Jump to content
Annons

Supernöjd med mina nya monitorer...


Jizzen

Recommended Posts

Jag håller på att uppgradera min lilla hemmastudio med en del olika grejer; bl.a. känns det som att det är dags att byta ut mina hifihögtalare (Dynaudio Audience 42) mot ett par aktiva monitorer nu. Hade först tänkt att bara införskaffa budgetmonitorer som typ ett par JBL 305P eller liknande, men känner att det kanske kan vara värt att satsa på några monitorer som är ännu bättre och som jag kan använda för lång tid framöver. 

Från typ JBL 305P i budgetklassen har jag funderat på de något dyrare Focal Alpha 65...till att nu ha tankar om att gå upp ytterligare en eller ett par klasser och titta efter monitorer i 10000-15000 kr klassen (för paret). Just nu har jag inget akustikbehandlat rum och rummet är ett sovrum för tillfället, men i framtiden kan det här mycket väl ändras. 

Jag vill inte behöva koppla till en subbas, men samtidigt är det typ ballader och vanlig pop som jag är intresserad av att göra och inte "klubbmusik". Då rummet är litet och monitorerna kommer behöva stå relativt nära bakväggen så skulle jag föredra monitorer som har sina basportar fram istället för bak. Jag har inte hunnit kolla så mycket på olika monitorer i denna högre prisklass, men några intressanta modeller är:

- Focal Shape 65

- Neumann KH 120

- Adam A7X

- Focal Solo 6 BE (om man vill stretcha budgeten ännu mer)

Någon av nämnda monitorer kan jag kanske komma ha möjlighet att lyssna på, men annars blir det att köpa på rekommendationer, tester och vad undertecknad tror kommer passa bäst. Vad har ni att säga om monitorerna?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ska säga det att jag använder en subbas till mina passiva Dynaudio Audience 42 för att få lite mer botten i mina 42:or, så jag kan ju verkligen gå ner i "källaren" med den uppsättning jag har. Men det är väl framför allt två skäl som gör att jag suktar efter ett par studiomonitorer istället för att köra på med mina nuvarande hifi-högtalare:

1. Tror att det ska bli lättare att mixa med ett par monitorer avsedda för mixning än stativhögtalare som är avsedda för "njutlyssning". Även om rummet inte är akustikbehandlat tror jag att mixandet kommer bli lättare med ett par nya monitorer. Inte minst för att man plockar bort ett led i signalkedjan, nämligen min stereoförstärkare som troligtvis färgar ljudet. Jag skriver "tror" eftersom jag inte vet... ?

2. Ett par nya aktiva monitorer skulle innebära mer plats i mitt lilla sovrum eftersom jag då kan "kasta ut" min stereoförstärkare och det bord som den står på. Några meter kablar försvinner då också.

Samtidigt känner jag att jag bör lyssna på den typen av råd du kommer med...att satsa på akustikbehandling istället för att köpa nya monitorer. Du är ju trots allt inte den förste som säger just det! ? 

Jag ska se om jag kan lägga upp några bilder på mitt sovrum (från olika vinklar) där jag har mina studiogrejer så får ni gärna komma med tips på hur jag kan akustikbehandla det!

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, så här ser mitt obehandlade sovrum ut där jag har mina studiopylar. Första bilden är tagen från sovrummets dörröppning in i rummets två bortre hörn. De andra två bilderna visar helt enkelt motstående sida av rummet. Hur löser jag akustikproblematiken (vad nu den består i) bäst i mitt rum? 

Jag borde ju egentligen flytta ut mitt skrivbord/högtalarna något från väggen antar jag, och sedan sätta något på väggen bakom högtalarna. Kanske något på väggen ovanför sängen? I hörnorna? Taket? Kom gärna med förslag på specifika produkter jag kan använda mig av!

 

 

IMG_20181226_181403485.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Första reflektion, sitt mot kortsidan, superchunks i hörnen. I den ordningen tar du hand om den mest grundläggande och viktigaste akustikbehandlingen, och det kan kosta under 1000kr totalt. Så dumt att inte göra det.

