna pucklas upp nÄt helt jÀvla horribelt. Förra gÄngen hade jag en av mina subbar med o körde den pÄ skitlÄg volym, men tom inne i mina HD280pro som jag kör lyssningen i var det en del bastoner som fullstÀndigt vrÄlade. Gick jag ut pÄ dansgolvet var ljudet bra nog hifi var jag Àn stod. Jag fick tom för mig att nÄt fylla lyckats hitta subvolymen o dragit pÄ den fullt. Jag kÀnner ju till detta med med noder o antinoder, men att det kan bli nÄt sÄ ini helvete hade jag aldrig trott. Vi spelade pÄ samma stÀlle igÄr med bandet, trio, dÄ sket vi att ta med subbarna, körde elbasen pÄ tvÄ 15" FenderlÄdor utan att micka ut dom, sen en kaggemick o en enda oh pÄ trummorna, dÄ fick vi skitbra ljud, Àven om kaggen inte fick den djupaste sucken i Yamahatopparna, men full tillrÀckligt.

En skum grej blev det, Paisteraiden trummisen har och som vi haft med i flera Är fick ett snudd pÄ rundgÄngsliknade ljud. Jxade o flyttade OHn, sloga av sÄngmickar dÄ vi trodde det gick runt i golvmonitorerna, slog av monitorerna och Àven PAt, men det lÀt lika ÀndÄ! Samma cymbal pÄ typ decimetern samma stÀlle dÀr vi spelat mÄnga ggr. Sex cm vit eltejp gömd under raiden blev lösningen. Skumt ÀndÄ.

Och erfarenheten av hur sjukt starka pucklar det kan bli av subben i en restaurang kan man nog dra nytta av i studion. Jag har sen förut en golvbrytare som jag kan stÀnga av subben med nÀr jag mixar, utan att lÀmna mixplatsen alltsÄ, jÀkla bra att ha det sÄ. Subben Àr kopplad efter monitorerna har stÀllt subbens delning pÄ 50 hz, det Àr dÀr ungf som monitorernas bas tunnar ur. Kopplar jag tvÀrtom (som man ska) genom subbens filter o dÀrefter till monitorerna sÄ subben skÀr bort basen till topparna under instÀlld frekvens blir ljudet jÀvligt fult i monitorerna, delningsfiltret i min hemmasub sabbar det bra nog.

https://www.szynalski.com/tone-generator/

 

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...