Jump to content
Annons

Studio i lägenhet


ostfisk

Recommended Posts

Hej på er!

Tänkte nu påbörja mitt projekt som innebär att jag kommer att jag kommer att fixa ett kontrollrum i en lägenhet där jag kan sitta och skriva, prodda, mixa och mastra musik.

Jag har inte fixat lägenheten än och jag har stor respekt för att det kan ta lång tid... Jag vill ha en lägenhet som är bra ljudisolerad och som samtidigt har ett rektangulärt rum där akustikbehandling kan installeras. Jag har inge bråttom dock utan tänker mig att jag letar tills jag hittar min lägenhet. Jag vet att det finns sådana, min kompis har en sådan. Han kan sitta och göra musik hela dagarna och få kommentarer från grannen som, "vad gör du på dagarna, är du här? Jag hör dig aldrig." Jag skall kolla först i det området om det finns lediga lägenheter där. Så detta är starten för projektet men nästa uppdatering kommer kanske först när jag hittat lägenheten, vilket kan ta ett tag.

Jag kommer att skriva så mycket jag kan och komplettera med bilder och sånt. Planen är att fixa med akustikbehandling och sånt, så bra det bara går. Eventuellt planerar jag att köpa från GIK. Eller så gör jag det själv, vi får se.

Jag har en fråga redan nu. Jag har en ide, att jag skall ha kontrollrum och vardagsrum i samma rum. Jag vill ha en tvåa där ett rum är sovrum och ett är kontrollrum/vardagsrum. Tänker att man då skulle kunna köpa sig en 40-50 tums platt tv och hänga på väggen. Denna skulle då användas som datorskärm och som tv. Tanken är då att jag har ett skrivbord en bit framför där jag sitter och mixar där jag sitter så långt ifrån att skärmen inte upplevs för stor och jag får nackspärr. Jag har även monitorerna där, i perfekt lyssningsposition. Sedan bakom har jag en soffa där man sitter om man vill kolla på film eller spela X-Box. Frågan är om detta skulle funka? Kommer tvn för långt ifrån när man skall kolla på film? Är monitorerna i vägen tom? Bli det konstigt om ljudet kommer en meter framför tvn när man ser en rulle?

Någon mer som har löst det på detta sättet? Har för mig att jag läst att något hade det. Tror ni att det skulle funka?

/Jens

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har haft det exakt som du beskriver och tänker antagligen ha det så i nästa lägenhet också. Det funkar skitbra för mig. Jag satte upp rätt många absorbenter på väggarna. Det tillsammans med soffa, kuddar, matta, gardiner med mera skapade ett rätt stumt rum.

Försök att hitta en lägenhet i ett hus som inte är så lyhört. Det är svårt (och dyrt) att ljudisolera en lägenhet.

Redigerat av Måsart
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft det exakt som du beskriver och tänker antagligen ha det så i nästa lägenhet också. Det funkar skitbra för mig. Jag satte upp rätt många absorbenter på väggarna. Det tillsammans med soffa, kuddar, matta, gardiner med mera skapade ett rätt stumt rum.

Försök att hitta en lägenhet i ett hus som inte är så lyhört. Det är svårt (och dyrt) att ljudisolera en lägenhet.

Ok coolt! Så det funkade att kolla på film och sånt? Hade du monitorerna en bit från väggen eller precis intill?

Kom på nu att man kan ju ha ett soffbord istället för ett skrivbord då det enda man kommer att ha där är mus och tangentbord. Så kan man ha det som soffbord när man kollar på film! Kanske till och med kan använda soffan som sittplats när man mixar. Det enda jag tänker är att om man är ett gäng som kollar på film så kommer den som sitter till höger i soffan få mest ljud från höger högtalare. Man kanske kan flytta högtalarna till väggen då man skall kolla på film och dra fram dem när man mixar.

Redigerat av ostfisk
Link to comment
Dela på andra sajter

Alla surroundreceivers har väl möjlighet att ställa in avstånd till lyssningspositionen, så att man kan laborera med olika fördröjning till olika högtalare? Så är det på min receiver i alla fall. Ställer in avstånd i meter, så fixar receivern resten så att allt blir rätt. Väldigt bekvämt och bra. 🙂

En skillnad på en meter handlar om ca 3ms, så det är ingen katastrof, men ändå...

