Jump to content
Annons

Studio i lägenhet - Casper


Recommended Posts

Hej!
Jag har köpt min första lägenhet, och såklart ska det bli en mix-studio!

Detta är väldigt inspirerat av vad Jens ( @ostfisk )och Jens Eklunds design i Ostfisks lägenhet. Här är Länken till den.
Jag har väldigt lika mått i mitt rum, så förhoppningsvis kan jag uppnå liknande resultat:) här är bilder på lägenheten.

IMG_1130.thumb.JPG.445d901f2716e36cd90bdfb4a27e893b.JPGIMG_1131.thumb.JPG.82d42454dbd437998f1cc64a99745ee2.JPG

 

Redigerat av Casper Bjerkehagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

IMG_1188.thumb.JPG.00f3e1481c530258d19ee6d129c4a0b4.JPG

 

Skrivit in innermåtten på mixrummet i amroc room mode calculator och fick fram detta.

 Peak vid: 37hz, 41hz, 63hz, 75hz, 82hz

Vet inte exakt om de lila spikarna är dippar eller mindre peakar

spacer.png1612742373_Minstamttteoretisktfrekvenssvar.thumb.png.48d0985e6db9617f5ba4ad446c09adaa.png

          Faktiskt frekvenssvar vid sweetspot utan akustikbehandling.

401966830_freksvarutanntt.jpg.4686affba74b2b39b0fb1e88000b5f48.jpg

 

 De lila peakarna är nog dippar, för jag har den största dippen vid 54hz som stämmer med den teoretiska 

 mätningen. Jag har mätt med sub och delningsfilter aktiverat, kan vara en bra ide att göra en mätning med

 bara monitorer också då de går rakt ner till 50 hz, sedan dippar, så ingen delningsfrekvens spökar. 

 

 Här är ritningen till bakväggen!

Där är det 40cm stenull och 20cm luft. Det borde göra en del då jag har liknande dimentioner i mitt rum och använder samma akustiska design som ostfisk. Eventuellt sätter jag in en dörr och använder flyttbar 40cm stenull framför den, men det gör jag i slutet av bygget om jag tycker det behövs.

IMG_1184.thumb.JPG.c7eee4b6bfc78e52857d88749e129e96.JPG

Fortsättning följer!

Mvh Casper Bjerkehagen

Redigerat av Casper Bjerkehagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Wow, mätningen stämmer ju galet bra vs beräkningen!

.... "kartan gäller" .....  uppenbarligen i detta fall!

Redigerat av ONSatan
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, slejnard said:

Spännande! Lycka till 🙂 

Tack! Ska handla 60 meter reglar idag(:

34 minuter sedan, ONSatan said:

Wow, mätningen stämmer ju galet bra vs beräkningen!

.... "kartan gäller" .....  uppenbarligen i detta fall!

Japp! Det talar förhoppningsvis för att inte dörröppningen behöver ändras, att mest det inre rummet spelar roll, det skulle vara bekvämast i alla fall(:

 

Mvh Casper

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, Martin said:

Gillar din jag förmodar föräldrar som står där och tänker något i stil med, jaha ska han göra om hela det här, det är väl kanske onödigt? 

Haha:)

Uppdatering:
Går frammåt sakta men säkert.

Första hindret är att regeln ska ända in mot väggen för att funka med det uppsågade materialetIMG_1197.thumb.JPG.9f63d794a5c60fef776546de699f2af7.JPGIMG_1195.thumb.JPG.713333419620d6761aca6d9e684606d4.JPGIMG_1200.thumb.JPG.bdaa79560f7f8c2252954cee04cb5828.JPG

Link to comment
Dela på andra sajter

Wow wow wow! Vad kul! Ser fram emot detta! 🙂  Du har ju något bättre förutsättningar då ditt rum inte är lika kvadratiskt som mitt! Denna tråd kommer jag att följa!