Det är annars bra att investera i monitorer oavsett, då det är en konstant, och bättre att köpa dyra monitorer tidigt än att köpa de sent, om man ändå kommer att köpa dem någon gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

https://www.gear4music.se/sv/Inspelning-and-datorer/Berhinger-B1031A-Truth-Aktiva-Studiomonitorer-Par/1K7Q

Tror jag funkar skitbra! lägg resten av stålarna på akustik.köp något annat roligt för resten av pengarna.

Frågan är, vad blir bättre när du köpt ett par dyra högtalare?

För det blir ju inte lättare att mixa för man köper sig svin dyra högtalare, Det skulle vara som att man köper sig en lamborghini i tron på man blir en bättre förare än och köra en dacia.

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Ett par monitorer som jag kollar på är https://www.thomann.de/se/equator_d8_mk2.htm coax konstruktion som fått bra kritik.  Är man lite händig så kan man bygga absorbenter själv till en billig peng som dessutom ofta blir bättre än skum absorbenter. Vill man göra det enkelt för sig så köp melamine. Tex https://www.thomann.de/se/the_takustik_basotect_pyramide_70mm_weiss.htm

och sätt bakom skrivbordet. 

https://www.thomann.de/se/the_t.akustik_basotect_cornertube_480_gray.htm

något hörn.

Redigerat av pme
Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, kardo säger:

https://www.gear4music.se/sv/Inspelning-and-datorer/Berhinger-B1031A-Truth-Aktiva-Studiomonitorer-Par/1K7Q

Tror jag funkar skitbra! lägg resten av stålarna på akustik.köp något annat roligt för resten av pengarna.

Frågan är, vad blir bättre när du köpt ett par dyra högtalare?

För det blir ju inte lättare att mixa för man köper sig svin dyra högtalare, Det skulle vara som att man köper sig en lamborghini i tron på man blir en bättre förare än och köra en dacia.

 

 

 

 

 

Jag har redan köpt lite roliga grejer och ska införskaffa mig några till i dagarna. I och för sig hänger det delvis på om det blir nya monitorer. För blir det det kommer jag också införskaffa ett nytt ljudkort/interface (troligtvis i form av ett Audient iD4). 

Jag tror inte att svindyra monitorer kommer göra underverk direkt, men jag försöker se långsiktigt på ett eventuellt sådant köp...d.v.s. att jag kommer ha de i många år framöver. Under den tiden lär jag hinna utvecklas och ställa högre krav på monitorerna än vad jag har idag och det är också troligt att jag komma ha studiogrejerna i ett annat rum så småningom (förmodligen då akustikbehandlat och mer genomtänkt än nu). Det är anledningarna till att jag nu tittar på ett lite dyrare segment av monitorer.

Men visst..har man en viss maxbudget (om vi nu säger 15000 kr) så får man nog ut mer av att köpa ett par billigare monitorer och lägga resten på akustikbehandling än att lägga hela summan på ett par "svindyra" monitorer. Där är vi överens! ? Däremot kan det ju vara så att man kanske skaffar ett par svindyra monitorer nu och sedan om ett par månader fixar man till akustiken. Ser man det så är det kanske inte helt meningslöst att skaffa svindyra monitorer redan nu! Får tänka igenom det hela en gång till.. ?

Men jag funderar på det här med akustikbehandling i hörnen. Jag har ju två klädgarderober i ett par av hörnen. Om de är fulla med kläder och jag öppnar dörrarna till garderoberna...fungerar inte kläderna rätt bra som absorbenter då? I vilka hörn bör garderoberna i så fall stå för att ge bäst effekt? 

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fattar hur du menar och det är givetvis du som väljer vad du ska köpa men mitt tips till dig är!

1. Titta på youtube och lär dig lite om basstrapp mm dvs hur man bygger dom det finns mycket info om det, det bästa med detta är att det kostar inte så mycket att bygga dom själv.

2. köpa dyra högtalare är inget jag skulle gjort, men det är upp till dig och inte mig! varför?  kolla på youtube vad tex många musiker har de åstadkommer mycket bra ljud med ganska billiga högtalare, om du ska dra nytta av de dyra högtalarna måste du akustikbehandla ditt rum dvs mäta upp det rummet mm.