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla surroundreceivers har väl möjlighet att ställa in avstånd till lyssningspositionen, så att man kan laborera med olika fördröjning till olika högtalare? Så är det på min receiver i alla fall. Ställer in avstånd i meter, så fixar receivern resten så att allt blir rätt. Väldigt bekvämt och bra. 🙂

En skillnad på en meter handlar om ca 3ms, så det är ingen katastrof, men ändå...

Ok, men jag tänkte snarare att det kanske blir konstigt om studiomonitorerna står i perfekt lyssningsposition, dvs en bit ut i rummet, och tvn är på väggen. Det blir som att ljudet kommer en bit framför tvn när man ser på en rulle. Fast det kanske inte blir så konstigt?

Men jag vet inte... kanske ska man ha monitorerna enbart som mixhögtalare och sedan ett par 5.1 diton till Xbox och film? Blir dyyrt detta i så fall..... 🙂 Tål att funderas på iaf!

Link to comment
Dela på andra sajter

Måsart hur funkade det för dig? Använde du studiomonitorerna när du kollade på film eller hade du 5.1 eller tvns egna? Var inte monitorerna i vägen då man kollade på film? Hur såg din planlösning ut? Skrivbord eller soffbord? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Måsart hur funkade det för dig? Använde du studiomonitorerna när du kollade på film eller hade du 5.1 eller tvns egna? Var inte monitorerna i vägen då man kollade på film? Hur såg din planlösning ut? Skrivbord eller soffbord? 🙂

Jag kollade på film via datorn så jag använde ljudkortet+monitorerna. Funkade fint.

Jag använde ett skrivbord!

Redigerat av Måsart
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kollade på film via datorn så jag använde ljudkortet+monitorerna. Funkade fint.

Jag använde ett skrivbord!

Ok! 🙂

Så när du kollade på film med polare, satt ni runt skrivbordet då, på stolar? Eller hade du en soffa bakom? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok! 🙂

Så när du kollade på film med polare, satt ni runt skrivbordet då, på stolar? Eller hade du en soffa bakom? 🙂

Soffa och soffbord! Tänk dig en vanlig "vardagsrumsuppställning" fast med ett skrivbord i stället för en TV-bänk. Compact living! 😑

Redigerat av Måsart
Link to comment
Dela på andra sajter

2h6vnnb.png

Gjorde en liten skiss på hur jag tänker... Jag är långt före i planeringen, vet inte alls vilka dimensioner rummet kommer att ha utan detta är bara en skiss.

Vad tror ni om denna designen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Soffa och soffbord! Tänk dig en vanlig "vardagsrumsuppställning" fast med ett skrivbord i stället för en TV-bänk. Compact living! 😑

Aha så du hade inte en TV utan en datorskärm? Som stod på skrivbordet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha så du hade inte en TV utan en datorskärm? Som stod på skrivbordet?

Nja, rummet var litet så jag hade en 32-tummare ståendes på skrivbordet som en datorskärm. I nästkommande lägenhet blir det att hiva upp en 50-tummare på väggen framför skrivbordet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, rummet var litet så jag hade en 32-tummare ståendes på skrivbordet som en datorskärm. I nästkommande lägenhet blir det att hiva upp en 50-tummare på väggen framför skrivbordet.

Ok då förstår jag! 🙂

Egentligen så är det ju bara att prova sig fram, tänker jag nu. Svårt att veta på förhand hur det blir och om man märker att något inte funkar så är det ju bara att möblera om.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Har inte kommit så mycket längre i projektet. Jobbar just nu som tillsvidareanställd på ett företag och jag tänker att jag väntar tills jag får fast jobb innan jag drar igång. Så är ekonomin garanterad!

Men jag har en liten fråga! Jag tycker inte att det ser så svårt ut att göra basfällor själv. Har sett en del trådar på olika forum där folk har gjort egna och det är ju bara fyra plankor, isolering och tyg. Det kanske är svårare än man tror, men spontant ser det inte så ut.

