Jump to content
Annons

Bygga studiobås för prator


Radiorobban

Recommended Posts

Jo, vi vill göra om en liten städskrubb till ett bås för att läsa in prator för poddar och radio - alltså endast tal.

Det är betongväggar som ska ljudisoleras och jag behöver tips på vad vi behöver för att det ska bli tyst i båset och att rösten återges så bra som möjligt.

Tack!

Robert 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om det ska bli riktigt bra bör du bygga ett rum i rummet. Om golvet är i kontakt med grannens tak, bör du satsa på ett flytande golv. Sedan är det ju skillnad på ljudisolering och ljuddämpning. Ett nytt rum i rummet på flytande golv. Så många lager gips som möjligt, och sedan absorbenter. Viktigast: inga springor där luft kan komma in. Täta allt med silikon.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Du säger ljudisoleras,  innebär det att du i skrubben störs av ljud utifrån? (För din inspelning av tal lär ju inte störa grannarna.)

Finns det ventilationsutsug i skrubben?

Om du inte störs av ljud utifrån så är det akustikbehandling det rör sig om.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Men - han skriver att det måste vara tyst i båset. Det är därför det måste ljudisoleras. Ljud kommer ju även från grannar. Nu vet inte jag hur pass tyst det verkligen måste vara. Man kan ju tycka, som du skriver, att ljudisolering ej behövs, utan aukustikbehandling.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack! Det handlar om både ljud utifrån och att akustikbehandla. Det finns ett ventilationsutsug vid taket. Hur gör jag bäst med det? Vad innebär flytande golv? Jag tar tacksamt emot de mest pedagogiska länkar och videos som finns. Tänk bygga speakerbås för dummies :) Jag har aldrig gjort detta förut men kommer göra det själv. Tack igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Rum i rummet är det säkra kortet, men det är relativt komplicerat/dyrt och kanske lite over-kill.

De ljud som du störs av, kommer de via betongväggarna, tak, golv, dörren eller annan väg? Hur stor är skrubben? (längd, bredd, höjd)

Är det en hyresrätt, villa eller bostadsrätt? Tänk på att du ska kunna återställa den dagen du flyttar, och gärna kunna ta med dig det du köpt. Hur långa tagningar rör det sig om? (Med tanke på ventilationen.) Är det en person eller flera som ska trängas i skrubben samtidigt?

Kolla andra trådar här om sångbås.

Kanske kan en enkel lösning som

duga?

 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

🙂 Samtidigt kan det vara kul, att göra det just helt extremt bra, även om aningen onödigt. Själv skulle jag nog det, om jag hade en sådan liten vrå, men jag sjunger ju. Japp, vi kanske behöver veta exakt hur tyst det måste vara, och hur mycket ljud det kommer utifrån?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle börja med att testa, har du gjort det? Hur låter det utan någon behandling?

Om man pratar in nära i en sm7b så är det rätt lite annat som kommer in. Jag skulle börjat där, för du måste ha utrustningen oavsett ju 🙂 

Med en gate på det så tror jag att ljudet redan är väldigt tajt, om man sedan ska spela in till audible tex så får man kanske sätta upp lite ljuddödande och stänga dörren till garderoben

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Min gamla garderob hade rätt bra akustik, trots betongväggar. Men då var den nästan full med diverse prylar (kartonger, sovsäckar, etc), det var knappt jag kom in. Jag var dock tvungen att skruva igen och tejpa ventilen i taket då jag ville slippa suset från ventilationen. (Kom ihåg att öppna upp igen du då är klar för dagen.)

Redigerat av oioioi
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...