Om du skulle tjäna pengar på det du håller på med typ mixa till andra ,spela in band, reklamjinglar mm, skulle du nog kunna tjäna ihop till ett par. Men ibörjan av sin karriär ska man kanske lära sig mer om dvs hur man tex mickar upp gitarr förstärkare eller ett piano för den ska låta bra, tro inte att ett par fokal solo mm typ hjälper dig där, för när man är grön på allt vet man inte riktigt hur det ska låta för att passa in i ljudbilden med resten av instrumenten ,och är då ditt rum inte dessutom riktigt akustikbehandlat så lär du inte höra ett skit bättre.

men nu stannar inte ju prislappen här för har du ett par dyra högtalare, du har säkert hört eller läst skit in skit ut, då går det inte att ha en billig skitmick, gitarr + förstärkare ad/da omvandlare mm mm , för du ska ju dra nytta av ett par dyra högtalare , Och plötsligt sitter man där typ 50 - 100 tusen fattigare med sina dyra saker och undrar varför det inte låter lika bra som alla andra. 

 Men här är svaret! (Kunskap) många års erfarenhet  , vilket många som sitter på dyra saker här har.

Men i slutendan så lyssnar folk i sina iphones ,och alla vet ju hur bra de låter. ?

detta är ju bara ett råd, dessutom har du roligare och det blir mer inspirerande då man får pengar över till fler prylar.

3. Klart dina garderober med kläder i dämpar och funkar något, ta av dörrarna så. blir det bättre, och har du en stor matta så lägg in den så länge dämpar det lite av det värsta tills du fixat det andra.

lycka till! 

  

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, Casperfren säger:

Bara om man lyssnat på svinbra monitorer så förstår man varför man behöver dem. Man behöver dem även i ett obehandlat rum, men om man lägger 15K på monitorer så är det fånigt att inte göra lyssningen 50% mer effektiv med tusen kronor och know how

I ett obehandlat rum? hur hör du om de är bra då när allt bara studsar omkring?

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, kardo säger:

Jag fattar hur du menar och det är givetvis du som väljer vad du ska köpa men mitt tips till dig är!

1. Titta på youtube och lär dig lite om basstrapp mm dvs hur man bygger dom det finns mycket info om det, det bästa med detta är att det kostar inte så mycket att bygga dom själv.

2. köpa dyra högtalare är inget jag skulle gjort, men det är upp till dig och inte mig! varför?  kolla på youtube vad tex många musiker har de åstadkommer mycket bra ljud med ganska billiga högtalare, om du ska dra nytta av de dyra högtalarna måste du akustikbehandla ditt rum dvs mäta upp det rummet mm.

Om du skulle tjäna pengar på det du håller på med typ mixa till andra ,spela in band, reklamjinglar mm, skulle du nog kunna tjäna ihop till ett par. Men ibörjan av sin karriär ska man kanske lära sig mer om dvs hur man tex mickar upp gitarr förstärkare eller ett piano för den ska låta bra, tro inte att ett par fokal solo mm typ hjälper dig där, för när man är grön på allt vet man inte riktigt hur det ska låta för att passa in i ljudbilden med resten av instrumenten ,och är då ditt rum inte dessutom riktigt akustikbehandlat så lär du inte höra ett skit bättre.

men nu stannar inte ju prislappen här för har du ett par dyra högtalare, du har säkert hört eller läst skit in skit ut, då går det inte att ha en billig skitmick, gitarr + förstärkare ad/da omvandlare mm mm , för du ska ju dra nytta av ett par dyra högtalare , Och plötsligt sitter man där typ 50 - 100 tusen fattigare med sina dyra saker och undrar varför det inte låter lika bra som alla andra. 

 Men här är svaret! (Kunskap) många års erfarenhet  , vilket många som sitter på dyra saker här har.

