Jump to content
Annons

Behöver mixningtips.


arkade

Recommended Posts

Har fått till ett riktigt bra komp och jag skulle vilja ha lite hjälp att ge låten mer liv, rensa upp den och få det att låta mer cleant. Har prövat lite allt möjligt men känner mig inte riktigt nöjd. Antar att jag helt enkelt är tillräckligt duktig på mixning än och skulle behöva lite tips på hur jag kan få det att låta bättre .Har fokuserat väldigt mycket på den melodiska aspekten. Och nu är min mix stökig som bara satan. 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
9 minuter sedan, Casperfren säger:

Låter helt ok, tips är att jämföra med liknande låtar på samma rms/lufs/upfattad volymstyrka

 

Yes, jag blir nog tvungen. Jag har inte akustikbehandlat mitt rum. Så jävla dyrt material. Stort rum. Jag har alltid själva ljudbilden jag vill uppnå i huvudet redan, men jag blir alltid lurad av slutresultatet då jag provlyssnar i hörlurar. Just pga att jag inte har behandlat mitt rum.. Väldigt frusterande. Jag vill uppnå exakt det jag hör i min skalle.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns bara en enda sak jag reagerar på (och det kan vara en rent mixestetisk preferens), men det låter som om du använt väldigt mycket hög- och lågpassfilter på olika synthar, förmodligen för att separera intrument i mixen så mycket som möjligt. Separation är egentligen mycket viktigt och väldigt bra men en del ljud låter lite vassa, och andra väldigt lågmidfattiga. Kan det stämma...? 

Om det är som jag upplever det så skulle du kunna lösa det redan vid arrangeringsstadiet genom att separera olika melodiska motiv ifrån varandra genom att sprida ut det på oktaverna så mycket det går.

Det kanske låter som hård kritik kom jag på nu, men det är det absolut inte. Det är bara en enda aspekt av hela mixen. Allt annat lät bra! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, Grooty säger:

Det finns bara en enda sak jag reagerar på (och det kan vara en rent mixestetisk preferens), men det låter som om du använt väldigt mycket hög- och lågpassfilter på olika synthar, förmodligen för att separera intrument i mixen så mycket som möjligt. Separation är egentligen mycket viktigt och väldigt bra men en del ljud låter lite vassa, och andra väldigt lågmidfattiga. Kan det stämma...? 

Om det är som jag upplever det så skulle du kunna lösa det redan vid arrangeringsstadiet genom att separera olika melodiska motiv ifrån varandra genom att sprida ut det på oktaverna så mycket det går.

Det kanske låter som hård kritik kom jag på nu, men det är det absolut inte. Det är bara en enda aspekt av hela mixen. Allt annat lät bra! 🙂

Har endast ett lowpass filter i övergången till pianoversen efter introt haha. Annars är det inte någon automering alls än. 

Refräng leadet har ingen automering alls. Det är 2st trumpeter, en brass. Vad det än är på svenska, för att fylla ut vid 200hz.. Och synthen som jag använder som pluck på bar 4 i andra versen är också med i leadet. 

 

Jag ville få till mina nuvarande synthar osv innan jag gör klar resten av låten. Därav denna tråden.. Vore väldigt jobbigt om ingenting var mixat när jag har en slutkompad låt och jag ska mixa hela låten. Då hade jag hellre gått och dränkt mig 😄  

 

Och ja, du har rätt att vissa ljud låter vassa och andra inte. Det är det som är problemet! T.ex den glitchade synthen som jag har som introt, och ligger bakom som ackord.. Den är alldelles för klen. Det låter som att den har ett lowpass filter, men det har den inte.  Det känns även sm att den har någon vintage effekt, och den har inte det. Det är lite det som är det stora problemet. Jag gillar soundet på den, men jag vill inte tweaka inställningarna på den för mycket och riskera att förstöra ljudet. Därför gör jag det hellre i mixningsprocessen. Är inte tillräckligt flytande i min synth att kunna återskapa exakt de ljud jag hör. Det blir alltid någon liten defekt, och det räcker inte med EQ för att fixa det ? 

Redigerat av arkade
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...