Jump to content
Annons

Tips på bra mixing och mastering hörlurar!


allgyz

Recommended Posts

Tja. Jag gör musik, däremot så använder jag ett gammalt Razer Kraken headset (gaming headset) det är inte alls bra att mixa i eftersom att basen i headsetet förstärks, så det blir svårt att att uppskatta volymen etc rätt.

Så enkel, fråga: Vad använder ni för hörlurar när ni mixar? Och tips på några par jag kan köpa (inte överdrivet dyrt helst) ?

 

Ha en skön kväll/ allgyz

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har hört att Audio Technicas ATH-M50X ska vara riktigt bra pang för pengarna, brukar gå för c:a 1200. Beyerdynamics DT 770 Pro finns i samma prisklass och kan vara intressant.

Jag använder själv Sennheiser HD600 (c:a 3000 kr), tycker de översätter bra till högtalare men monitorer är helt klart bäst enligt mig.

Samtliga tre lurar finns att provlyssna på hos t ex 4sound. Vilket du MÅSTE göra innan köp! Provlyssna alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

De enda jag personligen tycker är verkligen bra till det här är Sennheiser HD650 och HD800. Ska ha kommit en ny top-end-modell nu åsså, men minns inte vad den hette.

Dock är det här inte precis budget-grejer. Känns i plånboken, men jävlar vad värt det!!! TROR jag gav nånstans mellan 4-5000:- för mina 650, men de verkar ha droppat i pris sen dess. Mycket hänger sen här på själva förstärkaren, då de alla är runt 300 ohm. Dock bör sägas att jag faktiskt lyssnar på mina genom en iphone när jag är på stan, så funkar gör det fortfarande :-)

Andra luringar som lovprisats av kollegor är HD280, men jag minns inte längre hur de låter. Brutalt mycket billigare än de jag räknade upp dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

DT770 är en bra lur att ha i studion. Men för ren mixning så är DT880 eller DT990 bättre, men de är inget vidare för tracking pga att de läcker. De låter bra och är framför allt bekväma så man kan sitta med i timmar, det jag inte med moderna sennheiser men gamla som HD414 fungerar bra men de går tyvärr inte att köpa längre och de har inget motsvarande idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör Ultrasone pro 2900.  Riktigt bra lurar som hängt med i flera år nu. Bytte på den tiden upp mig från AKG 240-lurar och det är som natt och dag! (Inte hittat något bättre som ger den klarhet att mixa och mastra i på låg volym. 

Har spanat in ett par Audio-Technica - ATH-R70x som i framtiden kommer att samköras med mina Ultrasone.

 

OT

När du kör tonbalans kontroll (nivå inställning) är det bra att testa balansen i mixen på mono ( På Mastern dvs)   Kan säga i dagsläget att det är överlägset i alla lägen att mixa i hörlurar såvida man inte har ett väl akustikbehandlat rum som är anpassat för att mixa och mastra .   Att mixa bas i hörlurar är att föredra för att sedan lyssna av i monitorer i mellanåt för att inte trötta ut öronen.   jag brukar tänka att man bör minst ha 3 st lyssningsmöjligheter.  Behöver inte vara bästa tekniken och kosta skjortan.  Ett par laptophögtalare, tvn eller köksradion kan ibland vara bra mer än väl för att lyssna av hur en mix låter i olika system.  Och sedan ett par bra hörlurar som avslöjar dolda ljud.    från 10 - 40 000 hz är bra om lurarna är på.   Dom flesta efter 30 hör sällan över 17 000 hz.

 

Hoppas du hittar det du söker och som känns bäst för dig och plonkan.

För övrigt bra tips från flera här på forumet.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...