Hur som helst, om jag skulle göra egna basfällor måste jag ha någonstans att vara. I lägenheten känns lite riskfyllt, känns som att det lätt kan bli märken om man är oförsiktig. Ni som gjort egna basfällor, vart gjorde ni dessa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror lite på vilken typ av basfällor du behöver göra. Avstämda basfällor kräver diverse uträkningar, men vanliga absorbenter är ganska enkla att peta ihop. Jag hade inte i första hand valt trä, eftersom det blir tungt och med träsidor, så utnyttjar man inte sidorna på mineralullskivan alls. Kör med aluminiumprofiler istället - sådana som man har för att skydda kanterna på gipsskivor - och popnita ihop till en ram att sätta mineralullen i.

Diverse användbara tips finns i min Wiki-artikel här: http://wiki.kontrollrummet.com/Akustikbehandling . Om du kollar under "budgetvarianter", så hittar du både beskrivning av en variant med träram och en länk till ett bygge av absorbent med aluminiumram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Smart med aluminiumprofiler, slipper man såga och hålla på. Och så slipper man både tyngden av trät och så blir hela skivan blottad, som du säger. Definitivt ett alternativ! 🙂

Frågan är kan man göra dessa i sin lägenhet? Eller måste man ha bra ventilation? Blir det mycket bös från isoleringsskivorna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Enda gången det dammar från skivorna, är när man bearbetar dem. Tar man det nätt, så är det inte så farligt mycket dammande. Du skär av lämpliga bitar och när du sedan har sprayat lim på ytan och klätt in med tyg, så är damm-problemet helt borta (efter dammsugning). Om du inte behöver skära av skivorna utan använder dem hela, så blir det ännu mindre problem med damm.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...
Postat (redigerat)

En uppdatering! Har inte kommit så mycket längre, men har fått fast jobb nu och sitter och letar lägenhet som en tok. Frågan är vad jag skall ha?

 

Bilden nedan är en typisk 2:a. Vad jag har förstått så är ljudisoleringen viktigast av allt. Annars är det ingen ide. Men om vi bortser från den och bara fokuserar på akustiken för tillfället. Jag vill kunna smälla upp en basfälla i varje hörn. Det går ju inte med denna lägenheten då ena kortsidan i vardagsrummet bara består av fönster. (Så vida jag inte vill ställa dom framför fönstret). Jag har funderat på om man skall ha studion i sovrummet istället, då jag har märkt att sovrum ofta har ett mindre fönster i mitten av väggen så det finns mycket plats i hörnen att smälla upp basfällor. Dock är ju sovrum mycket mindre än vardagsrum. Jag vill kunna ha ett par feta monitorer plus ev. en sub. Jag vill satsa nu och vill ha en så rak ljudbild som möjligt. Så rak det går att få i en lägenhet.

 

Jag har sparat massor och skulle kunna lägga en hel del pengar på akustik om det skulle göra stor skillnad. Liksom...jag vill ha det bästa. Vad skall jag fokusera på?

 

Ett alternativ hade varit att hyra en lokal men min månadsinkomst tillåter inte det. Sen gillar jag att ha studion där jag bor.

 

Ett annat alternativ jag funderar på är att skaffa en trea och ha det största sovrummet som studio. Men jag vet inte. Vardagsrum verkar ligga på runt 18-22 m2. Ju större ju bättre eller? Hur stor skillnad hade det gjort att ha studion i sovrummet jämfört med vardagsrummet? Hur mycket svårare blir det att kontrollera frekvenserna i ett mindre rum?

Planriting_vard.jpg

 

/Jens

Redigerat av ostfisk
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har exakt just det - d.v.s. studio i egen separat lägenhet. (En tvåa.)

Jag håller förvisso på mest med produktion och mixning, så det blir oftast jag som sitter och jobbar där, men vi har spelat in en hel metallplatta med sång, skrik, gitarrer, digitaltrummpålägg (samt syntar såklart) i studion. Det är en lägenhet på 34kvm där "vardagsrummet" är mixning och kontrollrum. Till vänster (om man sitter framför skrivbordet) är köket som ligger vägg-i-vägg. Vi har satt en teve på varsin sida kopplat till varsin dator med en kamera, så vi ser varandra. (Vid t.ex. sångpålägg.) Köket är dämpat mycket mer, och vi planerar att ljudisolera det ordentligt. Det använder vi som sångbås/rum och trumrum. (Digitaltrummor låter en del...)

