Jump to content
Annons

Hur får ni allt att låta så bra?


Pico

Recommended Posts

Först och främst, jag förväntar mig inte en komplett walkthrough hur man fixar sin hit med mixing,

instrument, sång och allt vad det kan vara.

Men, små hints, eller kanske en site där det finns tips?

Har lyssnat på låtar ur Demo-delen av forumet, och jag funderar, hur mycket är "riktiga inspelningar"

och hur mycket är gjort med mjukvara/tålamod på dator?

Har inte koll på "användbarheten" av pluggar osv, är rätt lost faktiskt. :rolleyes:

Jag har under flera år sysslat med midi, men, midi som ljudkvalla är ju inte alla gånger det optimala.

Jag vet inte vart jag skall ta vägen härnäst.

(vanliga låtar för mig består av inspelad el-gura + några midi-spår, där, givevtis, el-guran står i en klass för sig jämfört med midin.

Nu vill jag få hela arrangemanget att låta mer seriöst/proffesionellt, hur bör jag göra?)

Miljarder tack på förhand. 😛

Redigerat av Pico
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det skulle underlätta en hel del om du la ut några av dina låtar så är det lite lättare att avgöra vad du kan behöva förbättra.

Men överlag brukar det vara dynamik och variation på programmeringen samt kvalitén på samplingar och synthar som är det mest avgörande i sådana sammanhang. Sedan gör ju självklart mixen väldigt mycket.

Det finns ju otroligt bra samplingar att köpa nuförtiden. De låter sällan som ett live-instrument, men i många fall kan de nog lura ganska många. Bra samplingsbibliotek kostar dock en hel del pengar om man vill hålla sig på den lagliga sidan.

Vad är det för instrument du brukar köra elektroniskt? är det synthar eller akustiska instrument?

Link to comment
Dela på andra sajter

Först, tack för den snabba feedbacken.

Alltså, en typisk låt är väl bara några kanaler ren midi; piano, trummor, bas.

Ibland även lite blås och stråkar.

Sedan en inspelad gura på det.

Några pluggar att rekommendera för att få just ovan nämnda spår att låta lite bättre? Eller borde jag inhandla Reason eller något liknande?

Vad gäller mixningen är det en djungel för mig, och det kommer ta mig några hundra år innan jag har full koll på den. Men det är jag beredd på... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Som sagt beror det på vilka ljudkällor du har om det låter bra eller dåligt. MIDI i sig låter ju alltså inte utan det är de ljudmoduler du har som låter bra eller dåligt. Men om du menar att du använder general midi-ljud direkt från ett gammal ljudkort, så finns det kanske de ljudmoduler som låter bättre...

Lägg upp ett par spår, så får vi lyssna.

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Mm, har ingenstans att lägga upp filer på.

Men, föreställ er följande: midi-fil, vilken som helst, som spelas upp av ett SB 128.

Klart! 😄

(Kräver förvisso att man vet på ett ungefär vad ljudkortet är)

Redigerat av Pico
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja där har vi ju ditt problem 😄 De ljuden är ju inte mycket att hänga i julgranen precis.

Men frågan är om du har en dator som orkar med att köra en massa samplers och softsynthar i realtid?

Och hur mycket pengar är du beredd att lägga på bättre ljud? det finns ju samplingsbibliotek från 500-20 000kr.

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.soundsonline.com/sophtml/details.phtml?sku=EW-164

den skulle nog få liv i de flesta general midi kompositioner 😠 men den kostar ju en liten slant åas.

det finns ju lite billigare alternativ. och du kan få bättre kvalité om du köper separata instrument. men det kostar fortfarande en hel del om du ska köpa dem lagligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm, låter bra det där.

Darn, så alla framgångsrika musiker är bovar (och?)eller miljonärer? 😏

Tack än en gång för hjälpen dock. Jag börjar få ett bättre humm om vad som kan krävas. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det borde väl gå att hitta gratis eller i a f väldigt billiga VST-instrument som låter betydligt bättre än GM-banken på ett Soundblaster?

Men som någon skrev, vad har du för dator?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ahh, börjar få kläm på skiten. 🙂

Blev lite mer spännande när jag insåg att man kan använda audio effekterna på VST-instrumenten.

Tyckte instrumenten i sig kunde låta lite platta, dvs, ingen gigantisk skillnad motför SB128 general midi.

Men visst verkar det kräva lite CPU alltid. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

AMD 1Ghz / 512MB minne.

Men, det är troligen snart ett minne blått.

Sneglat på en AMD64 3500+ / 1024 dual.

Du ville spela in musik? Och du funderar på att uppgradera CPU och RAM - men du har inte tänkt på att ett ljudkort "för musikerbruk" kan vara en bättre idé?

Ett bra audiointerface och en mjukvarusynt kostar en bråkdel av pengarna och ger dig otrolig skillnad i ljudkvalitet!

Tyckte instrumenten i sig kunde låta lite platta, dvs, ingen gigantisk skillnad motför SB128 general midi.