Känns nästan som att jag ser mitt eget bygge igen, lite flashback känsla! Hoppas du får lika bra resultat som mig! Det lär du ju få! 🙂

Angående amroc så är de mindre staplarna så kallade tangentiella stående vågor samt "oblique" stående vågor. (Vet ej den svenska termen.) Tangentiella stående vågor studsar på fyra ytor. Och oblique på alla sex ytor! https://georgewilliamsharp.wordpress.com/2014/07/02/acoustics-room-analysis-and-recreation-of-a-rooms-reverb-sound-june-2014/

Sen vill jag bara kolla så att du är medveten om att man inte skall ha stenull direkt mot en vägg som vetter mot utsidan. Då blir det mögel. Vet ej om du har sådana väggar eller om du är medveten om det men tänker jag informerar för säkerhets skull!

Annars önskar jag dig lycka till! Förmodligen kommer det inte att ta ett och ett halvt år som det tog för mig! Det är väl fördelen att komma efteråt, att du kan se mina misstag och inte upprepa dom! 🙂

/Jens

 

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

59 minuter sedan, ostfisk said:

Känns nästan som att jag ser mitt eget bygge igen, lite flashback känsla! Hoppas du får lika bra resultat som mig! Det lär du ju få! 🙂

Förhoppningsvis får jag det!

1 timme sedan, ostfisk said:

Angående amroc så är de mindre staplarna så kallade tangentiella stående vågor samt "oblique" stående vågor. (Vet ej den svenska termen.) Tangentiella stående vågor studsar på fyra ytor. Och oblique på alla sex ytor! https://georgewilliamsharp.wordpress.com/2014/07/02/acoustics-room-analysis-and-recreation-of-a-rooms-reverb-sound-june-2014/

Tack! Intressant. 

1 timme sedan, ostfisk said:

Sen vill jag bara kolla så att du är medveten om att man inte skall ha stenull direkt mot en vägg som vetter mot utsidan. Då blir det mögel. Vet ej om du har sådana väggar eller om du är medveten om det men tänker jag informerar för säkerhets skull!

Annars önskar jag dig lycka till! Förmodligen kommer det inte att ta ett och ett halvt år som det tog för mig! Det är väl fördelen att komma efteråt, att du kan se mina misstag och inte upprepa dom! 🙂

/Jens

Tack för heads up! Har inte planerat att ha det mot någon vägg utan luftgap, är det så du menar? utanför fönstret är det ju utsida, så bakom väggen jag behandlar är det inte utsida. 

Det kan jag definitivt! Du banade vägen mentalt för mig i att akustikbehandla ett rum på riktigt:)

Mvh Casper

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Intressant fakta om rummet utanför

Det är 2 meter till ytterdörr och vägg utanför inre rummet.

Där jag har dippar i basen i inre rummet, har det större rummet i sammanhanget peakar. Och de peakarna syns inte i min rumsmätning på frekvensrespons, så det bådar gott såhär på förhand i alla fall..

Större rummet i amroc. Peak vid  26, 41, 50, 52, 63, 78.     

                             Jag har dipp vid  25              54

                   1466582534_Screenshot(2).png.5d13140c50855a6bccaa2e9fbdbed2d8.png

Intressant också att det större rummet i sammanhanget befinner sig inom bolt area, vilket är bra sägs det. Jag tror att de sprider många svagare stående vågor och är lättare att få akustiskt neutrala

Mvh Casper

Redigerat av Casper Bjerkehagen
Link to comment
Dela på andra sajter

20 timmar sedan, Casper Bjerkehagen said:

Förhoppningsvis får jag det!

Tack! Intressant. 

Tack för heads up! Har inte planerat att ha det mot någon vägg utan luftgap, är det så du menar? utanför fönstret är det ju utsida, så bakom väggen jag behandlar är det inte utsida. 

Det kan jag definitivt! Du banade vägen mentalt för mig i att akustikbehandla ett rum på riktigt:)

Mvh Casper

Är lite osäker nu men i mitt bygge så fick jag ha luftgap (5mm räckte) mellan stenull och vägg men också in och utblås. Dvs luften måste kunna röra sig därinne! Något form av hål där luften kunde ta sig in och ett annat hål på motsatt sida där luften kunde ta sig ut!

På den bakre absorbenten, är någon av sidorna mot en vägg som vetter mot utsidan? För då måste du nog ha ett luftgap där!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, ostfisk said:

På den bakre absorbenten, är någon av sidorna mot en vägg som vetter mot utsidan? För då måste du nog ha ett luftgap där!

Tack för input!

Det kommer vara luftgap på 2 dm.