I kontrollrummet har jag smackat upp 12st 2tums auralex-wedge-absorbenter samt 2st basfällor i varje hörn. Jag skulle vilja sätta diffusorer bakom mig, samt dämpa mera + mer basfällor, men just nu har jag inte pengar. 😊 (Jag vill även investera i bättre studiomöbler, men det är ett stort och dyrt ingrepp...) Dock gjorde dessa absorbenter + stor matta en enorm skillnad, även om det som sagt behövs mer.

Ska du sitta och jobba med just produktion/mixning tycker jag skrivbord (eller riktiga studiomöbler) är ett måste, istället för teve-soffa. Och tänk på att du behöver inte dämpa allt på en gång, utan ta det pö-om-pö.

Det kan vara bra å höra med grannar så du/ni inte råkar skaffa en lägenhet som sedan starkt ogillas av andra hyresgäster efter en del inspelningar... Vi har t.ex. fått lite klagomål för just digitaltrummorna, och ser till att inte göra sångpålägg på kvällar. Vi informerar även nya hyresgäster att det finns en musikstudio där så de iallafall är förberedda på det. Lite saker man måste anpassa sig efter, men galet skönt för min del då jag bor i närheten och har jättenära till studion. 🥰

post-37404-0-47814500-1466977130_thumb.jpg

post-37404-0-25519700-1466977140_thumb.jpg

Redigerat av Cathrine
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med Cathrine kring arbetsställningen. Sitta vid soffbord är fruktansvärt ansträngande för ryggen. Du vill ha en arbetsställning där du kan sitta rakt i ryggen och nacken, annars orkar du inte långa pass eller att jobba i flera år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med mitt tidigare band mixade vi en platta i en lägenhets-studio. Den studion gick mer eller mindre på heltid med normala arbetstider (dvs då grannarna var på jobbet).

Killen som drev studion hade dock god kommunikation med grannarna, förvarnade då det skulle köras Marshall på högsta volym etc. Han brukade även dela ut prov-ex av plattor han mixat - "den här har ni redan hört, här är slutresultatet".

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar!

Ja det är ju grannarna... Det känns som den svåraste biten. Hur vet man att lägenheten är tillräckligt ljudisolerad? Antar att man får fråga grannarna när man är på visningen. Det vore ju en mardröm om jag skulle hitta en juste lägenhet och så är den lyhörd. 8 års köpoäng åt skogen.

Kommer inte att spela in digital trummor, men mixa, mastra och skriva låtar (och spela in sång och gura).

Men jag kanske skippar iden med soffan då. Kanske man kan ha Tv och soffa mot ena kortsidan och skrivbord och studio mot andra? Så får man ändå studion i vardagsrummet. Äh det löser sig! TVn kan ju vara mot långsidan också!

Jag letar vidare. Har inte varit på någon lägenhetsvisning än, men det blir nog snart. Kommer upp lediga hela tiden.

Tack igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Åh shit vad svårt det är! Vardagsrum.jpg

Det här rummet är ju nästan perfekt... Hörnen öppna med plats för rejäla basfällor. Nästan 18 m2. Har stor chans att få denna lägenhet också. Men så är det fönsterplaceringen... Jag vill smälla upp två tjocka basfällor vid första reflektionen, men där är det ett fönster i vägen.

Sen bor en kompis inte långt där ifrån i samma typ av hus och hos henne är det väldigt lyhört. Hon bor på andra våningen och störs av dom som bor på tredje. Denna lägenheten är på tredje våningen. Så med all säkerhet kommer jag att störa de som bor under mig.

En fråga, vilken våning tror ni mest på? Generellt sådär. Första våningen eller våningen längst upp? Var tror ni man stör sina grannar minst?

Link to comment
Dela på andra sajter

Rummet ser helt okej ut, liknar faktiskt min studiolägenhet även om detta rum verkar vara mer kvadratiskt. Jag har turen att i min studio så har jag bara ett fönster + en balkongdörr på ena långsidan, och en utgång snett bakom mig.