Men i slutendan så lyssnar folk i sina iphones ,och alla vet ju hur bra de låter. ?

detta är ju bara ett råd, dessutom har du roligare och det blir mer inspirerande då man får pengar över till fler prylar.

3. Klart dina garderober med kläder i dämpar och funkar något, ta av dörrarna så. blir det bättre, och har du en stor matta så lägg in den så länge dämpar det lite av det värsta tills du fixat det andra.

lycka till! 

  

 

Det är bra och vettiga tips..sunt resonerat. För att utnyttja monitorernas fulla potential är det säkert så att man måste ha toppgrejer i hela kedjan så att säga, men jag tror fortfarande att ett par bra monitorer kommer låta bättre/tydligare/ha mer detaljer än en sämre monitor trots att båda är kopplade i en kedja där en eller ett par länkar är av dålig/billig kvalitet. Har svårt att se att det skulle vara sämre att ha ett par svindyra monitorer än att inte ha det... ? Sedan är det så klart frågan om kostnaden är värd den lilla kvalitetshöjningen? Det kan det ju helt klart vara om man tänker ha sina monitorer i många år och har som plan att successivt bygga upp sin studio med finare prylar allt eftersom.

Ser jag till mig själv så är inte det mitt mål och kommer aldrig bli, så kanske är monitorer i 15000 kr klassen då faktiskt overkill för min del. Lyssnar jag till min magkänsla så säger den också att det är overkill egentligen. Focal Alpha 65 eller något liknande (runt 5000-7000 kr/paret) känns mer rätt för mig faktiskt.

Ska läsa på lite om akustikbehandling i hemstudior!

Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan, Jizzen säger:

"Gröngölingen" tipsar om att man effektivt kan minska rummets betydelse om man mixar på låga volymer! ? 

Bra tips! ??då vet jag hur det funkar nu! har jag vägarna förbi en musikaffär så ska jag be om att få prova  dyra högtalare på en toa, man kan ju alltid skruva ner för att få det att låta bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
1 timme sedan, Jizzen säger:

"Gröngölingen" tipsar om att man effektivt kan minska rummets betydelse om man mixar på låga volymer! ? 

Våra örons förmåga att uppfatta olika frekvenser är ganska starkt beroende på volymen. Så ska man vara noga så ska man ha en ljudvolyms mätare. Har man en så kan man ta med sig den när man provlyssnar i butiken. (Glöm inte att ta med test material. Både proffsmastrat och eget material (eller något annat o-processat som låter lite lagom illa)  Har man inte tillgång till mätare så finns det appar till mobiltelefoner. Använder man samma telefon varje gång så får man hyfsat rättvist lyssnande.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, kardo säger:

Bra tips! ??då vet jag hur det funkar nu! har jag vägarna förbi en musikaffär så ska jag be om att få prova  dyra högtalare på en toa, man kan ju alltid skruva ner för att få det att låta bra.

Lovar dig att det kommer låta bättre och mer korrekt med låg volym än hög volym även på toaletten. Med det sagt är givetvis inte toaletten det mest lämpade rummet att mixa i.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
39 minuter sedan, Jizzen säger:

Lovar dig att det kommer låta bättre och mer korrekt med låg volym än hög volym även på toaletten. Med det sagt är givetvis inte toaletten det mest lämpade rummet att mixa i.

Nej. Rumsakustik är väldigt linjärt system. Det som är annorlunda vid låga volymer är dina öron. Av samma anledning ska du inte mixa vid för lång volym.  (Men inte heller för hög volym).

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror det tekniskt sett handlar mer om att öronen komprimerar ljudet mindre på låg volym, och på så sätt låter det som att rummet har mindre påverkan, men även hur själva högtalaren låter påverkas av rummet och placering.

Jag rekommenderar basic rumbehandling som jag sagt ovan i tråden, men bättre monitorer är bättre monitorer oavsett, och kan man höra bättre, kan man lära sig snabbare + man lär sig hur ens lyssning ska låta

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, Casperfren säger:

Tror det tekniskt sett handlar mer om att öronen komprimerar ljudet mindre på låg volym, och på så sätt låter det som att rummet har mindre påverkan, men även hur själva högtalaren låter påverkas av rummet och placering.