Du, vilken VSTi testade du då isåfall? 🙁

Med bra (!) instrumentpluggar blir det gigantisk skillnad mot ditt SB128.

Redigerat av vectro
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Lär dig spela istället! Det är alltid en klar fördel. Går inte att jämföra med att sitta och ratta in vad man för stunden tycker är fräcka ljud på en dator. Det kan en idiot göra!

Gå en pianokurs. Köp en begagnad orgel eller piano och några få rytminstrument av enklare kaliber. Güiro, maracas, triangel, shaker, bell tree, vibra slap och gärna ett munspel som blås.

Tablas och congas kan du hitta begagnade via annons.

Det blir billigare (behöver inte uppdateras) och du kan kalla dig musiker.

🙁

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Lär dig spela istället! Det är alltid en klar fördel. Går inte att jämföra med att sitta och ratta in vad man för stunden tycker är fräcka ljud på en dator. Det kan en idiot göra!

Du kan kalla mig för idiot,

det har jag ingenting emot,

jag är en idiot.

Link to comment
Dela på andra sajter

Just ljudskruvande är nog en av de mest underskattade sakerna i dagens musik. Visst, presets kan underlätta när man för stunden jagar ett speciellt ljud, men jag skruvar hellre fram alla ljud allteftersom som en del i skapandeprocessen. Jaga kontraster och saker som sitter väl ihop. Känns lite som om vi håller på att råka ut för "preset-döden".

Sedan är det ju viktigt att lära sig hantera effekter och andra verktyg. underksatta aldrig eqn som redskap för pilla ljud. Den kan användas till mycket mer än att bara se till att frekvenser inte krockar. Jag eqar så gott som alla ljud, framhäver det som jag för just den specifika låten skall framhävas, och drar ned sådant som är ointressant. För många kanske detta är basic, men för den som inte är van vid att använda en eq kan det vara värt både en och en annan tanke.

Och att det kostar pengar är bara båg. Det finns gratis effekter, syntar och sequencers som kan fixa det mesta som ett grundläggande steg in i den "nya" mjukvaruvärlden. Som exempel kan jag rekommendera en ypperligt fin eq, gratis, äter nästan 0% cpu och är läskigt lättanvänd.

nyquist eq och Ambience reverb Killen som gjort eqn har även gjort ett läskigt bra reverb med inställbar "quality" vilket kan spara cpu när man är i arbetsfas. Helt gratis grejjor, och bra.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Och att det kostar pengar är bara båg. Det finns gratis effekter, syntar och sequencers som kan fixa det mesta som ett grundläggande steg in i den "nya" mjukvaruvärlden.

Det finns många bra effekter och synthar som är gratis. Men när det kommer till samplingsbibliotek av akustiska instrument så är det sämre med det. Visst det finns några stycken här och var, men kvalitén är det ofta si och så med. Det är ju trots allt väldigt tidskrävande att sitta och spela in alla dessa variationer och toner gång på gång, för att inte tala om hur dyr utrustning som ofta krävs. Hur många hempulare har råd att sitta i hundratals timmar och sampla en symfoniorkester för att sen ge bort det gratis?

Att skriva mjukvara kräver visserligen också väldigt mycket tid, men utrustningen är billig och idén och skapandet i sig är oftast en nog så god morot.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och att det kostar pengar är bara båg. Det finns gratis effekter, syntar och sequencers som kan fixa det mesta som ett grundläggande steg in i den "nya" mjukvaruvärlden.

Det finns många bra effekter och synthar som är gratis. Men när det kommer till samplingsbibliotek av akustiska instrument så är det sämre med det. Visst det finns några stycken här och var, men kvalitén är det ofta si och så med. Det är ju trots allt väldigt tidskrävande att sitta och spela in alla dessa variationer och toner gång på gång, för att inte tala om hur dyr utrustning som ofta krävs. Hur många hempulare har råd att sitta i hundratals timmar och sampla en symfoniorkester för att sen ge bort det gratis?

Att skriva mjukvara kräver visserligen också väldigt mycket tid, men utrustningen är billig och idén och skapandet i sig är oftast en nog så god morot.

Jag tog nog i lite väl där. Du har rätt i det du säger, men ibland kommer man faktiskt långt på relativt billiga produkter, lite beroende på efarenhet och vad man eftersträvar. Alla behöver inte köpa Garritan, en del kanske nöjersig med synful orchestra som kostar en bråkdel (och faktiskt inte är samples...) eller någon liknande lösning. Allt beror ju på vilken ambitionsnivå man har. Ska det säljas och bli proffsproduktioner kanske man ska börja titta lite i plånboken och kanske köpa en eller en annan plugg eller sequencer, eller kanske just ett samplingsbibliotek. Men som sagt, allt är inte gratis, allra minst BRA samples.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lär dig spela istället! Det är alltid en klar fördel. Går inte att jämföra med att sitta och ratta in vad man för stunden tycker är fräcka ljud på en dator. Det kan en idiot göra!

Du kan kalla mig för idiot,

det har jag ingenting emot,

jag är en idiot.

😄😄😄😄 Jag också

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, lite frågor att svara på.