Så för min del har jag kunnat dämpa mixpositionen med basfällor och allt. Enda två problemen för mig är fönstret och balkongdörren som sitter på höger sida om mixplatsen, samt att ingången till kontrollrummet bara är en ingång direkt från hallen. (se bild) Obs: Rummet är inte helt till skala. Möblerna är mindre och rummet större...

Om du SKA köra på detta rummet ser jag bara två möjligheter. Antingen ha skrivbordet på högra eller vänstra kortsidan.

Vad är det för typ av dörrar du har i rummet? Dörren längst upp till höger (på bilden) verkar vara en innerdörr, då skulle jag satt mixplatsen mot högra kort-sidan. Det blir svårt hur du än gör, men jag tror det är den mest optimala lösningen.

Juste, angående våning. Jag har (återigen) tur, å ha den i ett mindre, äldre hyreshus med endast några lägenheter per våning vilket betyder färre grannar å störa. Tyvärr är studion i mittenvåningen (av totalt tre), men det funkar rätt bra ändå. Jag skulle absolut inte vilja ha studion på bottenvåningen...

post-37404-0-06369000-1467564005_thumb.png

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Ja en uppdatering nu då. Har börjat med studiobygget! Hittade en lägenhet som är hyfsat ljudisolerad och som har grannar som själva spelar musik på hög volym. Perfekt för mig!

Lägenheten har också ett rum där hörnen är tomma dvs inga fönster eller dörrar där. Nackdelen är att det är fyrkantigt men jag tror det kommer att bli bra! Har fått kontakt med en akustiker som har hjälpt mig mycket med designen. Är otroligt tacksam för det!

Bakre väggen skall bestå av 60 cm tjocka absorbenter, eller snarare 40 cm stenull plus 20 cm luft. Då jag inte riktigt är bekväm med att ta bort så mycket yta från rummet så bygger jag flyttbara absorbenter på hjul. Då kan jag skjuta in dom mot väggen då jag behöver mer plats.

För närvarande så fokuserar jag på bakre väggen. Den är designad och klar, den skall bara byggas. Sen skall främre hörnen behandlas, första reflektionspunkterna på sidoväggen, samt taket. Taket blir en utmaning då jag inte får borra där. Men jag har en lösning på det. Tack också till Wellness på detta forum som har hjälpt mig mycket med snickeribiten, via trådar på ett snickeriforum. Är ny på att snickra och har gjort många misstag under detta bygge! Men jag lär mig!

Här kommer lite bilder!

20106378_10155955212038465_1133263746409

Virke och stenull. Jag har sen bygget startat kompletterat med mer än dubbelt så mycket virke. Går åt mer än man tror!

20431763_10156005476718465_4653567852581

Ram byggd till den första flyttbara absorbenten. Så här långt är jag redan klar med en absorbent men den blev inte optimal, mer om det senare.

20431355_10156005476723465_3146947882773

Ram nr 2!

20376188_10156005476733465_5716980972621

Ihopsatta.

20525333_10156005476728465_9995989814740

MDF skiva på!

20294369_10156005476863465_3657876656712

Nr 2

20429710_10156005476858465_6297879425352

Nr 3. I bakgrunden ser ni ett tidigare försök till absorbent som inte blev så bra, dvs snett och ojämnt. Dessutom var konstruktionen inte optimal så jag kommer att göra om den!

20374731_10156005476868465_4713846236674

Alla skivor på!

20431647_10156005476873465_1778432566294

Hjulen ditskruvande och hela absorbenten upprest bredvid det tidigare försöket. Den nya var helt rak och 90 grader överallt! Längst till vänster ser ni ett hörn som jag har påbörjat.

20729712_10156050416143465_9725589760244

Andra absorbenten isärplockad och redo för omgörning.

20882162_10156067752688465_8252707527990

X antal timmar senare, klar! Blev helt perfekt!

20914680_10156072232613465_4874825279441

Fortsätter med hörnet! Detta kommer inte att vara på hjul utan kommer att vara fast. Är ledig från jobbet idag så jag tänkte försöka färdigställa det idag!

Efter jag är klar med regelkonstruktionen så kommer dessa att fyllas med stenull, slås in i tyg samt få spalter ditsatta på framsidan!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt att läsa o se bilder! Ganska lika som jag har i min studio, ett rum till allt.