Jag rekommenderar basic rumbehandling som jag sagt ovan i tråden, men bättre monitorer är bättre monitorer oavsett, och kan man höra bättre, kan man lära sig snabbare + man lär sig hur ens lyssning ska låta

Har sovit på saken nu och och bestämt mig för att det får bli ett par lite billigare monitorer (typ Focal Alpha 65 för runt 6000 kr) och sedan lägga en del pengar på akustikbehandling istället. Åtminstone fixa till de värsta akustikfällorna jag kan tänkas ha i mitt sovrum. Ett Audient iD4 interface lutar det också åt att det blir.

Hur ska jag tänka med akustikbeshandlingen i mitt sovrum om ni tar en titt igen på mina upplagda bilder här i denna tråd?

Jag tänker att jag ska möblera om och ställa mitt skrivbord mot någon av kortsidorna. Under skrivbordet och stolen har jag redan nu en stor, tjock matta. Garderoberna kommer få stå i hörnen på den andra kortsidan, och öppnar jag dörrarna så är min tanke att kläderna där i ska fungera som akustikförbättrare. Möjligtvis ska man sätta något i hörnerna ovanför garderoberna (räcker kanske med någon pryl man redan har hemma som dämpar ljud/reflexer?).

Utöver garderoberna tänker jag att man sätter något på väggen bakom monitorerna (även om monitorerna har sina basportar på framsidan). Sedan skulle man kunna sätta upp något på vardera långvägg också. Dessa kommer då hamna något närmare kortväggen där skrivbordet står än kortväggen där garderoberna är placerade. Ytterligare en matta kan vara klokt att lägga in kanske..mellan garderoberna kan man säga. Sängen lär nog också få placeras mellan garderoberna tror jag.

Det är ju ett sovrum och inte en renodlad studio, så därför vill jag inte sätta upp för mycket "konstiga grejer" på väggarna. Men det finns väl akustikförbättrare som ser ut som vanliga tavlor typ? 

Slutligen har vi ju taket som jag antagligen inte kommer göra något åt. Men om jag nu skulle vilja göra det..vad ska jag tänka på då vad gäller t.ex. placering av "plattorna"?

Med detta tänk så är det egentligen bara två "akustikplattor" bakom monitorerna samt två plattor/tavlor längs med långväggarna som jag behöver köpa/tillverka själv. Om jag inte ska ha några i taket också vill säga.

Hur låter det här?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
2 timmar sedan, Jizzen säger:

Har sovit på saken nu och och bestämt mig för att det får bli ett par lite billigare monitorer (typ Focal Alpha 65 för runt 6000 kr) och sedan lägga en del pengar på akustikbehandling istället. Åtminstone fixa till de värsta akustikfällorna jag kan tänkas ha i mitt sovrum. Ett Audient iD4 interface lutar det också åt att det blir.

Hur ska jag tänka med akustikbeshandlingen i mitt sovrum om ni tar en titt igen på mina upplagda bilder här i denna tråd?

Jag tänker att jag ska möblera om och ställa mitt skrivbord mot någon av kortsidorna. Under skrivbordet och stolen har jag redan nu en stor, tjock matta. Garderoberna kommer få stå i hörnen på den andra kortsidan, och öppnar jag dörrarna så är min tanke att kläderna där i ska fungera som akustikförbättrare. Möjligtvis ska man sätta något i hörnerna ovanför garderoberna (räcker kanske med någon pryl man redan har hemma som dämpar ljud/reflexer?).

Utöver garderoberna tänker jag att man sätter något på väggen bakom monitorerna (även om monitorerna har sina basportar på framsidan). Sedan skulle man kunna sätta upp något på vardera långvägg också. Dessa kommer då hamna något närmare kortväggen där skrivbordet står än kortväggen där garderoberna är placerade. Ytterligare en matta kan vara klokt att lägga in kanske..mellan garderoberna kan man säga. Sängen lär nog också få placeras mellan garderoberna tror jag.