Vad gäller ljudkort, jepp, det är något jag också skall inskaffa.

Ljudkortsdjungeln är dock riktigt tät, jag läser och läser, och snart är jag mogen att handla.

Till "musik", uhm... huh? "Lär dig spela istället" ?

Jag lär mig spela hela tiden. Provar något nytt på guran och provar något nytt på midi-klavven, varje rackarns dag. Munspelet är dock fortfarande rätt oanvänt, men det kommer tider för det med.

Vad jag letar är inte en "musik robot" som gör allt åt mig. Jag spelar min egen musik, men håller mig gärna till midi så långt det går, eftersom midi är så bekvämt att justera vid behov. Nu önskar jag bara få det att låta lite bättre. 😄

Till övriga, tack för er input.

(Jag har en känsla av att jag ställt frågor andra n00bs inte vågat ställa) 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare!

Jag har lite samma problem som du, även om jag tror att jag kommit lite längre i mina mixningsförsök. När jag mixar får jag visserligen en mindre rörig ljudbild, men samtidigt lyckas jag pajja alla ljud så att det ändå låter skit...

Men jag antar att du har lite koll på klaviatur eftersom du fixar midi?

När jag har få instrument låter det hyffsat bra utan någon direkt mixning (ställer typ ljudnivåer, och lite reverb, men inte så jättemycket mer).. Med fler instrument blir det grötigt, och då försöker jag eq:a och sen låter allt skit istället.

Håller med ovanstående, ett bättre ljudkort, någon form av ljudmodul (hårdvara eller mjukvara) och en midiklaviatur, alternativt en keyboard/synth istället för ljudmodul och midiklaviatur tror jag hade hjälpt dig mycket till att börja med. Då blir ljuden roligare och det låter bättre. Blir även roligare att försöka mixa sen då.

Även VSTi kan ju vara kul att kika på, finns en del gratis att ladda ner här: kvraudio

Beror väl lite på vad man själv känner är bäst, men midi ljuden i ditt ljudkort är generellt inte att rekommendera.

En midiklaviatur och en hög (eller en bra) med VSTi kan vara rätt det också. Eller om du vill knappa in noterna, så bara en hög med VSTi.

Själv programmerar jag trummor, kör resten med elgura, bas och keyboard. Men det beror på att min brist ligger just i att höra hur jag vill eq:a, hur jag vill ha ett synthljud osv. Är en preset kille med andra ord, och behärskar mina instrument bättre än mjukvaran.

Så för stunden är det lite inspelning och mycket mixning då det är det jag vill lära mig. Men jag mixar och mixar. Tre timmar senare lyssnar jag och jämför med orginalet. Orginalet har hittills alltid låtit bättre även om det är grötigare, och det blir till att börja om. Har gjort fyra försök nu på rad, så nästa sittning blir nog lite inspelning igen, för att känna att jag "lyckas" lite igen 🙂

Jaja, vet inte om det gav något, men iaf... Nog svamlat..

Redigerat av Jonte
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Pico...jag var lite burdus i min framtoning kanske? Hade en stressad dag med tandläkarbesök, jobb och deklaration...

😉

Kul att du spelar så ofta! Jag sitter själv med "skiten" ibland, d.v.s. sequenser (ja, en sån där gammal Alesis MT-8 faktiskt) via midi till en gammal söndrig Kawai-synt. Snart skall jag dock skaffa en mjukvara till pc:n, ett sequenserprogram. Tidigare har jag kört "Digital Orchestrator Plus" från Voyetra. Det var jättebra faktiskt! Den versionen finns inte längre, men de har något på Nätet man kan ladda ned mot viss betalning, alternativt få hemsänt med låda, bok och cd via posten, från USA alltså. Det heter väl numera "Record Producer". Helt ok program i den prisklassen skulle jag tro. Konkurrerar väl främst med Cubase SE. Det är en ny version av Dig Orch Plus kan man säga, anpassat för nyare operativsystem helt enkelt. Notskriften är bra!

Kolla in www.voyetra.com

Kör annars med ingående program om du skaffar ljudkort, som t.ex. Cubase Se eller LE!

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Ett hyvens tips till: köp Emu 1616 (pcmcia-kortet), som kommer till Sverige något försenat denna eller nästa månad. Fått bra info här på forumet av kunniga "tekniker", om att pcmcia faktiskt skulle vara bättre än firewire t.o.m. Hoppas du har pc som tar pcmcia (bärbar). Du får dessutom med en massa program!! T.ex. Wavelab Lite och Cubase LE. Kostar 4200;-. Amerikansk kvalitet.

Kolla in: www.halmen.se och www.emu.com

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Lär dig spela istället! Det är alltid en klar fördel. Går inte att jämföra med att sitta och ratta in vad man för stunden tycker är fräcka ljud på en dator. Det kan en idiot göra!

Du kan kalla mig för idiot,

det har jag ingenting emot,

jag är en idiot.

🙁🙂🙂😄 Jag också

de e nästan så att man e idiot om man inte e idiot nuförtiden...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...