Framför väggen är som sagt fönstrena och utsida. Bakom väggen är dörr och bakom dörr insida i lägenheten, på sidorna av väggen är väggar som går på lägenhetens insida. Tycker du jag bör ha det öppet vid dörringången, det är ju 2 dm luft där, kanske ska klä det med bara tyg så det inte blir instängt. Mellan dörrkarmen och 2 dm in i rummet.

vad tror du om det?

Mvh Casper

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok! Är sidan med fönstret den enda sidan som vetter mot utsidan? För i så fall är det lugnt. Då kan du göra som du vill med absorbenten! 🙂

Tänkte om vänstra eller högra sidan var mot utsidan, då hade du tvingats ha en luftspalt mellan vägg och stenull där, dvs vid absorbentens kortsida.

En liten nackdel med konstruktionen, ser jag nu, är att i mitten blir det en hård yta (dörren). Där träffar ju första reflektionen och kan då studsa tillbaka fritt till mixplats. Eller har du en öppning där? I så fall åker ljudet bara ut.

Ser nu att du eventuellt tänkte ha en flyttbar absorbent där. Det tror jag är en bra ide om du har en dörr där. Är det en öppning är det nog inte lika viktigt. Om inte öppningen är lite offset. Då kan stereobilden bli lite lidande. Men hur mycket vet jag ej!

Hur som helst så kommer du att få ett rejält lyft i akustiken oavsett hur du gör! 40cm stenull + 20 cm luft gör ju en hel del! 🙂

/Jens

Link to comment
Dela på andra sajter

20 timmar sedan, ostfisk said:

Ok! Är sidan med fönstret den enda sidan som vetter mot utsidan? För i så fall är det lugnt. Då kan du göra som du vill med absorbenten! 🙂

Tänkte om vänstra eller högra sidan var mot utsidan, då hade du tvingats ha en luftspalt mellan vägg och stenull där, dvs vid absorbentens kortsida.

En liten nackdel med konstruktionen, ser jag nu, är att i mitten blir det en hård yta (dörren). Där träffar ju första reflektionen och kan då studsa tillbaka fritt till mixplats. Eller har du en öppning där? I så fall åker ljudet bara ut.

Ser nu att du eventuellt tänkte ha en flyttbar absorbent där. Det tror jag är en bra ide om du har en dörr där. Är det en öppning är det nog inte lika viktigt. Om inte öppningen är lite offset. Då kan stereobilden bli lite lidande. Men hur mycket vet jag ej!

Hur som helst så kommer du att få ett rejält lyft i akustiken oavsett hur du gör! 40cm stenull + 20 cm luft gör ju en hel del! 🙂

/Jens

Jag förstår exakt vad du menar nu 🙂 

Till höger om bakväggen är inomhus, men det är ingång till lägenhet, så inte lika hög värme osv antar jag. Men inget att tänka på där väl?

Prelimenärt har jag helst öppning utan dörr annars kan jag labba med stenull som är flyttbar med och utan dörr i öppningen.
image.png.bb7d97605f55efa46fd8cd991ecb056a.png

 

Mvh Casper

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, Casper Bjerkehagen said:

Jag förstår exakt vad du menar nu 🙂 

Till höger om bakväggen är inomhus, men det är ingång till lägenhet, så inte lika hög värme osv antar jag. Men inget att tänka på där väl?

Prelimenärt har jag helst öppning utan dörr annars kan jag labba med stenull som är flyttbar med och utan dörr i öppningen.
image.png.bb7d97605f55efa46fd8cd991ecb056a.png

 

Mvh Casper

Ok! Nej vad jag har förstått så är trapphuset räknat till insidan. Så ingen fara.

Vad som händer i en yttervägg är att kondens bildas i väggen och vid en viss temperatur så kondenseras den till vattendroppar. Detta sker på en uträknad plats i ytterväggen (typ 10 cm in eller vad man nu räknat ut). Då har man en plastfilm där vilket gör att fukten stannar och inte tar sig längre in i väggen. Den rinner då ner längs med plasten ner i marken utanför. Värmer man upp väggen genom att ha stenull emot så flyttas punkten då vattenångan kondenserar till innanför plasten och man får då fukt i väggen.