Det är ju ett sovrum och inte en renodlad studio, så därför vill jag inte sätta upp för mycket "konstiga grejer" på väggarna. Men det finns väl akustikförbättrare som ser ut som vanliga tavlor typ? 

Slutligen har vi ju taket som jag antagligen inte kommer göra något åt. Men om jag nu skulle vilja göra det..vad ska jag tänka på då vad gäller t.ex. placering av "plattorna"?

Med detta tänk så är det egentligen bara två "akustikplattor" bakom monitorerna samt två plattor/tavlor längs med långväggarna som jag behöver köpa/tillverka själv. Om jag inte ska ha några i taket också vill säga.

Hur låter det här?

 

Låter inte helt orimligt. Kan man inte ha plattor i taket så kan man i alla fall försöka ha tjocka mattor. Sängen gör säkert nytta för akustiken. Annars är det normalt basen som är svårast att fixa, speciellt om man inte vill att det ska synas något. Svårt att maskera basfällor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Behandla första reflektion enligt spegelmetoden, sitt mot kortsidan, superchunks i hörnen. 90% av akustikbehandlingens nytta är att man sätter absorbenter på rätt plats och inte att man bara har de random i rummet, för att förtydliga:)

Akustikplattor bakom monitorer på kortsidan är inte jätte effektivt
Extra mattor brukar inte rekommenderas för att det är lätt att absorbera bort för mycket höga frekvenser. Så bäst är att bygga djupa absorbenter på rätt plats, djupa gör att de absorberar även lägre frekvenser

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, Casperfren säger:

Behandla första reflektion enligt spegelmetoden, sitt mot kortsidan, superchunks i hörnen. 90% av akustikbehandlingens nytta är att man sätter absorbenter på rätt plats och inte att man bara har de random i rummet, för att förtydliga:)

Akustikplattor bakom monitorer på kortsidan är inte jätte effektivt
Extra mattor brukar inte rekommenderas för att det är lätt att absorbera bort för mycket höga frekvenser. Så bäst är att bygga djupa absorbenter på rätt plats, djupa gör att de absorberar även lägre frekvenser

Efter en googling på "spegelmetoden" fann jag en länk till en sajt  som förklarar det här med akustikbehandling. Har inte läst någonting där ännu, men av rubrikerna att döma ser det ut att finnas en hel del matnyttigt där att ta till sig. Ska ta och läsa igenom informationen efter jobbet ikväll!

Sajten jag syftade på:  https://wiki.kontrollrummet.com/Akustikbehandling

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, Jizzen säger:

Efter en googling på "spegelmetoden" fann jag en länk till en sajt  som förklarar det här med akustikbehandling. Har inte läst någonting där ännu, men av rubrikerna att döma ser det ut att finnas en hel del matnyttigt

Sajten jag syftade på:  https://wiki.kontrollrummet.com/Akustikbehandling

Den är bra, tror det är @Claes här på forumet som skrivit den. 

Det enda jag inte tycker låter bra ljudmässigt, subjektivt, är lösningen att sätta monitorer nära väggen framför, gillar hellre 38% regeln som bland andra eithan weiner skriver om. Ger mycket mer djup i ljudbilden när jag testat. Andra bra att checka in är jesco 

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Kunde inte bärga mig och har nu lagt en order på ett par monitorer. Passade också på att beställa ett nytt ljudkort/USB-interface i form av ett Steinberg UR22 MkII eftersom det var strul med kontakten på Audient iD4. 

Jag skulle säkert kunna köra vidare med mina Dynaudio Audience 42 med tillhörande sub, men jag känner att jag gärna skulle vilja ha ett par aktiva studio monitorer så att jag kan skippa suben och min separata stereoförstärkare..samt flera meter kablar som dras där emellan. 

Att välja monitorer utan att först lyssna på de i sitt eget rum är inte lätt och jag har funderat fram och tillbaka på flera olika modeller; bl.a. Focal Shape 50 och Focal Shape 65, Neumann KH 120 och Presonus Sceptre S6. Alla ska vara riktigt bra studiomonitorer. Inte minst Neumann KH 120 verkar vara en väldigt ärlig monitor om man får tro recensioner och vad användare skriver om dem.