Jag har dessutom två skrubbar, den ena med ett litet komiskt fönster där jag skulle kunna göra sångpåläggen, men det är så mycket lättsammare att göra dom vid mixplatsen.

Jag ser aldrig på filmer eller spelar dataspel, men om jag gjorde det så skulle det lätt räcka att få dunderljud med monitorerna+suben. Har du inga monitorer än tycker jag du borde kolla in JBL LSR308, eller kanske Yamaha HS8. Plus någon sub då.

Att mixa fet musik i små jävla fjanthögtalare har jag aldrig fattat vitsen med. "Och sen kolla lågbasen i lurar", va fan i lurar hör man ju basen typ lika dåligt? Man kan och ska ju också kunna mixa på låg volym, eller allra helst genom ett alternativt mindre och middigare högtalarsystem.

Det har ju inte med studiobygge att göra egentligen, och ingen måste hålla med mig, men för mig är det så att om jag ska mixa vanlig rocknroll så om jag inte hela tiden hör hela registret, även lågbasen, då vet jag väldigt dåligt hur hur man ska skruva diskanten tex hihat. Samma med middljuden. Hör man inte all bas samtidigt sitter man o gör en massa ljudskruvarjobb mer eller mindre i onödan, man får göra om det i alla fall på nåt vis där man hör även basen. Alternativt att man efteråt försöker rätta till felen med mastring.

Så skapligt feta monitorer o sub som även funkar till film o att lyssna på färdig musik, techno, rocknroll eller vad som helst i samma anläggning tror jag stenhårt på. Man får ju riktigt bra monitorer ganska billigt nu. Ännu noggrannare midlyssning kan man ju göra i bra lurar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Flyttbara hmm det ser smart ut kanske skulle göra några själv. Lycka till

Det tycker jag! 🙂 Tack!

Kul att se bilderna, hoppas du blir nöjd med slutresultatet!

Jo det hoppas jag med, skall bli spännande sen när jag får dit stenullen!

Härligt att läsa o se bilder! Ganska lika som jag har i min studio, ett rum till allt.

Jag har dessutom två skrubbar, den ena med ett litet komiskt fönster där jag skulle kunna göra sångpåläggen, men det är så mycket lättsammare att göra dom vid mixplatsen.

Jag ser aldrig på filmer eller spelar dataspel, men om jag gjorde det så skulle det lätt räcka att få dunderljud med monitorerna+suben. Har du inga monitorer än tycker jag du borde kolla in JBL LSR308, eller kanske Yamaha HS8. Plus någon sub då.

Att mixa fet musik i små jävla fjanthögtalare har jag aldrig fattat vitsen med. "Och sen kolla lågbasen i lurar", va fan i lurar hör man ju basen typ lika dåligt? Man kan och ska ju också kunna mixa på låg volym, eller allra helst genom ett alternativt mindre och middigare högtalarsystem.

Det har ju inte med studiobygge att göra egentligen, och ingen måste hålla med mig, men för mig är det så att om jag ska mixa vanlig rocknroll så om jag inte hela tiden hör hela registret, även lågbasen, då vet jag väldigt dåligt hur hur man ska skruva diskanten tex hihat. Samma med middljuden. Hör man inte all bas samtidigt sitter man o gör en massa ljudskruvarjobb mer eller mindre i onödan, man får göra om det i alla fall på nåt vis där man hör även basen. Alternativt att man efteråt försöker rätta till felen med mastring.

Så skapligt feta monitorer o sub som även funkar till film o att lyssna på färdig musik, techno, rocknroll eller vad som helst i samma anläggning tror jag stenhårt på. Man får ju riktigt bra monitorer ganska billigt nu. Ännu noggrannare midlyssning kan man ju göra i bra lurar.

Jo monitorer plus sub skall jag ha. Sub har jag redan fixat, monitorerna är mina gamla KRK Rokit 5. Dessa skall jag byta ut när jag har byggt färdigt studion. Funderar på Neumann KH120, de verkar vara många som rekommenderar dom! Tänkte ta hem ett par olika monitorer och provlyssna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...