Bara en av grejerna jag har lärt mig av mitt studiobygge! 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, ostfisk said:

Ok! Nej vad jag har förstått så är trapphuset räknat till insidan. Så ingen fara.

Vad som händer i en yttervägg är att kondens bildas i väggen och vid en viss temperatur så kondenseras den till vattendroppar. Detta sker på en uträknad plats i ytterväggen (typ 10 cm in eller vad man nu räknat ut). Då har man en plastfilm där vilket gör att fukten stannar och inte tar sig längre in i väggen. Den rinner då ner längs med plasten ner i marken utanför. Värmer man upp väggen genom att ha stenull emot så flyttas punkten då vattenångan kondenserar till innanför plasten och man får då fukt i väggen.

Bara en av grejerna jag har lärt mig av mitt studiobygge! 🙂

Perfekt!
Wow. Tack för kunskapen. Det där är mer än att skrapa på ytan på bygg 😄 

Jag har oavsett 45mm mellanrum mellan vägg och isolering, och fortsätter med det särskilt till framväggarna.

Intressant uppdatering:
Beställt 1 pall flexibatts stenull på beijer bygg. 24 balar säger dem att jag är tvugna att köpa "då de inte kan returnera resten" vilka många frågor uppstår för mig, bla. är det inte bra att ha grejer på lager om man är ett byggvaruhus? 2. hur kommer de att tvinga mig köpa mer än jag behöver när jag inte skrivit kontrakt med dem? 

Oavsett kan jag äta kostnaden, frågan är mer vart jag ska förvara 12 balar stenull haha. Så om nån bor i skåne och vill ha bra akustikmaterial är det bara att höra av sig haha!

 

Mvh Casper

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Köpt stenull! 9 balar med totalt 27 skivor över som är 195mm tjocka om nån är sugen att köpa! Man får bara beställa hem en hel pall med flexibatts som är grymt för akustikbehandling.

Slängde in dem i lägenheten, är lite snuvig så hoppas det är random och inte stenullen som gör det heh.. 

Mätning före och efter stenull inslängd i rummet är längst ner:)

 

IMG_1227.thumb.JPG.78d66fbc5062970aeefe3921c2b92722.JPGIMG_1228.thumb.JPG.49419176815ed6b2baadaaacc81234f2.JPG

 

Så stenullen ligger längst vänster sida av rummet endast just nu, där bak och fram. 
Gul är utan och grön är med stenull i rummet.  Generellt 10 db förbättring!

777467198_Mtningmedstenullrandomirummet.jpg.b3a4c827fa35932941a652119d992b7c.jpg

 

Mvh Casper Bjerkehagen

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

En spurt frammåt! Jag valde att plasta in allt i plast då jag sett före efter mätningar och basen påverkas inte, knappt toppen heller då det är längst bak i rummet. Med tanke på att jag ska sova 3 dm ifrån den också med huvudet kändes det bättre...:)


69597959_10162356964060595_6857873327764013056_n.thumb.jpg.2eeb89bf51d55c5c92256aec54a737b7.jpg70836684_10162356963890595_1583225185547321344_n.jpg.aa8b1fa8bed6dad57c826cb3218befb4.jpg69601936_10162356963940595_712141217315422208_n.thumb.jpg.4e0e6e0b950211d776a7818db76eaf1d.jpg69960063_10162359362865595_1481194810046939136_n.jpg.22935172cb7e96990d64dfab1482ad00.jpg

Mätningar har jag gjort. Och de visade inga förändringar på samma mixplats, när jag gick bak 1 meter med mätmicken dock fick jag se stor potential, och vad jag kan tänka mig är att sidor och främre hörn påverkar mycket, för det liknar resultatet när jag hade alla balar vid främre sidan av rummet och mätte. 

Rött är klar vägg med sweetspot 1 meter bak.
Gult är inget.
Grönt är balar vid sidan av rummet, tror jag, REW är ett instabilt program så allt laggar ihop och blir en sörja, bokstavligen.

Mätningar.jpg

Mvh Casper Bjerkehagen

Redigerat av Casper Bjerkehagen
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Nice! 🙂 Grymt jobbat!

Svårt att riktigt jämföra då de har olika volym. I REW i All SPL läget under knappen Controls (kugghjulet längst till höger) så kan du lägga till offset till mätningarna så att den röda mätningen får samma volym som de andra. Lättare att jämföra och se vad som förändrats!