Nu valde jag till slut ingen av ovanstående monitorer utan nöjde mig med den billigare Focal Alpha 65. Den lär ju vara åtminstone en klass sämre än de andra tre jag nämnde, men samtidigt kanske den är tillräcklig för mig. Många andra verkar ju nöjda med den, så det är inte omöjligt att jag blir det också. I annat fall finns ju möjligheten att leta vidare efter annan monitor!

Anledningen till valet är flera. Det är halva kostnaden mot ett par Neumann KH 120, så då kan man lägga en del av mellanskillnaden på akustikbehandling istället. Sedan känns Neumann och de andra två monitorerna mer som särskilt avsedda för mixning medan Focal Alpha 65 i större utsträckning kan användas till lite allt möjligt. Det är min känsla i alla fall. Jag kommer ju mixa i dem, men de kommer även användas för t.ex. Spotify eller när jag kollar på film på Netflix. 

Jag hoppas Alpha 65 är ett bra val för mitt rum. Enligt Focal så rekommenderar de sin Alpha 50-modell till rum mindre än 12 kvm (mitt är runt 13-14 kvm ungefär). Rekommendation för den här större Alpha 65-modellen är att sitta minst 1 meter från monitorerna, vilket jag gör (sitter ungefär 1,20 meter ifrån).

Med lite akustikbehandling framöver också (samt använda ett par Beyerdynamic DT-770 parallellt) så blir det nog bra! ?

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag har nu haft mina nya Focal Alpha 65 i drygt 1,5 vecka och kan inte annat än säga att jag är supernöjd med mitt köp. Med begränsad möjlighet att provlyssna olika monitorer så var jag tvungen att "köpa grisen i säcken" så att säga. Mina tidigare "monitorer" bestod av ett par Dynaudio Audience 42 hifi-högtalare som jag hade kopplat ihop med en subbas vilka kördes genom en NAD stereoförstärkare. Högtalarna i sig är ju erkänt bra i HiFi-världen, men jag har aldrig varit helt nöjd med hur de har låtit i min setup. Tror att min NAD-förstärkare är den del i ljudkedjan som inte har fått högtalarna att blomma ut. Som en setup i studiosammanhang har grejerna aldrig känts rätt för mig...snarare en begränsning som har skapat osäkerhet kring hur min egen musik faktiskt egentligen låter. Inte förrän för ett antal veckor sedan bestämde jag mig för att faktiskt sätta mig in lite i marknaden för hur studiomonitorer ser ut genom att främst läsa recensioner och tyckanden på nätet. 

Hur mycket cash jag behövde lägga på ett par nya monitorer för att bli nöjd visste jag inte eftersom en monitor som någon gillar kanske någon annan inte alls faller för. Personlig smak och tycke är ju väldigt individuellt vid val av monitorer. Av det skälet var jag inte främmande för att jag kanske skulle komma att gilla ett par 2000 kronors-monitorer bättre än ett par 10000 kronors-monitorer. Maxgränsen för vad som kändes okej att lägga på ett par nya monitorer var runt 12000-13000 kr för min del. Intressanta modeller med basportar fram som fanns inom det budgetspannet var Focal Alpha 50 och Alpha 65..men även Focal Shape 50, Adam A7X, Presonus Eris E5, Neumann KH 120 och Presonus Sceptre S6.

I en musikaffär fick jag möjlighet att lyssna på Focal Alpha 50 och Focal Shape 50..samt även Focal Alpha 80. Inte de bästa förutsättningarna i affären för att bedöma monitorers ljud egentligen..och ingen av nämnda monitorer imponerade på mig där och då. Alpha 50 lät något liten och klen och Shapen lät för ljus och hård på något sätt. Lite för analytisk kanske man kan säga. Alpha 80 lät då trevligare med mer bas och där röster kom fram bättre. I en dedikerad studio hade jag kanske tyckt helt annorlunda ska tilläggas!

