Jump to content
Annons

Reason och EQ-rattande


Recommended Posts

Hjälp en hopplös tabellbitarnörd,please!

Ingenstans i referensen till reason hittar man vilka frekvenser mixerns diskant och basreglage påverkar. Är det ett traditionellt upplägg ? dvs diskant vid 12Khz, bas 50 Hz ???

Om man använder vocodern som equalizer ,lägger den emellan mixern och interfacet så har man chansen att även ratta i mellanregistret, men det låter ju skit genom den ,digitalt och grynigt. Vad gör jag för fel ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
nattvaktaren (oregistrerad)
Hjälp en hopplös tabellbitarnörd,please!

Ingenstans i referensen till reason hittar man vilka frekvenser mixerns diskant och basreglage påverkar. Är det ett traditionellt upplägg ? dvs diskant vid 12Khz, bas 50 Hz ???

Om man använder vocodern som equalizer ,lägger den emellan mixern och interfacet så har man chansen att även ratta i mellanregistret, men det låter ju skit genom den ,digitalt och grynigt. Vad gör jag för fel ?

Du gör nog inget fel.

Det är väl så att det är i sådana här detaljer programmet brister lite?

Själv tycker jag mixer-eq:n förändrades en del mellan 2.0 och 2.5 och blev lite vassare, men det kan mycket väl vara inbillning. 😛

Annars är väl bästa tipset att använda en eq-modul.

Vocodern som eq duger väl men är lite svårjobbad tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv tycker jag mixer-eq:n förändrades en del mellan 2.0 och 2.5 och blev lite vassare, men det kan mycket väl vara inbillning.  😉

Inte alls inbillning. Propellerheads byggde nämligen om EQ'n på mixern mellan version 2.0 och 2.5..

Kolla på baksidan av mixern så ser du att det finns numera 2 st olika "inställningar" att välja på. "improved" och "standard, eller classic" kommer inte ihåg den sista... Den står dock alltid på Improved som standard...

Link to comment
Dela på andra sajter

Man skulle kunna dra till med ett "var god läs manualen", men för sakens skull kan jag avslöja att diskantratten ligger vid 12 kHz och basen vid 80 Hz.

Vad gäller mellanregistret är PEQ-2-enheten bättre att använda som parametrisk EQ än BV-512:an då den sistnämnda färgar ljudet rätt rejält.

Den gamla EQ-inställningen heter "Compatible" och jag har för mig att den inofficiella förklaringen till bytet är att i den gamla versionen gick basen för högt upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...