Hur har du mätt? En högtalare eller båda?

Snyggt slutresultat förövrigt! Vilket tyg har du?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, ostfisk said:

Nice! 🙂 Grymt jobbat!

Svårt att riktigt jämföra då de har olika volym. I REW i All SPL läget under knappen Controls (kugghjulet längst till höger) så kan du lägga till offset till mätningarna så att den röda mätningen får samma volym som de andra. Lättare att jämföra och se vad som förändrats!

Hur har du mätt? En högtalare eller båda?

Snyggt slutresultat förövrigt! Vilket tyg har du?

Tack!

Mätt ena högtalaren + sub.
Ska bli kul att hitta lösningar på placering osv. Kanske ska bygga hörn,  sido och takabsorbenter innan jag funderar på placering av sweetspot osv. För 1 meter är rätt mycket bak, vill helst inte sitta i mitten av rummet då jag bor där också, sedan låter det rätt konstigt också då jag hör tydligt reverb från rummet. 

Tyget är ett bomullstyg från stoff och stil. Mörkhet mätt efter när gula stenullen inte syns igenom längre:)

Mvh Casper
 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Sido, och bas-absorbering nästa, i mitt huvud i alla fall. Tänker att en 20cm vägg med 20cm luft närmast främre hörnet skulle
slå flera flugor i en smäll. Funkar det som "bass trap" i hörnen med så mycket luft bakom i själva hörnet? @wellness music @cborg Tacksam för input 😁

Jag inte är helt färdig med planeringen för taket och dess absorbering. 
Som ni kan se på bilderna har jag gärna kvar gardinen, så riktigt tjock absorbering är inte helt möjlig mot taket.
Kanske att jag bygger ett lutande moln som börjar där gardinen slutar med vitt tyg så det känns luftigt endå, och därmed också får till en kombo med övre hörnabsorbent  och första reflektion absorbent. Det tror jag blir bra...

IMG_1373.thumb.JPG.72d50423de2352a8bd9a8f4e1c665740.JPGIMG_1374.thumb.JPG.9662c903500ccdaf64e04505a1b49dd9.JPG

Mvh Casper Bjerkehagen

Redigerat av Casper Bjerkehagen
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-09-08 at 14:01, Casper Bjerkehagen said:

En spurt frammåt! Jag valde att plasta in allt i plast då jag sett före efter mätningar och basen påverkas inte, knappt toppen heller då det är längst bak i rummet. Med tanke på att jag ska sova 3 dm ifrån den också med huvudet kändes det bättre...:)


69597959_10162356964060595_6857873327764013056_n.thumb.jpg.2eeb89bf51d55c5c92256aec54a737b7.jpg70836684_10162356963890595_1583225185547321344_n.jpg.aa8b1fa8bed6dad57c826cb3218befb4.jpg69601936_10162356963940595_712141217315422208_n.thumb.jpg.4e0e6e0b950211d776a7818db76eaf1d.jpg69960063_10162359362865595_1481194810046939136_n.jpg.22935172cb7e96990d64dfab1482ad00.jpg

Mätningar har jag gjort. Och de visade inga förändringar på samma mixplats, när jag gick bak 1 meter med mätmicken dock fick jag se stor potential, och vad jag kan tänka mig är att sidor och främre hörn påverkar mycket, för det liknar resultatet när jag hade alla balar vid främre sidan av rummet och mätte. 

Rött är klar vägg med sweetspot 1 meter bak.
Gult är inget.
Grönt är balar vid sidan av rummet, tror jag, REW är ett instabilt program så allt laggar ihop och blir en sörja, bokstavligen.

Mätningar.jpg

Mvh Casper Bjerkehagen

En tanke från en okunnig, för mig ser det inte ut att skilja så mycket alls före o efter stenull, utom nere ända vid 4 hz, där är ju en puckel ganska utjämnad till det bättre (antar jag) Beror det på att det är för lite basfällor mm? Måste kolla Ostfisks gamla tråd... Skulle vara kul att mäta min lilla ratbikestudio också, men jag har varken mätmick eller dator där, och blir tyvärr bara förbannad vid blotta tanken på datorer. 🙂 Jag får till det bra där ändå, utan mätningar. Men det går ju förstås att förbättra allt, både akustik och skruvande...