Någon Focal Alpha 65 hade musikaffären inte på lager just då, så jag åkte därifrån utan några monitorer köpta. Presonus Sceptre försvann från min lista då jag inte "vågade" chansa på en annorlunda konstruerad monitor som den. Presonus Eris E5 försvann från min lista dels pga det låga priset och dels för att den verkade lite för "snäll" i sin dynamik. Detta helt grundat på vad jag hört på t.ex. youtube-klipp i jämförelse med andra monitorer. Adamen var nästa jag plockade bort...mest pga att jag inbillade mig att jag kanske skulle komma att tycka att den är lite för ljus i diskanten. Kvar att välja på hade jag nu två monitorer i ganska olika prisklasser...Neumann KH 120 och Focal Alpha 65. Jag var ytterst nära att lägga en beställning på Neumann eftersom den lovordats både här och där..samt för att jag tänkte att Alpha 65:an kanske blir för basig för mitt lilla rum på 15 kvm. Neumann verkade dessutom vara en mer renodlad studiomonitor än Alphan, och det var ju det jag främst tänkte använda monitorerna till.

Men efter att ha tänkt igenom det hela ännu ett varv gjorde jag slag i saken och beställde Focal Alpha 65...faktiskt just för att den går lite djupare i basen än Neumann KH 120 och att den inte verkade vara en lika renodlad studiomonitor som Neumannen. Det som var mina farhågor med Alpha 65 blev alltså det som gjorde att jag faktiskt valde den. Plus att den var betydligt billigare också. Skulle jag bli nöjd hade jag ju "sparat" 7000-8000 kr på det, och skulle jag inte bli nöjd kunde jag ju alltid återlämna dem och köpa Neumann KH 120 istället. Mitt val grundades egentligen helt och hållet på vad jag inbillade mig..och trodde om olika monitorer. Valet var en rejäl chansning och i princip helt tagen ur luften. Några vettiga argument för valet hade jag egentligen inte....

Innan jag hade fått hem de nya Focal Alpha 65 hade jag dock farhågan att de skulle vara för stora för mitt lilla rum och att de som studiomonitorer inte skulle vara så trevliga att lyssna på t.ex. Spotify med. Focal Alpha hade jag sett fått en del negativ kritik från användare för sin stand by-funktion...d.v.s. att monitorerna automatiskt går ner i stand by-läge efter ca 30 minuters inaktivitet. Detta var också en osäkerhetsfaktor som jag inte riktigt visste vad jag skulle tycka om. När jag väl hade installerat monitorerna utan att ha spelat in dem så föll alla mina farhågor jag hade på skam och jag är otroligt glad att jag valde en monitor som går lite djupare i basen (40 HZ). Upplever inga direkta problem med basen i mitt icke akustikbehandlade lilla rum. Monitorerna verkar avslöjande på sämre producerad musik, men fungerar generellt annars mycket bra även som multimediahögtalare..t.ex. för att lyssna på musik på Spotify med. Film på Netflix har jag ännu inte provat, men jag tror det ska fungera okej också faktiskt. Å det här med stand by-funktionen...inga som helst problem med det upplever jag. Snarare tycker jag det är skönt att veta att monitorerna går ner i viloläge om jag skulle lämna de igång för en längre stund.

Att Focal Alpha 65 sedan dessutom är snygga att titta på, verkar gediget byggda samt är knäpptysta (inget surr eller susande ens om man lägger örat alldeles intill) gör det hela än bättre. Kan också nämna att jag inte känner någon som helst lyssningströtthet även om jag sitter och lyssnar många timmar i sträck på dem. Jag känner att de 6000 kr som dessa kostade var mycket "välinvesterade" pengar i min studio. Kan jag säga mer nu än att jag är GALET nöjd med mitt köp?! 😛

Jo..en liten sak kan jag ge negativ kritik om..och det är att jag tycker texten "Focal Professional" som står skrivet på monitorernas sidor kunde ha fått en annan färg. Nu är texten svart mot svart bakgrund och går knappt att läsa om det inte är bra belysning. Jag hade gärna sett att texten hade haft samma färg som baselementen har..d.v.s. lite dämpat grå.

   

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...