Jump to content
Annons

Dags för ett artistnamn på Soundcloud, men...


Jizzen

Recommended Posts

Får hoppas att jag lägger denna tråd i rätt avdelning - vet inte var den annars skulle passa... ?

På Soundcloud tänkte jag skapa ett personligt "användarnamn"....eller artistnamn om man vill kalla det för det. Dock svårt att komma på något unikt och bra, och som dessutom känns rätt. "Allt" är upptaget känns det som. Bara för att testa hur upptagna olika namn är tog jag ett som inte borde ha funnits där: F.O.A.C. (Fraction Of A Cost)..men nog sjutton fanns FOAC! ?  "Jonas Persson" finns det fler än 50 st redan som heter, så det känns ju lite trist att köra på det. Vad använder ni andra för namn på t.ex. Soundcloud eller liknande sajter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Man kan ju i och för sig göra om "Jonas Persson" till "Joe Purse"..eller kanske "Joe Pierce". Känns ju oerhört viktigt att ha ett artistnamn... ? *ironi*

 

EDIT: Joe Pierce fanns redan på Soundcloud...

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

"Jizzen" är ett inarbetat användarnamn för mig och kommer från uttrycket "jizz" som används av fågelskådare (undertecknad är fågelskådare nämligen). Man brukar säga att man artbestämmer en fågel på "jizzen", d.v.s. på storlek, flygsätt, form etc när man t.ex. är för långt ifrån fågeln för att se detaljer av den. Man upplever helt enkelt fågeln på ett visst sätt som gör att man kan artbestämma den. Efter flera år med det användarnamnet insåg jag dock att "jizz" betyder något helt annat också. Varning! googla inte på det...  ?

Med det sagt avstår jag helst från artistnamnet "Jizz-man"... ?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, Henric Svensson säger:

Varför inte sticka ut och köra med ditt riktiga namn? Ungefär som att alla ska ha tatueringar - idag är man unik som inte gått på den! ?

Mest för att det redan finna 52 andra personer på Soundcloud som heter "Jonas Persson"... ? Roligare att ha ett lite mer personligt användar-/artistnamn som dessutom är lättare för folk att söka på ifall de ska hitta undertecknad på just Soundcloud. Det bör alltså inte bara vara unikt, utan också lätt att minnas. Får fundera vidare på vad namnet ska bli...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag måste faktiskt säga att jag är förundrad över hur svårt det är att få till ett unikt användar-/artistnamn på soundcloud. Alla "rimliga" namn jag testar finns det redan någon som kallar sig. Det kanske man kan förstå i och för sig, men t.o.m. rätt orimliga namn är upptagna. Testade med t.ex. 55seven. Varför skulle någon annan på Soundcloud ha kommit på just det namnet? Men även det fanns redan där otroligt nog. Det blir nog till att heta något i stil med "gkfokfkfkenbfludh" eller så för att få ett unikt namn på den sajten tror jag... ☺️

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
1 timme sedan, slejnard säger:

Jiz Zen?

Kanske inte Jiz Zen..men däremot eventuellt J-Zen (som då uttalas Djay-Sen med betoning på a respektive e). Men jag vet inte, låter för mycket hiphop över det tycker jag... ☺️

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Du ta något dubbel namn. "Jizzen Kane" hela frasen Fraction Of A Cost är ledig. Men det måste vara något som i alla inte kolliderar med musik stilen. Heta "Gullefjun" och spela trashmetal kanske inte riktigt fungerar.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, pme säger:

Du ta något dubbel namn. "Jizzen Kane" hela frasen Fraction Of A Cost är ledig. Men det måste vara något som i alla inte kolliderar med musik stilen. Heta "Gullefjun" och spela trashmetal kanske inte riktigt fungerar.

Det är relativt lätt att komma på passande bandnamn tycker jag, men so...vad ska vi kalla det..en ensam singer & songwriter är det svårare. Men "Fraction Of A Cost" kanske fungerar?! Ligger bra på tungan när man säger det i alla fall. Ett annat namn jag gillar är "Seven Inch Monitors". Men det namnet känns som ett riktigt utpräglat bandnamn och inte ett artistnamn vilket en soloartist skulle "gömma" sig bakom. Funderingarna vad gäller namn går vidare.. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag nog äntligen landat i ett namn som kan användas på Soundcloud! ?

Jag skippade artistnamngrejen då jag inte hittade något passande utan att det kändes "påklistrat". Det fick bli att "döpa" min lilla hemstudio istället till något relevant - trots allt är det därifrån låtarna är tänkta att komma. Eftersom jag utgått geografiskt från där jag bor, vilket är i en del som kallas för "Södra Horn" på en mindre ö så fick namnet helt enkelt bli "South Horn Studio". Det finns alltså en geografisk koppling, men också en koppling till ljud då "Horn" kan betyda lur, mistlur, signalhorn etc. Man kan ju även fylla i sin "biografi" där på på Soundcloud och för South Horn Studio låter den så här:

/// "South Horn Studio" is a small home recording studio in southeast of Sweden, driven by Jonas Persson. The aim of the studio is to create simple melodic songs. Nothing more and nothing less. ///

Tyckte det blev ganska bra faktiskt. Det var det det - nu ska man bara lyckas skriva lite låtar också...... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Just nu, slejnard säger:

Ja men vad bra att du hittade ett namn till slut 🙂 Funkar! ?

Ja bara börja prodda hits nu då 😄 

He he..tackar tackar! ? Skönt att nu kunna släppa det här med att försöka komma på något lämpligt artistnamn och istället försöka fokusera på själva låtskrivandet... ?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Fick göra en liten ändring för att få korrekt engelska i namnet; "South" fick bli "Southern" istället. Passade på att göra om loggan något också. Tyckte det blev bättre faktiskt... ?

 

 

 

Southern Horn Studios logga.jpg

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Attans att man ska vara född i Tvillingarnas stjärntecken...för de är ju veliga... 😛

Det blev ett nytt namn på hemstudion här och då också på Soundcloud förstås. Det nya namnet blev "Melodiam Studios"; d.v.s. det latinska ordet "melodiam" som betyder "melodi" på svenska. Loggan gjordes också om naturligtvis...

 

 

Melodiam Studios logga 800 pix.jpg

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...