 

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, Guitar Nilsson said:

En tanke från en okunnig, för mig ser det inte ut att skilja så mycket alls före o efter stenull, utom nere ända vid 4 hz, där är ju en puckel ganska utjämnad till det bättre (antar jag) Beror det på att det är för lite basfällor mm? Måste kolla Ostfisks gamla tråd... Skulle vara kul att mäta min lilla ratbikestudio också, men jag har varken mätmick eller dator där, och blir tyvärr bara förbannad vid blotta tanken på datorer. 🙂 Jag får till det bra där ändå, utan mätningar. Men det går ju förstås att förbättra allt, både akustik och skruvande...

Hallåja:)
Skulle inte säga att 20 dbs förbättring är liten skillnad i puckel och dal om vi tittar på 50hz och 35 hz

Jag har inget frekvens-mål mer än att göra vad jag kan med "the big wins" och göra dem ordentligt vilket jag gör inom ramarna för att jag ska bo där. 🙂

Mvh Casper

 

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, Casper Bjerkehagen said:

Hallåja:)
Skulle inte säga att 20 dbs förbättring är liten skillnad i puckel och dal om vi tittar på 50hz och 35 hz

Jag har inget frekvens-mål mer än att göra vad jag kan med "the big wins" och göra dem ordentligt vilket jag gör inom ramarna för att jag ska bo där. 🙂

Mvh Casper

 

Ok. Jag fattar väl fel men totalvolymen på de bägge kurvorna ser ju ut att skilja rejält. Skulle man hissa upp den undre kurvan till samma höjd så är ser formen på dom ganska snarlik ut? Att få det helt platt går förstås inte....

Jag ska sticka iväg till studion och med den här tongeneratorns hjälp försöka lyssna mig fram till vilka bastoner som är de värsta puckel och dipproblemen för mig. Pucklarna är störigast, kan jag bara hitta den värsta tonen är det väl enklare att flytta subben o ev sweetspotten för att få det lite bättre. Jag spelar ofta enmans rocktrubadur, även med band på en krog i Söderhamn, i ett hörn där några av bastonerna pucklas upp nåt helt jävla horribelt. Förra gången hade jag en av mina subbar med o körde den på skitlåg volym, men tom inne i mina HD280pro som jag kör lyssningen i var det en del bastoner som fullständigt vrålade. Gick jag ut på dansgolvet var ljudet bra nog hifi var jag än stod. Jag fick tom för mig att nåt fylla lyckats hitta subvolymen o dragit på den fullt. Jag känner ju till detta med med noder o antinoder, men att det kan bli nåt så ini helvete hade jag aldrig trott. Vi spelade på samma ställe igår med bandet, trio, då sket vi att ta med subbarna, körde elbasen på två 15" Fenderlådor utan att micka ut dom, sen en kaggemick o en enda oh på trummorna, då fick vi skitbra ljud, även om kaggen inte fick den djupaste sucken i Yamahatopparna, men full tillräckligt.

En skum grej blev det, Paisteraiden trummisen har och som vi haft med i flera år fick ett snudd på rundgångsliknade ljud. Jxade o flyttade OHn, sloga av sångmickar då vi trodde det gick runt i golvmonitorerna, slog av monitorerna och även PAt, men det lät lika ändå! Samma cymbal på typ decimetern samma ställe där vi spelat många ggr. Sex cm vit eltejp gömd under raiden blev lösningen. Skumt ändå.

Och erfarenheten av hur sjukt starka pucklar det kan bli av subben i en restaurang kan man nog dra nytta av i studion. Jag har sen förut en golvbrytare som jag kan stänga av subben med när jag mixar, utan att lämna mixplatsen alltså, jäkla bra att ha det så. Subben är kopplad efter monitorerna har ställt subbens delning på 50 hz, det är där ungf som monitorernas bas tunnar ur. Kopplar jag tvärtom (som man ska) genom subbens filter o därefter till monitorerna så subben skär bort basen till topparna under inställd frekvens blir ljudet jävligt fult i monitorerna, delningsfiltret i min hemmasub sabbar det bra nog.

https://www.szynalski.com/tone-generator/

 

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...